Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 Er det noen forsrkjell på hva som gir best fyring av vanlig ved og slike fabrikkproduserte, sammenpressede klosser? Hvilken vedtype gir best fyring (av de ulike sortene som fins da)? Noen mer erfaringer på dette?
Gjest Fliss Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 Vi bruker bjørkeved - synes den er den beste med tanke på kvalitet og pris.
sixx Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 Er det noen forsrkjell på hva som gir best fyring av vanlig ved og slike fabrikkproduserte, sammenpressede klosser? Hvilken vedtype gir best fyring (av de ulike sortene som fins da)? Noen mer erfaringer på dette? Jeg har ikke peiling på å fyre med "sammenpressede klosser", men vet at hardheten i veden har betydning for hvor mye varme den avgir. Jeg så en tabell på dette en gang, og husker: Rogn avgir mer varme enn bjørk, og bjørk avgir mer varme enn furu og gran. Når jeg tenker meg om, så tror jeg ikke sånne sammenpressede "saker" avgir særlig varme. Er det ikke tilnærmet sammenpressed flis da? Og et er iallefall ikke hardt. Bjørk er dyrere en furu, så den økonomiske gevinsten tror jeg er hipp som happ - fordelen med bjørk er jo at man slipper å oppbevare så mye ved for å få samme varme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå