Gå til innhold

Er små hunder praktiske?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har 4 hunder, ganske små, og for meg er det praktisk. Hadde de vært store, hadde jeg ikke hatt plass til dem i bilen, blant annet. Men jeg har ikke kjøpt denne rasen fordi det er praktisk, men fordi jeg liker den.

Man skal dessuten være klar over at mange små hunder ikke vet selv at de er små, og at de derfor oppfører seg som store hunder. Det er ikke alltid så praktisk. Og de trenger like mye mosjon som store hunder innenfor samme bruksområde. Dessverre er ikke alle valpekjøpere klar over at det følger like mye arbeid med en liten hund som med en stor!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så du tror at alle som "bare må ha" liten hund sånn helt plutselig gjør det fordi det er praktisk? Da er det nok ikke jeg som er trangsynt.

Mini-hund hysteriet har pågått en stund nå, dessverre. Mange som kjøper små hunder kjøper dem fordi det er in. Uansett hva du protesterer med her, så er det fakta, og jeg skjønner ikke at du gidder å kverrulere på det engang.

Helt enig. Mange av de som har fått seg miniatyrhund i senere tid har nok gjort det rett og slett fordi det er in. Dette viser seg jo f.eks ved at mange miniatyrhunder blir smuglet inn i Norge, noe jeg ikke tror var et nevneverdig stort problem for noen år tilbake.

Jeg fatter ikke hva 'gjest' tok sånn på vei for.. :forvirret:

Skrevet
Ja, små hunder er praktiske. De er lettere å reise med og færre er redde for dem, noe som gjør hverdagen enklere enn med en stor hund.

Men det er fordeler og ulemper med hunder i alle størrelser, så det er en avveining i forhold til helheten hva man velger.

Signere dette. Videre er det også praktisk med liten hund når en skal leie bolig, få godkjenning for hund i rekkehus ol. Har tidligere prøvd begge deler med en stor hund, helt umulig i den prisklassen vi hadde råd til. Enda godt den var mine foreldres og tanken var at den kun skulle være der på deltid.

Men en liten hund er livet slik sett mye, mye lettere.

Stemmer heller ikke at alle små bikkjer gneldrer.

Og oppdrar en dem som store hunder, så får en liten hund som er like veloppdragen som en hadde forventet av stor hund.

Men alle rase og str har sine fordeler og bakdeler. Så en må tenke helhetlig før en bestemmer seg, men det gjør en da uansett?

Skrevet

Vi har hatt både kjempediger og liten hund, og har funnet ut at liten hund passer best for oss. Det er flere grunner til det. For det første liker vi å tenke på hunden som et familiemedlem, og tar den med der det passer seg. Den er f.eks ofte med på besøk til familie som ikke har noe imot det. Om vi hadde hatt en stor hund ville nok ikke like mange synes det hadde vært ok om den ble med. Vår lille jente gjør ikke så mye ut av seg.

Vi reiser av og til på tur, og med tre barn i bilen, pluss bagasje, er det slett ikke plass til en stor hund. Men en liten hund er det plass til, og hun blir kjempeglad når hun forstår at hun skal få være med.

Noe som var viktig for oss da vi skulle finne rase sist, var at det måtte være en allergivennlig hund. Det finnes flere av dem blant de minste rasene.

(Ja, jeg vet at man ikke kan garantere at man ikke reagerer selv om hunden går for å være allergivennlig, men hos oss har det gått kjempefint.)

Hunden vår er liten, men ikke så liten at den får plass i en veske og kan bæres rundt i et kjøpesenter. Det tror jeg nok uansett ikke hun ville likt. Og hun har hverken rosa ballkjole eller leopardmønstret badedrakt.

Det er nok en kjennsgjerning at minihunder er mote, og at altfor mange har dem som staffasje fremfor noe annet, og det er synd. Men dette gjelder heldigvis ikke for alle.

Skrevet
Det står forklart i innlegg nr 3, om du leser tråden...

For meg er ikke en liten hund praktisk. Ja, det som nevnes i innlegget er praktisk, men jeg er en friluftsperson. En liten hund som ikke kan være med på lange fjellturer er ikke praktisk. Å måtte arrangere med hundepassere til hunden mens jeg vaser rundt på fjellet i noen dager er ikke praktisk. Da passer det meg mye bedre med en stor hund, som kan bære kløv i tillegg. Det er også mer praktisk at jeg kan løpe på tur med hunden, og slipper å ta to turer: en i snegletempå med en liten hund, og en hvor jeg løper alene.

Så hva som er praktisk kommer jo helt an på hva slags liv man fører.

Er ikke enig med deg i dette. Har tidligere hatt Siberian Huskies, har nå dvergschnauzer. Selvsagt finnes det begrensninger, sykkelturer og skiturer i løssnø funger ikke. Det mest eksterme toppturene klarer den heller ikke. Men den er med på ukeslange fjellturer, lange skogsturer, skiturer i løype osv. Når den ikke klarer å henge med f.eks i steinula så sitter den i sekken. Fordi den er relativt lett så er dette ikke noe problem.

Skrevet
Er ikke enig med deg i dette. Har tidligere hatt Siberian Huskies, har nå dvergschnauzer. Selvsagt finnes det begrensninger, sykkelturer og skiturer i løssnø funger ikke. Det mest eksterme toppturene klarer den heller ikke. Men den er med på ukeslange fjellturer, lange skogsturer, skiturer i løype osv. Når den ikke klarer å henge med f.eks i steinula så sitter den i sekken. Fordi den er relativt lett så er dette ikke noe problem.

Det samme gjelder dachsen. Han er virkelig liten men likevel med på nesten absolutt alt hva angår turer i fjell og skog. :)

Gjest 2 x siste gjest
Skrevet

Må legge til at fordi om små hunder er praktisk så er det dessverre alt for mange som kjøper seg hund fordi de vil ha "veskehund". Og det er negativt for små raser at de er in.

Skrevet

Joda, men jeg liker å LØPE på tur... Jeg liker ikke å løpe med sekk. Og det er neppe bra for en liten hund å bli ristet så voldsomt rundt i en sekk som den hadde blitt om jeg hadde puttet den der ;). Så løpeturer med liten hund er ikke noe særlig.

Og små hunder kan som sagt ikke bære noe særlig kløv (eller brukes som trekkhunder).

For all del, små hunder kan være tøffe, men de passer ikke til mitt bruk.

Gjest samme som over
Skrevet
Joda, men jeg liker å LØPE på tur... Jeg liker ikke å løpe med sekk. Og det er neppe bra for en liten hund å bli ristet så voldsomt rundt i en sekk som den hadde blitt om jeg hadde puttet den der ;). Så løpeturer med liten hund er ikke noe særlig.

Og små hunder kan som sagt ikke bære noe særlig kløv (eller brukes som trekkhunder).

Joggeturer fungerer greit det om bikkja er godt trent. Men selvsagt huskien ol passer jo bedre til rene løpeturer. En kan dessverre ikke få i pose og sekk. Liker også å løpe og bikkja er som regel ikke med på mine løpeturer. Joggeturer er ok, men rene løpetuer blir for mye.

Så når vi får enebolig blir det en stor treningskamerat her.

Skrevet

Dessverre er det noen som behandler en liten hund mer som en kosebamse enn som et dyr fordi den er "liten og søt". Jeg har heller ikke sansen for det å kle på hunder fordi det er "søtt" eller "tøft". Det virker også som om noen tror at det er praktisk fordi de da slipper å oppdra en liten hund - den kan jo bare plukkes opp. (Da tenker jeg ikke på noen i tråden her, jeg snakker generelt ut fra det jeg har sett og hørt selv).

Men ellers ser jeg jo selvsagt at det er mer praktisk med liten hund når det gjelder rom i bilen, matutgifter osv. Jeg merket selv forskjell fra stor til mellomstor hund, faktisk.

Skrevet

Jeg har en liten hund og jeg tror han hadde blitt fornærmet om du hadde puttet han i en sekk når du skal løpe på tur (høres dumt ut forresten). Uansett så hadde han nok løpt fra deg uansett hvor godt trent du er. Ikke undervurder små hunder pga. størrelsen. Snegletempo er det heller menneskene som har. Som noen her skrev så er det selvsagt noen begrensninger i forhold til friluftsliv (høy løssnø og ekstrem kulde går ikke, og kløv er utelukket). Likevel koser han seg på fjellturer som heller sliter meg ut enn han. Vi går gjerne tur i mange timer og han er ALLTID klar for mer.

Jeg gikk opp Galdhøpiggen i høst forresten. Tok ikke med bikkja for jeg var litt usikker på hvor hard turen var. Ser i ettertid at det ikke hadde vært noe problem. På vei ned men rett ved toppen møtte jeg på en Chihuahua med rosa bobledress. Et artig syn. Den ble ikke bært på og gikk faktisk først i gruppa. Det var ganske kaldt og en del snø så bobledressen var ikke for å være forfengelig, men en nødvendighet.

Jeg synes forresten også det blir helt tullete å kle på små hunder om sommeren, men om vinteren så er det uforsvarlig å ikke gjøre det dersom man har en liten hund med tynn pels som f.eks. korthåret Chihuahua.

Jeg sier ikke at små hunder passer for alle, men de bør ikke undervurderes pga. størrelsen. De ER som oftest mer praktiske enn store hunder. Støtter argumentene som flere andre her har kommet med, så jeg gidder ikke ramse de opp igjen.

Skrevet

Hundene mine regnes vel for små når de er under 30 cm. Og jeg synes det er kjempepraktisk inne. De feier ikke bordet når de er glade, de tar liten plass i senga mi, de stjeler ikke fra kjøkkenbenken og de sperrer ikke veien om de står i døråpningen ;)

Det upraktiske er når man skal gi godis under trening, man må bøye seg så langt ned. Og ved innlæring av enkelte øvelser ville det vært enklere med stor hund.

Man får ha den hunden som passer ens bruk. Noen driver med det ene mens andre driver med det andre, og noen burde ikke hatt hund i det hele tatt.

;)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Hundene mine regnes vel for små når de er under 30 cm. Og jeg synes det er kjempepraktisk inne. De feier ikke bordet når de er glade, de tar liten plass i senga mi, de stjeler ikke fra kjøkkenbenken og de sperrer ikke veien om de står i døråpningen ;)

Det upraktiske er når man skal gi godis under trening, man må bøye seg så langt ned. Og ved innlæring av enkelte øvelser ville det vært enklere med stor hund.

Man får ha den hunden som passer ens bruk. Noen driver med det ene mens andre driver med det andre, og noen burde ikke hatt hund i det hele tatt.

;)

Min er vel ganske mellomstore, mellom 40 og 50 cm og 17 kilo. Mine feier heller ikke ting av bordet, fordi jeg ikke har bord man må bøye seg ned til. De tar ikke stor plass i senga, fordi de har egne soveplasser. De stjeler ikke fra noen benk fordi de er oppdratte. Og de sperrer ikke veien i dører fordi de flytter seg hvis jeg kommer. ;)

I tillegg trenger jeg ikke se meg for for ikke å tråkke på dem. Jeg kan gi dem "skikkelig" bein (ála elg og tørkede muskler). Jeg slipper å plukke pinner ut av pelsen på dem etter en tur i skogen (har slitt med det med bl.a. langhåret dachs). Dem kan være med på tur i skogen når det er en halvmeter snø (eller... den ene kan... hu andre er naken og haater snø :fnise: ). Dem kan være med på kjøre- eller ridetur med hest i høyt tempo.

Altså, jeg mener man får velge en rase som passer seg. For MEG finnes ikke små hunder praktiske i det hele tatt. Heller det stikk motsatte.

Skrevet

Om små hunder er praktiske?

Ja, selvfølgelig!

Det er ofte mindre pelsstell (som følge av mindre str), en kan ta de med flere plasser. En slipper å streve med å ikke klare å holde igjen hunden sin når den ser en katt. Lettere å ta med seg på besøk, fordi folk generelt er mindre redde små hunder.

Jeg skal ikke påstå at det er mindre arbeid med en liten hund, men at det kan være mer praktisk i visse situasjoner, det er ikke til å unngå. Det kommer jo helt an på hvor en bor, og hvilken livsstil man har.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Ja, selvfølgelig!

Det er ofte mindre pelsstell (som følge av mindre str), en kan ta de med flere plasser. En slipper å streve med å ikke klare å holde igjen hunden sin når den ser en katt. Lettere å ta med seg på besøk, fordi folk generelt er mindre redde små hunder.

Jeg skal ikke påstå at det er mindre arbeid med en liten hund, men at det kan være mer praktisk i visse situasjoner, det er ikke til å unngå. Det kommer jo helt an på hvor en bor, og hvilken livsstil man har.

Bare lurer... Hvilke steder er det snakk om?

Skrevet

Ja, selvfølgelig!

Dette er jo raseavhengig. Mine dvergschnauzere krever enormt mye mer pelsstell enn f eks labrador, selv om det størrelsesmessig går fem av mine på en labbis.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Dette er jo raseavhengig. Mine dvergschnauzere krever enormt mye mer pelsstell enn f eks labrador, selv om det størrelsesmessig går fem av mine på en labbis.

:enig:

Min eldste vasker jeg når hun er skitten og børster når det trengs, og yngste vasker når hun er skitten og smører med bodylotion når det trengs. Ikke akkurat store jobben :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg har ikke lest hele tråden, men regner med at det er mye "dissing" av folk som har små hunder.

Såklart små hunder er praktiske. Jeg kjøpte ikke liten hund på grunn av "hysteriet". Jeg hadde ikke Paris Hilton som forbilde. Og jeg hadde ingen planer om å valse rundt med hunden min i veska.

Jeg fikk min første hund som 12'åring. Ei blandingstispe. Og senere en Border Collie. Fantastiske hunder, men veldig krevende. Vi trente masse lydighet og agility og hadde det kjempeartig sammen.

Jeg "så ned på" folk med små hunder. Små hunder var stygt. (Jeg hadde egentlig bare sett naboens lille hund, og den sto på verandaen og bjeffa hele dagene og gikk aldri tur).

Så flyttet jeg for meg selv. Fikk ikke lov å ha hund der jeg bodde, og hadde ikke mulighet til å flytte (jeg var lærling og leide en veldig billig leilighet av jobben) Jeg begynte å passe hunder . Store hunder, små hunder, langhårede hunder og korthårede hunder. Oppdaget rimelig raskt at små hunder ikke var slik jeg hadde forestillt meg, og fallt pladask for rasen jeg senere skaffet meg. Jeg er nå lykkelig eier av to tisper. Ei på 3,5 år og ei på 10 mnd.

Mine små hunder er praktiske fordi :

a) Jeg trenger ikke å ha stasjonsvogn for å ha med meg hundene i bilen

b) ALLE har lyst å passe de hvis vi skal på ferie

c) De MÅ ikke gå lange turer hver dag, men kan uten problemer bli med på fjellturer på flere timer i godvær.

d) De spiser MYE mindre mat enn en stor hund, og er dermed billigere i "drift" enn større hunder

e) Vi kan ta de med "flere steder" som nevnt ovenfor. Det være seg på besøk hos svigermor, på hotelltur til storbyen eller på grilling til venner.

f) ikke mange er redd for små hunder

Så det er sagt, vi går tur minst en time hver dag - ofte mer. Jeg behandler hundene mine som hunder, og de sitter ikke i noe veske - de har egne ben. De har også pels, så jeg kler ikke på de ;)

Hundene mine er korthårede, og røyter ikke. Eneste stell jeg må ha med de er kloklipp en gang iblant. De er veloppdragne, oppfører seg inne, og sover i kurven sin om natten. De drar ikke i båndet på tur, men går fint ved siden av meg .

For meg finnes det ikke noe upraktisk med mine små hunder.

Endret av L_C

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...