Gå til innhold

økonomisk rådgivning


Julie:)

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker økonomisk rådgivning på min privatøkonomi og hjelp til å rydde opp litt.. Ikke enorme summer det er snakk om, men ønsker hjelp til å undersøke med banker om å samle gjeld og sette opp budsjett. Dette har aldri vært min sterke side og ønsker å få en god ny start..

Noen som har erfaringer eller som kan vise til firmaer som kan hjelpe privatpersoner med dette uten at det koster skjorta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle tro du kan gå til banken din først og fremst, så får du antagelig gratis veiledning. Og gratis er første steg på veien til sunn økonomi :ler: Jeg antar at du er kunde i en eller flere banker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en vanskelig økonomisk situasjon og vil også gjerne få mer orden og kontroll. Men det har vist seg å være vanskelig. Jeg har tatt skriftlig kontakt med kreditorene med bønn om lengre nedbetalingstid for å få råd til å spise hver måned. Det nekter de å hjelpe meg med. Så har jeg tatt kontakt med banken min og spurt om muligheten for et refinansieringslån for å samle "skiten" under ett. Men det nekter de å hjelpe meg med.

Så jeg sitter her uten å se muligheter for hjelp. Så lenge det ikke oppstår uforutsette utgifter så skal jeg såvidt klare å karre meg over kneiken. Men skjer noe uventet - som at jeg må til tannlegen for å rotfylle eller lignende - så er vel egentlig personlig konkurs siste utvei. Da kommer jeg til å klare meg mye bedre enn i dag, mens kreditorene ikke får alt jeg skylder. Jeg ser ikke helt logikken i dette. Det burde være tryggere for kreditorene å la meg betale litt mindre en periode for at jeg på sikt skal kunne betale alt jeg skylder, istedet for at jeg skal ende som personlig konkurs uten mulighet for å betale tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er slik at man ikke automatisk får hjelp når man er alene om gjeld og da tenkte jeg det kanskje kunne være til hjelp å få noen til å gå igjennom sammen med meg og se hva som er realistisk og som kunne være med å snakke med banken for at det skal bli mer troverdig og realistisk. Jeg føler meg faktisk ganske liten og alene i møte med banker og da er det godt å ha noen i ryggen som kan stå opp for meg.

Jeg skal sjekke litt og ringe litt rundt jeg om ikke det er noen her som vet om noe som er å anbefale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Det er viktig å være klar over at dersom du ikke har tilleggssikkerhet (som kausjonist eller delvis nedbetalt bolig) så er det svært få banker som er interessert i å hjelpe. Hvis du i tillegg har betalingsanmerkninger så stiller du dårlig. Jeg vet dette veldig godt for jeg var i en økonisk krise for noen år tilbake og hadde bl.a. en økonomisk rådgiver på hjemmebesøk samt samtaler med flere store banker.

Løsningen er å redusere forbruket sitt - kraftig for en periode og sette opp et månedsbudsjett - som du holder. Månedsbudsjett finner du ved å søke på google - og jeg fant et på Nordea sine hjemmesider.

Man trenger ikke være økonom for å sette det opp og det er heller ikke oppsettet som er utfordringen - men å følge det.

Jeg anbefaler forøvrig sterkt å se Luksusfellen som går på TV3 hver onsdag der de nettopp gjennomgår hvordan man lager et budsjett.

Single uten kausjonist er ikke bankens beste kunde. Sånn er det bare. Det er forståelig - men samtidig svært surt fordi man som regel er utenfor det meste av hjelpetiltak og boligfinansieringsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan henvende dere til sosialkontoret for å få økonomisk rådgivning også. Kan man få til en ordning med banken er jo det kjempefint, men dersom dette ikke lar seg gjøre, er sosialtjenesten et sted man kan henvende seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har snakket med en økonomisk rådgiver på telefonen idag (gratis konsultasjon, men om de skal gå inn å hjelpe meg blir det dyrt...) og han sa jeg burde ta kontakt med kommunen min for å søke startlån med begrunnelse å beholde bolig. Jeg vet at banken min ikke gir meg refinansiering på min situasjon så da håper jeg kan få gjennomslag med dette.

Ellers er det som du sier at Budsjett og en stram nedbetalingsplan og mye jobbing så jeg kan betale ned mye på kort tid, veien å gå.. Bruke feriepenger, skattepenger og jobbe ekstra. Men det er tøft med et hektisk liv i utgangspunktet, men det må jo gjøres om ikke annet løser seg. Skal kikke på budjett på nettet og se hva jeg kan finne ut av selv. Bare å brette opp armene her.. Er så fortvilet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes rettshjelpstiltak drevet av viderekommende jusstudenter som driver gratis juridisk rådgivning (google "rettshjelpstiltak", første treff henviser til disse). De tar i mot henvendelser fra alle. Flere av disse tiltakene har egne grupper som arbeider med bl.a. gjeld. De kan hjelpe til med å finne ut hvor mye du skylder, samt forhandle med kreditorer. Det beste er at det er gratis og for alle, så du får ikke noe ytterligere gjeld.

For hjelp til budsjett-oppsett/forståelse kunne man f.eks. spurt en økonomistudent om vedkommende ønsker praksis før eksamen ved å bistå dere litt. Bare en tanke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du bør gjøre kommer egentlig helt an på hvor mye gjeld du faktisk har, og hvor langt dine kreditorer har kommet i prosessen med inndrivelse.

Har du håpløst mye gjeld; " varig ute av stand" til å betjene den, bør du gå til namsmannen og søke gjeldsordning. Personlig konkurs er det ingen vits i her i Norge. Gjelden blir nemlig ikke slettet...

Ellers er økonomirådgiveren på helse og velferdskontoret (sosialen) en god ide. De er flinke til å komme frem til gode løsninger. Men det kan ta grusomt lang tid, og har du aggressive kreditorer kan disse ta henvendelsen fra rådgiveren som et signal om at det er i ferd med å gå nedenom og hjem. Da vil de skynde seg og sende kravet til namsmannen for å være først til mølla.

Tror jeg ville gått en runde til med rådgiveren i banken først. Få et klart svar på hvorfor banken ikke kan hjelpe deg, og hva som evt skal til for at de forandrer mening.

Hold deg unna disse som tilbyr hjelp mot betaling. Det er dyrt, og ofte kan de ikke det de driver på med heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...