Gå til innhold

Hvilken hund til svigerforeldrene mine?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Har ikke lest alle svarene du har fått, men jeg synes ingen av de er en passende rase. Og å vurdere en stående fuglehund når de ikke jakter, synes jeg bare de kan slå fra seg :) Hva med en golden retriever i steden?

Av de 2 nevnte hadde jeg da valgt labrador. selv om de også kan være noen propeller når de er unge...

Synes forøvrig de bør føre på dressurkurs på aktivitetsplanen sin, i tillegg til 3 turer daglig :)

Er det så veldig forskjell på labrador og golden da? Hvis de skal gå tur med den tre ganger til dagen, og svigerfaren kan leke med den og holde den med selskap så kan jeg ikke skjønne hvorfor de ikke skal kjøpe en labrador...

Videoannonse
Annonse
Gjest Lilleulv
Skrevet
Er det så veldig forskjell på labrador og golden da? Hvis de skal gå tur med den tre ganger til dagen, og svigerfaren kan leke med den og holde den med selskap så kan jeg ikke skjønne hvorfor de ikke skal kjøpe en labrador...

Nei, jeg er enig:) Ombestemte meg når jeg leste at de i tillegg går dressurkurs med hunden.

Golden og labrador er like ja, men labrador har nok mer motor og er hakket mer krevende som valp. Var egentlig bare derfor.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde gått for labrador om valget absolutt står mellom disse to rasene.

Også må jeg bare legge til for den som foreslo cocker istad - Jeg har en cocker spaniel og det er under ingen omstendigheter en liten pyntehund som er enkel å ha med å gjøre. Det er en veldig sta rase som trenger MYE trening og stimulanse. Så det ville ikke vært noe jeg anbefalte til en person med krykker, da en cocker også kan være veldig sterk.

Skrevet

Enig med de fleste her - de burde gå for labrador. Siden det har fungert fint for dem før og du sier de går kurs og har gjennomført førerhundopplæring på de fleste hundene sine, så høres det jo ut som de klarer å gi en labrador den stimuleringen den trenger.

Labradoren er en allround hund med relativt høyt aktivitetsnivå, settere kan egentlig ligge på samme aktivitetsnivå, men blir fort vanskelige å ha med å gjøre hvis de ikke får jakte. De kan fint være verdens roligste hunder inne, men da trenger å få bruke hodet til å lete fugl ellers. Vi fikk dessverre prakket på oss en engelsk setter da jeg var liten (familien har ellers hatt mange av en helt annen hunderase som fungerte supert for oss), og det gikk ikke så veldig bra - det til tross for at pappa jaktet en del. Det var visst ikke nok for hunden, og han ble raskt stresset og urolig inne.

Ikke ta sjanser med deres siste hund - anbefal dem labrador igjen :)

Skrevet

Inu: Jeg tror settere er veldig forskjellige på det punktet. Mine besteforeldre har hatt engelsk setter i alle år, og ingen av dem driver med jakt. Flere av dem er faktisk redde for andre dyr, hun de har nå løper og gjemmer seg bare det tusler en sau forbi hytta :fnise: Og de har alltid vært rolige og fine inne, samt verdens mest barnekjære hunder, som er veldig forsiktige under lek. Men de har også ALLTID kjøpt fra oppdrettere i England, da. Linjene i Norge er ikke så fine, de er f.eks. lavere enn hundene fra England.

Men det blir enten lab eller en golden på svigers. De har ikke helt bestemt seg enda. Men de har jo fortsatt tid, siden de tenker tidligst på å kjøpe i april.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Inu: Jeg tror settere er veldig forskjellige på det punktet. Mine besteforeldre har hatt engelsk setter i alle år, og ingen av dem driver med jakt. Flere av dem er faktisk redde for andre dyr, hun de har nå løper og gjemmer seg bare det tusler en sau forbi hytta :fnise: Og de har alltid vært rolige og fine inne, samt verdens mest barnekjære hunder, som er veldig forsiktige under lek. Men de har også ALLTID kjøpt fra oppdrettere i England, da. Linjene i Norge er ikke så fine, de er f.eks. lavere enn hundene fra England.

Men det blir enten lab eller en golden på svigers. De har ikke helt bestemt seg enda. Men de har jo fortsatt tid, siden de tenker tidligst på å kjøpe i april.

Oppdretteren min skal ha kjempebra kull på nyåret :P Tror de blir leveringsklare til påske :)

Skrevet

Takk for tipset lilleulv, men tror påske blir littegranne tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...