Gå til innhold

CRP/senkning - hvor høy kan den bli?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Liten

Har en veldig nær venn som er alvorlig syk og i den forbindelse er CRP-nivået en av indikatorene på hvor syk han er. Har helsefagbakgrunn selv og vet at en ofte ikke gir antibiotika før CRP er over 25-30 og at 2-300 er regnet som veldig høyt. Jeg finner imidlertid ikke noe sted hvor høyt det er mulig for CRP-verdiene å stige. Er det noen her som vet dette? Evt gode nettsteder som forklarer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva som er høyeste målbare verdi, men verdier over 2-300 ses sjelden og da betyr det ikke så mye hva den nøyaktige tallverdien er. :)

Lommelegen er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liten

Takk for svar, Kira.

Har lest det som står på lommelegen, og der står egentlig det samme som du skriver. Vennen min har imidlertid stadig stigende CRP, nesten 700 i dag. CRP'en forteller oss jo om infeksjonen går opp eller ned, så jeg lurer bare rett og slett på om det finnes noe "tak". Men finner ikke noe om så høye verdier noe sted.

Kanskje har det ingen betydning, men det gjør litt godt å ha noe håndfast å forholde seg til når alt ser som mest håpløst ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Hvor høy den kan bli aner jeg ikke, har sett at pasienter har hatt opp til 3-400. For å gi en liten pekepinn, så er alt under 10 normalområde. Stigende CRP indikerer infeksjoner og blir brukt til å følge opp pasienten med hensyn til sykdomsutvikling (ved hjelp av gjentatte målinger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Madden! Du sier alt under 10 er normalområde? 14 da, er det veldig høyt? Og hva slags infeksjoner er det snakk om?

Ønsker litt mer forklaring på dette, kan du stille opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blander meg litt inn her. CRP på 14 kan være en begynnende infeksjon, , hvis det er en infeksjon du har så vil CRP stige på kort tid. Det settes som regel ikke inn noen tiltak før CRP overstiger 25, men dette er sikkert forskjell fra sted til sted, og hvilken sykdom og alder en har. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Stor er min lettelse :)

Får svar om kort tid.

Sikkert forskjell fra sted til sted, som du sier tuva.

Føler meg frisk som en fisk :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

CPR er en såkalt hurtigsenkning som i hovedsak måler infeksjonsnivået i kroppen.

Skillet mellom virus og bakterier ligger på 50, så hvis du tipper over 50 har du en bakteriell infeksjon og får antibiotika.

Ligger den godt under 50 er det som regel virus og det finnes ikke antibiotika mot virusinfeksjoner.

Likevell kan en CRP under 50 være stigende slik at det er bakterier som holder på å utvikle seg.

Jeg vet mange leger velger å gi antibiotika på rundt >25 og oppover da det ofte er stigende.

Men de ser jo an situasjonen litt også da.

Hvis en pasient har vært syk lenge og CRP`n holder seg under 50 er det som oftes virus og det eneste som hjelper er ro og hvile.

Har opplevd noen ganger at pasienter har hatt CRP på over 200 ++, og det tyder jo på at kroppen er svært syk og behøver behandling.

Vennen min har imidlertid stadig stigende CRP' date=' nesten 700 i dag. CRP'en forteller oss jo om infeksjonen går opp eller ned, så jeg lurer bare rett og slett på om det finnes noe "tak". Men finner ikke noe om så høye verdier noe sted.[/quote']

Jeg vet ikke helt hvor høyt taket kan bli, men regner med at han har profesjonell hjelp rundt seg, slik at han blir holdt øye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helsefaglig bakgrunn i det hele tatt, men synes denne tråden var veldig interessant ettersom jeg har prøvd å spurt ut de på legevakta uten særlig hell. Da tar jeg blodprøve, så skrev damen lapp til legen med CRP 110 på, jeg så slik ut :forvirra: og spurta hva det betydde, hva var normalnivå osv. og hun sa at normalnivå er 8, og det betyr at du har virusinfeksjon og får antibiotika. (Det kunne jeg lett ha fortalt dem uten alt det styret.. kjenner igjen en halsbetennelse som trenger antibiotika nå..). Jeg ble selvfølgelig imponert av mitt høye tall, og fant ut at jeg var nok veldig syk og kunne med god samvittighet tilbringe et par dager i sengen med iskrem. I det store bildet er det kanskje ikke så immari høyt likevel, skjønner jeg nå.

Digresjon ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liten
Jeg vet ikke helt hvor høyt taket kan bli, men regner med at han har profesjonell hjelp rundt seg, slik at han blir holdt øye med.

Absolutt. Vennen min har leukemi og har nå ligget på respirator med null i hvite blodlegemer i flere uker. Altså venter vi bare på oppvekst av hvite slik at han kan ha noe annet enn bare antibiotika å bekjempe infeksjonen med. Dermed overvåkes CRP'en tett for å se følge med hvordan infesksjonen utvikler seg. Nå ligger den på nesten 800, men kurven har endelig flatet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sønnen min hadde CRP på 376 og da var det rett inn på sykehuset. han er bare to år og fikk lungbetennelse. Så vi lå nesten ei uke på sykehusog fikk intravenøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnet en infeksjon etter abort, var CRP`en min på nærme 200. Legene skrev meg ut da jeg kom nærme 10. Når man har CRP under 10, så er man "frisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 14 år senere...

Annonse

På 17.6.2003 den 19.21, Gjest Liten skrev:

Har en veldig nær venn som er alvorlig syk og i den forbindelse er CRP-nivået en av indikatorene på hvor syk han er. Har helsefagbakgrunn selv og vet at en ofte ikke gir antibiotika før CRP er over 25-30 og at 2-300 er regnet som veldig høyt. Jeg finner imidlertid ikke noe sted hvor høyt det er mulig for CRP-verdiene å stige. Er det noen her som vet dette? Evt gode nettsteder som forklarer dette?

 

Hei

jeg er mann og har fått nyrebekken betennelse CRP på 220 det gjør at jeg vil sove kroppen sjøtter ned

med CRP på over 700 er det ikke rart de trenger hjelp lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Lbb skrev:

 

Hei

jeg er mann og har fått nyrebekken betennelse CRP på 220 det gjør at jeg vil sove kroppen sjøtter ned

med CRP på over 700 er det ikke rart de trenger hjelp lykke til

14 år gammel tråd. 

Anonymkode: e1ab7...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Gammel tråd, men jeg svarer siden jeg er i samme situasjon som TS og nettopp fant informasjon om dette. 

CRP kan måles opp til 1000, over det har man ikke måleutstyr til. Det betyr selvfølgelig ikke at man ikke i praksis kan bli sykere enn det, men at svaret på CRP vil bli 1000 enten man egentlig har 1004 eller 1678. 

Anonymkode: ec7e7...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...