Gjest Gjest_Skeptisk_* Skrevet 22. november 2008 #1 Skrevet 22. november 2008 De siste gangene jeg har gått på toalettet for å gjøre nr 2( :gjeiper: ) så har det kommet blod. Tidligere når det har skjedd har det bare kommet litt blod pga hard avføring. Jeg kjenner jo at det er det nå og, men det kommer så mye mer blod. Det er jo tydelig at det er noe i kostholdet som gjør at jeg får avføring som er slik, men hva?
ToveM Skrevet 22. november 2008 #2 Skrevet 22. november 2008 Svigerfar hadde dette for en stund siden, og han havnet på sykhuset for undersøkelse, da det kunne være tegn på kreft i tarmene, heldigvis var det "bare" magesår og sår på en tarm, men det kan være lurt med en tur til legen. Kan vel være hemorider også kanskje?
Gjest care Skrevet 22. november 2008 #3 Skrevet 22. november 2008 Dette må du få undersøkt hos lege. Det kan være så midt som hermorider men det kan også være noe annet. Ta en avføringsprøve å ta den med til legen.
Gjest TS Skrevet 22. november 2008 #4 Skrevet 22. november 2008 Svigerfar hadde dette for en stund siden, og han havnet på sykhuset for undersøkelse, da det kunne være tegn på kreft i tarmene, heldigvis var det "bare" magesår og sår på en tarm, men det kan være lurt med en tur til legen. Kan vel være hemorider også kanskje? Jeg leste litt på diagnoser og symptomer og fant vel ut at jeg egentlig kun passet til en. Det var noe med at en får rifter og en blør, men det legger seg utpå avføringen og ikke "blandet" osv. Det en kunne gjøre da var å smøre seg med krem rett før en gikk på do(hehe) o.l Gikk det ikke over kunne en få diverse kremer o.l fra legen. Jeg passet egentlig ikke inn på noen andre. Det med svigerfaren din "passer ikke" meg iallefall tror jeg. Med tanke på at ingen av symtomene var like+jeg er 18. Jeg har egentlig veldig liten lyst å gå til lege. Bor på internat i et annet fylke, så har ikke fastlege her. Skolen har jo en ordning med leger til elevene her, men jeg synst egentlig dette er alt for flaut til å gå til legen med, iallefall hvis legen skal se (jeg har veldig mye imot å bare la leger lytte meg på rygg og mage med stetoskop fordi jeg takler ikke at folk ser kroppen min..så å la noen sitte å se meg i rompa er helt absurd )
Saeria Skrevet 22. november 2008 #5 Skrevet 22. november 2008 Hør med legen. Det kan være alt fra en hemoroide til kreft. Her er info om førstnevnte: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321101
Gjest TS Skrevet 22. november 2008 #6 Skrevet 22. november 2008 Kreft var jo 5-6% utbredt blant eldre mennesker eller noe. Hjelp! Jeg blir redd. Jeg hater leger. Jeg er alene her, ikke søren om jeg tør å gå til lege Jeg "passet" inn i sånn greie med rift o.l, men ingen andre*plis la det være det*
Saeria Skrevet 22. november 2008 #7 Skrevet 22. november 2008 Har du mistanke om hemoroide (det er jo ganske vanlig å få), kan du kjøpe remedier reseptfritt på apoteket og prøve det først?
Gjest TS Skrevet 22. november 2008 #8 Skrevet 22. november 2008 Har du mistanke om hemoroide (det er jo ganske vanlig å få), kan du kjøpe remedier reseptfritt på apoteket og prøve det først? Hemorider vil en vel kjenne som klumper i endetarmen eller noe slikt? Jeg har foreløpig ikke mistanke om det, heller mer mot det der med rift o.l enten pga for lite fiber i kostholdet og for lite væske eller pga for trang åpning til det som skal gjennom. Kostholdet mitt er ganske elendig for tiden. Har vært i utlandet og slikt og har overlevd på loff-rundstykker og boller der, samt nå når jeg har kommet hjem har jeg omtrent ikke orket skikkelig mat. Tidligere har det iallefall vært slik, men da har det vært mye mindre blod.
Saeria Skrevet 22. november 2008 #9 Skrevet 22. november 2008 Hemoroider er ofte en eller flere klumper i eller utenfor endetarmsåpningen. Noen ligger sågar litt midt imellom også. Er du treg i magen kan det medføre rifter dersom du strever med å bli kvitt avføringen. Hemoroider kan også komme av at en presser for mye når en er på do. Dersom du har treg/hard mage, har apoteket midler for dette også. I tillegg kan det være lurt å spise litt sunnere for å hjelpe tarmene litt. Jeg skjønner at turer til utlandet kan medføre litt uheldig kosthold da.
Gjest TS Skrevet 22. november 2008 #10 Skrevet 22. november 2008 Her kommer desverre litt nye, ekle fakta. Dum som jeg er så har jeg spist både grøt og yoghurt idag. Så mye melk tåler jeg ikke på en gang. Så dermed fikk jeg egentlig veldig vondt i magen og diare. Også nå kom det blod. Seriøst, nå begynner jeg å bli redd. Jeg har ikke råd til å gå til lege og jeg tør ikke heller Hjelp? Det kan umulig være noen av de mest alvorlige tingene som stod på nettet, men herregud....æh, jeg liker ikke slike ting.
Saeria Skrevet 22. november 2008 #11 Skrevet 22. november 2008 Gå til legevakten, få regning i posten, eller lån pengene av familie/venner. Hva er viktigst? Helsa di, eller kronene? Ta gjerne med en venn som kan støtte deg. Er det ikke bedre å få avklart hva som er galt fremfor å gå i uvissheten og frykte det verste? Lykke til!
Gjest TS Skrevet 22. november 2008 #12 Skrevet 22. november 2008 Gå til legevakten, få regning i posten, eller lån pengene av familie/venner. Hva er viktigst? Helsa di, eller kronene? Ta gjerne med en venn som kan støtte deg. Er det ikke bedre å få avklart hva som er galt fremfor å gå i uvissheten og frykte det verste? Lykke til! Jeg aner ikke hvor legevakten er. Jeg kommer meg ikke dit uansett Jeg har ikke penger til bussen! Jeg har ingen venner her heller, sånn egentlig. Går på internatskole(fhs) og har jo flere jeg prater med, men ikke som jeg noensinne ville spurt om kunne bli med meg til legen når det gjelder noe slikt. Jeg sendte sms til mamma og spurte henne om det er veldig farlig og om jeg burde gå til legen. Hun vet jeg har 0 kr til å gå til legen, men hun har ikke penger selv. Helsa er jo viktigst, men fy fader...det er jo så flaut! Jeg hater virkelig leger og se meg i rompa, herregud. Æsj. Jeg får nesten lyst til å le og gråte om hverandre her.
Saeria Skrevet 22. november 2008 #13 Skrevet 22. november 2008 Det er ikke festlig, nei. Jeg har selv fått en sånn sjekk. Det var fort overstått. Det er bedre med en skramme på stoltheten, enn å ikke vite hva som feiler en. Jeg foreslår at du går til legen på mandag. Ring på forhånd å hør om du kan få regning. Si hva det gjelder på telefonen, så burde legesekretæren skjønne at du bør sjekkes. Legen er nok helt avbalansert i forhold til dette med å foreta en rektumsundersøkelse. De bruker hansker og glidekrem og det er ikke slik at fingeren kommer ut full av avføring heller, dersom det er det som bekymrer deg. Legen er profesjonell. Dette har de gjort før.
ehu Skrevet 22. november 2008 #14 Skrevet 22. november 2008 Litt friskt blod f.eks på dopapiret er nesten alltid helt ufarlig. Det er som regel en rift e.l. rundt endetarmen. Friskt,rødt blod tyder på at det kommer fra nederste del av tarmen/endetarmen. En hemmorride som sprekker kan gi en god del friskt,rødt blod i doskåla, men blødningen gir seg ganske fort. Blør du høyere opp i tarmen/magen så vil du enten ikke kunne se det med det blotte øyet eller det ser svart ut, evt kan selve avføringen også bli svart. Husk at avføring også blir svart ved bruk av jerntabletter. Helt ærlig så tror jeg neppe dette er farlig, men dersom du har hard/treg mage så spis mer fiber. Reagerer du på enkelte matvarer så unngå disse. Fortsetter det så ta det opp med legen din.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå