Gå til innhold

Hvilken megler skal jeg velge


Pjukset

Anbefalte innlegg

Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for å selge leiligheten, og da er det viktig å finne en god megler - særlig i dagens trege marked.

Jeg har allerede vært i kontakt med flere meglere som har gitt godt inntrykk, og jeg har fått en god pris fra en av dem (Ring Eiendom). Jeg kjøpte også leiligheten av Ring Eiendom, men av en annen megler der. Fikk veldig godt inntrykk av dem, svært profesjonelle.

Men så har jeg kikket litt på tittlene på de som har vært innom på befaring, og noen kaller seg "Eiendomsrådgivere", ergo de har ikke reell utdannelse for å være megler. Er det like trygt å bruke en "eiendomsrådgiver"?

Og har noen av dere gode/dårlige erfaringer med meglere i området jeg prater om? Foretrekker å ha en megler med god lokalkunnskap så klart. Notar styrer jeg unna, har selv god erfaring med Aktiv fra tidligere, men det er for grådige i pris.

Noen råd og tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke konkrete forslag, men har du prøvd å prute på prisen til Aktiv? Si hvilke andre tilbud du har, så kanskje de er villig til å gå ned i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at tittelen eiendomsmegler nå har blitt beskyttet?

Før kunne hvem som helst kalle seg eiendomsmegler, nå krever det en egen utdannelse før man kan bruke tittelen.

De som før kalte seg eiendomsmeglere, er nok de som nå kaller seg eiendomsrådgivere - samme folka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har noen av dere gode/dårlige erfaringer med noen meglere, evnt noen dere kan anbefale i forhold til der jeg bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder bruk av tittel eiendomsmegler, så er det de som har utdannelse, dvs 3 åring bachelor ELLER har jobbet som megler i noen år og tatt EKSAMEN i det nå.

det finnes overgangseksamener for de som har jobbet som megler i flere år og som vi ha tittelen eiendomsmegler.

derfor er det en del av de som nå går under tittelen eiendomsrådgiver mens de venter på å få tatt alle eksamenene sine. det er eksamener i jus, eiendomsmegling og oppgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EiendomsMegler1
når det gjelder bruk av tittel eiendomsmegler, så er det de som har utdannelse, dvs 3 åring bachelor ELLER har jobbet som megler i noen år og tatt EKSAMEN i det nå.

det finnes overgangseksamener for de som har jobbet som megler i flere år og som vi ha tittelen eiendomsmegler.

derfor er det en del av de som nå går under tittelen eiendomsrådgiver mens de venter på å få tatt alle eksamenene sine. det er eksamener i jus, eiendomsmegling og oppgjør.

Dette stemmer ikke. Personer med opparbeidet arbeidstid og overgangseksamen vil få tittelen "megler" - eiendomsmeglertittelen er forbeholdt de som før kunne kalle seg statsautorisert eiendomsmegler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei

Håper ikke dette er for sent men jeg kan jo si ifra om at sist jeg var på visning med Aktive Eiendom kontoret som har ansvaret for Østensjø området så var megler helt fjern. Uengasjert. Kunne ikke noe om det han prøvde å selge. Trakk bare frem de negative tingene ved stedet osvosv. Gjorde han oppmerksom på et par merkelige ting ved leiligheten som han da først så hvorpå han kommenterte at jøss det hadde han ikke sett. Leiligheten var dessuten ikke varmet opp og det luktet skikkelig innesteng (han kunne jo luftet i 5 minutter før visningen startet). Overhodet ikke noe jeg ville anbefale deg å bruke ved et salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Håper ikke dette er for sent men jeg kan jo si ifra om at sist jeg var på visning med Aktive Eiendom kontoret som har ansvaret for Østensjø området så var megler helt fjern. Uengasjert. Kunne ikke noe om det han prøvde å selge. Trakk bare frem de negative tingene ved stedet osvosv. Gjorde han oppmerksom på et par merkelige ting ved leiligheten som han da først så hvorpå han kommenterte at jøss det hadde han ikke sett. Leiligheten var dessuten ikke varmet opp og det luktet skikkelig innesteng (han kunne jo luftet i 5 minutter før visningen startet). Overhodet ikke noe jeg ville anbefale deg å bruke ved et salg.

Huff, det hørtes ikke bra ut. Jeg brukte Aktiv Oppsal første gang jeg solgte, var svært fornøyd da. Hadde en representant fra Aktiv her og avslo (begge gangene fra Østensjø) Liten blond kar. Har nå skrevet kontrakt med en fra Ring Eiendomsmegling, han ga meg best magefølelse, og de ser ikke ut til å måtte legge ut som følge av finanskrisen :)

Det er som regel megleren og ikke meglerfrimaet det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

Et bra utgangspunkt vil være å se på eiendomsmeglere som en homogen gruppe. De forsøker å gi inntrykk av at de er bedre enn konkurrentene, men de er samme ulla (på godt og vondt) hele gjengen. Fokusér derfor kun på pris. Ignorer all salgssvadaen. Prut på prisen/få til en god deal.

Jeg har vært borti Aktiv og DNB. Begge har gjort jobben de skulle gjøre (noe de neppe er alene om).

Og så ville jeg droppet annonsering på papir.

Lykke til!

Endret av kenneth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokusér derfor kun på pris. Ignorer all salgssvadaen. Prut på prisen/få til en god deal.

Lykke til!

Det er jeg ikke enig i, det er stor forskjell i kvalitet på meglere. Dyrt trenger ikke nødvendigvis bety bra kvalitet, likedan som billig ikke trenger å være dårlig kvalitet. Men det er ikke til å stikke under en stol at en megler trolig ikke vil være overmotivert på å gjennomføre et salg han/hun vil tjene dårlig på.

jeg fikk dog til en god avtale med en god megler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Det er jeg ikke enig i, det er stor forskjell i kvalitet på meglere. Dyrt trenger ikke nødvendigvis bety bra kvalitet, likedan som billig ikke trenger å være dårlig kvalitet. Men det er ikke til å stikke under en stol at en megler trolig ikke vil være overmotivert på å gjennomføre et salg han/hun vil tjene dårlig på.

jeg fikk dog til en god avtale med en god megler :)

Du har selvsagt rett i at det finnes gode og dårlige meglere. Hvordan man finner ut hvem som er gode og hvem som er dårlige, er jeg mer usikker på.

Jeg har en følelse av at de som er "rævva" ikke vil overleve i lengden.

Jeg bladde fort gjennom vedtakene i Klagenemda for eiendomsmeglingstjenester, og det var flere kjente navn der. Jeg vil tro alle firmaene/meglerne som er domfelt i den nemda, har masse gode skussmål på CV-en.

Bevares, hvis jeg hadde hørt av noen kjente at megler/firma X var dårlig, ville jeg sikkert vurdert utsagnet. Men det kan også være at misnøyen kan spores tilbake til kundens oppførsel. (Meglere nyter vel ikke den største respekt hos folk, så jeg vil tro det er lett å bli misfornøyd med en megler).

På samme måte som folk er strålende fornøyde med at de fikk en stor gevinst - fordi det var markedet som ga de den - ikke nødvendigvis megleren.

Selv solgte jeg min Østensjø-kåk (3-roms) for et par år siden, for 230' over takst. Megler var DNB Nor Eiendom (Lillestrøm-kontoret). Da salget var i boks, sa megleren: "Ja, du angrer ikke på at du valgte oss nå tenker jeg". Jeg sa det ikke, men tenkte "Hør her, din arrogante jålebukk: Jeg er ganske sikker på at utfallet hadde blitt akkurat det samme med en annen megler!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...