Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Shady Lady
Skrevet

Trur du at healing kan helbrede folk, fikse skader osv?

Synast du kanskje at all alternativ "medisin" er tøys?

Er det trua til folk som får dei friske?

Kva trur du?

Eg er nok ein typisk skeptiker av natur. Eg har trua på vanlege legar og den medisinen dei kan skrive ut. Det kunne aldri falle meg inn å gå til ein healer for å "bli frisk". Massasje? Ja takk.gjerne det. Varme hender som fiksar utan å vere borti? Tvilsomt.

Men no jobbar eg ilag med ein, som er healer på si. Han trur fullt og fast på dette, og har X antall historiar som viser at dette fungerar for mange.

Men ein må kanskje ha trua på at det skal fungere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg veit ikke jeg, det fins jo mange som hevder de var veldig skeptiske når de gikk til en healer, men ble friske allikevel. På den annen side vil nok ikke en ekte skeptiker gått til en healer uansett.

Jeg er nok tilbøyelig til å tilskrive dette placebo-effekten. Og så er det nok i tillegg noe med å føle at man blir sett og tatt på alvor, og at helseproblemet blir anerkjent som sikkert også hjelper. Man skal ikke undervurdere kraften i den menneskelige psyke når det gjelder å ville seg frisk heller.

Skrevet

Tror nok at det er mange som har fått hjelp via healing. Det kan da neppe være tull når så mange oppsøker denne formen for helbredelse. Skeptikere er det mange av, også innefor tradisjonell medisin.

Healing er en gammel form for legekunst. Det er mange forskjellige typer, og derav metoder. Jeg tror ikke det ville vært etterspørsel om det ikke hadde vist seg å fungere.

Placebo-effekt finnes i alle former for helbredelse, alternativ som tradisjonell medisin. Jeg er enig med Elfrida i at man ikke skal undervurdere kraften i den menneskelige psyke, men da i begge leire.

Forøvrig bygger mye av den tradisjonelle medisinen på det som nå blir kalt alternativ medisin.

Skrevet

"Healing" er placebo som får immunsystemet til å jobbe på overtid. Og, som ståa alltid er med "det overnaturlige", også kjent som "uforklarlige" (hvorfor legger folk sin egen ignorans til grunn for slike utsagn egentlig? At en selv ikke klarer å forstå noe gjør det -IKKE- uforklarlig), finnes det ikke ett eneste snev eller fnugg av bevis som underbygger noe som helst.

Skrevet

Både fjernhealing og healing virker på de fleste mennesker.

Det er som en dyp meditasjon.

jeg syns den virker best psykisk, men også på små fysiske plager.

Noen mener det er en placebo- effekt, hvordan?

Og hva skjer under fjernhealing da? er det også placebo?

Skrevet

Hvorfor ikke tro på det( healing) inntil det motsatte er bevist.

Kort sagt så er det ikke noe mere magisk enn når en mor stryker og trøster sitt syke barn...man sender varme/gode tanker og energi.

Og det er vel ikke noe hokus-pokus...vi er alle "små" energi klumper, og vi kan alle gi fra oss gode eller dårlige vibber.

Skrevet
Trur du at healing kan helbrede folk, fikse skader osv?

Synast du kanskje at all alternativ "medisin" er tøys?

Er det trua til folk som får dei friske?

Kva trur du?

Eg er nok ein typisk skeptiker av natur. Eg har trua på vanlege legar og den medisinen dei kan skrive ut. Det kunne aldri falle meg inn å gå til ein healer for å "bli frisk". Massasje? Ja takk.gjerne det. Varme hender som fiksar utan å vere borti? Tvilsomt.

Men no jobbar eg ilag med ein, som er healer på si. Han trur fullt og fast på dette, og har X antall historiar som viser at dette fungerar for mange.

Det er så fascinerende dette at noen kan ha slike evner som skal være så utrolige - og ikke gjøre noe mer ut av det enn å ha det på si.

Skrevet
Hvorfor ikke tro på det( healing) inntil det motsatte er bevist.

For kvakksalvere bruker det til å melke penger ut av syke/svake mennesker som er i nød. Ikke mange tenker på at det er de svakeste av oss som virkelig taper på det, både økonomisk og emosjonelt. Og enda verre, disse "healerne" tjener på andres ulykke. De burde rettsforfølges hele bunten.

Skrevet
For kvakksalvere bruker det til å melke penger ut av syke/svake mennesker som er i nød. Ikke mange tenker på at det er de svakeste av oss som virkelig taper på det, både økonomisk og emosjonelt. Og enda verre, disse "healerne" tjener på andres ulykke. De burde rettsforfølges hele bunten.

Kom med en begrunnelse for dine angrep på healere.

Er det noen som kan garantere noe som helst av leger, psykologer, nevrologer, gynekologer, osv., . De har også sin begrensning. De tjener også penger på folk som er i nød.

Healere lover aldri noe, man går dit helt frivillig, noen tar ikke betaling engang.

Skrevet
Kom med en begrunnelse for dine angrep på healere.

Er det noen som kan garantere noe som helst av leger, psykologer, nevrologer, gynekologer, osv., . De har også sin begrensning. De tjener også penger på folk som er i nød.

Healere lover aldri noe, man går dit helt frivillig, noen tar ikke betaling engang.

Begrunnelse? Det er adri lagt frem en klinisk studie som viser at healing har en positiv effekt på sykdom eller skade. Det er nok til å kalle det humbug. Anekdoter fra kvakksalverne eller kvakkpasientene er ikke verd noenting, det er ikke vitenskap.

Leger kan vise til statistikk fra kliniske studier over at medikamentet de anbefaler har en positiv virkning på brukergruppen med aktuell diagnose. Legevirksomhet er et fagområde, det er et yrke. De kan tilby sin fagkompetanse. Selvsagt skal de tjene penger for jobben de utfører.

NOEN tar ikke betaling? INGEN skal kunne ta betaling for en behandling uten en klinisk bevist effekt! Det er å svindle mennesker i nød, selv om de ikke lover noe (noe mange gjør, bare så det er sagt). Man utnytter menneskers svakhet. Når det er sagt så er det andre "healere" som tar flere tusen for å "kurere" uhelbredelige sykdommer. Bare DET burde være nok til å forby hele virksomheten.

Skrevet
Både fjernhealing og healing virker på de fleste mennesker.

Det er som en dyp meditasjon.

jeg syns den virker best psykisk, men også på små fysiske plager.

Noen mener det er en placebo- effekt, hvordan?

Og hva skjer under fjernhealing da? er det også placebo?

Placeboeffekten sitter mellom øra dine. Det spiller ingen rolle om du får fixet ditt via telefon eller håndspåleggelse.

Skrevet
Begrunnelse? Det er adri lagt frem en klinisk studie som viser at healing har en positiv effekt på sykdom eller skade. Det er nok til å kalle det humbug. Anekdoter fra kvakksalverne eller kvakkpasientene er ikke verd noenting, det er ikke vitenskap.

Leger kan vise til statistikk fra kliniske studier over at medikamentet de anbefaler har en positiv virkning på brukergruppen med aktuell diagnose. Legevirksomhet er et fagområde, det er et yrke. De kan tilby sin fagkompetanse. Selvsagt skal de tjene penger for jobben de utfører.

NOEN tar ikke betaling? INGEN skal kunne ta betaling for en behandling uten en klinisk bevist effekt! Det er å svindle mennesker i nød, selv om de ikke lover noe (noe mange gjør, bare så det er sagt). Man utnytter menneskers svakhet. Når det er sagt så er det andre "healere" som tar flere tusen for å "kurere" uhelbredelige sykdommer. Bare DET burde være nok til å forby hele virksomheten.

"Sammenfattende vurdering av dokumentasjonen

Det finnes flere studier som viser signifikant effekt av så vel fjernhealing som healing ved berøring ved ulike tilstander. En rekke forsøk viser effekter av healing på enzymer, planter, gjærsopp, kreftceller og mus. Enkelte av disse forsøkene er gjentatt flere ganger og synes å dokumentere en positiv effekt utover kontrollgruppene. Det er gjort mer enn 160 studier på mennesker og cirka to tredjedeler av disse viser positive effekter utover placebo. Noen studier er usikre i det designet er dårlig og/eller det ikke har vært mulige å komme frem til orginalartiklene. Andre er godt gjennomført og publisert i anerkjente medisinske tidsskrifter. Utvalgets konklusjon er derfor at en effekt av healing ikke kan avvises. Metoden må anses som kanskje effektiv,men det er ikke mulig å si noe om effekten på enkelte sykdommer eller sykdomsgrupper."

Sakset fra regjeringen.no

Skrevet

Det finnes flere studier som viser signifikant effekt av så vel fjernhealing som healing ved berøring ved ulike tilstander. En rekke forsøk viser effekter av healing på enzymer, planter, gjærsopp, kreftceller og mus. Enkelte av disse forsøkene er gjentatt flere ganger og synes å dokumentere en positiv effekt utover kontrollgruppene. Det er gjort mer enn 160 studier på mennesker og cirka to tredjedeler av disse viser positive effekter utover placebo. Noen studier er usikre i det designet er dårlig og/eller det ikke har vært mulige å komme frem til orginalartiklene. Andre er godt gjennomført og publisert i anerkjente medisinske tidsskrifter. Utvalgets konklusjon er derfor at en effekt av healing ikke kan avvises. Metoden må anses som kanskje effektiv,men det er ikke mulig å si noe om effekten på enkelte sykdommer eller sykdomsgrupper."

Det syns jeg var en litt vag henvisning. Siden du hadde hele denne fine teksten, så har du kanskje en link til den siden det stod på? Når man søker på regjeringen.no etter healing, så får man stort sett engelskspråklige artikler om medisin, der "healing" brukes i den betydning tilheling av sår, brudd, etc, etc, altså i proper medisinsk forstand.

Skrevet
Placeboeffekten sitter mellom øra dine. Det spiller ingen rolle om du får fixet ditt via telefon eller håndspåleggelse.

ok.

Har du prøvd fjernhealing?

Skrevet

Mens søkeordene "alternativ medisin" returnerer 841 referanser.

Skrevet
ok.

Har du prøvd fjernhealing?

Selvsagt ikke. For det første så tror jeg ikke noe på det, og for det andre så er jeg frisk.

Skrevet
Det syns jeg var en litt vag henvisning. Siden du hadde hele denne fine teksten, så har du kanskje en link til den siden det stod på? Når man søker på regjeringen.no etter healing, så får man stort sett engelskspråklige artikler om medisin, der "healing" brukes i den betydning tilheling av sår, brudd, etc, etc, altså i proper medisinsk forstand.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/N....html?id=350894

Betalte forresten 24.000,- for en spesialist-uttalelse/undersøkelse fra en nevrolog, ikke akkurat verdt pengene,for jeg er IKKE blitt noe friskere, men det er nok prisen man må betale for "ekspertise".

Jeg har gått jevnlig til healing for smerter og for å få energi for å kunne takle et liv i smerter og som arbeidsufør. Det koster meg 2000,- i året og er verdt hvert et øre.

Så til placebo - effekten: Det finnes flere studier som viser signifikant effekt av såvell fjernhealing som healing ved berøring ved ulike tilstander. I en vurdering av 160 studier på mennesker viser cirka to tredjedeler positive effekter utover placebo. Om du ønsker mer informasjon om forskning på healing anbefaler vi boken "Healing Research, Vol. I " av dr. Daniel Benor (Vision Publishing 2002, ISBN 1-886785-12-0.) sakset fra Healernes Fagforbund.

http://www.healernes-fagforbund.org/healing.htm

Skrevet
Selvsagt ikke. For det første så tror jeg ikke noe på det, og for det andre så er jeg frisk.

jeg anbefaler deg å prøve det. Du trenger ikke være syk:)

det er "kun" kjærlighet :rødme:

Skrevet

Lenger opp i NOU 1998:21 defineres termen "kanskje effektiv" til å gjelde de behandlingsformene der det er enkelte positive funn i forskning, og der det er rapportert positive kliniske erfaringer. "kanskje effektiv" innebærer at man burde forske mer på det. Det er jeg forsåvidt helt for. Men konklusjonen ang faktisk effekt, er at det ikke er mulig å si noe om hvorvidt healing er effektiv i fht enkeltsykdommer.

Skrevet
jeg anbefaler deg å prøve det. Du trenger ikke være syk:)

det er "kun" kjærlighet :rødme:

Hvis det virker, så er det ingen grunn til å fikse det. De fleste ting som rammer meg, går over av seg selv, hvis jeg gir det litt tid. Så jeg føler ikke noe behov for healing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...