Gå til innhold

Er små hunder praktiske?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg bruker ca en time i uka på pelsstell pr hund. Hvor mange labradoreiere bruker så mye tid tror du? Hvis du ikke skjønte det så var det eksempel - akkurat som at en som har afghaner bruker mer tid enn en sloughieier. Det jeg ville ha fram var at det er raseavhengig, ikke størrelsesavhengig.

Skulle gjerne likt å se hvilken hundeeier med stor hund som ikke bruker mer enn en time på pels pr uke. Når en har røyte hunder så må en også støvsuge godt som hver dag.

Vis meg gjerne hvor jeg har klaget over pelsstellet :)

Det finnes flere som har schnauzere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært på besøk til mange nok som har røytehunder til å vite at langt ifra alle støvsuger hver dag. Og siden også hunder som ikke røyter drar med seg sand og slikt inn så støvsuges det faktisk i hjem med slike hunder også ;)

Men du ser fremdeles ikke at pelsstell er rasebetinget, ikke størrelsesbetinget?

Hvorfor quoter du meg og snakker om schnauzereiere som klager på pelsstell når det ikke var meg du viste til da? Dette er ikke en tråd om pelsstell eller schnauzere, men hvorvidt små hunder er mer praktiske enn store - og hva det angår så er pelsstell irrelevant.

Skrevet
Skulle gjerne likt å se hvilken hundeeier med stor hund som ikke bruker mer enn en time på pels pr uke. Når en har røyte hunder så må en også støvsuge godt som hver dag.

Det finnes flere som har schnauzere.

Jeg har hatt både New Foundland og St. Bernard, og hver uke bruker jeg kanskje 5 minutter på pelsstell pr hund. Selv om disse hundene er store og har mye pels. Man er faktisk ikke nødt til å børste alle hunder hver dag. Mine hunder hadde aldri floker. Og røyting? Det gjør de enten man børster eller ei. Jeg støvsuger to-tre ganger i uken, altså ikke daglig. Og det er faktisk sand og jord de drar med seg inn fra potene som er hovedgrunnen til å støvsuge, ikke røytingen. Sand og skit drar alle hunder inn, uansett størrelse.

Min onkel har en knøttliten "vrengt polvott", eller Bichon Frisee. De bruker mye, mye mer tid på pelsstell enn det jeg gjør, til tross for at deres hund knapt når mine til knehasene ;)

Skrevet
Hvorfor quoter du meg og snakker om schnauzereiere som klager på pelsstell når det ikke var meg du viste til da? Dette er ikke en tråd om pelsstell eller schnauzere, men hvorvidt små hunder er mer praktiske enn store - og hva det angår så er pelsstell irrelevant.

Er vel ikke nødvedig å være hverken hårsår eller egosentrisk. Det må være lov til å kommentere schnauzereieres store overdrivelse av pelsstell i et innlegg hvor det også siteres fra deg.

Har selv en leonberger. Den børstes hver dag + at det støvsuges hver dag. En rask gjennombrøsting tar bortimot 15 min hver eneste dag.

Skrevet

Men det er da fortsatt rasebetinget. Om leonbergeren hadde vært halvparten så stor så hadde du likevel brukt mer tid på pelsstell enn på en greyhound :fnise:

Skrevet

Klart pelsstell er rasebetinget, ingen tvil om det. Bruker selv maks 5 minutter hver 14. dag på å stelle pelsen på eurasiern min, selv om bikkja har en stor kropp med MASSE pels. Men den floker ingen verdens ting og røyter ikke. Bortsett fra når underulla kastes i løpet av et par-tre dager en til to ganger i året. Ypperlig spør du meg.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Det er du som kerrulerer, vi andre er lei maset ditt :)

Det er tross alt du som fortsetter å stille meg spørsmål.

Skrevet
Jeg syns det er verre å komme på ting som ikke er praktisk med å ha liten hund. Det måtte i såfall være problemer med å komme seg frem i dyp snø på tur, holde følge med sykkel, eller komme seg opp høye trappetrinn (miniatyrer).

Hei! Fikk litt lyst å kommentere dette med trappetrinn :fnise: Jeg har to tuller , ei på 3,1 kg og ei på 4,3 kg. De er rundt 26-28 cm høye. De hopper lett opp på plasser som er mange ganger høyere enn de selv. De hadde riktignok problemer med å gå både opp og ned trapper som valp, men dette problemet løste seg når de ble 5-6 mnd gammel :) Det er sikkert ikke alle minatyrer som er like spretne som den rasen jeg har, men den er sikkert ikke alene om det heller :)

Snø var også ett godt tips til noe som ikke er praktisk. Mine må jo hoppe og sprette veldig mye for å komme seg fremover i dyp snø, og blir veldig raskt våte og kalde på magen! Og dette med sykkel stemmer også bra! Jeg kan ikke sykle særlig fort med hunden min :ler:

Wow, da kom jeg faktisk på 2 ting som er mer praktisk med en stor hund !

Men hundene mine drar ikke med seg sand og skitt inn på labbene sine heller de.. ikke som jeg har merket iallefall.

Skrevet

Jeg har en langhåret chihuahua. Og hun er elsker lange turer. Vi løper lenge og langt. Og det er alltid jeg som blir sliten først. Og jeg er ganske sprek faktisk.

Små hunder er billigere i drift. Dem spiser mindre og ting som bur, seng o.l koster mindre når det er til små hunder.

Hun bruker aldri klær. (Bortsett fra hundedekken på vinteren da)

Og hun bjeffer så godt som aldri.

For oss er det svært praktisk med liten hund. Men det var ikke derfor vi kjøpte henne. Men rett å slett fordi det er en fantastisk rase :) Det er dessverre mye uvitenhet rundt om kring ...

Skrevet

Hei! Jeg har ikke kikket innom denne tråden på en stund.

Ja, en kan ta med seg små hunder flere steder. Jeg har selv en italiensk mynde, og en flatcoated-blanding. Hun største er mye mer veloppdragen og rolig inne, men likevel er folk mer positive til at jeg tar med mini inn i huset. Til tross for at hun ikke er husren enda en gang.

I mitt tilfelle har jeg ingenting pelsstell med hun minste, og minimalt med hun største.

MEN, små hunder er ofte mer praktiske fordi folk (ikke hundeeiere) er mindre redde for dem! Hvis jeg går med mini løs er det ingen som bryr seg, selv om hun kanskje løper bort å snuser på dem. De fniser bare litt over den lille, rare hunden som viste interesse. Hvis hun største løper bort til de samme folkene kan en oppleve at de skjeller meg ut fordi de blir redde.

Ja, da er det bare å trene på at hundene ikke skal løpe bort til fremmede, men en kan ikke akkurat si at det ikke er mer praktisk i denne situasjonen.

I en latmanns øyne vil det også være mer praktisk med små hunder, fordi de kan ofte håndteres greit, selv om de ikke er godt trente. Jeg har ikke sjanse til å håndtere hun største hvis vi ikke hadde hatt litt grenser og lydighet.

Og når en bor i en 52 kvm leilighet midt i byen, sammen med samboeren, da er det mer praktisk med en liten hund, som tar mindre plass.

Men på en annen side, italieneren trenger klær noe som kan være upraktisk. Men det kan man også trenge til andre hunderaser av alle størrelser i den verste kulden!

• 2 uker senere...
Skrevet
MEN, små hunder er ofte mer praktiske fordi folk (ikke hundeeiere) er mindre redde for dem!

Det er flere som har påpekt dette, men jeg tør påstå at det ikke stemmer. I mange år var jeg redd for hunder, og spesielt for små. Jeg hadde inntrykk av (mener ikke at det stemmer) at små hunder var mer nervøse og at det var mer sannsynlig at de kom til å bite enn de store rolige hundene. Jeg sier ikke at det er sånn på ordentlig, men jeg hadde fått for meg det. Poenget er at det ikke stemmer helt at folk er mindre redd for små hunder enn store... men det kan kanskje stemme at færre er redd for små?

Men ellers er jeg enig i at små hunder kan være praktiske på mange måter. Men som flere har påpekt så må man jo finne hunderasen som passer en best ut i fra hvilke kriterier man har.

Skrevet (endret)
Den holdningen du viser til mennesker som ønsker å ha en liten hund i livet sitt er bare gjennomsyret av arroganse. Siden det er populært med små hunder, så ser du nermest ned på alle som har små hunder. Karakteriserer det som mini-hund hysteri viser bare hvor arrogant du er. Fy flate, skam deg!

Tror nok ikke hun ser ned på dere som har liten hund.Heller de som skaffer seg små hunder pga mote.For det er et faktum.Men det er ikke sikkert alle skaffer de seg pga mote.Men det er nok veldig mange desverre.Og det er kvalmt.Håper inderlig de tar vare på hunden sin.Og at de skjønner det ikke er en ting.En hund er en hund,og må få leve som en.

Det var faktisk et nek som skaffet seg en "veskehund" og skjønte ikke at den måtte gå tur som alle andre hunder.

Å kalle å ha en liten hund "praktisk" er litt snodig.

Endret av Full_Storm
Skrevet

Svar til spørsmålet i tråd-overskriften: Ja, jeg synes små hunder er praktiske.

Jeg har drømt om hund hele livet, og det bli nok en liten hund når den dag kommer. Jeg er syk og vil ikke takle en stor hund. En liten enkel rase kan derimot gå. De er ikke så sterke som store hunder, de er lette å ta med rundt omkring, det er lettere å ha dem med på besøk ettersom folk er mer positive til å få en chihuahua på besøk enn en siklende nuffe. Dessuten krever mange av de små selskapsrasene mindre aktivitet og hjernestimuli for å være fornøyde enn en del av de store rasene gjør.

Så ja. For meg er små hunder praktiske. Og det er derfor jeg kommer til å velge en liten hund.

Skulle jeg valgt etter utseende ville jeg valgt en stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...