Gjest kenneth Skrevet 25. november 2008 #1 Skrevet 25. november 2008 Jeg har et engasjement i statlig sektor. Oppsigelsestiden er én måned, så vidt jeg skjønner. Jeg har vært på intervju til en annen jobb, og håper på positiv tilbakemelding derfra i neste uke. 1. desember er på mandag, og jeg vil helst slutte i nåværende jobb så fort som mulig. Mitt spørsmål: Er det alltid slik at oppsigelsestiden gjelder fra den 1. i hver måned, slik at jeg må jobbe ut januar hvis jeg sier opp eks. 4. desember? Pleier arbeidsgivere å være litt runde i kantene her, eller praktiserer de regelen strengt?
Gjest Elfrida Skrevet 25. november 2008 #2 Skrevet 25. november 2008 I staten gjelder dato til dato, altså hvis du har en måneds oppsigelse gjelder den fra samme dato måneden etter du leverer oppsigelsen. Det er forskjellig hvor streng man er - det har jo litt med hvor mye krise det er å miste deg på en måneds varsel også. Arbeidsgiver står fritt til å avtale kortere oppsigelsestid.
Rosalie Skrevet 25. november 2008 #3 Skrevet 25. november 2008 Dersom ikke annet er avtalt i kontrakten din eller personalhåndboka, så gjelder arbeidsmiljølovens bestemmelser om at oppsigelsestiden begynner å løpe fra den 1. i måneden etter at du leverer den.
Gjest kenneth Skrevet 25. november 2008 #4 Skrevet 25. november 2008 Dersom ikke annet er avtalt i kontrakten din eller personalhåndboka, så gjelder arbeidsmiljølovens bestemmelser om at oppsigelsestiden begynner å løpe fra den 1. i måneden etter at du leverer den. I Statens personalhåndbok står det å lese at Arbeidsmiljøloven gjelder også for tjenestemenn, men reglene om opphør av arbeidsforhold § 15-1 til og med § 15-9, § 15-11 til og med § 15-14, og § 15-16 gjelder ikke for dem som går inn under tjenestemannsloven. ("Første i måneden"-momentet er nevnt i §15-3). I Tjenestemannsloven (som i følge den selv gjelder for folk tilsatt i statens tjeneste) kan jeg ikke se at oppsigelsestiden (jfr. temaet) nevnes. Jeg er høyst usikker på om jeg ble noe klokere...
Gjest Elfrida Skrevet 25. november 2008 #6 Skrevet 25. november 2008 "Oppsigelsesfristene etter tjenestemannsloven løper fra dato til dato. Ved reglement kan fristene gjøres kortere. Bestemmelsen er ikke til hinder for at administrasjonen i det enkelte tilfelle går med på kortere frist, hvis arbeidsforholdene tillater det." http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=1710
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #7 Skrevet 25. november 2008 Spør personalsjefen din. Spør heller en tidligere kollega som alt har sagt opp. Så slipper du rykter på arbeidsplassen om du skulle komme til å ikke få jobben.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå