Gå til innhold

Anfall - råd

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Amy_*
Skrevet

Hei,

Jeg hadde blitt veldig glad om noen kunne hjelpe meg, eventuelt gi meg noen nummere jeg kan ringe.

:)

I vår begynte jeg å bli dårlig, og etter sommeren ble det spesielt ille. Jeg sluttet på noen medisiner, og de medisinene hadde opprinnelig økt apetitten min. Da jeg sluttet på dem mistet jeg sultfølelse og apetitt. Jeg fikk nesten ikke i meg noe mat. På mitt tykkeste har jeg veid 45kg. men siden da har jeg gått ned til 38kg. Den siste tiden har jeg greid å presse meg opp til 39kg. De har forsøkt å gi meg medisin så jeg skal bli sulten, men det fungerer ikke. I tillegg har jeg hatt urinveisinfeksjon i et år nå ca. Jeg merker ikke noe til det, det gjør ikke vondt hvis jeg går på do, og går ikke hyppig på badet eller noe. Så jeg begynte å bli svimmel, slapp. Nå de siste par månedene besvimer jeg ofte, eller må legge meg på bakken og ligge der litt for ikke å besvime. Og når jeg får de anfallene, spesielt rett etter jeg har spist, greier jeg ikke røre meg, jeg har ikke krefter til å bevege armene opp engang, jeg blir veldig redd. Og jeg har hatt astma fra før, nå har den blitt kraftig forverret, så når jeg får anfallene, er det veldig vanskelig og anstrengende å puste. Og ofte blir jeg veldig redd også, det gjør ting verre. Jeg sover forferdelig mye, jeg greier ikke stå opp tidligere. Jeg legger meg ved 10-tiden, men greier ikke stå opp før 2-3-tiden dagen etterpå. Hvis jeg for eksempel henter klesvask eller rydder rommet mitt, blir jeg så sliten at jeg ikke greier å gjøre noe. Jeg prøver å spise egg og fet fisk, sånne ting med proteiner, og jeg drikker ikke mens jeg spiser, fordi da greier jeg å spise litt mer, også spiser jeg ikke godteri før mat, kun på kvelden, fordi da har jeg mer plass til mat. Min lege sier jeg ikke har noe form for anoreksi eller noe, at det er medisinene som har gjort det. Er det noen som har noen råd for hva jeg kan gjøre, hvor jeg kan få hjelp? Jeg står på venteliste hos en lungelege, men den er laaang, og min lege har snakket om at jeg enten kan bli lagt inn på glittre eller her jeg bor, men jeg er litt redd sykehus, man mister kontroll der.

Jeg hadde satt pris på hjelp. Takk for at dere leste :)

Videoannonse
Annonse
Gjest vimsa gjest
Skrevet

jeg har ikke noe spesielt svar å gi deg, men ville bare si noen ord... det høres ikke lett ut det du sliter med. medisiner kan gi de underligste bivirkninger....

men du må ikke gi opp med å finne ut hva det er, om legene mener det er bra for deg å komme på sykehus så bør du takke ja... de vet hva de driver med! og kan finne ut hva som feiler deg. du er jo slev med på å ha kontroll selvom du er innlagt.. det er jo om man blir innlagt på tvang man ikke har så mye rettigheter.

bra du spiser porteiner og sunn fet mat, det er bedre å spise sunt når man skal opp i vekt, ikke ty til usunn fet mat, det gir deg bare mer helseproblemer.

lykke til!

Skrevet

Uff dette hørtes ikke lett ut. I første omgang må jo det viktigste være at du får den hjelpen du kan av leger, men det ser det er du jo i gang med selv om det tar tid. Mitt første tips vil være mavemassasje. Når maven blir masert grundig så klemmes alle organene og tarmene og det er veldig sunt for dem og godt for alle mulige fordøyelsesprosesser. Jeg har selv hatt en del problemer med mangelnde appetitt og dårlig fordøyelse og mavemassasje hjalp mye. Det er en dame i norge som gir chi nei tsang massasje som er en genial mavemassasje. Du kan google chi nei tsang. På dragonfly i oslo gir de også mavemassasje. Bor du et annet sted ville jeg prøvd å funnet en thailandsk massør. De kan mavemassasje.

Mitt andre råd vil være akkupunktur. Jeg har ingen annelse om det vil hjelpe, men generelt så er det veldig bra på å gjennopprette den helhetlige balansen i kroppen og ofte nyttig i forhold til fordøyelsesproblemer.

Da jeg selv slet endel med å få i meg nok mat på grunn av manglende apetitt spiste jeg en del protein sjokolader og proteindrikker som jeg fikk på apoteket. De er ikke så vanskelige å få i seg, men fungerer rimelig ok som måltidserstatning.

Hvis du orker så vil jeg også annbefalle yoga eller qigong. Begge deler er veldig bra på å bringe kroppen tilbake i balanse. Kolestrolnivået går for eksempel opp hos de som har lavt og ned hos de som har høyt og forbrenningen går opp hos de som har får lav og ned hos de som har for høyt etc. Kroppen bringes med andre ord sakte men sikkert tilbake til en slags normalt optimimum. Ingen raske resultater, men en stødig all round helbredelse av hele systemet. Det finnes også en god del yoga stillinger og qigong øvelser som går spesielt på maveproblemer og fordøyelse.

I forhold til søvn ville jeg forsøkt yoga nidra (en avspenningsøvelse fra yoga tradisjonen). Den hjelper deg både til å sove bedre og fungerer som en søvnerstatning som er mer effektiv enn søvn og lar deg derfor klare deg med mindre søvn. Yoga nidra finner du på nettet

Generelt vil jeg tro at det å jobbe med kroppens helhetlige balanse og funksjon anntageligvis kan gi resultater når det er så vanskelig å vite hva som kan virke. Å gå til en fysioterapeut eller osteopat kan derfor også være en god ide.

Siden pust er et problem og god pust er viktig for organene så kan du også jobbe litt med å få en fri og rolig pust. Det kan du lete litt rundt på nettet for å finne øvelser som er gode til og du kan søke på pust her inne på kropp og helse og finne innllegg jeg har skrevet tidligere om måter å øve pusten på.

Gjest Gjest_Amy_*
Skrevet

Tusen, tusen takk for råd og så snille ord :) Jeg skal snakke med moren min om det, siden hun går til en dame som er veldig flink, hun er utdannet i Kina. Hun driver med akupunktur og mye annet, også er hun veldig hyggelig også. Jeg skal prøve å lete opp et yogakurs, må sikkert begynne etter jul, men da kan jeg kanskje finne noen som vil være med også. Da har jeg noe å gjøre på fritiden også, så det er jo også hyggelig.

I går forsøkte jeg å ta lavendel på en serviett som jeg la over puten. Jeg fikk sove veldig bra, først ble synet mer og mer tåkete, og så veldig mye hvite bittesmå prikker, liksom skyer, bare ikke så konsentrerte, også sovnet jeg. Og i dag morges vekket moren min meg, da skal jeg ha sagt noe som "mamma, nå er du 48 stykker!" Mamma skal ha trodd jeg var full :P Men jeg fikk sove, også har jeg bare sovet 6-7 timer i natt og våknet av meg selv, og jeg er ikke sliten nå heller. Det hadde vært fint om det virket, det er jo ikke så farlig som sovetablettene mine.

Jeg har forsøkt å få bli lagt inn på obs-post på sykehuset, så de kan se hvordan jeg blir når jeg får anfall, men de sier jeg ikke er akutt syk, så det går ikke. Men kunne tenke meg å dra på glittre, fordi der får man mye forskjellig hjelp, trening, samtaler, medisiner, kan hende de gir råd om ernæring også, hva som kan hjelpe på pusten. De har til og med eget svømmebasseng :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...