Gå til innhold

For en skitten by Oslo er

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er jo dette området de fleste gjør seg opp en mening om Oslo ut fra virker det som. En ansiktsløftning her hadde ikke gjort noe.

Jeg syns heller ikke Oslo er utpreget stygg og møkkete, men jeg registrerer at det er mange som gjør det, gjerne utfra forholdsvis korte opphold. Det er jo synd at folk får et slikt inntrykk. Synd for dem.

Nå er det jo ganske naturlig at man danner seg et inntrykk ut fra korte opphold. Det er jo ikke bare de som bor i en by som skal ha lov til å mene noe om byen.

Personlig synes jeg det er mest synd for Oslo at så mange får et negativt inntrykk. Jeg velger å ikke dra til Oslo, men heller til Trondheim, Bergen eller Stavanger når jeg skal på helgetur. Og mange jeg kjenner gjør det samme. Det taper Oslo på i lengda. Vi som ikke liker Oslo taper jo ikke noe på det, vi finner oss alternative reisemål. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå er det jo ganske naturlig at man danner seg et inntrykk ut fra korte opphold. Det er jo ikke bare de som bor i en by som skal ha lov til å mene noe om byen.
Ja, men Oslo får mye tyn for området rundt sentralstasjonen - det gjør ikke (uten sammenligning for øvrig) f.eks. Roma - og det er ikke akkurat sjarmerende der heller. London er jammen ikke veldig vakker overalt, men det skal ikke kvernes opp og i mente i ett sett. Oslo derimot er det visst veldig interessant å snakke masse om hvor stygg er, selv om man knapt har vært der.
Skrevet
Ja, men Oslo får mye tyn for området rundt sentralstasjonen - det gjør ikke (uten sammenligning for øvrig) f.eks. Roma - og det er ikke akkurat sjarmerende der heller. London er jammen ikke veldig vakker overalt, men det skal ikke kvernes opp og i mente i ett sett. Oslo derimot er det visst veldig interessant å snakke masse om hvor stygg er, selv om man knapt har vært der.

Klart nordmenn er mer opptatt av sin egen hovedstad enn av andre hovedsteder! "Alle" har vært i Oslo, mens noen har vært i London, noen i Roma og noen i Praha.

Jeg har vært omtrent like mye i alle nevnte hovedsteder, og forskjellen for meg går på at i de andre byene trengte jeg ikke lete lenge for å finne byens sjarm. Klart det finnes stygge steder i alle byer, men i alle andre hovedsteder jeg har vært så fant jeg de fine områdene av byen veldig enkelt. Fordi det ikke var langt mellom det fine. I Oslo må man vite hvor man skal gå for å finne de fine stedene.

Men jeg svarer jo selvsagt bare ut fra egne erfaringer pluss det venner/bekjente forteller meg om sine erfaringer.

Skrevet (endret)
Jeg har vært omtrent like mye i alle nevnte hovedsteder, og forskjellen for meg går på at i de andre byene trengte jeg ikke lete lenge for å finne byens sjarm. Klart det finnes stygge steder i alle byer, men i alle andre hovedsteder jeg har vært så fant jeg de fine områdene av byen veldig enkelt. Fordi det ikke var langt mellom det fine. I Oslo må man vite hvor man skal gå for å finne de fine stedene.

Jeg tror at de fleste ikke gjør like bra "research" før de reiser til en by i sitt eget land som de ville ha gjort før de f.eks. reiser til Roma eller Praha og derfor blir skuffet fordi de da føler seg "hjemme" og automatisk regner med at det skal være vellykket.

Sentrum av San Francisco kan f.eks. sammenlignes med Oslo m.h.p. narkomane, prostituerte og søppel, men de fleste nordmenn som reiser dit har jo undersøkt litt på forhånd og vet f.eks. hvilke bydeler man bør unngå og når på døgnet det er trygt å gå enkelte gater. De fleste finner jo likevel de fine stedene i byen og det skyldes vel neppe tilfeldigheter ;) .

Endret av Leo
Skrevet
Jeg tror at de fleste ikke gjør like bra "research" før de reiser til en by i sitt eget land som de ville ha gjort før de f.eks. reiser til Roma eller Praha og derfor blir skuffet fordi de da føler seg "hjemme" og automatisk regner med at det skal være vellykket.

Researchen jeg gjør før jeg drar til en fremmed by går på severdigheter og hvor man går for å handle det jeg er ute etter. Dette gjør jeg uansett hvilken by jeg skal til, inkludert Oslo. Vel framme i en fremmed by bruker jeg gjerne litt tid på å utforske severdigheter jeg har bestemt meg for å besøke, og shoppe litt. Ellers så rusler jeg rundt uten mål og mening. Siden jeg følger omtrent samme "mønster" uansett hvor jeg drar, så er det jo påfallende at Oslo er byen der jeg ikke ramler borti koselige bydeler på mine impulsive byvandringer.

Skrevet

Oslo sentrum er stygt, men resten av byen er ganske fin, synes jeg. Sentrum skulle hatt et løft. De gjorde jo mye med Aker brygge og øverst ved slottsparken/Nasjonalteateret og der, men resten har de glemt.

Skrevet
Researchen jeg gjør før jeg drar til en fremmed by går på severdigheter og hvor man går for å handle det jeg er ute etter. Dette gjør jeg uansett hvilken by jeg skal til, inkludert Oslo. Vel framme i en fremmed by bruker jeg gjerne litt tid på å utforske severdigheter jeg har bestemt meg for å besøke, og shoppe litt. Ellers så rusler jeg rundt uten mål og mening. Siden jeg følger omtrent samme "mønster" uansett hvor jeg drar, så er det jo påfallende at Oslo er byen der jeg ikke ramler borti koselige bydeler på mine impulsive byvandringer.

Da liker du vel ikke Oslo da. Helt greit det på samme måte som jeg ikke liker Roma og Barcelona fordi jeg oppfatter dem som store og "rotete". L.A., som er en mye større by både når det gjelder både geografi og folketall, liker jeg imidlertid. Alt i alt har det jo noe med personlige preferanser å gjøre og det kan kan jo som kjent ikke diskuteres.

Skrevet

Istedenfor å lage nye veier absolutt ooooveralt, kunne Oslo heller brukt mer penger på å friske opp utseendet litt! En fontene her, en park der, litt blomster og trær der. Og for guds skyld, det er søppelkasser nesten overalt; bruk dem!

Skrevet

Drabantbyene i Oslo er fine.

Bøler og Oppsal er grønt og fint

Skrevet

Har inntrykk av at mange bare har gått Karl Johan opp til Scotsman og satt seg ned der for å sitte å klage over hvor stygg hovedstaden er. Av en eller annen grunn virker det som om folk ikke ønsker å se positive sider ved Oslo i det hele tatt, og er veldig opptatte av å vidreformidle hvor fæl de syns byen er. Hva er det som feiler folk, midreverdighetskomplekser fordi de ikke er født, oppvokst og bosatt i Oslo? Hva er det de prøver på? Er det å overbevise lykkelige Oslo-boere (for dem er det mange av) at de lever i en illusjon? Tror ikke det kommer til å bli særlig vellykket siden få bryr seg om at Oslo-haterne syns at sentrum er skummelt og skittent.

Til trådstarter; kjøp et kart og begynn å utforske byen, gå tur i ulike områder, så finner du sikkert en plass du kan trives du også. Eller så kan du jo alltids flytte utenfor byen, det går mange busser og tog til Oslo.

Selv verken kommer jeg fra, eller bor i Oslo, men jeg syns byen er flott og koser meg hver gang jeg kommer på besøk.

Skrevet

Jeg liker Oslo godt og trives med å bo her. Mange koselige steder synes jeg, men avhengig av budsjettet (om du skal bo her), så ville jeg sett på Frogner om du har god råd og Sagene/Bjølsen om du har dårligere råd, men fortsatt mulighet til det.

Ellers er det jo så fantastisk med Oslo at man har tilgang til hele marka. Jeg bruker marka flittig og elsker å gå tur til f.eks Skjennungsstua med alle de deilige kakene :)

En annen flott ting med Oslo er jo at man kan bade om sommeren og stå/gå på ski om vinteren. Jeg vet ikke om så mange andre hovedsteder hvor alt dette kan kombineres og stortrives i min egen by. Shoppingen er heller ikke så ille om man vet hvor man bør gå. Kjempetakknemlig for at Oslo er en by jeg har mulighet til å bo i!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...