Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et engasjement i statlig sektor. Oppsigelsestiden er én måned, så vidt jeg skjønner.

Jeg har vært på intervju til en annen jobb, og håper på positiv tilbakemelding derfra i neste uke. 1. desember er på mandag, og jeg vil helst slutte i nåværende jobb så fort som mulig.

Mitt spørsmål: Er det alltid slik at oppsigelsestiden gjelder fra den 1. i hver måned, slik at jeg må jobbe ut januar hvis jeg sier opp eks. 4. desember?

Pleier arbeidsgivere å være litt runde i kantene her, eller praktiserer de regelen strengt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I staten gjelder dato til dato, altså hvis du har en måneds oppsigelse gjelder den fra samme dato måneden etter du leverer oppsigelsen.

Det er forskjellig hvor streng man er - det har jo litt med hvor mye krise det er å miste deg på en måneds varsel også.

Arbeidsgiver står fritt til å avtale kortere oppsigelsestid.

Skrevet

Dersom ikke annet er avtalt i kontrakten din eller personalhåndboka, så gjelder arbeidsmiljølovens bestemmelser om at oppsigelsestiden begynner å løpe fra den 1. i måneden etter at du leverer den.

Skrevet
Dersom ikke annet er avtalt i kontrakten din eller personalhåndboka, så gjelder arbeidsmiljølovens bestemmelser om at oppsigelsestiden begynner å løpe fra den 1. i måneden etter at du leverer den.

I Statens personalhåndbok står det å lese at Arbeidsmiljøloven gjelder også for tjenestemenn, men reglene om opphør av arbeidsforhold § 15-1 til og med § 15-9, § 15-11 til og med § 15-14, og § 15-16 gjelder ikke for dem som går inn under tjenestemannsloven. ("Første i måneden"-momentet er nevnt i §15-3).

I Tjenestemannsloven (som i følge den selv gjelder for folk tilsatt i statens tjeneste) kan jeg ikke se at oppsigelsestiden (jfr. temaet) nevnes.

Jeg er høyst usikker på om jeg ble noe klokere...

Skrevet

Spør personalsjefen din.

Skrevet

"Oppsigelsesfristene etter tjenestemannsloven løper fra dato til dato. Ved reglement kan fristene gjøres kortere. Bestemmelsen er ikke til hinder for at administrasjonen i det enkelte tilfelle går med på kortere frist, hvis arbeidsforholdene tillater det."

http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=1710

Skrevet
Spør personalsjefen din.

Spør heller en tidligere kollega som alt har sagt opp. Så slipper du rykter på arbeidsplassen om du skulle komme til å ikke få jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...