Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Jeg skal til syden om noen uker og vil få litt underlag, så jeg slipper å bli så fort brent. Skal ta litt sol, men vil selvbruningskrem også hjelpe?
Gjest antigartner Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 Selvbruningskrem hjelper ikke, men det gjør ikke solarium heller. Dette er en "farlig" myte ifølge Statens Strålevern. Se lenke til Statens strålevern: http://www.nrpa.no/index.asp?topExpand=&am...8&context=3
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #4 Skrevet 22. november 2008 Om du skal til "syden" skal du holde deg unna sol på forhånd. Du må IKKE ta sol. Huden din tåler ikke så mye stråling. Det er bare tull at det å utsette seg for sol på forhånd "herder" deg til sydensolen. Tvert imot.
Coronas Skrevet 22. november 2008 #5 Skrevet 22. november 2008 Om du skal til "syden" skal du holde deg unna sol på forhånd. Du må IKKE ta sol. Huden din tåler ikke så mye stråling. Det er bare tull at det å utsette seg for sol på forhånd "herder" deg til sydensolen. Tvert imot. Jeg har hørt at det er bra for huden å få underlag, så slipper du å bli solbrent. Det er solbrent hud som kan gi deg hudkreft pg føflekkreft. Soler meg en gang i uken i 25 min nesten hele året. Er aldri solbrent om sommeren. Blir ørlitegrann rød når jeg er i tropene bare. Husk å bruk solfaktor ved sydligere breddegrader min 15 i syden og min 30 i tropene.
Coronas Skrevet 22. november 2008 #6 Skrevet 22. november 2008 Selvbruningskrem funker ikke. Det bare farger huden din. Men det er fint å bruke som aftersun. Får en fin brunfarge da.
Gjest antigartner Skrevet 24. november 2008 #7 Skrevet 24. november 2008 Jeg har hørt at det er bra for huden å få underlag, så slipper du å bli solbrent. Det er solbrent hud som kan gi deg hudkreft pg føflekkreft. Soler meg en gang i uken i 25 min nesten hele året. Er aldri solbrent om sommeren. Blir ørlitegrann rød når jeg er i tropene bare. Husk å bruk solfaktor ved sydligere breddegrader min 15 i syden og min 30 i tropene. Ikke for å være fryktelig kverulerende, men selvom du har hørt det så trenger det ikke bety at det stemmer. Spørs nok om du har hørt det fra noen som ikke helt vet. Statens strålevern er faktisk de som kan mest om dette i Norge, og skal en først rette seg etter noen anbefalinger, så bør nok kompetansen hos Strålevernet veie tungt. Solfaktoranbefalingene kommer dessuten an på hudtype. Solfaktor 15 er for eksempel altfor lavt for meg i syden. I Norge om sommeren også, for den del.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #8 Skrevet 25. november 2008 Jeg har hørt at det er bra for huden å få underlag, så slipper du å bli solbrent. Det er solbrent hud som kan gi deg hudkreft pg føflekkreft. Soler meg en gang i uken i 25 min nesten hele året. Er aldri solbrent om sommeren. Blir ørlitegrann rød når jeg er i tropene bare. Husk å bruk solfaktor ved sydligere breddegrader min 15 i syden og min 30 i tropene. I følge statens strålevern og en drøss med leger, tar du feil Ja, jeg vet at alle mulige kvinneblad gjerne skriver at man skal få et underlag osv, men ærlig talt: dette er svada. Hvem stoler du mest på? Leger og strålevernet, som er spesialister på dette, eller en eller annen journalist som skriver om sminke og dill i et dameblad? Kroppen tåler ikke store doser med stråling. Om du utsetter deg for mye stråling rett før du skal ned til "syden" og så ENDA mer stråling, så er det ikke bra for kroppen. Det sier seg selv. Jeg tar aldri solarium, soler meg nesten aldri, og likevel så blir jeg ikke solbrent når jeg en sjelden gang reiser til sydligere strøk Jeg bruker solkrem, nemlig.
Coronas Skrevet 26. november 2008 #9 Skrevet 26. november 2008 Ja det kan være farlig å ta solarie om du tar det hver dag. Om du er under 18 år eller har hud som aldri får annet en rødfarge hele sommeren. "Unge mennesker under 18 år, og mennesker som er følsom for UV-stråler, blir advart mot å sole seg i solarier." Dette står her: http://www.fn.no/nyheter/artikkelarkiv/hel..._unge_mennesker Jeg er hverken ung eller overfølsom for UV-stråler. Dersom jeg ikke tar solarie, blir jeg solbrent. Når du blir solbrent, har du ødelagt underhuden din. Det er verre enn å ligge 20 min en gang i uken uten å blir solbrent. Nå når jeg tar sol en gang i uken blir jeg aldri solbrent her i Norge og jeg bruker ikke solkrem heller. Bare sololje. Har gjort det i mange år. Har ikke føflekker på kroppen heller. Man skal bruke solarie med vett i skallen. Ikke sole seg hver dag og ikke lengre en 30 min når man har oppnådd farge. En side til som sier at unge og de med overfølsom hud ikke bør sole seg i solarie. Og man må bruke ett solarie som er godkjent av norsk strålevern. Det er som regel unge som utvikler føflekkreft fordi de ikke sjekker solstudioet sitt om det godkjent. De skal bare være kule og ta sol uansett pris. http://www.ung.no/helse/2051_Soling_i_solarium.html
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå