Gå til innhold

Ungdom

Gjest Gjest_mor_*

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ville vært mer bekymret hvis barnet mitt ikke hadde drukket alkohol før hun var 18, for det ville sannsynligvis bety at hun ikke hadde noe sosialt liv eller slet med andre problemer.

Jada, jeg vet at det er noen få som er blodseriøse idrettsutøvere, avholdsmennesker eller lignende, men det hører til unntakene. I det store og hele er det sånn at sunne, normale ungdommer drikker alkohol. Så får det være min oppgave å sørge for at de ikke drikker for mye.

Videoannonse
Annonse
Gjest jente 22
Skrevet

Når jeg var 16-17, så sendte mamma med alkohol, dette var fordi jeg ikke skulle få noe andre steder, og da viste hun hva jeg fikk i meg!

Mange jeg kjente endte på sykehus, mens jeg slutta å drikke etter min kvote med rusbrus eller vin SOM OFTEST. Mamma om alltid og hentet meg, hvis jeg ikke hadde skaffet meg en trygg sjåfør som hun kjente og stolte på.

Hvis vi skulle på fest, så kunne hun si at vi kunne ha vorspiel i kjellestua, dette gjorde at vi(jeg og mine venninner) drakk mindre, og heller ikke hadde med oss mye på fest(mamma sjekka hva vi hadde med oss).

såklart har jeg blitt full, men det meste etter jeg ble 18 for da var jeg "voksen", nå drikker jeg sjeldent. Kanskje 3 ganger i året, mens ei venninne av meg som ikke fikk lov til å drikke har behov for å hive innpå hver helg nesten. Jeg har no ett mer avslappet forhold til alkohol enn alle andre av mine venner, nettopp fordi mamma lærte meg at det var greit i moderate mengder!

de aller fleste ungdom vil jo få tak i drikke på en eller annen måte, så hvorfor skulle ikke foreldrene ha litt kontroll på hva dem får i seg?

Skrevet

http://www.bevissteforeldre.no/pages/5-7_klasse_u.aspx?nr=51

http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=101968&subid=0

Det er et stort poeng å prøve å utsette ungdommens alkoholdebut. For det første viser statistikken, selv om det selvfølgelig ikke er noen automatikk i det, at det er ganske klare sammenhenger mellom tidlig alkoholdebut og alkoholkonsum i voksen alder. For det andre er kroppen til en 14-15-16-17-åring i utvikling, og man mener å ha bevist (har ikke noen kilde tilgjengelig, men jeg har lest det flere steder) at det for en kropp i utvikling er uheldig å drikke alkohol. Handler om nedbryting av viktige celler. For det tredje er det ingen som er mer utsatt for vold (gutter) og voldtekt (jenter) enn berusede tenåringer.

Dessuten reduserer man risikoen for at ungdommen prøver seg på andre, illegale rusgifter. Det er ikke mange som prøver narkotika for første gang i edru tilstand. Her er det heller ingen automatikk, selvfølgelig. Men å redusere risiko er jo ikke dumt, det heller.

Jeg er ikke avholds selv, men jeg tror jeg kommer til å prøve å påvirke barna mine til å vente med alkoholdebuten så lenge som mulig, gjerne til fylte 18. Selvfølgelig er det ikke sikkert at jeg lykkes i dette, kanskje er det tvilsomt, men det går jo an å prøve. :)

Skrevet
Når jeg var 16-17, så sendte mamma med alkohol, dette var fordi jeg ikke skulle få noe andre steder, og da viste hun hva jeg fikk i meg!

Dette er én av de største misforståelsene blant folk... Det har vært så mye fokus på dette de siste årene, at det er nesten vanskelig å unngå å ha fått det med seg. Ungdom som får med alkohol hjemmefra, drikker som oftest dette + det de ellers ville ha drukket! Jeg sier ikke at du gjorde det, jeg sier ikke at alle gjør det, men det er svært, svært sannsynlig.

Mamma kom alltid og hentet meg,

Et av de viktigste forebyggingstiltakene foreldre kan gjøre - være tilgjengelig som sjåfør! Dét, samt å holde seg hjemme og våken til tenåringen er i hus.

de aller fleste ungdom vil jo få tak i drikke på en eller annen måte, så hvorfor skulle ikke foreldrene ha litt kontroll på hva dem får i seg?

Igjen - foreldrene har da vel ikke kontroll på hva ungene deres får i seg, bare fordi de sender med dem to bokser øl på fest?

Skrevet

Jeg er faktisk litt enig i å sende med ungdommen alkohol på fest. På meg ville det ha virket. Jeg ville ikke drukket dårlig hjemmebrent om mamma hadde sent med meg rusbrus e.l.

Stikk i strid med alle undersøkelser.

Skrevet

Denne type debatt er veldig vanskelig, nettopp fordi erfaringene er forskjellige.

Jeg vokste opp i et hjem der jeg fikk tilbud om et glass vin til maten (eller en øl) fra jeg var 15-16. Det at tilbudet var der, gjorde at jeg ikke hadde noe stort behov for å prøve ut alkohol ute, og jeg var 18 og vel så det før jeg begynte å drikke nevneverdig.

Jeg videreførte det samme hjemme hos meg, og nå har jeg en ungdom som er 18 og litt til. H*n har fått tilbud hjemme, og begynte å drikke da h*n var 18, ikke før. Ikke drikker h*n mer, heller mindre, enn vennene.

Vi bor slik til at det er naturlig å gå hjem fra utestedene, men h*n vekker meg når h*n kommer hjem, da får jeg også en pekepinn om hvor full h*n er.

Mine søsken har fulgt omtrent samme opplegg, med samme resultat.

Jeg kan alstå vise til tilfeller der liberal omgang med alkohol har ført noe positivt med seg, og har også sett det mange andre har, at der restriksjonene er større er også alkoholkonsumet blant ungdommene rammet av det større.

Nå kjøper jeg (selvfølgelig) alkohol til 18-åringen, men jeg gjorde det ikke før h*n fylte 18, fordi det ikke var aktuelt. Hadde det vært det, så hadde jeg kanskje valgt annerledes.

Skrevet
Det er et stort poeng å prøve å utsette ungdommens alkoholdebut. For det første viser statistikken, selv om det selvfølgelig ikke er noen automatikk i det, at det er ganske klare sammenhenger mellom tidlig alkoholdebut og alkoholkonsum i voksen alder.

Det er sant, men det er når debutalderen på alkohol kryper ned til 12-13 at det begynner å bli kritisk. Den gjennomsnittlige debutalderen er på ca 14,5 år for øl og ca 15 år for vin og brennevin, og den har vært stabil i mange år. Å få til en betydelig endring der blir nok vanskelig og er kanskje heller ikke ønskelig.

Skrevet

Det er ikke lov å kjøpe eller servere alkohol til barn under 18. Jeg ville aldri tillatt at mitt barn drakk alkohol. All forskning viser jo også at de som får alkohol av foreldrene, bare drikker det i tillegg til det de ellers ville ha drukket.

Skrevet
Det er ikke lov å kjøpe eller servere alkohol til barn under 18. Jeg ville aldri tillatt at mitt barn drakk alkohol. All forskning viser jo også at de som får alkohol av foreldrene, bare drikker det i tillegg til det de ellers ville ha drukket.

Det er ikke lov å kjøpe til, men i privat sammenheng er det lov å servere, jeg kan ikke fatte at det er så vanskelig å forstå? :klø:

All forskning? Jeg må si du er lite kritisk til det du leser, imli.

Skrevet

Jeg begynte å drikke alkohol på fester da jeg var 15-16, og drakk ofte alkohol natt til første mai osv. sammen med alle de andre ungdommene på "feltet". Jeg var klar over at foreldrene mine visste det, og også at det ikke er lov, så vi snakket aldri om det. Jeg kom også hjem brisen ved et par anledninger, men fordi jeg visste at foreldrene mine *alltid* satt oppe når jeg kom hjem så turde jeg aldri å komme hjem full. De var alltid blide når jeg kom hjem, selv om jeg kanskje snublet litt i dørterskelen på veien inn...

Ellers var det onkelen min som kjøpte til meg - hvitvin eller øl, og alltid i begrensede mengder. Det hele var "skjult" for mine foreldre (som veldig godt visste hva som foregikk), og dette gjorde at jeg kunne slappe av i forhold til drikkepresset og drikke i mitt eget tempo, og også noe jeg likte smaken på (med det i bakhodet at mamma og pappa var oppe til jeg kom hjem).

Føler at jeg har hatt et veldig avslappet forhold til alkohol - i den forstand at det er noe man koser seg med, ikke noe man trenger å drikke til man stuper. Disse drikkevanene har jeg holdt på, og håper at mine barn får siden. Jeg kommer aldri til å kjøpe alkohol til mine barn, men jeg skal hvertfall sitte oppe og vente på dem, mens de kommer boblende glade og fornøyde inn døra og skjuler at de har drukket ;)

Skrevet
Det er ikke lov å kjøpe til, men i privat sammenheng er det lov å servere, jeg kan ikke fatte at det er så vanskelig å forstå? :klø:

All forskning? Jeg må si du er lite kritisk til det du leser, imli.

Jeg må vel få lov til å tro på den forskinga vel? Det er min erfaring også.

Skrevet

Min erfaring er at de fleste ungdommer drikker uansett hva foreldrene sier og gjør. :)

Og at det ofte er foreldrenes barskap som får gjennomgå den første tiden.. :gjeiper:

Første gangen jeg drakk var første helgen i 10. klasse og jeg hadde gått gjennom pappas barskap og blandet litt av alt i en halvliters flaske. Husker forsatt hvor dårlig jeg ble, og hvor jævlig den miksen smakte. Men ned skulle den! (Er det flere som kjenner seg igjen i den?)

Jeg vil si at det er viktigste er ikke å nekte tenåringen å drikke alkohol, men å gå foran som et godt eksempel ved å vise måtehold og det at man ikke trenger å drikke seg full for å ha det gøy. Mine foreldre stilte gjerne opp som sjåfører til og fra fester, og dette førte faktisk til at både jeg og vennene mine holdt oss mer edru enn om vi hadde skulle fått noen andre til å kjøre. Pluss at foreldrene mine ble mer beroliget av det, da visste de at jeg kom meg trygt hjem.

I tillegg så var jeg så "heldig" at jeg alltid kom hjem til våkne foreldre de gangene jeg skulle hjem etter fest, uansett hvor mye klokka var. Den beste forklaringen jeg fikk fra mamma da hun fortsatt var våken kl 04 en helg var: "Jeg har bare ikke rukket å legge meg enda!" I tillegg så var foreldrene mine flittige til å ringe meg en gang utpå kvelden for å høre hvordan det sto til og hvem jeg var sammen med.

Jeg mener det er viktig å ha et avslappet forhold til at poden drikker alkohol, og at det å gå av skaftet kun vil slå motsatt vei. Jeg hadde det veldig fritt i oppveksten, men mistet aldri hodet helt, og har i dag er avslappet forhold til alkohol. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...