Gå til innhold

kattene maser utenfor døren!


Gjest kalli

Anbefalte innlegg

Jeg har to fine pusekatter på ca 1 år. Om morgenen er det sant h*****

Kattene står utenfor soveromsdøren og mjauer, maser og skraper på døra.( Det er to selskapesyke katter ja!) Vi blir jo selvfølgelige vekket av dette.

Har prøvd å endre på matrutinene til pusene, gir våtmat på ettermiddagen også har tørrfor i skåla resten. Men maset fortsetter fortsatt hver morgen.. Noen som har råd her? hvordan kan jeg få dem til å slutte med dette.

Hilsen kattemor:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har løst dette på en litt, kanskje spesiell måte, men vi har planer om å sette inn kattedør i soveromsdøra. Dette er hovedsaklig fordi de er vant med å sove i samme rom som "folket" :) og når de har gjort det i nesten 4 år kommer jeg ikke til å tvinge de til å endre på det :P

Ellers kan dere jo ha de på badet om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har løst dette på en litt, kanskje spesiell måte, men vi har planer om å sette inn kattedør i soveromsdøra. Dette er hovedsaklig fordi de er vant med å sove i samme rom som "folket" :) og når de har gjort det i nesten 4 år kommer jeg ikke til å tvinge de til å endre på det :P

Ellers kan dere jo ha de på badet om natten?

Kattene har hele huset å kose seg med.. bortsett fra soverommet vårt!

men kanskje vi skal prøve å ha de på badet eller et annet rom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har f.eks enn gang som kan lukkes av er det bare å lage til et lite "katterom" der, med mat, tissekasse og kanskje en pute å ligge på. De kan være der om natta, og så slipper dere de ut når dere står opp.

De kan ikke være ute om natta da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres forferdelig ut at dere skal prøve å stenge kattene inne på badet over natten.

Kattene er unge. Hvis dere bare fortsetter å ignorere dem, kommer de til å slutte med det etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har f.eks enn gang som kan lukkes av er det bare å lage til et lite "katterom" der, med mat, tissekasse og kanskje en pute å ligge på. De kan være der om natta, og så slipper dere de ut når dere står opp.

De kan ikke være ute om natta da?

Jo godt tips, jeg har liksom tenkt at de skal få lov å røre på seg overalt. Jeg vil bare ikke ha de på soverommet om natten for da får vi ikke sove :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kattene på soverommet om natten, men de har egne soveplasser som de foretrekker fremfor senga. ;) Det er veldig greit, så har kattene et rom de kan trekke seg tilbake til når de vil ha ro og vi har besøk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to katter, og den ene må bare vekke oss om morgenen. Noen ganger er det fordi han vil ut, men som regel går han og legger seg når han har fått alle opp. Vi har som regel soveromsdørene åpne så han kan komme inn. Er han ute, sitter han utafor vinduet vårt og mjauer til han blir sluppet inn. Og det blir han ganske raskt, for han har en stemme som kan skjære glass når han bare legger den sida til...

Tror det bare er noen katter som vil ha kontakt og forsikre seg om at det fremdeles er liv i tjenerskapet etter en lang natts søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frøken Pus_*

Pusen vår er så grei at han ikke begynner å mase før han har hørt vekkerklokka ringe :) Og da skal vi opp uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bare prøve å ignorere det, etterhver som de aldri får noen respons på det, vil de nok slutte.

Ja det er det jeg håper på..... :søvn:

De er jo søte også da, så glade og fornøyde når vi endelig kommer ut av soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når katten vår var liten gjorde den også dette. Men vi hadde den på badet med tissekasse og mat, høres sikkert slemt ut å "stenge den inne" men det er jo bare for natten. Den mjauet og krapte på døra i begynnelsen men etterhvert ble den vant til det og gikk inn selv når vi skulle legge oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge katten får mye oppmerksomhet og lek i løpet av dagen, er det ikke slemt å la den være på et avstengt rom over natten. Katter sover jo 16 timer i døgnet, så sannsynligvis vil de bare sove når de er innestengt.

Ignorering er det viktigste man kan gjøre. Da vil de til slutt gi opp. Hver gang dere gir etter kan dere regne med ganske mange dager, om ikke uker, med ekstra mas. Ellers kan det hjelpe å henge sølvpapir/aliminiumsfolie på døra. Enkelte katter er redde for lyden det gir å skrape på disse. Noen åpner døra og gir katten en sprut med vannfaske, personlig er jeg ikke glad i å bruke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...