Gå til innhold

Oppbevaring og holdbarhet


Gjest Conny

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet mange oppskrifter på hjemmelaget konfekt og godteri som frister veldig. Noen ganger står det at det man lager må oppbevares kjølig, og da er det jo greit. Men hvordan vet man om ting må lagres kjølig når det ikke står noe? Og hvor lang holdbarhetstid pleier sånt å ha? Jeg skulle gjerne visst hva som tåler å ligge i romtemperatur over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har funnet mange oppskrifter på hjemmelaget konfekt og godteri som frister veldig. Noen ganger står det at det man lager må oppbevares kjølig, og da er det jo greit. Men hvordan vet man om ting må lagres kjølig når det ikke står noe? Og hvor lang holdbarhetstid pleier sånt å ha? Jeg skulle gjerne visst hva som tåler å ligge i romtemperatur over lengre tid.

Jeg synes du skal se litt på hvilke ingredienser som inngår i det du lager og hvordan de behandles for å lage den ferdige varen. Kjølig oppbevaring vil forsinke nedbrytningen av matvarer så generelt tror jeg du kan anta at står det ingen ting så sett det kjølig.

Like viktig er det å beholde fuktighet (eks marsipan) eventuelt hindre at fuktighet får tilgang (eks sandkaker) til det du lager. Så god tett embalasje bør du også tenke på.

Det du lager selv innholder som oftest lite eller mindre konserveringsmidler enn det man kan kjøpe ferdig, så ikke la deg lure av at du ser ferdigvarer ligge fremme i butikker i romtemperatur i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...