Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

På "stofflista" jeg fikk tilsendt fra husfliden sto det en del stoffer som jeg lurer på hva er, eller hva de skal brukes til. Kanskje noen her som har sydd bunad selv, som kan svare på det? (jeg skal forresten sy Tromsbunad for mann)

På lista står det bl.a:

-0,7 m strie, hva skal man bruke det til?

-Skreddderwatt, er det en spesiell type watt, eller er det vanlig platewatt?

-Hårduk, hva er det og hva skal den brukes til?

-0.30 m filt, hvor skal man bruke det?

Og så er det tre ulike typer fòr:

-mellomfòr, er det tykkere enn vanlig fòr?

-1 m (!) Lommefòr og 0,75 m Ermefòr, er disse fòrstoffene annerledes enn vanlig satengfòr?

I tillegg skal man ha 0,8 m fòrsilke. Hvor i all verden skal man ha alt dette fòret?

Lurer på om jeg kanskje kan kjøpe noen av disse stoffene andre steder enn på Husfliden. Noen som har noen erfaring med det? Tenker at det er unødvendig å betale masse for filt og strie feks, hvis det bare er noe man skal ha inni likevel?

Endret av Arielle
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke hva typer tøy dette er. Men er det ikke så at man kjøper en hel pakke med det man trenger til bunaden da. Som inneholder alle tråder og andre ting man trenger? Trodde det eneste som gikk utenfor denne stoff-pakken var skjorta og sølvet jeg? Slik er det i alle fall på Sunnmørsbunad, og disse stoff-pakkene kan kjøpes andre steder enn på Husfliden, men alltid som en hel pakke.

Har aldri hørt om å kjøpe litt her og litt der...

Skrevet

Dette høres veldig rart ut, materialpakkene fra Husfliden er jo det eneste rette skal man sy selv. Det høres både dyrt og ikke minst tidkrevende ut å kjøpe litt her og litt der.

Dessuten virker du ikke særlig seriøs når du skriver ting som "Tenker at det er unødvendig å betale masse for filt og strie feks, hvis det bare er noe man skal ha inni likevel?". En bunad må være gjennomført skal den bli pen.

Antoinette i.i.

Skrevet (endret)

Regner jo med den blir fin selv om man ikke har filt man har kjøpt på husfliden INNI bunaden da. Og da tenker jeg ikke på innsiden, men mellom lag liksom, der ingen blir å se det. Men det er sånn at man kan kjøpe litt og litt, ja. Ikke som en pakke... Så da virker det jo som man kan velge om man vil kjøpe alt på husfliden eller ikke.

Endret av Arielle
Skrevet
Dette høres veldig rart ut, materialpakkene fra Husfliden er jo det eneste rette skal man sy selv. Det høres både dyrt og ikke minst tidkrevende ut å kjøpe litt her og litt der.

Dessuten virker du ikke særlig seriøs når du skriver ting som "Tenker at det er unødvendig å betale masse for filt og strie feks, hvis det bare er noe man skal ha inni likevel?". En bunad må være gjennomført skal den bli pen.

Antoinette i.i.

Jeg er så enig, så enig. Bunad er håndtverk, som ikke skal tukles med, og blandes med andre stoffer osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...