Gå til innhold

Dumme ting butikkansatte sier/gjør


Mamma1

Anbefalte innlegg

Problemet med kikking er jo at folk kikker mens de venter på å bli ekspedert også, for å slå ihjel tiden. Jeg jobbet i kjøttdisk hvor det ikke var noe ordentlig køsystem pga oppsettet av disken, og da blir det til at man løper litt fram og tilbake bak disken for å ekspedere kunder. Hvis de sa de ville kikke var det så klart helt greit, men det er også greit å gjøre oppmerksom på at "værsågod, nå er det din tur" i tilfelle de faktisk er klare til å bestille, ellers blir jo folk sinte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Novacane

Her om dagen skulle jeg ha en bolle e.l., var ikke helt sikker på hva jeg ville ha, så sto og studerte utvalget av boller, kaker o.l. Helt tydelig at jeg ikke hadde bestemt meg, sto bøyd og kikket på de forskjellige tingene mens jeg tenkte. Da lener jenta bak disken seg over og nærmest roper "VÆRSÅGOD??" Blir så irritert av at de ikke kan tenke seg litt om, og lese kroppspråk. Kunne jo sagt at jeg ville tenke litt mer, men endte opp med å bare bestille et eller annet.

Ok, det er en filleting, jeg ser jo det. Men en veldig irriterende filleting. Det var ingen andre kunder som ventet i kø, var bare meg der, og jeg sto jo ikke ved kassen, men litt for meg selv ved bolledisken, blokkerte ikke veien for noen. Jeg mener at service ikke handler om å være så sykt PÅ, men å være der når kunden trenger det!

den der ser jeg faktisk ikke helt :P Å bare si "værsegod" for å indikere at hun kan hjelpe synes i alle fall ikke jeg er så frempå. Jobbet i cafe før, som ikke hadde ordentlig køsystem, da hendte det at jeg sa "værsegod neste" eller no lignende bare for å ha et system. Kan hende hun faktisk trodde du trengte hjelp, jobber tross alt bak en disk og ikke alle er like flinke til å "lese kroppspråk", og selv om du trodde at det så tydelig ut som at du kikket kan det være at hun ikke gjorde det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den der ser jeg faktisk ikke helt :P Å bare si "værsegod" for å indikere at hun kan hjelpe synes i alle fall ikke jeg er så frempå. Jobbet i cafe før, som ikke hadde ordentlig køsystem, da hendte det at jeg sa "værsegod neste" eller no lignende bare for å ha et system. Kan hende hun faktisk trodde du trengte hjelp, jobber tross alt bak en disk og ikke alle er like flinke til å "lese kroppspråk", og selv om du trodde at det så tydelig ut som at du kikket kan det være at hun ikke gjorde det :)

Ok, jeg er litt enig med deg altså. Tenkte det ville komme noen kommentarer på denne. Det var noe med helheten i dette tilfellet, og tonefallet og ansiktsuttrykket til dama, og måten hun lente seg over disken på. Hun kunne like gjerne ropt "KOM IGJEN", det var sånn det føltes. Og jeg følte meg liksom skyldig i å bruke for lang tid der jeg sto, bøyd ned foran alle typene med boller... Må også legge til at det var en veldig åpenbar kasse jeg kunne ha stilt meg ved dersom jeg hadde bestemt meg.

Men jada, det er et veldig, veldig lite problem. Og i de fleste tilfeller er dette ikke et problem i det hele tatt, da kommunikasjonen pleier å være litt mer naturlig ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Her om dagen skulle jeg ha en bolle e.l., var ikke helt sikker på hva jeg ville ha, så sto og studerte utvalget av boller, kaker o.l. Helt tydelig at jeg ikke hadde bestemt meg, sto bøyd og kikket på de forskjellige tingene mens jeg tenkte. Da lener jenta bak disken seg over og nærmest roper "VÆRSÅGOD??" Blir så irritert av at de ikke kan tenke seg litt om, og lese kroppspråk. Kunne jo sagt at jeg ville tenke litt mer, men endte opp med å bare bestille et eller annet.

Ok, det er en filleting, jeg ser jo det. Men en veldig irriterende filleting. Det var ingen andre kunder som ventet i kø, var bare meg der, og jeg sto jo ikke ved kassen, men litt for meg selv ved bolledisken, blokkerte ikke veien for noen. Jeg mener at service ikke handler om å være så sykt PÅ, men å være der når kunden trenger det!

Jeg er veldig enig med deg..Synes det er irriterende at med en gang man tråkker inn i en butikk så "hopper de på" og skal hjelpe. Når jeg skriver dette nå, så tenker jeg spesielt på alle gangene det skjer når jeg går inni en accesories-butikk. Hva skal man trenge hjelp til i en sånn butikk liksom? :vetikke:

Det virker veldig som at de som jobber på accesories har fått et uprofosjonelt service-kurs av sjefen eller noe :lol:

At de er tilgjengelige og hjelpsomme om jeg har noe å spørre om, DET anser jeg som god service :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg..Synes det er irriterende at med en gang man tråkker inn i en butikk så "hopper de på" og skal hjelpe. Når jeg skriver dette nå, så tenker jeg spesielt på alle gangene det skjer når jeg går inni en accesories-butikk. Hva skal man trenge hjelp til i en sånn butikk liksom? :vetikke:

Det virker veldig som at de som jobber på accesories har fått et uprofosjonelt service-kurs av sjefen eller noe :lol:

At de er tilgjengelige og hjelpsomme om jeg har noe å spørre om, DET anser jeg som god service :)

I akkurat den butikken, samt for eksempel Glitter, tror jeg de ansatte nesten "må" utøve litt mer intime kunderelasjoner enn andre, da mange av butikkene sliter med mye tyveri.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I akkurat den butikken, samt for eksempel Glitter, tror jeg de ansatte nesten "må" utøve litt mer intime kunderelasjoner enn andre, da mange av butikkene sliter med mye tyveri.

Dette stemmer...:)

Og det er faktisk VELDIG mye man må hkelpe folk med på Accessorize...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å nevne en ting om butikkservice, som ikke har vært nevnt:

Som vi vet så er det noen butikker hvor de ansatte hopper på kundene med èn gang, mens noen ganger opplever man at de ansatte bare står i kassa hele tia.

Jeg synes det aller beste er når de ansatte først venter en stund, før de så spør om man vil ha hjelp. Det er ikke behagelig med ansatte som hopper rett på kundene, men det betyr jo ikke at de ansatte aldri skal tilby hjelp heller... Hvis jeg bruker lang tid i en butikk, så forventer jeg at noen ansatte vil legge merke til det og spørre om jeg ser etter noe\trenger hjelp, for da er det jo nesten en selvfølge at jeg faktisk leter etter noe eller funderer på noe.

Etter å ha lest igjennom hele denne tråden, så lurer jeg på hvor mange ganger jeg ikke har lagt merke til at jeg har blitt fotfulgt i en butikk.. for jeg kan absolutt aldri huske å ha opplevd det.

Men så er det jo slik at bekledning, væremåte og kroppsspråk har mye å si for hva folk tror, så kanskje jeg ser veldig lovlydig ut...

Jeg har også skjønt fra denne tråden at jeg er relativt tålmodig med butikkansatte og feil de gjør, jeg bryr meg ikke om de feks prater i telefon eller skravler i arbeidstiden (selv om de egentlig ikke burde gjøre det).

Jeg blir dog fort irritert når butikkansatte driver i eeeevigheter med å skravle med en ferdig kunde ,eller andre ting som på ingen måte haster, fremfor å ekspedere meg som står ved kassen og venter.

Å ekspedere kundene burde være topprioritet når man jobber i butikk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skjønner hva du mener! De er vel bare stressa i forhold til å få til et nytt "salg" så fort som mulig :P Men jeg er ganske streng på dette tilbake, hvis jeg vil kikke, og de spør "værsegod / kan jeg hjelpe deg osv", så sier jeg vennlig "jeg må bare kikke litt jeg", og da trekker de seg alltid tilbake. Ikke sikkert de mener noe vondt med det, men jeg hadde også blitt irritert hvis jeg følte noen "maste" etter få sekunder.

Er det kø, så trekker man seg selvfølgelig til siden og står og kikker utenfor køen.

Hos oss så er det meegastrengt ang det å si hei osv. Er på en coffeeshop vel og merke. Vi MÅ si hei innen 4 sekunder. Om ikke, å det er en mystery costumer, så får vi dårlig tilbakemeldinger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og opplevd det omvendte. Om jeg f.eks vasker/rydder, å er i mine egne tanker og kan være max uheldig å ikke legge merke til kunden før det har gått 15-20 sekunder, å likevel blir mange dritsure! Altså, mange av dere går veldig rolig slik at jeg ikke hører dere engang! :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en fantastisk opplevelse på ei kaffesjappe i går. Jeg pleier å hilse i engelsktalende land, ved å si "how are you?". De gjør det i USA, men kanskje ikke i England? Uansett, vanligvis svarer jo bare folk "fine, how are you?" fordi hele greia bare er en høfflighetsfrase uten mening annet enn å vise at man ser den andre personen og ikke ignorere denne. Men i dag svarte hu bak kassa "Not so well, but we're closing soon so I'm gonna get better" eller noe i den duren. Jeg ble helt satt ut. Jeg trodde det bare var jeg som likte å trolle amerikanere med å faktisk svare på det spørsmålet...

Edit: Når jeg tenker meg om synes jeg jo det var artig at noen faktisk svarer på spørsmålet siden jeg finner på å gjøre det selv. Så det er jo ikke snakk om dumme ting butikkansatte gjør egentlig. Men nå er det posta, så skit au!

Endret av Singha
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en fantastisk opplevelse på ei kaffesjappe i går. Jeg pleier å hilse i engelsktalende land, ved å si "how are you?". De gjør det i USA, men kanskje ikke i England? Uansett, vanligvis svarer jo bare folk "fine, how are you?" fordi hele greia bare er en høfflighetsfrase uten mening annet enn å vise at man ser den andre personen og ikke ignorere denne. Men i dag svarte hu bak kassa "Not so well, but we're closing soon so I'm gonna get better" eller noe i den duren. Jeg ble helt satt ut. Jeg trodde det bare var jeg som likte å trolle amerikanere med å faktisk svare på det spørsmålet...

Edit: Når jeg tenker meg om synes jeg jo det var artig at noen faktisk svarer på spørsmålet siden jeg finner på å gjøre det selv. Så det er jo ikke snakk om dumme ting butikkansatte gjør egentlig. Men nå er det posta, så skit au!

Hahaha. Nice :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melina*

Få ting irriterer meg så mye som "fagfolk" som mener at de kan mer enn kundene sine. Jeg har vært interessert i interiør så lenge jeg kan huske. Nei, jeg er ikke utdannet interiørarkitekt, men etter å ha vurdert hundrevis av hjem tror jeg at jeg har de grunnleggende kunnskapene på plass. Det er ikke noe man legger ut om i butikken akkurat, så det vet jo ikke de...

Uansett, for to uker siden var jeg på jakt etter en sofa i farge lys sand. Den var ikke på lager, og den kom ikke inn før om to måneder, MEN de hadde en i mørk sand. Jeg forklarte hyggelig at det ikke var det jeg var på jakt etter, og sa at jeg kunne ta kontakt i august (kommer heller til å bruke noen tusenlapper ekstra på frakt ved å handle på nett, men sånt sier man ikke). Selgeren ser nærmest oppgitt på meg, og påstår hardnakket at det "ikke er så stor forskjell." Beklager, men den mørke nyansen er mange hakk mørkere, og det hadde ikke blitt fint. Jeg forklarer igjen at "nei, det var nok ikke det jeg ønsket", men hun gir seg ikke. Hun har tross alt jobbet med dette i ett år og vet forskjellen på fargene.

Nøyaktig hva ønsket hun å oppnå med å sende meg hjem med feil sofa? Det eneste hun hadde fått var en misfornøyd kunde som angret kjøpet. Misforstå meg rett, jeg er veldig takknemlig for engasjerte og hjelpsomme selgere, men løgn/uvitenhet (vet ikke hva som var tilfellet her) og å nærmest bli fortalt at "dette kan jeg ingenting om" setter jeg liten pris på. Spesielt når prisene gjenspeiler at dette er en ganske eksklusiv butikk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en fantastisk opplevelse på ei kaffesjappe i går. Jeg pleier å hilse i engelsktalende land, ved å si "how are you?". De gjør det i USA, men kanskje ikke i England? Uansett, vanligvis svarer jo bare folk "fine, how are you?" fordi hele greia bare er en høfflighetsfrase uten mening annet enn å vise at man ser den andre personen og ikke ignorere denne. Men i dag svarte hu bak kassa "Not so well, but we're closing soon so I'm gonna get better" eller noe i den duren. Jeg ble helt satt ut. Jeg trodde det bare var jeg som likte å trolle amerikanere med å faktisk svare på det spørsmålet...

Edit: Når jeg tenker meg om synes jeg jo det var artig at noen faktisk svarer på spørsmålet siden jeg finner på å gjøre det selv. Så det er jo ikke snakk om dumme ting butikkansatte gjør egentlig. Men nå er det posta, så skit au!

Ja, det er jeg enig i. Jeg blir helt satt ut hvis noen svarer noe annet enn fine/good etc. Blir litt pinlig stemning når kassadama på walmart sier "I guess it could be worse". Man føler liksom at man burde si noe, men så blir det feil også. Haha, det skal ikke være lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novacane

Jeg har et lite spørsmål til de som mener at de ansatte maser om å hjelpe. Jeg er den typen som liker at de som jobber spør meg om hjelp, det bidrar til at jeg føler at jeg blir sett. Hvis jeg ikke trenger hjelp så godtar så godt som alle det. Når jeg jobber så spør jeg alltid kunden "er det noe jeg kan hjelpe deg med" dersom kunden sier nei så er det greit nok det. Hva mener folk er værst? Ansatte som ignorerer deg totalt og ikke sier et ord, eller ansatte som faktisk tilbyr hjelp? For etter hva jeg har lest virker folk veldig ømfindtelige på sistnevnte?:P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite spørsmål til de som mener at de ansatte maser om å hjelpe. Jeg er den typen som liker at de som jobber spør meg om hjelp, det bidrar til at jeg føler at jeg blir sett. Hvis jeg ikke trenger hjelp så godtar så godt som alle det. Når jeg jobber så spør jeg alltid kunden "er det noe jeg kan hjelpe deg med" dersom kunden sier nei så er det greit nok det. Hva mener folk er værst? Ansatte som ignorerer deg totalt og ikke sier et ord, eller ansatte som faktisk tilbyr hjelp? For etter hva jeg har lest virker folk veldig ømfindtelige på sistnevnte?:P

Jeg lar kunden se seg om i butikken litt, så spør jeg om det er noe jeg kan hjelpe med. Om de sier nei trekker jeg meg tilbake til det jeg holdt på med å lar kunden titte videre i fred. Vi SKAL spør kunden om de trenger hjelp! Det er liksom en del av jobben.

Når det kommer kunder å TAKKER meg fordi jeg hjalp de, da de har opplevd å ikke få hjelp i andre butikker blir jeg overrasket. Man har ikke noe i et serviceyrke å gjøre om man faktisk ikke hjelper kunden om den trenger det.

Og det er selvfølgelig forskjell på å være pågående og å være hyggelig å hjelpsom. Har selv butikker jeg ikke går inn på fordi jeg faktisk ikke får være i fred å de ansatte henger over meg hele besøket. Det gidder jeg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes helt klart ansatte som overser meg er verst. Jeg vil bli hilst på med et "hei" når jeg kommer inn i butikken eller av den første ansatte som får øye på meg. Jeg er ofte i butikker bare for å titte, men de ansatte kan aldri vite hvilke kunder som bare titter og hvem som faktisk skal kjøpe noe, og jeg vil alltid bli behandlet som om jeg skal kjøpe noe, altså forventer jeg også å få høre "kan jeg hjelpe deg med noe" eller noe lignende i løpet av de første minuttene jeg er der. Det handler om å føle seg sett og verdifull. Får jeg dårlig behandling når jeg bare er og titter kommer jeg neppe tilbake for å kjøpe noe en annen gang. Og er jeg i prøverommet vil jeg også at den ansatte skal komme bort og spørre hvordan det går og om jeg behøver noen andre størrelser, spesielt dersom jeg er alene.

Jeg setter også pris på helt overfladisk smalltalk når den ansatte slår inn og pakker ned varer. Forsøk på mersalg av typen "vi har også fått inn noen nye smykker som jeg tror vil være fine til denne kjolen" synes jeg også er helt ok, så lenge det faktisk er noe som passer til det jeg kjøper og ikke bare noe de slenger på fordi de må.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

I akkurat den butikken, samt for eksempel Glitter, tror jeg de ansatte nesten "må" utøve litt mer intime kunderelasjoner enn andre, da mange av butikkene sliter med mye tyveri.

Når folk stjeler som ravner på en kiosk kan jeg ikke forestille meg hvor galt det er på butikker hvor en selger smykker og andre småting som tyvete folk lett kan gli ned i veska :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ringe en matbutikk for å gi beskjed om at jeg hadde kjøpt en Cola som var gått ut på dato for 2 mnd siden (Hadde ikke tid til å stikke tilbake pga jobb) og fikk først høre "Det er faktisk ikke mulig...", hvorav jeg svarte at jo det var det, 11.03.2013 er faktisk flere mnd siden... Da var svaret "Er det liksom min feil det da..?" Begynte bare å le inn i telefonrøret, så klart det ikke var hans feil og absolutt ikke det jeg ville fram til. Jeg skulle bare ringe for å gi beskjed, så de ble obs på det og kunne fjerne flaskene om det var flere, siden de ikke lenger smakte antydning til Cola... Jeg fikk til slutt beskjed om å komme inn og bytte flasken, men jeg lo godt når jeg la på, hva skjedde med "Oij sann, det skal jo ikke skje! Takk for beskjed, jeg skal sjekke opp i resten med en gang og du må bare komme innom så skal du få en ny flaske."?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...