Gjest dalieo Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Er ikke vegetarianer, men takler ikke hakket kjøttdeig/farse Noen som vet om gode alternativer man kan bruke i stedet for i retter som lasagne og moussaka?
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Rent storfekjøtt i biter, rent lammekjøtt, kidneybønner Bacon i lasagne. Vil også tro det kan være godt med kikerter eller linser. Diverse vegetarvarianter utover det er er også gode, er bare å fylle på med løk, gulrot, sellerirot, blomkål/broccoli, eller spinat og feta eller chevre.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 TVP http://kinsarvik.no/VarevisningDetalj.aspx...at=62&grp=2 Men det kan kanskje bli for likt?
Gjest dalieo Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Rent storfekjøtt i biter, rent lammekjøtt, kidneybønner Bacon i lasagne. Vil også tro det kan være godt med kikerter eller linser. Diverse vegetarvarianter utover det er er også gode, er bare å fylle på med løk, gulrot, sellerirot, blomkål/broccoli, eller spinat og feta eller chevre. Takk for mange gode tips! Elsker bacon, er det godt i lasagne? Blir det sprøtt eller segt? :klø: TVP http://kinsarvik.no/VarevisningDetalj.aspx...at=62&grp=2 Men det kan kanskje bli for likt? Bra tips, men hvis konsistensen er lik funker det nok ikke. Er nemlig det jeg har problem med.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 Bra tips, men hvis konsistensen er lik funker det nok ikke. Er nemlig det jeg har problem med. Jeg vet faktisk ikke hva det blir, er en 15 år + siden jeg spiste kjøtt så jeg husker det rett og slett ikke.
pulverheksa Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 Jeg bruker salat og grytebønner og sjampinjong i stedet for kjøttdeig. Jeg moser bønnene lett før jeg har dem i tomatsausen, og sjampinjongene steker jeg først.
Gjest dalieo Skrevet 27. november 2008 #7 Skrevet 27. november 2008 Jeg bruker salat og grytebønner og sjampinjong i stedet for kjøttdeig. Jeg moser bønnene lett før jeg har dem i tomatsausen, og sjampinjongene steker jeg først. Det hørtes bra ut, jeg elsker sjampinjong! Går det å bruke bare sjampinjong mon tro..? Vet ikke helt hvor stor mengde jeg trenger for at ikke lasagnen skal bli flat.
BareSol Skrevet 27. november 2008 #8 Skrevet 27. november 2008 Jeg kan egentlig ikke lage mat, så vet ikke om man bør følge mine tips Men hva om du kutter opp kyllingfile i ganske små biter og bruker dette? jeg bruker kylling til alt jeg
Gjest dalieo Skrevet 27. november 2008 #10 Skrevet 27. november 2008 Jeg kan egentlig ikke lage mat, så vet ikke om man bør følge mine tips Men hva om du kutter opp kyllingfile i ganske små biter og bruker dette? jeg bruker kylling til alt jeg IKKE jeg heller Trenger inn-med-teskje-oppskrifter ellers så roter jeg alt til. Kyllingfilèt har jeg tenkt litt på, ser for meg at et kanskje ikke passer helt, har du prøvd det selv? Men takk for tips
Gjest Deception Skrevet 27. november 2008 #11 Skrevet 27. november 2008 Du kan også lage en ren grønnsaksvariant der du hakker opp løk og stangselleri, og grovriver gulrot og squash og lar det koke i tomatsausen. Det gjøres ofte her i huset, med eller uten kjøttdeig, og gir en fin fylde og smak på sausen.
Gjest dalieo Skrevet 27. november 2008 #12 Skrevet 27. november 2008 Du kan også lage en ren grønnsaksvariant der du hakker opp løk og stangselleri, og grovriver gulrot og squash og lar det koke i tomatsausen. Det gjøres ofte her i huset, med eller uten kjøttdeig, og gir en fin fylde og smak på sausen. Det var en kjempegod idè, tror jeg går for denne. Og kanskje litt sjampinjong. Da blir det jo tykt uten at jeg slipper noe ekkel kvalm kjøttkonsistens Bare lurer på en ting - skal gulrotene koke lenge for å bli litt myke, eller?
Gjest Deception Skrevet 27. november 2008 #13 Skrevet 27. november 2008 Når du grovriver gulrøttene koker de ganske raskt, men du kan jo ta en smakssjekk underveis. Erfaringsmessig er det stangsellerien som krever lengst koketid, men den er ekstra god når den fortsatt er litt sprø. Du kan også hakke opp noen tomater å ha oppi, i tillegg til boksetomater og litt tomatpuré. Til krydder bruker jeg gjerne litt revet muskatnøtt, litt allehånde, samt laurbærblad, timian og oregano, og en liten klype sukker for å runde av smaken.
Gjest Frosk Skrevet 27. november 2008 #14 Skrevet 27. november 2008 Du kan også bruke litt røde linser i tomatsausen - jeg pleier lage en vegetarisk "bolognese"-saus enten med soyafarse (som nok blir for lik kjøttdeig i konsistensen, vil jeg tro) eller med røde linser - linsene er veldig greie siden de ikke trenger bløtlegges, og har kort koketid (15-20 minutter)
Gjest Caya Skrevet 27. november 2008 #15 Skrevet 27. november 2008 Jeg liker å ha løk og gulrot i en blender og kjøre det til det blir en litt grøtete konsistens og deretter steke det lett i olje og blande i hakkede tomater, tomatpuré, krydder eventuelle andre grønnsaker.
pulverheksa Skrevet 29. november 2008 #16 Skrevet 29. november 2008 Det hørtes bra ut, jeg elsker sjampinjong! Går det å bruke bare sjampinjong mon tro..? Vet ikke helt hvor stor mengde jeg trenger for at ikke lasagnen skal bli flat. Jeg bruker aldri oppskrift når jeg lager lasagne, men vil tro at 200-300 g er nok, kommer litt an på hvor store biter du skjærer soppen i. Når jeg lager veggis lasagne lager jeg alltid mer tomatsaus enn når jeg bruker kjøtt, sånn at jeg har i en gulrot og en stilk selleri, og en løk ekstra. Da blir det mer saus og lasagnen blir høy og fin. Det andre tipset du fikk om kylling er veldig bra. Kylling lasagne er kjempe godt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå