Gjest sjokkert Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Jeg har blitt oppfordret til å søke på en stilling som jeg lenge tvilte på om jeg ville ha da det innebærer utrolig mye reising.Dette er i en bransje der networking er det eneste som gjelder. Sjefen/han som skal arbeide med meg til daglig har fått papirer og anbefalinger og jeg er mer eller mindre pekt ut til stillingen for lenge siden. var så på "fest" sosialt arrangement, eller hva jeg skal kalle det, med flere innenfor bransjen, og fikk møte han som ville bli min fremtidige overordnede. Han skrøt og fortalte meg alt han hadde hørt. Hvor bra CV-en min var og at jeg lå ti hakk foran alle. Han drakk nok litt alkohol i løpet av kvelden, var helt tydelig at han likte meg veldig, og jeg la ikke opp til noe, bare for å ha det sagt i klartekst!!!! men han var rundt meg hele tiden, ville prate, prate prate, danse og spanderte drinker og oppførte seg i grunnen nesten litt for entusiastisk. Så når kvelden var på hell sier han at han vet ikke om han tør å ansette meg fordi han syns jeg er for pen, og han vet ikke om han klarer å ha meg rundt seg hele tiden !!!!! Han var ikke dritings, men han var tydelig betenkt. jeg tolker det nå som : ja jeg ville gjerne giftet meg med deg, men herregud jeg vet ikke om jeg kan jobbe sammen med deg.... Er ikke dette på sett og vis diskriminerende Nå sitter jeg her og vet ikke hva jeg skal tenke...... syns det er et dårlig utgangspunkt. Men jobben er sabla bra! Jeg kan gjøre alt etterpå. Jeg kan få alle jobber jeg vil i hele verden, men hva i alle dager gjør jeg nå hvis jeg nå får kontrabeskjed??? obs: ikke Norge, så alt av jus som gjelder i Norge gjelder nødvendigvis ikke her.
Gjest ts Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 ikke et eneste svar engang.... jaja...jeg får bare ta det som det kommer. Ingen som har noen gode råd mao ??
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 du tolker kompliment som vilje til ekteskap omtrent, og påstår du kan få alle jobber i verden? tja, råd nr1, kom deg ned på jorden. råd nr2 skaff deg en annen fantastisk jobb
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 Tja...enten er han tiltrukket av deg og ser at dette kan bli et problematisk i forhold til et ansettelsesforhold...eller det var bare et dårlig sjekketriks. Uansett er det noe han selv bør ta stilling selv og ikke "lempe på deg", relativt uprofesjonelt. Det kan jo ha være alkoholen, men likevel. Jeg ville tenkt over hvor mye denne jobben betyr for deg - eventuelt tatt det opp med han i formelle omgivelser. Det er vanskelig/beklemt, men bør gjøres for å klarlegge grensene
Lilith Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Hva mener du med kontrabeskjed? Får du beskjed om at du ikke får stillingen likevel, er det vel lite du kan gjøre med det. Du kan jo ikke bevise at du mistet jobben pga sjefen synes du er for pen. Uansett synes jeg sjefen oppførte seg forferdelig uprofesjonelt og hadde det vært meg som var i denne situasjonen, ville jeg nok revurdert hele stillingen etter dette.
Gjest ts Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 du tolker kompliment som vilje til ekteskap omtrent, og påstår du kan få alle jobber i verden? tja, råd nr1, kom deg ned på jorden. råd nr2 skaff deg en annen fantastisk jobb takk for den! har beina godt plantet på jorden, og ja, råd nummer to var jo kanskje det jeg ønsket et svar på ja! Jeg syns imidlertid ikke det er snakk om noe kompliment, men mer en kjønnsgreie.....som jeg overhode ikke har bedt om.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #7 Skrevet 26. november 2008 Jeg syns imidlertid ikke det er snakk om noe kompliment, men mer en kjønnsgreie.....som jeg overhode ikke har bedt om. Tja..eller kanskje rett og slett en seksuell greie? Det er tross alt mennesker det er snakk om her. Hva om den nye sjefen hadde vært en lesbisk kvinne? Uprofesjonelt - ja. Kjønndiskriminering - nei.
Gjest missLady Skrevet 26. november 2008 #8 Skrevet 26. november 2008 Du starter med å si du egentlig IKKE vil ha jobben, og avslutter med at det er DRØMMEJOBBEN!!
Gjest sjgh Skrevet 26. november 2008 #9 Skrevet 26. november 2008 du er jo usikker på stillingen, så hvis jeg var deg ville jeg benyttet anledningen til å sette denne mannen skikkelig på plass. du skal ikke se bort fra at han har hedhuntet deg til denne stillingen delvis fordi han liker deg på mer enn et profesjonelt plan. du er jo garantert kvalifisert, men du skjønner hva jeg mener....det kan være vanskelig å skille mellom disse tingene. uansett: ta et møte med ham, si på en bestemt måte at du ikke likte hans oppførsel ovenfor deg, du synes det var uprofesjonelt, og det gjorde at du mistet lysten på hele stillingen. så takker du for tilbudet uansett, og forlater kontoret på en hyggelig, men bestemt måte. selv ville jeg tatt inn et argument om at en mann neppe ville fått en slik kommentar, men det ser du jo selv. hvis du er blitt headhuntet så har du helt sikkert andre muligheter senere et annet sted, eller kanskje i denne jobben på et annet tidspunkt. kanskje han tilogmed legger seg flat, hvem vet.
Gjest ts Skrevet 26. november 2008 #10 Skrevet 26. november 2008 Du starter med å si du egentlig IKKE vil ha jobben, og avslutter med at det er DRØMMEJOBBEN!! ja, det er drømmejobben! men det innebærer masse ansvar og masse jobb og jeg har tenkt på det i 6 måneder om jeg er klar for denne utfordringen. de siste par månedene har jeg kommet frem til at jeg er "up for it" og jeg er villig til å reise så mye, samt ta på meg dette ansvaret. takk for svar alle sammen. Jeg skal ringe og få satt av et møte, slik at jeg kan få tatt opp dette her. Tenker etterhvert også litt på om han sitter og er litt flau, og føler at han har undergavd sin egen autoritet og ikke lenger klarer å opptre profesjonelt. dere har rett. få kortene på bordet og perspektivet fremover ryddet og klart. er kanskje like greit.
Kamikatze Skrevet 26. november 2008 #11 Skrevet 26. november 2008 (endret) Bråkjekt sagt av fyren, men lag ikke en storm i et vannglass. Sette opp et eget møte for å diskutere dette gjør deg veldig "dramaqueen". Bruk heller neste profesjonelle møte/sammenkomst til å nevne hvordan du gleder deg til å ta fatt på nye oppgaver, og blablafagbla... - Og at du gleder deg til å samarbeide med ham; "og stoler på at dere vil få et godt profesjonelt samarbeid, med mange baller i luften. Men IKKE de der! Pek, le kokett, fort deg inn på nytt tema. Ja, hvis dere har såpass lett tone dere imellom. Aller helst burde du vente, for å se om det kommer noen flere paringssignaler fra ham. Si (i en vennlig tome) at du har sett frem til å ta fatt på arbeidet i en profesjonell setting, at du tolker utsagnene som komplimenter, at romanse mellom dere definitivt er utelukket i dine øyne, og totalt uprofesjonelt. Tror du gjør lurt i å avdramatisere det, skylde på alkoholen (ikke høyt), og heller observere hans videre handlingsmønster. Fortsetter han i samme sporet, er det lite trolig at han kommer til å slutte med det. Spør ham da direkte om han finner det mulig å arbeide med deg, uten erotiske undertoner. Da får du sannsynligvis et klart svar. Blir svaret et du ikke ønsker, bør du sørge for å takke nei til stillingen med en klar begrunnelse til hans overordnede. Men la tvilen komme tiltalte til gode for denne gang. Alkohol får oss nå engang amorøse, og noen og enhver kan se attraktive ut i ølbriller og vinkikkert. Og hvor mange ganger har ikke tunga slått krøll på seg, og fått velmente komplimenter til å høres ut som rånete klønerier? Hvis du selv var brisen, er det en mulighet for at du har sendt ut feile signaler? At litt i overkant av smil og imøtekommenhet kan ha blitt oppfattet som flørt? Jeg sier ikke at "du har deg selv og takke", bare at ikke alle er like bevisst på hvordan deres måte å te seg på tar seg ut, sett utenfra. Har observert mange eksempler på hva jeg har oppfattet som åpenbare flørtende innvitter fra kvinner overfor menn, hvor damene selv kun oppfatter sin væremåte som imøtekommende, uten å være selvbevisst hvilke signal de har sendt ut. Ønsker du å bli oppfattet profesjonelt, må du oppføre deg profesjonelt. Også på "fest". Da kan du også forlange dette i retur. - Misforstå meg rett... Lykke til! Edit: Glem ikke at du også ved hvordan du takler dette, sender ut signaler om din evne til å takle andre mennesker. Din evne til å få gjennomslag for din (og bedriftens) agenda, uten at mennesker rund deg føler seg ukomfortable. Særlig når du ferdes rundt testosteron er det greit å unngå å gjøre folk forlegne. Det betyr ikke at du skal godta noe du ikke bør godta. Bare hvordan du serverer responsen. Endret 26. november 2008 av Kamikatze
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #12 Skrevet 26. november 2008 hvorfor gidde å ha denne stillingen med en sjef som sikler etter deg og tenker hele tiden på hvordan han kan komme ned i buksene på deg, når du sa at du kunne få hvilke som jobber du ønsket uannsett.. litt kakksete påstand du kom med- spør du meg.
Britney Skrevet 26. november 2008 #13 Skrevet 26. november 2008 Huff, vanskelig situasjon. Antakeligvis ble han veldig betatt av deg fysisk på dette sosiale arrangementet og så forsøkte han seg rett og slett på deg. Det at han sa at han lurte på om du ble for pen å har rundt seg, tror jeg nok var et (utrolig dårlig?) sjekketriks..kanskje angrer han som en hund og har fylleangst..hvis ikke så kommer du til å få det veldig ubehagelig i denne jobben er jeg redd. Dette vil jo da alltid "ligge der". Jeg tror ikke det er så mye å få gjort med dette (juss), så det er egentlig opp til deg om du vil ha det slik i "drømmejobben" din...jeg tror jeg hadde takket nei, når, som du sier; at du kan få hvilken jobb som helst. Det er jo ekstremt viktig å føle seg vel på jobben. Forresten så ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags utdanning du har, og hvilken type jobb (fagfelt) dette er. Og har du mye erfaring? Alder? (Props til deg for selvtillit og det å ha tro på egen dyktighet - dessverre mangler mange av vi jentene litt av dette). Lykke til hvertfall og hadde vært spennende å høre hvordan dette går.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #14 Skrevet 26. november 2008 jeg tror jeg hadde takket nei, når, som du sier; at du kan få hvilken jobb som helst. Det er jo ekstremt viktig å føle seg vel på jobben. Forresten så ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags utdanning du har, og hvilken type jobb (fagfelt) dette er. Og har du mye erfaring? Alder? (Props til deg for selvtillit og det å ha tro på egen dyktighet - dessverre mangler mange av vi jentene litt av dette). syns det er alt for drøyt og arrogant å si noe slikt av ts! hun kan umulig få alle jobber hun måtte ønske! - Hallo??? jorden kaller!!" da hadde hun virkelig ikke trengt å gruble på et jobb tilbud.
Gjest ts Skrevet 27. november 2008 #15 Skrevet 27. november 2008 syns det er alt for drøyt og arrogant å si noe slikt av ts! hun kan umulig få alle jobber hun måtte ønske! - Hallo??? jorden kaller!!" da hadde hun virkelig ikke trengt å gruble på et jobb tilbud. takk til deg kamikaze ( og mann fra lofoten- bra innspill som jeg skal ta til etteretning) ellers er jeg vant til å forholde meg til testosteron på den profesjonelle arena. Har som regel hatt større problemer med østrogenet. Særlig når det slører til fakta og blir til emosjoner og fortolkninger- ikke for å generalisere, men basert på erfaring. ellers har jeg selvtillit og vet at jeg kan det jeg kan. Jantelov: drit nå i den nå. Vi jenter skal slutte å forholde oss til denslags jus. Norge er desverre et hav av slikt...... i enkelte land er det heldigvis lov å være flink. til siste gjest : jeg sa ikke alle jobber, jeg sa alle jobber jeg vil, i den betydning at de jobbene jeg kunne tenke meg innefor mitt fagfelt på et internasjonalt plan. beklager til deg hvis dette ikke kom tydelig nok frem. kan hende jeg formulerte meg knotete i første innlegg. var ikke meningen å virke blærete og dermed tråkke deg på tærne. jeg får ikke inn på fagområde, det blir for lett gjenkjennelig, da det er et "snevert" felt globalt sett. oppdatering: fikk mail fra fyren i dag, der jeg tolker at han nok har fylleangst som mistenkt. han skriver at han gleder seg til å få tilført min kompetanse og til å få meg med i teamet og han håper jeg kommer til å takke ja. ..losv osv. Veldig profesjonelt og greit, men med en underliggende: faen så teit jeg var- så jeg har selvfølgelig jobben. jeg tenker å ta den. også får vi le vekk den episoden om den skulle komme opp. blir det for ille får man bare ta det da. takk alle sammen for råd og tips.
Annikken Skrevet 28. november 2008 #16 Skrevet 28. november 2008 Jeg tror alle unge jenter før eller siden vil oppleve en betatt sjef / kollega som ikke klarer å passe kjeften sin, særlig i forbindelse med alkohol. I nettverksbyggingsjobber er det veldig ofte menn som er typiske "salgspersoner" - de er store i kjeften og går på "femtegiret", og er slik fordi det er "masken" deres på jobb. De er ansatt for å gå på testosteron, kontrollere omgivelsene og snu rommet etter deres fane. Jeg synes han sjefen din høres litt sånn ut. Så møter han en søt dame, er beruset i tillegg, og så tar skravla han bare avgårde. Skjønner godt at han har fylleangst - og skjønner deg enda bedre når du sier du er betenkt. Jeg opplevde også at en kollega (som er samme typen person) jeg stolte på, ble litt for nærgående på de gale områdene. Vi var på reise, og han foreslo nightcap på rommet. Senere presterte han å stryke meg på kinnet to ganger på én dag. Jeg ble helt gal, fullstendig frustrert. Jeg stolte på dette mennesket, og så var han bare en mannsjåvinistisk gris som er ute etter meg med hersketeknikkene sine?? Jeg frøys helt i øyeblikket og sa ikke noe, og lurte på hvordan jeg skulle forholde meg til dette. Det endte med at jeg bare behandlet han kaldt noen dager - forholdte meg kun meget profesjonelt. Var så lite kompis som mulig. Sa nei til å spise lunsj osv - og jeg tror faktisk han tok hintet. Nå er han mer lik den personen han var før. Men jeg kommer til å forklare han fast og bestemt hva jeg ikke vil ha noe av om han blir denne andre personen igjen... Jeg tror bare hjernen til sånne menn løper avgårde med dem. Det er gjort tester på at menn tar mer risikoer når de får se bilder av pene damer. De blir rett og slett bare idioter. Jeg skjønner at du tar det personlig, men mitt råd er som nevnt over her - avdramatiser det. Behandle ham kun profesjonelt, prat minst mulig om privatlivet ditt (men å nevne den store, sterke kjæresten din kan du selvsagt gjøre som reminder innimellom.) Det virker som at han skjønner selv at han var teit, så dette blåser nok over. Vær glad du sa ja til jobben!! Og du lærte vel litt på dette også - at man skal være forsiktig med å stole på folk i profesjonell sammenheng. Behandle dem for det de er, hold på sonen din. Og om noen prøver å gå inn i sonen din (feks beruset slitsom kollega), søk støtte i andre mindre berusede kollegaer, beveg deg bort fra situasjonen. Du har lov til å si nei og velge en annen samtalepartner - du MÅ ikke prate med en person bare fordi han skal tilby deg jobb.
Megana Skrevet 28. november 2008 #17 Skrevet 28. november 2008 Sikkert litt "sent" nå, men ville bare si meg enig med Kamikatze. I dagens samfunn er vi så vant til å høre om sexpress og alt det medfører, en kvinnelig medarbeider som har utseendet med seg må virkelig passe seg for alle mennene da de sikler hele gjengen (ja dere fatter poenget) Jeg sier selvfølgelig ikke at man skal finne seg i noen form for sexpress eller flørting man finner upassende, men det er også viktig å ikke lage et hønsehus med generasjoner av høns i av en fjær. I dette tilfellet var det svært mye alkohol innabords, ja han sa ting han kanskje ikke burde ha sagt, men det kunne vært langt værre, han kunne klådd og vært direkte ekkel, men slik jeg tolker ts var han bare litt "skremt" av utseendet hennes. Uansett fint at du ikke kalte inn til møte, hadde du gjort det tror jeg han ville hatt vanskeligheter med å forholde seg til deg fremover (tenk så pinlig for han), som mailen hans tilsa var det alkoholen som fikk stemmebåndene på gli, noe han angrer bittert på og sikkert håper du "glemmer" Nei, legg hendelsen bak dere, ta jobben, og forhold deg til han profesjonelt sett.
Sheherasade Skrevet 28. november 2008 #18 Skrevet 28. november 2008 ellers har jeg selvtillit og vet at jeg kan det jeg kan. Jantelov: drit nå i den nå. Vi jenter skal slutte å forholde oss til denslags jus. Norge er desverre et hav av slikt...... i enkelte land er det heldigvis lov å være flink. oppdatering: fikk mail fra fyren i dag, der jeg tolker at han nok har fylleangst som mistenkt. han skriver at han gleder seg til å få tilført min kompetanse og til å få meg med i teamet og han håper jeg kommer til å takke ja. ..losv osv. Veldig profesjonelt og greit, men med en underliggende: faen så teit jeg var- så jeg har selvfølgelig jobben. Dette var jo gode nyheter! Og bra at han har såpass vett at han skjønner at han har dretet seg ut. Det tyder jo bra for videre samarbeid at dere kan glemme det og fortsette videre profesjonelt. Lykke til med ny jobb, da! Angående janteloven: Absolutt enig! Og til dere som blir helt crazy over ei dame som faktisk har selvtillitt og vet hva hun kan: Skjerpings!!!
Annikken Skrevet 29. november 2008 #19 Skrevet 29. november 2008 Jeg sier selvfølgelig ikke at man skal finne seg i noen form for sexpress eller flørting man finner upassende, men det er også viktig å ikke lage et hønsehus med generasjoner av høns i av en fjær. Det er ikke det at det er så ekkelt at man ikke kan takle det, men det gjør at man begynner å tenke over hva slags arbeid det er man har tenkt å begi seg ut på, og hva slags holdninger man blir nødt til å måtte forholde seg til i framtiden. Ting er kanskje ikke helt som man så det for seg i utgangspunktet - man får en liten "loss of innocence" for å si det sånn.
Rosalie Skrevet 29. november 2008 #20 Skrevet 29. november 2008 Desverre blir det slik noen ganger... Heldigvis har jeg selv veldig profesjonelle ledere, og har aldri opplevd noe slikt med noen av dem, men jeg har hatt en sak som var så ubehagelig at jeg måtte blande inn nærmeste leder. Var på en kundekveld hvor en av mine kollegaer (som vanlig) ble ekstremt drita. Jeg har avvist denne personen flere ganger før, og denne kvelden ble han skikkelig ufin. Han drev høylytt og beskyldte meg for seksuell trakassering, foran kollegaer og kunder. Det at han klarte å finne på noe slikt foran kunder gjorde at jeg rett og slett ikke taklet situajonen selv, og valgte å blande inn leder. Saken løste seg greit, men jeg kommer aldri til å stole på denne kollegaen min igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå