Gå til innhold

Er små hunder praktiske?

Fremhevede innlegg

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
e) Vi kan ta de med "flere steder" som nevnt ovenfor. Det være seg på besøk hos svigermor, på hotelltur til storbyen eller på grilling til venner.

Siden jeg spurte etter hvilke steder man kan ta med små hunder og ikke de litt større; Jeg har hatt med bikkjene mine på alle de stedene jeg. Så lenge bikkja er veloppdratt så får man ta dem med de fleste steder, uansett størrelse. Jeg synes det blir utrolig rart å dra hvor man kan ta dem med inn i denne tråden, da det ikke har noe med størrelse å gjøre, men oppdragelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke nekte på at det er hakket enklere å ta med seg en dvergpinscher på bussen og ombord i fly i forhold til en St.Bernhard ;)

Skrevet
Man kan ikke nekte på at det er hakket enklere å ta med seg en dvergpinscher på bussen og ombord i fly i forhold til en St.Bernhard ;)

Selvsagt! Det er også mye enklere å få plass til et sikkert bur i en liten bil osv.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Nå var det ikke det du nevnte i det andre innlegget da. Jeg skal si meg enig i at akkurat på fly så er det "mer praktisk", men det må da være det eneste. Dessuten så ville jeg fortsatt satt oppdragelse foran størrelse der og. Tviler på at flyselskapet hadde blitt så kjempeglade for å ta med hund i kabinen som bjeffer konstant for eksempel :)

Skrevet
Dette er jo raseavhengig. Mine dvergschnauzere krever enormt mye mer pelsstell enn f eks labrador, selv om det størrelsesmessig går fem av mine på en labbis.

Dette synes jeg er en stor overdrivelse! Det tar mye mindre tid enten en rullerer eller om en bruker et par timer på å nappe ned et par-tre ganger i året, enn å bruke 15-20 min på å børste en middels/stor hund daglig.

Skjønner ikke hva det er med disse schnauzer folkene som alltid skal klage over hvor mye tid det tar med pelsstellet. Det tar mye mindre tid enn de fleste andre raser. Unntaket er vel risen, men da snakker en ikke om liten hund.

Skrevet
Dette synes jeg er en stor overdrivelse! Det tar mye mindre tid enten en rullerer eller om en bruker et par timer på å nappe ned et par-tre ganger i året, enn å bruke 15-20 min på å børste en middels/stor hund daglig.

Skjønner ikke hva det er med disse schnauzer folkene som alltid skal klage over hvor mye tid det tar med pelsstellet. Det tar mye mindre tid enn de fleste andre raser. Unntaket er vel risen, men da snakker en ikke om liten hund.

Hvem er det som børster hunden sin i 15-20 minutter daglig da?? Jeg har en stor hund med mye pels, men jeg børster henne knapt en gang i uken. Og det er unnagjort på fem minutter, og er en del av kosestunden.

Skrevet
Nå var det ikke det du nevnte i det andre innlegget da. Jeg skal si meg enig i at akkurat på fly så er det "mer praktisk", men det må da være det eneste. Dessuten så ville jeg fortsatt satt oppdragelse foran størrelse der og. Tviler på at flyselskapet hadde blitt så kjempeglade for å ta med hund i kabinen som bjeffer konstant for eksempel :)

Gjeesp Pia!! Tror alle som en har forstått at du nekter å innse fordelen med liten hund i denne tråden, mens du anbefaler små hunder i andre tråder fordi de er praktiske. Flott at du ikke møter noen problemer på grunn av størrelsen på dine hunder, hvilken rase er det snakk om?

Men det går vel ann å respektere at andre synes små hunder er praktiske?

Skrevet
Hvem er det som børster hunden sin i 15-20 minutter daglig da?? Jeg har en stor hund med mye pels, men jeg børster henne knapt en gang i uken. Og det er unnagjort på fem minutter, og er en del av kosestunden.

De som synes det er ok at pelsen tover seg og slik børster kanskje ikke hundene sine daglig. Her børstes alle store hunder med bløt pels, dette tar minst 15-20 daglig!

Skrevet
De som synes det er ok at pelsen tover seg og slik børster kanskje ikke hundene sine daglig. Her børstes alle store hunder med bløt pels, dette tar minst 15-20 daglig!

Hunden min (new foundlander) har masse, bløt pels, men jeg har aldri opplevd at den har tovet seg. Selv om jeg "bare" børster en gang i uken, i max 5 minutter. Det eneste stedet hun har floker, er bak ørene, og det er fordi vi tover den med fingrene når vi klør henne ;)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Gjeesp Pia!! Tror alle som en har forstått at du nekter å innse fordelen med liten hund i denne tråden, mens du anbefaler små hunder i andre tråder fordi de er praktiske. Flott at du ikke møter noen problemer på grunn av størrelsen på dine hunder, hvilken rase er det snakk om?

Men det går vel ann å respektere at andre synes små hunder er praktiske?

Hva i alle dager er problemet ditt egentlig? Er litt lei av at du skal ha en så dårlig innstilling og tillegge meg meninger i alle tråder!

1. Denne tråden handler faktisk om OM man synes små hunder er praktiske, og da har man faktisk lov å komme med meninger MOT det. Har enda ikke sett noen komme med motsetninger til det jeg har sagt, bortsett fra den over her som nevner fly, og da sier jeg meg faktisk enig.

2. Jeg har ikke anbefalt små hunder i noen tråd "fordi de er praktiske".

3. Rasen på mine hunder har du ingenting med, jeg har sagt str. på dem og det får holde.

4. Hvor har jeg IKKE respektert at andre synes små hunder er praktiske? Jeg har sagt at FOR MEG er de ikke det, men at jeg skjønner at det kommer an på hvilket liv man lever og hva dem skal brukes til.

Nå er jeg ferdig med denne diskusjonen. Synes det er så utrolig trist at enkelte gjester skal angripe folk for å si sin mening.

Skrevet

Jeg bruker ca en time i uka på pelsstell pr hund. Hvor mange labradoreiere bruker så mye tid tror du? Hvis du ikke skjønte det så var det eksempel - akkurat som at en som har afghaner bruker mer tid enn en sloughieier. Det jeg ville ha fram var at det er raseavhengig, ikke størrelsesavhengig.

Vis meg gjerne hvor jeg har klaget over pelsstellet :)

Skrevet

Det går faktisk an å oppdra en liten hund også ;) Aldri hatt problemer med at mine hunder bjeffet eller lagde lyd i kabinen.

Kan også nevne at da jeg hadde bordercollie (en stor hanne med masse langt hår) var det nødvendig å børste han hver dag for å unngå at mora mi (jeg bodde hjemme da jeg var tenåring) måtte støvsuge og moppe gulvene hver dag. Det aller mest praktiske med mine hunder nå er jo at de ikke røyter - men det har jo egentlig ikke med størrelsen å gjøre - mer med pelstype :)

Jeg skaffer meg ALDRI langhårshund igjen , for det syntes JEG var upraktisk.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Det går faktisk an å oppdra en liten hund også ;) Aldri hatt problemer med at mine hunder bjeffet eller lagde lyd i kabinen.

Ja, jeg sa jo ikke at det IKKE gikk an :fnise: Prøvde bare nok en gang å få fram poenget mitt om at jeg tror oppdragelse er mye viktigere enn størrelse når det kommer til hva som er praktisk :)

Skrevet

Men hvis man har to veloppdragne hunder, og den ene er 40 kg og den andre er 4 kg. Vil du heller ikke da si at den på 4 kg kan være mer "praktisk" enn den på 40?

Med tanke på

transport i fly og buss

transport i bil (slippe å ha stasjonsvogn pga hund)

hvor lett det er å få folk til å passe den når du skal reise bort

hvor mye aktivisering og tur den krever

hvor godt den trives i en liten leilighet midt i byen

Hvis du ikke ser dette , er du akkurat der jeg var FØR jeg lærte flere raser å kjenne. Jeg kunne ikke fatte og begripe hva folk skulle med små "lekehunder".

Nå, 4 år senere ser jeg helt klart det "praktiske" med mine to dvergpinschere, i forhold til den stressede, røytende bordercollien jeg hadde.

Jeg ville ALDRI anbefalt en bordercollie til andre enn spesiellt interesserte (folk som er villig til å bruke tid på agility, lydighetstrening osv.osv i tillegg til vanlige turer) En chihuahua, jack russel, tibbe, dvergpinscher, chineese crested derimot. Det er hunder som selv folk som ikke ønsker å løpe på fjellet annenhver dag, og trene agility resten av uka kan ha :)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Men hvis man har to veloppdragne hunder, og den ene er 40 kg og den andre er 4 kg. Vil du heller ikke da si at den på 4 kg kan være mer "praktisk" enn den på 40?

Med tanke på

transport i fly og buss

transport i bil (slippe å ha stasjonsvogn pga hund)

hvor lett det er å få folk til å passe den når du skal reise bort

hvor mye aktivisering og tur den krever

hvor godt den trives i en liten leilighet midt i byen

Hvis du ikke ser dette , er du akkurat der jeg var FØR jeg lærte flere raser å kjenne. Jeg kunne ikke fatte og begripe hva folk skulle med små "lekehunder".

Jeg sier jo at for MEG ville det ikke vært mer praktisk med en liten hund nei. Uansett... Kanksje det er det for deg, og det har jeg da virkelig ikke prøvd å snu og vende på, men for min del vil det aldri være mer praktisk med liten hund.

Og bare så det er sagt, så har jeg absolutt ikke noe imot små hunder. Jeg kjenner mange små hunder som jeg synes er helt fantastiske, men de er ikke praktiske for meg. Er virkelig det så vanskelig å forstå?

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Har du prøvd å ha liten hund?

Nei, men jeg har passet mange små hunder, jeg har venner som har små hunder og jeg trener sammen med mange små hunder. Skjønner ikke vitsen med å kverrulere sånn. Små hunder = ikke praktisk for meg. Hvor vanskelig er det egentlig å forstå at andre har andre behov enn det du har?

Skrevet

Jeg syns det er verre å komme på ting som ikke er praktisk med å ha liten hund. Det måtte i såfall være problemer med å komme seg frem i dyp snø på tur, holde følge med sykkel, eller komme seg opp høye trappetrinn (miniatyrer). Andre ting jeg kommer på er problemer med hopping fordi behovet for å komme seg opp i høyden er større når man befinner seg så nært bakken. Små hunder har også en tendens til å løpe til nærmeste buksebein når de blir kalt inn, men finner jo fort ut at de har tatt feil. Mentalt har de et lite handicap fordi de er klar over størrelsen sin og prøver ofte å kompensere.

Men jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor man skal ha store beist som for eksempel jeg har, for summa summarum er det innmari greit med liten hund.

Skrevet
Hva i alle dager er problemet ditt egentlig? Er litt lei av at du skal ha en så dårlig innstilling og tillegge meg meninger i alle tråder!

1. Denne tråden handler faktisk om OM man synes små hunder er praktiske, og da har man faktisk lov å komme med meninger MOT det. Har enda ikke sett noen komme med motsetninger til det jeg har sagt, bortsett fra den over her som nevner fly, og da sier jeg meg faktisk enig.

2. Jeg har ikke anbefalt små hunder i noen tråd "fordi de er praktiske".

3. Rasen på mine hunder har du ingenting med, jeg har sagt str. på dem og det får holde.

4. Hvor har jeg IKKE respektert at andre synes små hunder er praktiske? Jeg har sagt at FOR MEG er de ikke det, men at jeg skjønner at det kommer an på hvilket liv man lever og hva dem skal brukes til.

Nå er jeg ferdig med denne diskusjonen. Synes det er så utrolig trist at enkelte gjester skal angripe folk for å si sin mening.

Se her!

Skjønner forøvrig ikke at du gidder å kjefte og mase mer, alle har fått med seg ditt synspunkt.

Om du ikke en gang vil opplyse om rase, så har du vel ikke mer å tilføre.

Hadde vært flott å høre hvilken stor rase som er så langt mer praktisk en de som er mindre.

Skrevet
Nei, men jeg har passet mange små hunder, jeg har venner som har små hunder og jeg trener sammen med mange små hunder. Skjønner ikke vitsen med å kverrulere sånn. Små hunder = ikke praktisk for meg. Hvor vanskelig er det egentlig å forstå at andre har andre behov enn det du har?

Det er du som kerrulerer, vi andre er lei maset ditt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...