Gå til innhold

Nattavvenning....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har vært våken i hele natt... Vi har en sønn på over 8 mnd. Han spiser tre faste måltider om dagen, har tilgang på vann hele tida, og får pupp et par ganger daglig i tillegg til morgen og kveld. Håpet var jo at han etterhvert skulle sove natten igjennom selv, men det har heller gått andre veien. Natt til i går var han våken fire ganger mellom 22 og 03, og må ha puppen for å sovne igjen. Da bestemte jeg meg for at jeg ikke gadd mer av nattevåket, så nå er nattavvenninga i gang.

I natt våkna han først 23, og sovna igjen etter ti minutter våken. En god start. Men mellom 24 og 06 har han vært mer eller mindre konstant våken. Han har hylgrått og vært helt ifra seg. Pappaen har vært der inne, jeg har holdt meg unna, men det har vært ei forferdelig tung natt. Jeg sto opp rundt 0630, tok et tidlig morgenstell og han fikk pupp i stua for å markere at det er morgen og da kan man få pupp. Om natta har han alltid fått pupp i senga.

Er det så tungt å avvenne, eller er vi uheldige? Gjør vi noe feil? Jeg må si at mange slike netter ikke akkurat er fristende... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gir du han vann når han våkner? Det gjorde ihverfall vi, vi hadde ikke noen problemer så jeg vet ikke helt. Kan jo være han er tørst mer en sulten? Hadde bare imsdalsflaske jeg ga vann av.

Skrevet

Han får vann når han våkner, ja. Men det hjalp absolutt ikke i det hele tatt. Han ville ha vann første gangen han våknet, da drakk han en del og sovnet igjen uten om og men. Men da han våknet en times tid senere ville han ikke ha noe som helst, han bare hylte... :(

Skrevet

Hos oss tok det tre døgn før han godtok at han ikke fikk melk om natta. Han fikk tilbud om vann men det ville han ikke ha. Han var 10 mnd da vi begynte med nattavvenninga. Jeg kan ikke se at dere gjør noe "feil". Han er nok sikkert litt sta :)

Skrevet (endret)
Han får vann når han våkner, ja. Men det hjalp absolutt ikke i det hele tatt. Han ville ha vann første gangen han våknet, da drakk han en del og sovnet igjen uten om og men. Men da han våknet en times tid senere ville han ikke ha noe som helst, han bare hylte...

Nei, da vet jeg ikke :(

Endret av Miley
Skrevet

Det jeg har hørt fra andre er at det tar 3-5 døgn, men at det som regel går helt greit etter det. Noen ganger kan det være kosen de vil ha, og at de ikke egentlig er sultne.

Sovner han selv på kvelden? Og når han blir lagt på dagtid? Dersom han er vandt til å alltid sovne på fanget, så kan det hende han vil ha fanget for å sovne igjen når han våkner om natten.

Jeg tror dere bare skal prøve i noen netter til, og se hvordan det går. Det er klart barnet blir frustrert når h*n er vandt til å få noe, og så blir det pluttselig borte. Jeg tror ikke dere har det spesielt ille, men dersom dere ikke ser noen forbedring så bør dere lete etter andre metoder.

Skrevet

Han er som sagt 8 mnd, og jeg var innstilt på å amme en gang om natta selv om jeg nå begynner å jobbe. Men den siste uka har han vært våken fem-seks ganger hver natt, og jeg kan jo ikke gi ham puppen så ofte. Magen hans får aldri fred, og det er unødvendig når han er så stor. Derfor bestemte jeg meg for å kutte nattamminga en gang for alle.

Jeg skjønner godt at han blir frustrert, sint og lei seg når han ikke får puppen. Han er tross alt vant til den, og vet ikke om noe annet. Han sovner fint av seg selv om kvelden. På dagtid triller vi, men det hender at han sovner av seg selv da også. Han er ikke vant til å sovne på skulderen eller på fanget.

Han er et stabeist :lol: så det er vel styrkemåling dette her. Jeg har hørt mange som har sagt fra 3 netter til ei uke, så vi får bite tennene sammen og holde ut. Men hva er alternativet? Andre metoder? Jeg ser ikke helt at det går an å bruke andre metoder.. enten får han pupp eller får han ikke pupp. Får han pupp sovner han fint, våkner etter to timer og vil ha mer pupp for å få sove igjen. Får han ikke pupp vræler han i timesvis.

Jeg er innmari spent på natta, det må jeg si... Vil gjerne høre flere historier/erfaringer!

Gjest Eks småbarnsmor
Skrevet

Til TS

Dette gjorde vi: Barnet vårt var 7 mnd gml da vi tok affære. Fordi h#n våknet oftere og oftere om natta fra 5 mndrs alder. Og det er jo feil vei. H#n våknet og skrek ca hver annen time natten igjennom, jeg prøvde virkelig å ikke gi pupp, men h#n ga seg aldri før h#n fikk pupp.Etter få minutter med puppen i munnen sovnet h#n , sov kun en liten stund og ville ha mer for å sovne igjen. Det hjalp ikke om jeg pumpet meg og ga melka på flaske. Jeg mistenkte da at puppen ble brukt som smukk (Den ekte smukken var ikke bra nok) .H#n var tydeligvis ikke sulten. Første natta var grusom .H#n skrek i 3 1/2 t. Jeg gråt også.

Men h#n sovnet etter 3 1/2 t, det var utrolig og deilig. Når h#n våknet var kl 6.00 og morgen, da fikk h#n endelig pupp igjen. Natten etter gikk faktisk bedre. Jeg gikk inn ,løftet h#n opp, koste fort med h#n og ga smukken. Sa"nå må du sove" la h#n bestemt men kjærlig ned i senga og gikk. Dette gjentok seg noen ggr til den natta.

Neste skritt var å gå inn og gi smukken uten å ta h#n opp av senga. Kyss og klem uten å ta h#n opp. Raskt og bestemt, men kjærlig. Etter en uke sov h#n iallefall en kort natt fra kl. 24.00 til kl 06.00. Det var en stor seier for oss som før var våken mange ggr pr natt. Og så gikk det bare bedre og bedre.

Det var tøffe tak, og mange synes sikkert det var ubarmhjertig gjort av oss, men dette hjalp virkelig.

Må legge til at vårt første barn regulerte alt dette helt av seg selv, her hadde vi ingen problemer i det hele tatt. Men nr to var tydeligvis helt annerledes.

Skrevet

Har du prøvd å gi MME som siste måltid før han legger seg om natta? Ei venninne av meg slet veldig med at datteren våkna ofte om natta for å få pupp. Siden hun er alene, hadde hun heller ingen til å avlaste innimellom heller. Hun fikk råd om å gi MME som siste måltid om kvelden. Da sov lillegull mye lenger. Hun har bare en amming om natta nå. Noen ganger ingen.

Skrevet

MME? Når han er 8 mnd? Han får full porsjon grøt om kvelden med vann til, og pupp etter det. Jeg skjønner de som gir MME til barn som ikke er begynt med grøt, men jeg tror min er for stor til det.. jeg tror ikke han våkner fordi han er sulten, men han trenger puppen for å sovne igjen. Han har aldri tatt flaska noe særlig.

Gjesten: det er akkurat sånn vi har det. Bortsett fra at han ikke tar smokken, og det gjør jo ikke saken noe lettere... Godt å høre at det løste seg gradvis hos dere, jeg håper at det blir bedre og bedre hos oss også. Og at han ikke blir varig traumatisert av dette, at han blir redd senga eller noe sånt.

Skrevet

Da stiller det seg kanskje litt annerledes ja. Uansett. Lykke til! :)

Skrevet
Til TS

Dette gjorde vi: Barnet vårt var 7 mnd gml da vi tok affære. Fordi h#n våknet oftere og oftere om natta fra 5 mndrs alder. Og det er jo feil vei. H#n våknet og skrek ca hver annen time natten igjennom, jeg prøvde virkelig å ikke gi pupp, men h#n ga seg aldri før h#n fikk pupp.Etter få minutter med puppen i munnen sovnet h#n , sov kun en liten stund og ville ha mer for å sovne igjen. Det hjalp ikke om jeg pumpet meg og ga melka på flaske. Jeg mistenkte da at puppen ble brukt som smukk (Den ekte smukken var ikke bra nok) .H#n var tydeligvis ikke sulten. Første natta var grusom .H#n skrek i 3 1/2 t. Jeg gråt også.

Men h#n sovnet etter 3 1/2 t, det var utrolig og deilig. Når h#n våknet var kl 6.00 og morgen, da fikk h#n endelig pupp igjen. Natten etter gikk faktisk bedre. Jeg gikk inn ,løftet h#n opp, koste fort med h#n og ga smukken. Sa"nå må du sove" la h#n bestemt men kjærlig ned i senga og gikk. Dette gjentok seg noen ggr til den natta.

Neste skritt var å gå inn og gi smukken uten å ta h#n opp av senga. Kyss og klem uten å ta h#n opp. Raskt og bestemt, men kjærlig. Etter en uke sov h#n iallefall en kort natt fra kl. 24.00 til kl 06.00. Det var en stor seier for oss som før var våken mange ggr pr natt. Og så gikk det bare bedre og bedre.

Det var tøffe tak, og mange synes sikkert det var ubarmhjertig gjort av oss, men dette hjalp virkelig.

Må legge til at vårt første barn regulerte alt dette helt av seg selv, her hadde vi ingen problemer i det hele tatt. Men nr to var tydeligvis helt annerledes.

Jeg tror det er den måten flest velger. Tror ikke det er spesielt ubarmhjertig eller skadelig, så lenge barnet er stort nok (over 6 mnd). Det viktigste er å bite tennene sammen og ikke gi seg. Det er utrolig vannskelig når alt man kan tenke på er at man vil sove. Men holder man ut så er belønningen stor!

Kom forresten på at en veninne av meg som slet med et barn som våknet annen hver time, fikk beskjed om å ha en fast settning som hun sa hver gang barnet våknet, f.eks "Nå er det natt. Du må sove." Etterhvert skulle barnet koble denne settningen til at det ikke var verdt det å skrike etter mat, men heller sovne igjen. Jeg vet ikke om det var settningen som hjalp, men de gikk fra å gi pupp annenhver time til å sove 12 timer på under to uker. Er jo verdt å prøve det også.

Skrevet

Det står i soveboka mi at man skal si ei sånn setning, Kara W. Tror det er noe i det! Det skal jeg huske på i natt. Kjenner at jeg sitter her og gruer meg litt...

Skrevet

Kjenner jeg gruer meg til nattavvenning selv... Her spiser bebisen på 7 mnd som regel 1 gang hver natt, har hatt noen netter uten mat, men faller tilbake til å spise om natta. Problemet er bare at han

-ikke vil ha smokk

-ikke vil ha flaske

-ikke vil ha tutekopp

Dermed har vi jo ingenting å avlede ham med... Håper han avvenner seg selv...

Jeg tror i alle fall det er viktig å være konsekvent, selv om ungen er sta. En eller annen gang må han vel gi seg. Gir dere opp nå, blir det nok enda vanskeligere neste gang. Har ingen andre råd... Håper virkelig det ikke tar lang tid! :klemmer:

Skrevet

Her vil ikke lillemann ha smokk eller flaske heller, så jeg kjenner problemet! Tutekoppen tar han fint, men han får jo ikke i seg noe særlig i slengen. Men heldigvis tar han den.

Nå er det bare en time til leggetid, og jeg er så spent på hvordan det går. Jeg er redd for at han skal bli redd senga siden han nå ligger og hyler i den i flere timer om natta...

Skrevet
Jeg og mannen har vært våken i hele natt... Vi har en sønn på over 8 mnd. Han spiser tre faste måltider om dagen, har tilgang på vann hele tida, og får pupp et par ganger daglig i tillegg til morgen og kveld. Håpet var jo at han etterhvert skulle sove natten igjennom selv, men det har heller gått andre veien. Natt til i går var han våken fire ganger mellom 22 og 03, og må ha puppen for å sovne igjen. Da bestemte jeg meg for at jeg ikke gadd mer av nattevåket, så nå er nattavvenninga i gang.

Bare en tanke. Mulig jeg er helt på jordet.

Kanskje han ikke føler seg så sulten på dagen, hvis han drikker mye vann. Man kan jo døyve sultfølelsen med vann. Her får lillemann stort sett bare vann til de tre måltidene han får iløpet av dagen, og så pupp i mellom. (mulig jeg gjør det feil, altså)

Altså: (sånn ca)

-morgenpupp 05.00

-grøt 09.00

-pupp 12.00

-middag 15.00

-pupp 16.30

-kveldsgrøt 18.00

-av og til pupp eller flaske på sengen 19.00

(Ammer 1 til 2 ganger om natta)

Har vendt han til å ikke få pupp på kvelden, får stort sett flaske med MM, men har i det siste ikke vært interessert i det. Grunnen til dette er at han ikke skal være avhengig av kosepupp for å få sove.

Skrevet

Kveldspuppen er jo den man skal beholde lengst, og han har aldri vært vant til å sovne ved puppen om kvelden. Om kvelden legger han seg ned og sovner av seg selv, etter vi har puppet ei stund og kost oss. Jeg synes det er supert med en rolig kosestund om kvelden, da er han rolig, han vet at han skal legge seg og sove, og vi har ingen stress og mas om at vi skal noen steder. Så den beholder jeg så lenge jeg kan :)

Han har tilgang på vann hele dagen, men han drikker veldig lite i slengen. I dag fylte jeg koppen i morges, og nå når han har brukt den flere ganger hele dagen er den over halvfull. Han drikker ca 50 ml vann i løpet av en dag, og det er da ikke mye? Vanligvis får han friskt vann til hvert måltid, altså, men nå skulle jeg sjekke hvor mye han egentlig får i seg i løpet av en dag. Han spiser også veldig godt, full porsjon grøt om morgenen, fruktmos, over et halvt middagsglass og full porsjon grøt om kvelden. God tanke, men jeg tror ikke det stemmer...

Nå er vi for øvrig i gang med natta, og jeg er uhyre spent. Han startet med puppenekt, han var nok for mett til å ta puppen i kveld. Så jeg tar unna med pumpa og lurer veldig på hvor lenge han skal sove nå.

Skrevet

Da har ikke jeg flere gode (eller mindre gode) innspill. :)

Kanskje det er seperasjonsangsten som har slått inn, men hvordan avvenne den det vet jeg ikke. Må vel bare gå over....

I dag er det vår tur til å ha en trøblete kveld. Lillegutt har våknet to ganger og vært veldig trist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...