Gjest Pjusk Skrevet 17. juni 2003 #1 Skrevet 17. juni 2003 Har kjøpt stoff på IKEA til nye gardiner på et soverom. Da kjøpte jeg noe som heter SY og som er "fliselin" (- Heter det det? Høres så rart ut... På pakken står det bare SY). Fikk vite at jeg kunne bruke dette isteden for å sy, det var bare å stryke på inne i oppbretten. Men så sa ekspeditrisen: "Men jeg garanterer deg ikke hvor lenge det holder, altså...". Så mitt spørsmål er da: Har noen prøvd dette? Er det greit å bruke? (Beklager, jeg har ikke helt sydame-terminologien inne. Håper alle skjønner hva jeg mener, uansett! )
Leo Skrevet 17. juni 2003 #2 Skrevet 17. juni 2003 Det heter viselin og det kan løsne når du vasker gardinene. Det peneste er selvfølgelig å sy, så det du kan gjøre er å lage gardinene litt lange nå (Bør du uansett gjøre hvis du ikke har vasket stoffet enda. Det kryper sannsynligvis) og så kan du sy dem opp i riktig lengde etter første vask. (Da er det ikke sommer lenger, så da har du bedre tid, vett'u )
Gjest Pjusk Skrevet 17. juni 2003 #3 Skrevet 17. juni 2003 Ehum, hei Leo! - Kanskje ikke en kjempeoveraskelse for deg at jeg skal sy gardiner... Ja, viselin! Det var derfor jeg synes ordet var så rart. Men det står virkelig "Fliselin" på varemerkingen som står i hylla på IKEA. (Er nesten 99% sikker på det! Eller ble kanskje brått litt usikker... :oops: ) Da lurer jeg jammen på om det blir viselin på gardinene til guttungen i dag. Oooops, jeg skal jo sy puter i samme stoff også. Da må jo symaskinen frem uansett. Hmmm - får se hva det blir tid til, tenker jeg. Det (+ masssse annet) må nemlig bli ferdig til i morgen.
Rapitap Skrevet 17. juni 2003 #4 Skrevet 17. juni 2003 Pjusk, Du sier at vi må huske at gresset på den andre siden også må klippes. Men hva med luking? Kommer det fram om hvor mye ugress som følger med gressplenen...!! ? Og er det en hage?? Stor, liten..?...nei, dette blir mye for en gakk gakk.......
Lula Skrevet 17. juni 2003 #5 Skrevet 17. juni 2003 Vliselin alene egner seg ikke for å legge opp gardiner! Det er ikke beregnet på denne typen bruk, og "limet" vil komme til å løsne. Man må også sy!!!! Vliselin er i utgangspunktet noe man bruker for å stive av tekstil. Feks hvis man syr sidebånd til gardiner. Vliselinen klippes da til og strykes på stoffet. Deretter syr man på vanlig måte. På den måten holder (i dette tilfellet) sidebåndet fasongen mye bedre, og det ser penere ut.
Snehvit Skrevet 17. juni 2003 #6 Skrevet 17. juni 2003 Det skrives vliselin, men uttales "fliselin". Vliselin er forresten kjempekjekt hvis du skal legge opp bukser! For å få det til å holde lenger, kan det være lurt å hekte opp stoffet med noen få sting enkelte steder.
Gjest Zalomine Skrevet 17. juni 2003 #7 Skrevet 17. juni 2003 Aldri tenkt over hvordan det staves, men vi utaler det "fliselin" ja, så at IKEA staver det slik, det overrasker meg ikke så mye. Dette har jeg aldri tenkt på som en erstatning til å sy, men til avstiving på baksiden av broderier etc er jeg vant til å bruke det... Du risikerer nok at det løsner i vask, alternativt ikke krymper pent sammen med stoffet, dersom det krymper i vask, og dermed blir det rynket?
Gjest Starya Skrevet 17. juni 2003 #8 Skrevet 17. juni 2003 Jeg kjøper dette i ferdige remser og legger opp både mine og ungens bukser med det. Genialt. Spesielt for mag som ikke har symaskin...
Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2003 #9 Skrevet 17. juni 2003 (Bør du uansett gjøre hvis du ikke har vasket stoffet enda. Det kryper sannsynligvis) Du mener vel krymper?
starie Skrevet 17. juni 2003 #10 Skrevet 17. juni 2003 Du mener vel krymper? Jeg har hørt begge deler jeg.. Dessuten leste jeg først fisefin og lurte på hva Pjusk hadde funnet på nå
Gjest Zalomine Skrevet 18. juni 2003 #11 Skrevet 18. juni 2003 Om det kryper eller krymper, det blir det samme, og ja... jeg leste også "fisefin" og lurte på hva nå dette handlet om...
Gjest Pjusk Skrevet 18. juni 2003 #12 Skrevet 18. juni 2003 Ja, dette ble fisefint Takk for alle svar! Vi laget "nytt" rom til guttungen i går kveld, noe som innebar å montere (IKEA) to garderobeskap, en kommode og en bokhylle med dører. PUH! Dessuten skulle det gamle rommet vaskes og ryddes for alt av møbler og rask. Og alt dette skulle foregå etter barna hadde lagt seg, for det var jo en overraskelse. Da bursdagsbarnet tok en titt inn på rommet sitt i dag morges (han sov i senga vår i natt), ble han ganske så overrasket! :o Så jeg rakk faktisk ikke å sy gardinene. Brettet de pent dobbelt og hang dem opp som de var i festene sine. Fungerte veldig bra! Får sy dem over helgen. Og jeg har også hørt både kryper og krymper!
maiaa Skrevet 18. juni 2003 #13 Skrevet 18. juni 2003 Jeg har også hørt både kryper og krymper, og faktisk sett det skrevet både fliselin og vliselin. (Så har jeg bidratt til denne tråden også!) :D
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #14 Skrevet 28. november 2012 Drar opp igjen denne eldgamle tråden. Er det noen som vet om Fliselin kan brukes til å legge opp for lange ermer på en dressjakke? Fant det på Ikea: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50078746 Spiller ingen rolle om det ikke holder så lenge, skal bare bruke jakka på en tilstelning og irriterer meg så over de alt for lange ermene. Kan dette funke, eller må jeg sy? Anonym poster: af144624b9452acca31c8e0984291c00
Pinkee Skrevet 28. november 2012 #15 Skrevet 28. november 2012 For å kunne bruke vliselin til å legge opp noe med, må den være dobblsidig, dvs være lim på begge sider. Så hvis ikea-vliselinen er det, så går det helt sikkert fint. Men, ikke sikkert det går så fint å fjerne det igjen, hvis du ønsker lengre ermer senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå