Gå til innhold

Økonomi ved samlivsbrudd


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det går sannsynligvis mot et brudd mellom meg og samboer. Jeg flytter ut. Jeg har ikke eierskap i boligen, og relativt lite egenkapital (200 000). Vi har et fellesbarn, og samboer ønsker å ha barnet annenhver uke. Jeg vil selvfølgelig gjerne ha barnet mer enn 50%, men har vel ikke noe fortrinnsrett i så måte foran samboer. Det blir vel heller ikke aktuelt med barnebidrag når barnet bor halve tiden hos hver av oss. Jeg lurer på følgende:

- blir barnetrygden også delt i to?

- hvordan blir det med skatteklasse? kan jeg ha skatteklasse 2 hvert år? (samboer har særkullsbarn som han har skatteklasse 2 for årlig, når jeg flytter)

- hvordan deles foreldrefradraget på skatten etter bruddet?

- jeg tjener ca 450 000/året. hvordan er mine muligheter for å få boliglån? vil banken låne meg mindre når jeg er singel?

- hva med billån? er det helt urealistisk?

- jeg er gravid. Jeg regner med at samboer ikke kommer til å kreve 50% omsorg for det nyfødte barnet. Vil jeg da få dobbelt barnetrygd for dette barnet det første året? har jeg krav på noen andre stønader/hjelpeordninger når jeg blir alene med en baby?

- fra hvilken alder er det naturlig å gå over til 50-50% for et lite barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest regine ii
Det går sannsynligvis mot et brudd mellom meg og samboer. Jeg flytter ut. Jeg har ikke eierskap i boligen, og relativt lite egenkapital (200 000). Vi har et fellesbarn, og samboer ønsker å ha barnet annenhver uke. Jeg vil selvfølgelig gjerne ha barnet mer enn 50%, men har vel ikke noe fortrinnsrett i så måte foran samboer. Det blir vel heller ikke aktuelt med barnebidrag når barnet bor halve tiden hos hver av oss. Jeg lurer på følgende:

Nå er det vel barnet og barnets beste som skal være utslagsgivende for hvilken omsorgsløsning dere velger. Hva dere ønsker er greit nok -men det er faktisk BARNET som skal leve med det. Forøvrig anbefalerr verken barneombudet eller andre fagfolk at barn under tre år har delt bosted, de trenger roen et fast bosted gir.

- blir barnetrygden også delt i to?

ja. Men dersom den ene tjener mer enn den andre, kan det også bli snakk om barnebidrag.

- hvordan blir det med skatteklasse? kan jeg ha skatteklasse 2 hvert år?

nei - skattekl. 2 kan dere få annethvert år

(samboer har særkullsbarn som han har skatteklasse 2 for årlig, når jeg flytter)

- hvordan deles foreldrefradraget på skatten etter bruddet?

- jeg tjener ca 450 000/året. hvordan er mine muligheter for å få boliglån? vil banken låne meg mindre når jeg er singel?

Hvis du har 200 000 i egenkapital og såpass høy inntekt, så burde du få lån. Jeg hadde langt laver inntekt (og forsørgeransvar) da jeg kjøpte bolig. Men sånn markedet ser ut nå burde du vel vente litt?

- hva med billån? er det helt urealistisk?

du må jo regne på det - og det må vel banke og. Dessuten må en vel sette behovet opp mot nytten, jeg hadde ikke bil før ungen var 10 og det gikk fint det

- jeg er gravid. Jeg regner med at samboer ikke kommer til å kreve 50% omsorg for det nyfødte barnet. Vil jeg da få dobbelt barnetrygd for dette barnet det første året? har jeg krav på noen andre stønader/hjelpeordninger når jeg blir alene med en baby?

delt bosted for en baby ville være direkte barnemishandling. Det med barnetrygden (i tillegg egentlig til de andre tingene du spør om) ville jeg snakket med NAV om. Du har krav på bidrag fra far, men med din lønn vil det være uaktuelt med noen overgangsstønad. Andre hjelpeordninger finnes ikke. du kan få støtte til barnetilsyn når ungen blir stor nok til bhg/dagmamma når du må ut i jobb igjen - men det forutsetter at du har omsorgen, dvs. at barnet ikke har delt bosted.

- fra hvilken alder er det naturlig å gå over til 50-50% for et lite barn?

iallefall ikke før det er 3 - og når ungen aldri har bodd sammen med begge foreldrene er det ikke sikkert at det føles så naturlig for BARNET uansett. Igjen - tenk på barnet, ikke hva som er rettferdig for de voksne.

Ta deg uansett en tur til NAV, de kan mer om rettigheter ifht. det økonomiske enn vi gjør (burde iallfall kunne det!)

Lykke til - det ordner seg nok, men sett deg skikkelig inn i hvordan lover og regler fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sannsynligvis mot et brudd mellom meg og samboer. Jeg flytter ut. Jeg har ikke eierskap i boligen, og relativt lite egenkapital (200 000). Vi har et fellesbarn, og samboer ønsker å ha barnet annenhver uke. Jeg vil selvfølgelig gjerne ha barnet mer enn 50%, men har vel ikke noe fortrinnsrett i så måte foran samboer. Det blir vel heller ikke aktuelt med barnebidrag når barnet bor halve tiden hos hver av oss. Jeg lurer på følgende:

- blir barnetrygden også delt i to?

- hvordan blir det med skatteklasse? kan jeg ha skatteklasse 2 hvert år? (samboer har særkullsbarn som han har skatteklasse 2 for årlig, når jeg flytter)

- hvordan deles foreldrefradraget på skatten etter bruddet?

- jeg tjener ca 450 000/året. hvordan er mine muligheter for å få boliglån? vil banken låne meg mindre når jeg er singel?

- hva med billån? er det helt urealistisk?

- jeg er gravid. Jeg regner med at samboer ikke kommer til å kreve 50% omsorg for det nyfødte barnet. Vil jeg da få dobbelt barnetrygd for dette barnet det første året? har jeg krav på noen andre stønader/hjelpeordninger når jeg blir alene med en baby?

- fra hvilken alder er det naturlig å gå over til 50-50% for et lite barn?

Barnetrygden blir delt i to, men dere må gi beskjed.

Skatteklasse 2 får du hvert annet år.

Foreldrefradraget husker jeg ikke hvordan vi gjorde. Sønnen min har gått tilbake til å bare bo hos meg nå, så jeg får hvertfall det nå.

Hva du får i lån må du nesten snakke med banken om. Men du har jo grei lønn og en egenkapital på 200 000, så du får nok kanskje lån opp mot 1 mill ?

Når du blir alenemor, får du dobbel barnetrygd for det barnet, farsbidrag, alenemorstøtte osv.

Jeg mener at 50% hver ikke er bra for barnet. Min mening. Er kanskje derfor sønnen min flyttet til meg når han kunne velge selv. Blir lettere med kompiser og skole når man har ett hjem å forholde seg til. Bor ikke i en bag hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...