Gå til innhold

Dumme ting butikkansatte sier/gjør


Mamma1

Anbefalte innlegg

Jeg tror det siste folk flest tenker på er hvor troverdig smilene og høflighetsfrasene er. Sure folk er bare sure av forskjellige årsaker, noen midlertidig og noen kronisk. Så lenge man smiler og serverer alle de obligatoriske hyggelige frasene har man gjort jobben sin. Hvor troverdig det er, er revnende likegyldig. Etterpå kan man tømme seg til kolleger eller daglig leder eller stange hodet i veggen på bakrommet.

Tja, litt uenig i den. De beste butikkansatte er jo de som faktisk klarer å være oppriktig blid, grei og hyggelig mot kundene sine. Jeg har gått i butikker hvor jeg riktignok har fått høflighetsfraser slengt etter meg, men de fremstår ikke som særlig høflige når ekspeditøren sier "ha en god helg" på 0,3 sekunder (= så raskt at man nærmest ikke får med seg hva som sies), og ikke har et gram av å bry seg i stemmen. Da kan man si alle slags fraser man vil uten at ekspeditøren fremstår som høflig. Jeg mener i alle fall at en del av jobben er å faktisk fremstå, ikke nødvendigvis faktisk være, som oppriktig glad.

Og jaaa, roter meg litt vekk unna hovedtema. :handle: <-- den var skjønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Æsj, jeg hater parfymeri. Var innom i går for å ha en ting, og litt for å kikke. Samtidig som meg kommer det inn 4 jenter på rundt 16 år og begynner å lukte på parfymene. Ekspeditøren sier "Hei" til jentene, på en veldig markert måte. Hørte ikke at hun fikk noe svar. Jeg gikk forbi henne og så på henne, men hun hilste ikke på meg.

Jeg spurte om de hadde det jeg skulle ha, og mens hun snakket til meg, kikket hun konstant på jentene som sto litt bak meg. Jeg tenkte kanskje det var noe galt med øynene hennes først fordi det var så snålt :fnise: Veldig uproft!

Føler jeg nesten ikke kan gå å bare kikke på slike steder, man blir jo forfulgt, og man er tyv før det motsatte er bevist.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Tja, litt uenig i den. De beste butikkansatte er jo de som faktisk klarer å være oppriktig blid, grei og hyggelig mot kundene sine.

Det tror jeg vi er veldig enige om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg hater parfymeri. Var innom i går for å ha en ting, og litt for å kikke. Samtidig som meg kommer det inn 4 jenter på rundt 16 år og begynner å lukte på parfymene. Ekspeditøren sier "Hei" til jentene, på en veldig markert måte. Hørte ikke at hun fikk noe svar. Jeg gikk forbi henne og så på henne, men hun hilste ikke på meg.

Jeg spurte om de hadde det jeg skulle ha, og mens hun snakket til meg, kikket hun konstant på jentene som sto litt bak meg. Jeg tenkte kanskje det var noe galt med øynene hennes først fordi det var så snålt :fnise: Veldig uproft!

Føler jeg nesten ikke kan gå å bare kikke på slike steder, man blir jo forfulgt, og man er tyv før det motsatte er bevist.

Forstår godt hva du mener, dessverre skjønner jeg stirringen til ekspeditøren og.. Jo større grupper, desto større fare for stjeling...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelikanen

Enig!! Har en kollega som alltid himler skikkelig med øynene og "arrh"-er og sukker over eldre som bruker lang tid, setter kortet i feil vei, etc. Herregud!! De kan rett og slett ikke noe for det. (Som regel - det finnes selvfølgelig de som bare somler og ikke gidder å følge med)

Burde ikke ha en slik jobb. Med tanke på at det blir fler og fler eldre i Norge, og de lever lengre enn før, og handle må de. Ja, de eldre går det litt saktere med med tiden, hører dårlig, ser dårlig. Mulig om en er 20 ikke tenker på det, men de bør få opplæring i at kunder er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eldre blir skikkelig glad om man tar seg tid til å snakke med de på en høflig og hyggelig måte.

Ofte eldre sier "takk for hyggelig service" til meg og da har jeg ikke gjort annet enn å være smilende og ønske de en fin dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

I dag var jeg på Expert for å bytte en radio jeg var misfornøyd med. Møtte en utrolig hoven og frekk type. Vet ikke om jeg klarer å beskrive det riktig her, for det var mye tonefall og kroppspråk som gjorde det.

Jeg: Hei!

Butikkansatt: *svarer ikke, men ser meg rett inn i øynene og hever ett øyebryn*

Jeg: Jeg kjøpte denne radioen av dere i forrige uke, men jeg synes det er vanskelig å stille FM-båndet manuelt, så jeg ønsker å levere den tilbake og bruke pengene på en DAB-radio i steden.

Han: Få se eska da

Jeg: *tar radioen opp av posen og gir han både eska og kvitteringen*

Han: *inspiserer eska lenge før han åpner den og kikker oppi*

Jeg: Ser det greit ut?

Han: Det mangler en bit isopor her.

Jeg: Unnskyld, jeg må ha glemt den hjemme. Den andre biten isopor ligger der.

Han: *sier ingenting*

Jeg: Er det et problem at det mangler isopor?

Han: FAKTISK SÅ ER DET DET! *senker stemmen igjen* jeg skal jo faktisk selge den

Jeg: *målløs og sier ingenting*

Han: GREIT DA. Jeg skal være snill og la det gå.

Jeg: Okei, flott å høre.

Han: *begynner å slå inn ting på dataen, spør om kontaktinfo. Nærmest hamrer ting inn på pcen og puster tungt*

Han: Nå går du og henter en annen radio, så går du i kassa og betaler resten der

Jeg: Takk skal du ha

Han: Og neste gang så tar du med den jævla isoporen

Jeg: Okei

For å si det sånn: jeg spurte jenta i kassa om navnet hans og sendte skriftlig klage på ham så fort jeg kom inn døra da jeg kom hjem. Jeg er enig i at begge isoporbitene burde vært der, og jeg skjønner at han i teorien kunne nekta meg å bytte varen. Men det rettferdiggjør IKKE å bjeffe, banne og kommandere meg rundt. Han hadde tydeligviss stått opp på feil bein, men det skal ikke gå ut over meg.

Endret av Kevlarsjäl
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på Expert for å bytte en radio jeg var misfornøyd med. Møtte en utrolig hoven og frekk type. Vet ikke om jeg klarer å beskrive det riktig her, for det var mye tonefall og kroppspråk som gjorde det.

Jeg synes det er flere rare ansatte på Expert. Sist vi var der for å kjøpe iTunes gavekort, så fungerte ikke noooen av gavekortene og det eneste han fyren sa var "dette er noe av det SYYYYYYKESTE jeg har vært med på", gjentatte ganger. Du kan si vi har hatt det moro på hans bekostning i ettertid :fnise:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ansatte i elektroforretninger generelt kan være ganske merkelige, jeg.

Opplever to kategorier:

1: De som har superpeiling og elsker å gni det inn til alle andre som ikke virker like kule... "Denne TV'n har 3D, HD, VD, XO, S345...osv (sett inn bokstav og tallkombinasjoner som betyr null niks her) og alt dette mååååå du ha for å kunne se på TV i dag.

2: Har ikke peiling i det hele tatt.....

Selvopplevd eksempel: Jeg skal ha ny vaskemaskin, titter rundt i butikken og finner to som ser bra ut, men prisforskjellen er veldig stor. Da jeg ut i fra spesifikasjonene som står på lappene på produktet ikke klarer å se hva som utgjør den store prisforskjellen spør jeg nærmeste ansatt.

- Hvorfor er denne så mye dyrere enn den ved siden av?

- Eh.....la meg se (studerer lappene nøye i 2 minutter) - Den har sikkert noen funksjoner den andre ikke har.

- Men hvilke da, jeg klarer ikke å se det på lappene

- Eh.....(leser i to minutter til og lyser opp da han finner en bokstav bak tallene på den ene vaskemaskinen) - det er fordi denne har D, det har ikke den andre.....

- Men hva betyr D, da?

- Eh........Dobbelt, kanskje?

Det ble ikke noe vaskemaskin på meg den dagen....

Endret av Angelheart2
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En (tidligere) kollega av meg hadde ikke de mest fungerende sosiale antennene. Han både sa og gjorde mye sært.

Da man begynte med at folk skulle stikke kortet i betalingsterminalen istedet for å dra kortet var det mange som var uvant med dette, og vi opplevde hele tiden at folk som handlet hos oss aldri hadde gjort det før (vet ikke om vi var tidlig ute eller noe), men uansett så holder han på å gjøre klar varene mens kunden står og drar kortet om igjen og om igjen. Her er samtalen:

Kunde: Det står bare sett inn kort, hva betyr det?

Kollega: Åja, det betyr at du skal ta kortet sånn og sette det inn her så kan du trykke koden *viser*

Kunde: Åååå det har jeg aldri sett før, for en rar betalingsterminal.

Kollega: Ja, den liker å bli penetrert!

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EryMax

Ei gammel dame som jobber på Prix, hun kjeftet på meg fordi hun mente jeg satte kortet inn feil vei. Så jeg nappet ut kortet, så transaksjonen ikke ble fullført. Jeg vet da vel hvordan vei kortet skal inn liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ansatte i elektroforretninger generelt kan være ganske merkelige, jeg.

Opplever to kategorier:

1: De som har superpeiling og elsker å gni det inn til alle andre som ikke virker like kule... "Denne TV'n har 3D, HD, VD, XO, S345...osv (sett inn bokstav og tallkombinasjoner som betyr null niks her) og alt dette mååååå du ha for å kunne se på TV i dag.

2: Har ikke peiling i det hele tatt.....

Dessverre er det de som ramser opp en hel del forkortelser og virker som har superpeiling, som ofte vet minst :P Det er bare å spørre hva de forkortelsene betyr i praksis ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordrar ikke når butikkansatte kommenterer pris. Utrolig dårlig service.

Oja, så hvis en sier til deg at du kan få de billigere der borte? Så er det dårlig service :P

Altså man kan jo tenke på bedriften man jobber for, eller på kundene.

Endret av .-L-.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en kollega (serviceyrke) som hjalp en kunde med noe, plutselig avbryter han seg selv i en settning, og sier

"Hei du må bare vente litt må så immari på dass holder på å drite på meg".

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg hadde en kollega (serviceyrke) som hjalp en kunde med noe, plutselig avbryter han seg selv i en settning, og sier

"Hei du må bare vente litt må så immari på dass holder på å drite på meg".

:haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på coop rett etter påske, og på en stor reol som det masse påske godt på 1/2 pris(deriblant sjokolade appelsin)

Gikk i kassen og betalte, men merket meg at det ble noe dyrt.. Joda, sjokoladeappelsinen kostet 28,- stk(noe den gjør på vanlig pris)

Sa ifra om at dette måtte være feil, men neida.. Diskuterte litt fram og tilbake, hvorpå hun da svarte at vanlig pris på disse var ca 40,-(noe det ikke er)... Men hvor er 28,- halv pris av 40,-???

Det var ikke mulig å komme gjennom til dette mennesket så ga opp å gikk derfra....

En uke etterpå var jeg tilbake på denne butikken, hvor det nå sto lapp om at sjokoladeappelsinen ikke var på tilbud... Taaadaaa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:haar:

Det er bare et av mange gullkorn fra hans side... Han fikk faktisk sparken (noe som er omtrent umulig) pga oppførselen hans på jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de kaster kvitteringen uten å spørre om jeg skal ha den, så blir jeg irritert. :glare:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoken-

Når de kaster kvitteringen uten å spørre om jeg skal ha den, så blir jeg irritert. :glare:

Tipper at det er folk der ute som lar seg provosere om kassadama spør de vil ha kvitteringen :laugh:
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som sertiør, og når gjesten idag ba om å få cola til maten spurte jeg om hun hadde pepsi isteden:-)

Når folk kommer inn døren pleier jeg å si velkommen, og spørre hvor mange de er som skal ha bord, men etter en lang dag blir det ofte "Hansens gjestigveri værsågod!?!" altså slik jeg svarer på telefonen:-)

Den klassiske som jeg tror mange gjester synes er teit sagt er jo "håper det smaker" :-) Men jeg synes det er like teit når de svarer "det håper jeg også" haha

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...