Gå til innhold

Arterial hypertension - hva betyr det?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et brev i dag hvor det blant mange andre opplysninger nevnes at jeg har "arterial hypertension" - men det står ingenting om hva det er. Jeg har prøvd å google det, men blir mer forvirra for hvert treff jeg får.

Kan noen gi meg en forståelig forklaring?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har essensiel hypertensjon...som betyr at jeg har høyt blodtrykk av ukjent grunn. man finner ikke grunnen til dette. leste ett sted om at er det essensiel så er grunnen ukjent. står det noe annet foran hypertensjon er dette forklaring på det høye blodtrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo ikke høyt blodtrykk... 130/80 burde da ikke være så skremmende at jeg må settes på en haug med medisiner???

Det eneste er hvis det er snakk om pulmonal arterial hypertension, det kan i og for seg stemme med symptomer og alt, men det er da en veldig alvorlig diagnose, ser det ut til...? Og litt rart at det ikke sto pulmonal foran da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil jo heller råde deg til å ta kontakt med legen igjen slik at du kan få en gjennomgang og få svar på de spm du har.

Det vil uansett være det beste å få svar fra en som er skikkelig kvalifisert. greit nok som sykepleier og andre helseutdannet kan gi deg deler av svar, men vi har uansett ikke legeutdannelse.

Skummelt å bare høre på hva andre sier, og det kan jo ta litt av og man kan bli redd unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med legen din. Du har krav på å få slikt forklart på forståelig vis. (Og samtidig, om du orker, gi de en middels skyllebøtte for å sende slikt til "vanlige" folk uten å oversette det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...