Gå til innhold

Brev om fortolling fra Posten


venus_

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg brev om fortolling fra Posten på en hudkrem jeg har kjøpt fra Ebay. Jeg kan velge mellom to alternativ; 1 posten fortoller det for meg og 2 jeg fortoller det selv ved lokalt tollsted.

På alternativ 1 må jeg skrive under en fullmakt der posten får fullmakt til å fortolle denne og fremtidige sendinger, de kan åpne sendingene og jeg registreres i Postens kunderegister. Betyr dette at jeg aldri kan få pakker gjennom tollen igjen uten at de må fortolles? Om jeg velger dette alternativet, hvor skal det sendes? Står ingenting om det..

På alternativ 2, skal jeg gå til det lokale postkontoret? Eller må jeg gå på et tollkontor?

Synes brevet var utrolig dårlig forklart, skjønte lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag fikk jeg brev om fortolling fra Posten på en hudkrem jeg har kjøpt fra Ebay. Jeg kan velge mellom to alternativ; 1 posten fortoller det for meg og 2 jeg fortoller det selv ved lokalt tollsted.

På alternativ 1 må jeg skrive under en fullmakt der posten får fullmakt til å fortolle denne og fremtidige sendinger, de kan åpne sendingene og jeg registreres i Postens kunderegister. Betyr dette at jeg aldri kan få pakker gjennom tollen igjen uten at de må fortolles? Om jeg velger dette alternativet, hvor skal det sendes? Står ingenting om det..

På alternativ 2, skal jeg gå til det lokale postkontoret? Eller må jeg gå på et tollkontor?

Synes brevet var utrolig dårlig forklart, skjønte lite.

Hei!

Jeg har handla en del med ebay tidligere og jeg har altid betalt fortolling via posten. Grensen for og få "ta in" noe tollfritt til Norge ligger på 200kr. Ett exempel: Vis du kjøper noe for 175 kr og frakten koster 50 kr så må varen fortolles. Summen av kjøpesum og frakt ska ikke overstige 200kr for og få varen hit tollfritt. Vis du kjøper klær så er det andre regler. Du kan lese mere på www.toll.no

Det er nokk at posten fortoller til deg du trenger ikke og gå til tollkontoret. Men vis det har vart en større pakke med mye forskjellige ting så har det vart annbefalt og gå til tollkontoret, men for en hudkrem er det nokk med posten.

Håper dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett exempel: Vis du kjøper noe for 175 kr og frakten koster 50 kr så må varen fortolles. Summen av kjøpesum og frakt ska ikke overstige 200kr for og få varen hit tollfritt. Vis du kjøper klær så er det andre regler. Du kan lese mere på www.toll.no

Tja, dette stemmer vel ikke helt? Dersom kjøpesummen er under 200 kroner skal ikke varen fortolles, uansett fraktverdi. Er kjøpesummen over 200 kroner, skal det betales toll av kjøpesum + frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dette stemmer vel ikke helt? Dersom kjøpesummen er under 200 kroner skal ikke varen fortolles, uansett fraktverdi. Er kjøpesummen over 200 kroner, skal det betales toll av kjøpesum + frakt.

Dette er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger du alternativ 1 og du får pakken som vanlig på posten. Det kan likevel være at noen andre pakker slipper gjennom tollen. Det tas bare stikkprøver, samt at pakker der verdien utenpå er oppgitt til mer enn 200 NOK skal fortolles.

Alternativ 2 koster såvidt jeg vet like mye og da henter du pakken på nærmeste tollsted, eller Postens Godssenter.

Står det ikke faks, e-post og postadresse til Posten nederst i fortollingsfullmakten? Bare å sende dit. Hvis du har skanner kan det sendes pr. e-post f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velger du alternativ 1 og du får pakken som vanlig på posten. Det kan likevel være at noen andre pakker slipper gjennom tollen. Det tas bare stikkprøver, samt at pakker der verdien utenpå er oppgitt til mer enn 200 NOK skal fortolles.

Alternativ 2 koster såvidt jeg vet like mye og da henter du pakken på nærmeste tollsted, eller Postens Godssenter.

Står det ikke faks, e-post og postadresse til Posten nederst i fortollingsfullmakten? Bare å sende dit. Hvis du har skanner kan det sendes pr. e-post f.eks.

De sa at jeg (som bor i BERGEN) i så fall måtte hente pakken på tollstedet i OSLO...!!! Synes det er litt drøyt, jeg. Og dessuten har de hatt grensen på 200kr siden 70-tallet, man får jo bare mindre og mindre for 200 kr. Jeg har flere ganger måttet betale mer i toll en det varen var verdt i utgangspunktet. Særlig når det gjelder klær. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Står en adresse helt nederst ja, får sende den dit da. Går for alt 1, virker som det enkleste.

Det ironiske er at denne kremen - med frakt, toll, moms og postens gebyr - fremdeles er billigere enn om jeg hadde kjøpt den her i Norge.

Synes også at denne grensen på 200kr burde vært hevet for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Synes det er litt drøyt, jeg. Og dessuten har de hatt grensen på 200kr siden 70-tallet, man får jo bare mindre og mindre for 200 kr. Jeg har flere ganger måttet betale mer i toll en det varen var verdt i utgangspunktet. Særlig når det gjelder klær. :kjefte:

Lovet ikke SV å heve frigrensa hvis de kom til makta? Synes å huske noen uttalelser fra en viss Holmås? :skratte:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dette stemmer vel ikke helt? Dersom kjøpesummen er under 200 kroner skal ikke varen fortolles, uansett fraktverdi. Er kjøpesummen over 200 kroner, skal det betales toll av kjøpesum + frakt.

Dersom man skal være enda mer korrekt så er det ytterst få varer man betaler toll på når verdien er under 1000 lappen. Mva derimot er det som betales uansett når prisen overstiger 200kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld jeg mixa ihop det her med toll litt :flau:

Det er helt riktig som dere sa tidligere... vis kjøpesum er under 200kr er de ikke tollavgift på pakken, bare vis det er klær. Klær er tollpliktig uansett verdi.

jeg syns og at den summen på 200 skulle vart runt 500kr i vart fall, for det er som dere sier vad får man for 200kr idag? NADA :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes også grensen kan heves til 1000kr ,men på en annen side er det ikke mye som er blitt dyrer i denne verden de siste 25 år da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan når som helst trekke tilbake den fullmakten du har gitt - skriftlig. F.eks etter at denne pakken er fortollet av posten. Da vil du få et tilsvarende brev neste gang det er aktuelt med fortolling. Så har du kontrollen hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...