Gå til innhold

snus, skadelig i det hele tatt?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Jeg leste ikke hele artikkelen, men kan jo fortelle hva jeg vet.

En bekjent bruker snus, og jeg kan jo ta et konkret eksempel: for et års tid siden var han inne til kontroll hos tannlegen. Tannlegen fant da et hull, som han konkluderte med at det var snusen som hadde "renset". Det fantes ikke bakterier der.

Uansett, alle kan vel være enige om at snus ikke er bra, men at i forhold til tobakk/røyk er det ikke så ille. Om man i tillegg bruker porsjonspakker, og ikke "løs" snus, er det bedre for tannkjøttet. Så om det står mellom de to, er valget åpenbart. Det mener i allefall jeg :)

Men kanksje noen som faktisk snuser vil uttale seg?

Gjest Fysiologi
Skrevet
http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/08/19/405944.html

mange som mener dette ikke er skadelig, til og med sunt for tennene! hva mener dere?

En dum artikkel skrevet av en uvitende journalist. Et menneskes synsing.

Faktum er at snus er kreftfremkallende, ødelegger tannkjøttet, skaper periodontitt og er mye mer avhengighetsskapende enn røyking.

Gjest Gjest_Lotte_*
Skrevet

Jeg snuser og jeg kan si at det ikke går ut over kondisen ihvertfall. Ift hva røyking gjorde. snusing er bedre på mange måter. Man kan snuse inne og man lukter ikke vondt. Og for min del ble det billigere å gå over til snus:)

Skrevet

Snus kan gi kreft i spiserøret og i bukspyttkjertelen.

Skrevet

Snuser selv, og er selv overbevist om at snus nok ikke er uskadelig, man har bare ikke funnet ut hva ennå.

Når det gjelder kreft i munnhule strides de lærde. Munnhulekreft er så sjelden uansett, så det er vanskelig å skulle kunne bevise en sammenheng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...