Gå til innhold

jeg lager ostekake nåå - opp ned


coth

Anbefalte innlegg

jeg lager ostekake i mostatt rekkefølge.. altså starter med toppen, fordi jeg skal ha mønster i kaken... men jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å klappe på bunnen på de to lagene, vil ikke kaken bli ødelagt???

for man må jo trykke den bunnen av kjeks på..

noen som har erfaring???

skal lage hjerte kake, for å få det fineavtrykket..

men har noe erfaring med å få ut av kaken etterpå? er det mulig :S:S:S

hjelp fort.. holder på med kaken nåååå.. oppps :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Sølvi_*

Hallo

Det er ingen problem å få ordnet dette. Lager bare mine osterkaker "oppned" :)

Etter at du har hatt i gelelokket, og latt det stivne, har du over ostemassen. Sett det i kjøleskapet, og når det er så stivnet at det ikke settes avtrykk, så er det bare å fordele kjeksmassen over. For at dette skal bli kompakt, bruker jeg å legge noe flatt over samt legge press på dette. Da presses kjeksmassen sammen :)

Når du nå i morgen skal ha kaken ut av formen, bruker jeg å ha varmt vann i oppvaskkommen, og holder kakeformen nedi der ca 4 sekunder. Vender så formen over på et fat, og den slipper da formen, og kaken blir så fin så :) Bruker formene fra Winton/Cacas.

Håper du får det til, og at det går greit å snu den. Har aldri hatt problemer med det. Det eneste er at gelelokket kan renne litt hvis du har hatt formen for lenge i varmtvann. Da er det bare å tørke av fatet, og sette kaken inn i kjøleskapet en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

Det er ingen problem å få ordnet dette. Lager bare mine osterkaker "oppned" :)

Etter at du har hatt i gelelokket, og latt det stivne, har du over ostemassen. Sett det i kjøleskapet, og når det er så stivnet at det ikke settes avtrykk, så er det bare å fordele kjeksmassen over. For at dette skal bli kompakt, bruker jeg å legge noe flatt over samt legge press på dette. Da presses kjeksmassen sammen :)

Når du nå i morgen skal ha kaken ut av formen, bruker jeg å ha varmt vann i oppvaskkommen, og holder kakeformen nedi der ca 4 sekunder. Vender så formen over på et fat, og den slipper da formen, og kaken blir så fin så :) Bruker formene fra Winton/Cacas.

Håper du får det til, og at det går greit å snu den. Har aldri hatt problemer med det. Det eneste er at gelelokket kan renne litt hvis du har hatt formen for lenge i varmtvann. Da er det bare å tørke av fatet, og sette kaken inn i kjøleskapet en stund.

men presse - presser du ikke igjennom massen da?? trodde ikke den var så stiv.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sølvi_*

Hvor stiv ostemassen er, kan vel egentlig være ganske så individuelt, men slik jeg lager den, er den absolutt stiv nok.

Har aldri opplevd at kjeksmassen går igjennom. Den blir jo helt jevn, samt at presset jeg har oppå er helt jevnt, så den blir bare mer sammenpresset :)

Dersom ostemassen din er veldig "løs", ser jeg at det kan bli et problem, men litt jevnt press kan du jo legge på bare for å få det jevnt tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg måtte bare lage ostekaken på vanlig måte, og fra bunnen.. men hvordan får dere

bunnen løs fra den bunnen av formen? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo

Jeg som har svart deg tidligere, men nå er jeg innlogget :)

Hvor trist at du ikke fikk laget en kake med mønster, de blir jo kjempeflotte når man får frem mønster i geleen. Du får ha bedre lykke neste gang.

Selv bruker jeg en oppskrifte der smøret ikke skal smeltes, men jeg smelter det litt likevel jeg. Ikke så at det er helt flytende, men slik at litt er flytende, og mesteparten bare er ganske mykt.

Har fått flere spørsmål om hvordan jeg får bunnen min så fast, så jeg skjønner at mange plages med kjeksbunner som smuldrer fra hverandre. Bruker å finhakke kjeksen ganske mye, og blander kjeks og smør sammen med hendene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg lager alle mine ostekaker oppned. Jeg hiver kjeksene i en brødpose, som ligge inni en annen brødpose, og ruller med kjevle over. Smelter smøret og blander med kjeksen. Stryker det på kaken, og setter i kjøleskapet igjen til bunnen stivner. Så dypper jeg forma ett par sekunder i varmt vann, legger på fatet og snur kaka. OM kaka ikke vil ut, er det vakum som er problemet, det er ikke noe vits i å dyppe flere ganger, for da kan mønsteret bli ødelagt, og det vil man jo ikke. Dra formen og kaken litt på siden av fatet, før en kniv opp mellom forma og kaken, så hører du ett "svupp" og kaka slipper. Ikke gi opp. Kakene blir jo kjempefine når man får lagd med mønster. :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...