Gå til innhold

strikke skjerf til barn (blånisse)

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har tenkt å strikke et skjerf til snuppa nå før jul (blånisseskjerf), men jeg tenkte jo ikke på å spørre om antall masker og sånn når jeg kjøpte garnet.. Noen som vet hvor mye jeg bør legge opp? Tenkte å strikke 2 rett og 2 vrang, og så kanskje muligens tove det senere..

Forholdsvis tynt garn, pinner nr 3-3,5

Tips mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

3.5 pinne. 70 m. Det skal forsåvidt ikke være en rett og en vrang etter oppskrifta, det skal være:

1.pinne: 1 m løst av, strikk 2 r 1 vr, omg ut, avslutt med 3 m r. 2.pinne: 1 m løst av, 2 vr 1 r omg ut, avs med 3 m vr.

osv..

Endret av Miley
Skrevet

tusen takk for svar!

Det høres så mye ut med 70m, men da får jeg prøve meg på å følge oppskrifa da vel.

Skrevet

..står det forresten noe om garnforbruk? Har 3 nøster, og vil ikke sitte her på lørdag kveld med for lite garn!

Skrevet (endret)

Det er tynt garn som brukes, finull. Samt at skjerfet skal toves lett. Det er ihvertfall 70 m som står i oppskrifta :)

150 g :) Så det er vel tre nøster det. Skjerfet skal være 115 cm i følge oppskrifta.

Endret av Miley
Skrevet

takk takk

jeg får vel bare legge opp og strikke i vei - og se hvordan dette blir! Har orginalgarnet, så da blir det sikkert bra..

glede rmeg til å tove, for det har jeg aldri gjort før .. det kan jo bli interessant!

Skrevet

Det blir vel ca 30 cm bredt, så det må vel krympe noe når det toves, hvis ikke må det bli ubehagelig å bruke. Fortell hvordan det går da, så jeg vet om jeg må følge oppskriften eller jukse ;)

Skrevet

Det skal jeg gjøre - det kan nok ta sin tid, har strikket 4 cm eller noe sånt til nå... Så jeg kan vel ikke skryte på meg super-speed i strikkinga. Men en ting vet jeg - og det er at jeg skal kjøpe nye lange pinner i morgen, for den korte rundpinnen jeg bruker nå riper opp pekefinger'n min - og er i tillegg kort og ikkesågod å holde i!

Skrevet
:) måtte bare innom tråden en tur innlogga, det blir så mye lettere å finne igjen for å rapportere om hvordan skjerfet blir til slutt.
Skrevet

Jeg holder på.. Og nå har jeg prød først med pinne 3,5, så med 4 - jeg synes dette så ut som noe som ble alt for bredt og tykt og sikkert klumpete. Jeg kom vel en 35 cm tenker jeg på halvannet nøste, så det vil gi et garnforbruk på .. 300g i allefall. Altså et tykt og tungt skjerf.

Så nå har jeg rekt opp (igjen), og strikker nå med 34m på pinne nr 4. Så får vi se hvordan resultatet blir.

Men jeg lurer meg på - er det to tykkelser på blånissegarnet? For det skjerfet som hang i garnbutikken så så lekkert og deilig ut, og det klarer jeg ikke å få til med det garnet hun dama solgte til meg.

Uansett - jeg gidder ikke dra tilbake og kjøpe noe annet garn, jeg får bruke det jeg har!

Skrevet

Det finnes både tynt og tykt blåfjellgarn, så da har du nok fått feil.

Gjest -hild ikke innlogget
Skrevet
Det finnes både tynt og tykt blåfjellgarn, så da har du nok fått feil.

herreminjemini, skulle jo tro at når man står i en garnbutikk, holder i blånisseskjerfet og sier "jeg tenkte jeg skulle strikke dette", så får man riktig garn..

jaja, det blir sikkert bra, men dere kan tro at jeg har strikket og rekt opp og strikket og rekt opp med dette garnet! Nå får det bli det det blir.

Skrevet

Da har det blitt skjerf, riktignok med feil garn og litt prøving og feiling.

Det er i vaskemaskina i skrivende stund, og jeg er såå spent på det ferdige, tovede resultatat, for dette har jeg ikke gjort før! Starter forsiktig, for om jeg har forstått dette rett kan jeg gjøre det på nytt om det ikke blir tova nok :)

Skrevet

Det er bedre å tove for lite første gang enn å tove for mye, man kan alltids tove en omgang til :)

Lykke til!

Skrevet

Det ble fint! Og mykt og deilig. Kanskje litt tjukt, men det får så være.

Nå henger det til tørk, så håper jeg det er tørt til den lille blånissen min skal se Blåfjell :nisse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...