Gå til innhold

Når man skal skrive prosenttall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man for eksempel skal skrive 18%. Skriver man da 18% eller 18 %? Skal det være mellomrom mellom tall og prosent? Jeg trodde det ikke skulle være mellomrom, men i Word kommer det opp grønn strek når det ikke er mellomrom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter typografiske "regler" så skal det være mellomrom ja. Selv om man kanskje er mer vant til å se uten.

Skrevet

Det skal vel egentlig, typografisk sett, være et mellomrom, men når man skriver i elektronisk tekstbehandler, så kan det jo skje at tallet havner sist på en linje og prosenttegnet først på neste linje dersom man bruker mellomrom. Det er ikke videre praktisk og reduserer lesbarheten. Jeg antar at det er derfor stavekontrollen er satt slik at tall og prosenttegn skal stå sammen uten mellomrom, slik at de flyttes rundt som et ord.

Skrevet
Når man for eksempel skal skrive 18%. Skriver man da 18% eller 18 %? Skal det være mellomrom mellom tall og prosent? Jeg trodde det ikke skulle være mellomrom, men i Word kommer det opp grønn strek når det ikke er mellomrom.

Ja, det skal være mellomrom.

Skrevet
Det skal vel egentlig, typografisk sett, være et mellomrom, men når man skriver i elektronisk tekstbehandler, så kan det jo skje at tallet havner sist på en linje og prosenttegnet først på neste linje dersom man bruker mellomrom. Det er ikke videre praktisk og reduserer lesbarheten.

Til dette har vi "unbreakable space", hva nå det måtte hete på norsk. Ser ut som vanlig mellomrom, men binder sammen slik at alt behandles som én enhet i forhold til linjeskift. I OpenOffice frem til 2.4 var det ctrl+space, i OO 3 er det ctrl+shift+space. Mellomrommet vises som et grått felt, men det er selvsagt ikke grått på utskrift.

Skrevet (endret)

For å gjøre forvirringen din total ts:

Prosentangivelser skrives med prosenttegn og tall, f.eks.: Det skal ikke være mellomrom mellom tall og prosenttegn da korrekt mellomrom legges inn av trykkeriet.

Så når du skriver kan du vel kanskje velge, men dersom det blir trykt i et tidsskrift vil det IKKE bli mellomrom.

10% For promille gjelder de samme regler som for prosent.

Slik trur eg at det er..... ;)

(ref J.S.)

Endret av Silmarill

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...