Gå til innhold

Pottetrening m.m.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men signalene ungen gir når den er sulten eller trøtt, er jo en god del tydeligere da. Gråt/sutring, sutting på fingre osv, er veldig tydelige tegn... Hvordan ser en unge som må tisse ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men signalene ungen gir når den er sulten eller trøtt, er jo en god del tydeligere da. Gråt/sutring, sutting på fingre osv, er veldig tydelige tegn... Hvordan ser en unge som må tisse ut?

Om du tar det spørsmålet inne på tøybleieforumet til tettinntil.no, så er det kanskje noen med erfaring som kan svare.

Men jeg ville anta at om man var like opplært i å se etter disse signalene som man var til å se etter de sutting på fingre/gjesping fra barnet var bittelite, så ville man visst tegnene.

De aller fleste bittesmå tisser jo automatisk når de blir kalde, altså med en gang man tar av bleia. Dermed lærer man mye av å holde dem over vasken/do ved bleieskift allerede fra nyfødt. Da vil man over tid kjenne igjen tegn.

Jeg ser lett på min to-åring at han skal tisse. Da stopper han helt opp og begynner å konsentrere seg. (Inntar litt "tisse" positur...) Ikke noe problem å be han ikke tisse på gulvet, men sette seg på potta istedenfor.

Antagelig har han hatt slike tegn hele tiden, er bare meg som ikke har vært bevisst på dem.

Skrevet

Men babyene tisser jo oftere når de er små da. En nyfødt tisser jo mye oftere enn en toåring!

Skrevet
Men babyene tisser jo oftere når de er små da. En nyfødt tisser jo mye oftere enn en toåring!

Det er ingen som sier at en nyfødt er ferdig pottetrent heller. Du må nok bruke bleie i minst 6mnd alikevel.

Poenget her er jo å lære seg å se barnets signaler, slik at det når det blir større, og kan regulere når og hvor det tisser selv, så kan det gi beskjed.

Poenget her er jo at vi som foreldre KAN, dersom vi ønsker det, tilrettelegge for at barnet skal slutte tidligere med bleier enn ved 2-4år, som er vanlig idag.

Skrevet

Tviler ikke på det, er ikke ute etter å kverulere her altså, men jeg tror det er veldig mye arbeid. Vi har tenkt til å begynne tidlig med pottetrening selv vi, så fort han sitter litt mer stødig alene. Ønsker oss potte til bebisen til jul ;) Er ikke lysten på en fireåring i bleie... Men det må være veldig mye arbeid å drive å holde en baby over do hele tida... Ikke minst praktisk - hvordan greie å holde en sprellende baby over do så han får tissa - uten at man får tiss overalt? :klø: De fleste synes jo det er slitsomt nok å mate og stelle ungen, gi kos og nærhet og kanskje også slite med legging og soving. Da har man ofte ikke overskudd igjen til å prøve å få bleiefri halvtåring....

Skrevet

Det er jo opp til hver enkelt når man har lyst til å starte å prøve med potte.

Lillegutten vår har brukt potte siden han var 14mnd, tror jeg... Og han er på ingen måte tørr ennå. Men det er dels fordi han går i barnehagen hver dag, og vi må få det inn i rutiner før vi ber barnehagen følge dem.

Men han ønsker å gå ute bleie nå, så jeg lurer på å ta "krigen" i juleferien.

Synes det høres spennende ut med EC jeg, og kunne godt tenke meg å prøve det hvis jeg får et barn til!

Lykke til med pottetrening! :)

Skrevet

Synes ikke det høres så slitsomt ut å holde babyen over vasken ved bleieskift, er da ganske "slitsomt" å måtte slenge håndkleet til vask hver eneste gang fordi babyen tisser på det også. Og jeg håper inderlig at jeg ikke får det så travelt selv nå når nr to kommer at jeg ikke kan ha tid til det ekstra minuttet eller to det ev. vil ta om vi velger å prøve ut dette.

Kan heller ikke se for meg at bleiefri halvtåring vil bli noe mål for meg, men om ett minutt over vasken ved hvert bleieskift kan gjøre at bleieslutten fremskyndes ett år så gjør virkelig ikke det noe!

Gjest Gjest_Live_*
Skrevet
Synes ikke det høres så slitsomt ut å holde babyen over vasken ved bleieskift, er da ganske "slitsomt" å måtte slenge håndkleet til vask hver eneste gang fordi babyen tisser på det også.

Nå skjer jo ikke dette hver gang man skifter bleie som man kan få inntrykk av. Dessuten er det jo ikke noe problem å unngå at håndkle og klar blir våte. Man løsner bare bleien og tar den løs fra skrittet, så venter man 5-10 sekunder og ser om det kommer noe urin. Gjør det det holder man bare bleien på plass noen sekunder til og vips er problemet løst.

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet

Det er sagt at barn som bruker tøybleier, har en kortere bleieperiode enn barn med papirbleier. Det er også sagt at barn som ikke har på bleie lærer tidligere reflexene som er nødvendig for å regulere vannlating selv.

Skrevet

Ser for meg å holde ungen over vasken for å tisse. Han er en gutt, da ville nok urinen komme mer enn bare i vasken, det kan jeg garantere?

Og nei gjest, jeg kjenner ungen min ganske godt, men har ingen ambisjoner om å være opptatt av når han tisser og bæsjer nå som han er 6 måneder. Det er ikke trist, tvert i mot synes jeg det kan være tristere å skulle være så opptatt av dette i stedet for å bruke tiden positivt med barnet på andre måter!

Skrevet
Ser for meg å holde ungen over vasken for å tisse. Han er en gutt, da ville nok urinen komme mer enn bare i vasken, det kan jeg garantere?

Og nei gjest, jeg kjenner ungen min ganske godt, men har ingen ambisjoner om å være opptatt av når han tisser og bæsjer nå som han er 6 måneder. Det er ikke trist, tvert i mot synes jeg det kan være tristere å skulle være så opptatt av dette i stedet for å bruke tiden positivt med barnet på andre måter!

Så du synes de av oss som faktisk ønsker å la våre barn slippe å ha rumpa pakket inn i ekle, tette plastbleier lenger enn nødvendig, er triste.

At de som velger å holde barnet sitt over do/potte/vask fra nyfødt av, og som lærer seg å lese barnets signaler, er dårlige foreldre. Fordi de prioriterer å bruke tid på å bli kjent med ungen sin på den måten?

Jeg har ikke noe problem med at du velger å ikke gjøre dette for ditt barn. Du er helt sikkert en glimrende mamma alikevel. Men jeg ønsker at du skal respektere at det er andre som velger anderledes enn deg. Og at anderledes ikke nødvendigvis er feil.

Gjest Gjest_Helle_*
Skrevet

Enig.. Er snakk om spedbarn nesten, la de få være babyer og fokuser på andre ting som er viktigere..

Skrevet
At de som velger å holde barnet sitt over do/potte/vask fra nyfødt av, og som lærer seg å lese barnets signaler, er dårlige foreldre.
Når sa jeg noe om at dere er dårlige foreldre?!?!?

Jeg kan bare ikke begripe at folk har tid og energi til å engasjere seg så voldsomt i når en liten baby tisser og bæsjer. Det går sin gang, og for å være ærlig, så ser jeg ikke det som dødsfarlig at barnet går i bleie til de er 3. Eneste er jo selvsagt det helt åpenbare miljøproblemet.

Skrevet

Vi begynte ufrivillig med EC light fordi vi hadde en baby som nektet å bæsje i bleia. Fra han var nyfødt har det vært hyl og skrik hver gang han ville bæsje, og så snart bleia kom av, bæsjet han. Dermed benyttet vi sjansen til å holde ham over do. Da han ble stor nok til å sitte selv begynte vi med potte, og han har etterhvert begynt å gi tydelige signaler hver gang han vil bæsje. Barnehagen sier også at alt tyder på at vår 12 måneder gamle sønn holder seg også når han vil tisse, og de holder ham over do flere ganger i løpet av dagen. Han tisser som regel alltid da.

Kan ikke akkurat si at vi har brukt mye tid og krefter på dette. Han lager en bestemt lyd når han vil på do, vi setter ham på do, han bæsjer og tisser, så tar vi på bleie igjen (gjerne den samme, tørre bleia), og så er vi ferdig. Ikke noe mer stress og arbeid enn å bytte bæsjebleie.

Selvsagt hender det at han har uhell, særlig på lengre kjøreturer. Ingen krise det. Da er det jo bare å bytte bleie.

Og å si at små barn ikke kjenner at de må på do er jo helt idiotisk. Før i tida var det vanlig å starte tidlig med bleieavvenning. Det var neppe så morsomt å stå nede ved elva og vaske bæsjebleier.

Det samme gjelder mange adopterte barn, de kan ofte være tørre allerede ved 18 måneders alder.

Skrevet

Det er jo forskjell på halvannetåringer og babyer på 6 mnd da ;) Jeg er helt enig i at mange unger kunne vært tørre tidligere hvis foreldrene hadde begynt pottetrening tidligere. Vet at jeg selv var tørr på dagtid før jeg var 2, men det var mer vanlig den gangen. Men selv om bleiene er blitt bedre så har jo ikke ungene forandret seg, så å ha en dagtørr toåring bør være overkommelig. Men med små babyer, så er det ikke alle som gir signaler om at de må bæsje, og i alle fall ikke at de må tisse. Her kommer det ingen signaler. I stad feks, lå han på gulvet og lekte, jeg satt i sofaen ved siden av. Plutselig kjente jeg "godlukta" fra bleia... Ungen var like blid... Så det er ikke alltid man får noen signaler fra ungen.

Skrevet

Her kommer bæsjen som regel rett etter et måltid.

Skrevet
Her kommer bæsjen som regel rett etter et måltid.

Så kjekt da ;) Her er det mer uforutsigbart....

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvilke signaler det kan være snakk om når det gjelder tissing hos så små babyer (når de bæsjer trykker de jo ofte veldig, men da er det jo for seint å gå på badet og holde de over do...)

Sorry, men jeg klarer ikke helt å tro på at en baby på 6 måneder klarer å holde seg til man kommer hjem... de har ikke kontroll over mage/tarmsystemet. I så fall må det være litt av noen vidunderbarn det er snakk om!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...