Gå til innhold

Mannen min er en trøtting.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Mannen min sover omlag 6.8 timer hver natt, alikevel er han konstant trøtt, ser sløv ut, sovner under barnetv og er generelt SLØV.

Kun forran pc han er "våken".

Jeg er sååå irritert, for det er så pyton å skulle komunisere emed en mann som ser på det med seeet sløve blikket heile tia, som om han er stupe trøtt,....virker så uengasjert at jeg ååååååå jeg blir så forbanna.

Kjenneer jeg tar meg litt nær av det..........er han forran pc er han våken, men er han sammen med meg, datra vår, eller noe slikt sitter han bare å gjesper og er stuuuptrøtt..................

Lurer på å begynne å gi han noe vitaminer.....Men hva??

Han har da ett normalt kosthold, og jeg anntar at han derfor ikke lider av en mangel av noe slag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikker på at han ikke har jern-mangel? Jeg var trøtt og sliten i en periode og da hadde jeg jernmangel.

Ellers er jo rosenrot kjent for å være oppvekkende. Sambo brukte det i en periode fordi han nektet på bruke antideresiva, og jeg må ærlig talt si at det hjalp litt, men et varierer jo fra person til person.

Gjest Konservativ Mann
Skrevet
Mannen min sover omlag 6.8 timer hver natt, alikevel er han konstant trøtt, ser sløv ut, sovner under barnetv og er generelt SLØV.

Kun forran pc han er "våken".

Jeg er sååå irritert, for det er så pyton å skulle komunisere emed en mann som ser på det med seeet sløve blikket heile tia, som om han er stupe trøtt,....virker så uengasjert at jeg ååååååå jeg blir så forbanna.

Kjenneer jeg tar meg litt nær av det..........er han forran pc er han våken, men er han sammen med meg, datra vår, eller noe slikt sitter han bare å gjesper og er stuuuptrøtt..................

Lurer på å begynne å gi han noe vitaminer.....Men hva??

Han har da ett normalt kosthold, og jeg anntar at han derfor ikke lider av en mangel av noe slag.

Hvis han snorker mye, så er det nok ganske sannsynlig at han har søvnapné.

Snorking forårsakes nemlig av vibrasjoner i svelg og gane fordi det er for trangt der. Man presser da luft gjennom en altfor trang passasje.

Det som til slutt skjer er at kroppen får oksygenmangel og kroppen går igjennom en oppvåkningsprosess for ikke å bli kvelt. Før man kommer til bevissthet har imidlertid kroppen blitt såpass våken at musklene i hals og svelg strammes slik at luftveien åpnes og man går tilbake i dypere søvn igjen....helt til det samme gjentar seg.

Konsekvensen av dette blir at man får urolig søvn og aldri kommer skikkelig inn i de dype søvnfasene. Resultatet er elendig søvnkvalitet med betydelige helsemessige problemer på sikt.

Jeg ville beordret mannen din til fastlege, slik at fastlegen kan sende en rekvisisjon til nærmeste søvnklinikk. Der vil han sove over en natt under overvåkning (koblet til en liten maskin), som så vil vise oksygenopptak og antall pustestopp i løpet av natten. Dersom han har søvnapné vil han kunne få operasjon og/eller en pustemaskin (CPAP) å bruke om natten.

Jeg har selv vært igjennom et lite "mini-helvete" over en periode på noen år som følge av søvnapné og har fått et nytt liv etter behandling på Stensby sykehus! Søvnanpné er ganske utbredt blant menn og kostnadene av behandlingen dekkes i det store og det hele av det offentlige, så det er i grunn ikke noe å lure på.

God natt! :)

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Vel, han ble for ett år siden opperert. Både i svelg og nese, såkaldt snorkeopperasjon.

Så han snorker betydelig mindre.

Men han er like fult en trøtting.

Begriper ikke hva jeg skal gjre for å få han litt mer våken og opplagt.

Nå skal det sies at han er absolutt ikke fysisk aktiv, han hater alt som heter bevegelse..........

Skrevet

Sikker på at han egentlig er så interessert i deg og datteren deres...?

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Ja det tror jeg da.

Han forteller meg at han elsker meg hver dag. Han tar på meg og koser med meg stadig vekk. Han klemmer og koser, og jeg har absolutt ikke inntrykk av at han egentlig ønsker seg ut og vekk.

JEg mener, vi er jo gifte, men han er da fri til å gå hvis han vil.....jeg vil ikke vre gift med en som ikke vil ha meg uansett jeg da, så det.

Dessuten vinner han stort på å gå ut av forholdet mens jeg taper..........sånn økonoisk.

Så jeg tror nok han er interisert i oss.

Skrevet

Det som Konservativ mann foreslår er ikke dumt, men kan skje litt drastisk? Dere kan jo begynne med å skjekke blodprosent, jernlager, og/eller vitaminer. Blodprosenten måles enkelt med et stikk i fingern, og er blodprosenten lav er sammsynligvis også jernlagrene lave.

Jeg hadde lav blodprosent og jernmangel en periode, og da var jeg akkurat slik du beskriver. Alltid trøtt, nesten aldri konsentrert, ble fort syk, og kunne gå lenge å "brygge" på noe. En datamaskin er vanskelig i sovne foran, i motsetning til en TV, av en eller annen grunn.. Jeg er vanligvis veldig kveldstrøtt, men når jeg sitter foran pc kan jeg sitte oppe hele natta omså.

Skrevet

Min mor hadde først snorkeoperasjon, deretter som konseravtiv mann foreslo; til observering. Himmel i forskjell med oksygenmaske om natten. Men ikke helt bra; så det viste seg til slutt at det var diabetis som gjorde henne ekstra slapp og trøtt. Heteste tipset; snakk med fastlegen. :)

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Gi ham rosenrot.

De gir mer energi - og økt sexlysst!! :sengekos:

Tar de selv jeg. Var så trøtt og sløv en lang periode. Og hadde heller ikke noe sexlysst og det syntes jeg var litt trist. Men nå!!!! :gjeiper:

Rosenrot har virkelig fungert som en redning for parforholdet. Ikke moro å leve med ei som er trøtt og sliten og aldri har lysst.

Husk å kjøpe det som er sterke! Kjøp på helsekost.

Skrevet

Jeg tror på ingen måte at mannen er uinteressert, men kanskje han er en av oss som trenger litt mer enn 6 - 8 timers søvn i døgnet for å fungere optimalt? Selv fungerer jeg i hvert fall best når jeg får 9 - 10 timers søvn og nå i den mørke årstiden er jeg helt utslått hvis jeg får bare 6 - 7. Jeg har slitt litt med å få "aksept" for at jeg faktisk trenger så mye søvn og det kan det hende mannen din føler at han gjør også. Hvis man stadig hører at "du kan jo ikke legge deg så tidlig" eller "hvorfor skal du sove nå", så er det ganske slitsomt...

Dagslys, frisk luft og fysisk aktivitet er dessuten viktig i tillegg til å få sove nok! Det trenger ikke å være så voldsomt mye for å ha effekt. En ti minutters rask spasertur hjelper og tar da selvfølgelig bare ti minutter.

En annen ting som er viktig er kosthold. Målet er ikke nødvendigvis å spise så lite som mulig, men å spise riktig. Selv har jeg i hvert fall stort utbytte av å flytte dagens "tyngste" måltid til midt på dagen i høst- og vintermånedene og heller bare spise noen brødskiver om ettermiddagen. Det "tunge" måltidet lar jeg da gjerne bestå av "salat" i form av kikerter, bønner, kål, kålrot, blomkål, byggryn etc. og noe kjøtt eller, aller helst, fisk i tillegg. Altså ingen "lett grønn salat", men mat som metter og som gir energi.

Man må jo imidlertid ville selv, men det gjelder jo for så vidt et hvert problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...