Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 22. november 2008 #1 Skrevet 22. november 2008 Jeg har fått noe jeg aldri har hatt før: En lyserosa flekk på innsiden av armen, innsiden av albuen. Først var den på størrelse med en tiøring, nå har den blitt en femkroning og vel så det..så altså, det "sprer seg". Hva er dette?? Hvis du har psoriasis, hvordan begynte det..? Prøvde å søke litt..men har ikke andre forslag enn psoriasis. Hudkreft? Hm. Takk for svar!
Gjest Gjest_Sol_* Skrevet 22. november 2008 #2 Skrevet 22. november 2008 Eksem? Jeg får slik, spesielt nå når det er kaldt ute. Tåler ikke kulde rett og slett.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 22. november 2008 #3 Skrevet 22. november 2008 Eksem? Jeg får slik, spesielt nå når det er kaldt ute. Tåler ikke kulde rett og slett. Hmm..kan jo være ja..jeg aner ikke, takk for forslag
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 Heisann! Disse kan det nok være vanskelig å se forskjell på (om det er psoriasis eller eksem altså), men en lege skal kunne se forskjell. Jeg har også en slik flekk på overarmen, men behandler den bare med fuktighet. Men om du er bekymret, er det jo bare å ta seg en tur til legen, og få gode råd for nøyaktig hva det er, og behandling :o) Lykke til!
Gjest men Skrevet 23. november 2008 #5 Skrevet 23. november 2008 Flasser litt i kanten, klør litt, ser kanskje ut til å bli mer normal igjen i midten? Sopp kan lage slike flekker, og den "spiser seg utover" på frisk hud. Behandles med soppmiddel fra apoteket (som til fotsopp, lamisil/terbinafine, evt klotrimazol men synes ikke den er like effektiv). Psoriasis kommer mer typisk på utsiden av albuen, gir mer fortykket hud og skjeller med stearinaktige, tykkere skjell. Finnes også flere eksemtyper som gir flekker. Ville prøvd å smøre med soppbehandling en uke eller to, fortsette litt etter at den er borte. Forsvinner den ikke, er det greit å la en lege kikke på den. Jeg har hatt det selv, hadde stor suksess med lamisil.
Reveal Skrevet 23. november 2008 #6 Skrevet 23. november 2008 (endret) Jeg har fått noe jeg aldri har hatt før: En lyserosa flekk på innsiden av armen, innsiden av albuen. Den "vanligste" psoflekken er lakserosa med sølvskimrende skjell. Siden du skriver at du har googlet- regner jeg med at du har sett hvor varierende sykdommen oppfører seg (jeg har gutatt-typen ("dråpeformet" på folkemunne) ). Først var den på størrelse med en tiøring, nå har den blitt en femkroning og vel så det..så altså, det "sprer seg". Mine flekker kan starte på "hullet i kronestrykket"størrelse- og vokse seg til "to tjuekroninger"- i løpet av en dag. Men dette varierer veldig fra prikk til prikk- og utbrudd til utbrudd. Hva er dette?? Det vil nok legen/dermatologen finne ut! Hvis du har psoriasis, hvordan begynte det..? Jeg har alltid hatt en pitteliten flekk (10 øring/ 5'er størrelse) dann og vann siden barndommen. Den sommeren jeg var ferdig på vgs våknet jeg en morgen og hadde HELE kroppen FULL av flekker. (Eneste stedene jeg ikke hadde utbrudd var de typiske knær og albuer). Jeg har pso gutatt. Har ikke funnet andre triggere enn en tilbakelagt stressfull eksamenstid, fullefull russetid og nyforelskelse. Prøvde å søke litt..men har ikke andre forslag enn psoriasis. Hudkreft? Hm. Eksem, tørr flekk eller ja pso. Har du anlegg for hudproblemer? For min del visste vi at jeg hadde arveanlegg fra farsiden (her har pso gått i annethvert ledd i iallefall 5 generasjoner). Et halvt år etter at jeg hadde mitt første (store) utbrudd fikk mamma plutselig et lite utbrudd. Så da viste det seg at jeg hadde anlegg fra begge sider. Takk for svar! Værså god- håper de var til nytte PS: Det KLØR! Myggstikk er barnemat i forhold! Endret 23. november 2008 av Reveal
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå