Gå til innhold

psykolog

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Hei!

Jeg er 15 år gammel og har veldig lyst til å studere psykologi senere. Jeg er klar over at det er knallhardt arbied og mange år på skolebenken! Jeg lurer på om noen vet sånn ca. hvordan karakterer man må ha etter videregående for å komme inn på skoler i Norge, i forhold til utlandet?

Ville vært hyggelig om noen med erfaring kan fortelle litt om hvordan de oplever å studere psykologi. Jeg har jo noen år på å bestemme meg helt, men tror ikke jeg vil ombestemme meg. Er litt redd for å begynne å studere også ombestemme meg.

Hilsen Camilla :biggrin:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Karakterer? Så høye som mulig.

Poeng? 60,7 ved primæropptaket ved UiO i høst, 70,6 ved ordinæropptaket.

Poengreglene endres vel kanskje snart, og det er godt mulig de endres mer før du er ferdig med videregående.

Skrevet

Kommer vel an på om du skal direkte inn på profesjonsstudiet (som vel bare er mulig i Oslo?) eller om du skal ta årsstudiet først, og så inn på profesjonstudiet.

Hvis du skal på årsstudiet først var snittet du måtte ha ca 47 ved universitetet i Bergen i høst hvert fall, og så må du ha kun A'er for å komme videre.

Men alle de tingene finner du vel egentlig ved å søke litt rundt på nettet vil jeg tro..?

Skrevet

jeg har også lyst til å studere psykologi, men kom ikke inn dettte året. Du trenger ca 5 i snitt for å komme inn på introduksjonskurset i trondheim iallefall. I oslo feks har de ikke lenger dette introduksjonskurset men har satt det sammen med de andre årene, tror derfor det krever mer å komme inn der, men det er ikke noe jeg har sjekket ut. Etter introduksjonskurset så er det også høye krav til å gå over på profesjonsstudiet. Et tips om du ikke kommer inn med første opptak er å studere feks ped. Det er det jeg gjør nå og jeg vet at jeg kommer til å dra nytte av det når jeg først kommer inn på ped. Uansett om du først søker deg inn på bachler grad eller høyere så må du ha exphil og exfac og det er feks jeg driver med nå på ped å som jeg da slipper når jeg kommer på psykologi samtilig som jeg nå får nok studiepoeng til å komme inn. Et utrolig spennende område :)

Skrevet
jeg har også lyst til å studere psykologi, men kom ikke inn dettte året. Du trenger ca 5 i snitt for å komme inn på introduksjonskurset i trondheim iallefall. I oslo feks har de ikke lenger dette introduksjonskurset men har satt det sammen med de andre årene, tror derfor det krever mer å komme inn der, men det er ikke noe jeg har sjekket ut. Etter introduksjonskurset så er det også høye krav til å gå over på profesjonsstudiet. Et tips om du ikke kommer inn med første opptak er å studere feks ped. Det er det jeg gjør nå og jeg vet at jeg kommer til å dra nytte av det når jeg først kommer inn på ped. Uansett om du først søker deg inn på bachler grad eller høyere så må du ha exphil og exfac og det er feks jeg driver med nå på ped å som jeg da slipper når jeg kommer på psykologi samtilig som jeg nå får nok studiepoeng til å komme inn. Et utrolig spennende område :)

NB! I Trondheim har de ikke hele studiet og siden det bl.a. gjøres intern inntak på fakultet i Bergen kan det være dumt å søke seg til NTNU. Men det kan jo selvsagt gå også da:)

I tillegg så kan jeg legge til at en kan komme inn i Bergen med AAB, men er sikret med AAA. Til deg som går ped. Da må du være sikker på at det er exfac psyk. Du tar.. Og det gjør ikke så store forskjellen siden de ikke teller med i de tre karakterene. En trenger bare å stå;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...