Gå til innhold

Sjefen forbyr overtid

Fremhevede innlegg

Gjest Telenor-ansatt
Skrevet

JObber i Telenor bus.team og sjefen forbyr meg å jobbe overtid (selv om jeg har betalt overtid og avspasering i kontrakten). Det er mye å gjøre og jeg er fersk, så det trengs å jobbe mer enn vanlig. Kan hun nekte meg å jobbe mer enn vanlig tid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kan hun nekte meg å jobbe mer enn vanlig tid?
Ja. Men da må hun jo akseptere at du ikke rekker alt også.
Skrevet

De ønsker vel å redusere noen kostnader da, så de sier at det ikke blir noe overtid. Helt lovlig, men skjønner at du er frustrert som nyansatt og ikke får gjort jobben din ferdig.

Skrevet

Dette endrer seg sikkert etter nyttår, er slik på noen avdelinger i bedriften jeg jobber i også.

(Det nærmer seg slutten av budsjett-året, har nok noe med det å gjøre)

Spør om du kan jobbe overtid og føre det opp på nyåret for utbetaling, eller mot avspasering når ting roer seg, kanskje? :)

Gjest Telenor ansatt
Skrevet

Kan ikke det, sjefen henviste til AML (arbeidsmiljøloven) og sa det ikke var lov ¨å jobbe mer enn maks 40 t i uken. Jeg må jo få jobbe mer av og til for å få gjort ferdig jobb innen frister men da sa hun at jeg heller fikk la være å gjøre det.

Skrevet
Kan ikke det, sjefen henviste til AML (arbeidsmiljøloven) og sa det ikke var lov ¨å jobbe mer enn maks 40 t i uken. Jeg må jo få jobbe mer av og til for å få gjort ferdig jobb innen frister men da sa hun at jeg heller fikk la være å gjøre det.

Da bare leverer du for sent. Ellers maa du jo jobbe gratis, og det er nok ikke interessant for deg?

Gjest Gjest_sjef_*
Skrevet

Får de som har vært ansatt lengre jobbe overtid ? Eller gjelder det alle i teamet ?

Har vært borti ett par runder hvor det var behov for å få jobben gjort, men valgte å la de rutinerte (ikke nyansatte) jobbe disse ekstratimene (så lenge de syns det var greit selv). Det har seg nemlig slik at overtidsutbetaling er ganske dyrt. En erfaren person kan kanskje få jobben gjort på 2 overtidstimer, mens en nyansatt kanskje må bruke 4 timer på å få gjort samme jobben....

Forøvrig har vi regler i Norge som begrenser overtidsbruken i bedrifter. Kanskje firmaet ditt har kontroller for tiden og helst vil ligge på riktig side av loven. (Du har uansett lov å jobbe mer enn 40 timers uke.. bare det ikke er gjennomgående hver uke..) Jeg har uker hvor jeg jobber 70 timer, andre uker tar jeg meg ett par dager fri (ikke overtidsbetalt men kan avspasere 1,5 time for hver overtidstime jeg har)

Skrevet

Har nok med kontroll på antall overtidstimer å gjøre, tenker jeg. Telenor står jo i fare for inspeksjon fra Arbeidstilsynet etter div. oppslag i media om 1000 timer (ubetalt) overtid på ingeniører, og bøtene for for mye brukt overtid er rimelig heftige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...