Gå til innhold

Kan jeg få behandlig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan man få metformin, pergotime, provera,lavdose FSH og spirex-behandling SELV om man ikke er prøver, men bare vil ha stabil syklus og få mensen tilbake?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Man gir ikke hormontilskudd med mindre det er nødvendig. At du "bare" vil ha mensen tilbake regnes ikke som nødvendig.

Skrevet

Men vil jeg få hjelp til å få mensen tilbake`? Eller må jeg gå "unormal" til den dagen jeg vil ha barn?

Skrevet

Ei jeg kjenner som har pco (med eller uten s husker jeg ikke) går på p-piller etter anbefaling fra lege for å få regelmessig "mensen".

Skrevet
Men vil jeg få hjelp til å få mensen tilbake`? Eller må jeg gå "unormal" til den dagen jeg vil ha barn?

Det spørs jo litt hva som er grunnen til at du mangler mens da. Hvis den manglende menstruasjonen er et symptom på noe som bør behandles, får du selvsagt hjelp, men de vanligste årsakene (PCO/PCOS) behandles som regel ikke før du skal prøve å få barn.

Skrevet

Provera får du iallefall hvis legene ikke har forandret mening den siste tiden. Fastlegen skrev det ut til meg uten noe mer om og men for å få mensen på rett kjøl.

Skrevet
Det spørs jo litt hva som er grunnen til at du mangler mens da. Hvis den manglende menstruasjonen er et symptom på noe som bør behandles, får du selvsagt hjelp, men de vanligste årsakene (PCO/PCOS) behandles som regel ikke før du skal prøve å få barn.

Hvor i all verden har du fått dette fra? Selvfølgelig behandles PCOS selv om man ikke er aktiv "prøver". Metformin er en helt vanlig behandling ved PCOS og/eller insulinresistens. Hvorfor skulle ikke de sykdommene/lidelsene behandles på lik linje med andre tilsvarende problemer?

Skrevet

Finnes det noe helsekost produkter som er bra for de som har pco og er prøvere?

Skrevet

Min søster fikk en hormonkur (aner ikke hvilken) for noen år tilbake, da kroppen hennes brukte lang tid på å komme tilbake på rett kjøl etter at hun sluttet på p-sprøyta. Uten at det var pga hun ville ha barn.

Skrevet (endret)
Hvor i all verden har du fått dette fra? Selvfølgelig behandles PCOS selv om man ikke er aktiv "prøver". Metformin er en helt vanlig behandling ved PCOS og/eller insulinresistens. Hvorfor skulle ikke de sykdommene/lidelsene behandles på lik linje med andre tilsvarende problemer?

Det var det jeg fikk opplyst da jeg fikk diagnosen selv for noen år siden. Jeg kjenner også ganske mange kvinner med denne diagnosen etterhvert, og alle har samme erfaring som meg. Om det ikke stemmer er jo det veldig fint.

Årsaken jeg fikk opplyst er at hormonkurer ikke brukes når det ikke er "nødvendig". Det er ikke farlig å ikke ha menstruasjon, og det verste problemet med PCOS såfremt man er normalvektig er jo at man ikke får barn. Veldig mange lever med PCOS uten å vite om det engang, og det er ikke noe som "trenger" å behandles før man vil ha barn.

Endret av Noli

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...