Gå til innhold

Pottetrening m.m.

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Potter
Skrevet

Jeg ser på et TV-program der det er snakk om pottetrening i USA. Det kom fram at på slutten av 50-tallet var gjennomsnittsalderen for når barn sluttet med bleier 18 måneder. Mens i dag er gjennomsnittsalderen over 30 måneder før barnet kan slutte med bleier. Jeg vet ikke hvordan disse tallene ser ut i Norge.

Det noen i dette programmet snakket varmt for var å starte pottetreningen veldig tidlig. En mor fortalte om sin 15 måneder gamle sønn som nesten ikke brukte bleier lenger. Argumentasjonen for å begynne så tidlig var at så små barn er mye mer samarbeidsvillige og lærevillige enn en 2-3-åring som er på full fart inn i trassalderen. Via et opplæringsprogram kalt Baby Signs (brukes på mange flere områder enn pottetrening) lærte moren barnet sitt fire (?) håndtegn som barnet kunne bruke for å kommunisere rundt dette med pottetreningen (fordi barnet ikke hadde lært å snakke ennå). Opplegget funket visst kjempebra for mange.

Hva tenker dere om dette? Ville dere prøvd ut Baby Signs? (Enten til pottetrening eller andre ting) Hvor tidlig har dere begynt med pottetrening? Hvor gamle var barna da de sluttet med bleier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article321988.ece

Mine har vært omkring to år gamle når vi startet. Og da har vi satset på sommer og penvær av praktiske årsaker. Da har de begynt å forstå hva det dreier seg om, er interssert i å være med og greier å kontrollere seg selv. Det har vært enkelt å få mine tørre. Noe tissing hist og her hos siste gutten. Ikke så uvanlig, noen gutter er "raske" og har ikke tid til denslags tøv som å kaste bort tid på å sitte på do.. hehe..

Skrevet

På tøybleieforumet til tettinntil.no er det et eget underforum for de som bedriver EC (Elimination Comunication). Som går ut på å lese barnets signaler helt fra de er nyfødte, og gi dem tilbud om do/potte (eller holdes over vasken) fra de er nyfødte.

Er en del der som har helt bleiefrie unger så tidlig som ved 6mnd alder.

Tenk så deilig for ungene å slippe bleier!

Vi oppdaget ikke dette før altfor sent, men er nå i gang med lett pottetrening på vår nesten 2-åring. Og det er visst tidlig...

Har holdt på lenge da, og har ikke fokusert mye på det.

Tenker å teste mer med bleiefri i jula, og se hvordan han takler det over litt tid.

Det er nok en kombinasjon av papirbleier der ungene ikke kjenner at de er våte, og at vi voksne ikke "orker" å ta kampen mot bleiene, og tilhørende uhell, før vi ungene er nesten tørre av seg selv.

Gjest Gjest_Siren_*
Skrevet
På tøybleieforumet til tettinntil.no er det et eget underforum for de som bedriver EC (Elimination Comunication). Som går ut på å lese barnets signaler helt fra de er nyfødte, og gi dem tilbud om do/potte (eller holdes over vasken) fra de er nyfødte.

Er en del der som har helt bleiefrie unger så tidlig som ved 6mnd alder.

Nja, jeg vil vel ikke si at de er bleiefrie, og langt fra renslige! Ja, man kan spare mange bleier ved at foreldrene tolker barnets signaler på denne måten, men ungene kan jo overhode ikke kontrollere urin og avføring selv. Og dersom foreldrene ikke passer på, så kommer alt i buksa og barnet har i så måte fortsatt behov for å bruke bleier i mine øyne.

Tenk så deilig for ungene å slippe bleier!

Hmm, er det egentlig det? I så fall så er jo det en selvmotsigelse fra det som hevedes i forhold til at alderen for bleieslutt har økt de siste tiårene. Det sies jo at årsaken er at dagens bleier er så gode at barna ikke kjenner at de blir våte. Så når unger nå går med bleier til de er 3-4 år, så kan man lure på hvor fælt det er å ha på denne bleia?

Skrevet (endret)

Jeg synes det er litt dårlig gjort mot barna rett og slett. Alle vet jo at en baby på 6 mndr ikke klarer å kontrollere når de må på do. Hvis mor og far er litt opptatt akkurat når barnet trenger å gå på do vil jo alt gå i buksa. Jeg tror det er ganske ydmykende for en del barn.

Når det er sagt så viser forskning at de barna som begynner og slutte med bleier tidlig bruker lenger tid på å bli 100% tørre (feks. om natten) enn de barna som er større. En som er 3 år er ofte så klar fysiologisk til å slutte at det blir få eller ingen uhell i forhold til en på 2 år.

Endret av Henkama
Skrevet
Nja, jeg vil vel ikke si at de er bleiefrie, og langt fra renslige! Ja, man kan spare mange bleier ved at foreldrene tolker barnets signaler på denne måten, men ungene kan jo overhode ikke kontrollere urin og avføring selv. Og dersom foreldrene ikke passer på, så kommer alt i buksa og barnet har i så måte fortsatt behov for å bruke bleier i mine øyne.

Det er faktisk mange eksempler bland EC barna på tettinntil at de bevisst holder seg når de er ute, og velger å ikke tisse før de er hjemme og får gå på potte, til tross for at de har bleie på.

Hmm, er det egentlig det? I så fall så er jo det en selvmotsigelse fra det som hevedes i forhold til at alderen for bleieslutt har økt de siste tiårene. Det sies jo at årsaken er at dagens bleier er så gode at barna ikke kjenner at de blir våte. Så når unger nå går med bleier til de er 3-4 år, så kan man lure på hvor fælt det er å ha på denne bleia?

Tja... Bruker du engangsbind selv?

Har du lyst til å bruke det hele døgnet i 3-4år?

Det har ikke jeg.

Mens for ungene våre, ja da er det greit å pakke hele stumpen inn i plast med papir inni, for å la dem gå sånn hele døgnet. Og de vet faktisk ikke om noe annet, så hvordan vet de at det er bedre å ikke tisse i bleia.

Mange unger som godtar å gå timesvis i bleier de kjenner at er våte også. Men det er ikke dermed sagt det er godt for dem.

Skrevet (endret)
Jeg synes det er litt dårlig gjort mot barna rett og slett. Alle vet jo at en baby på 6 mndr ikke klarer å kontrollere når de må på do. Hvis mor og far er litt opptatt akkurat når barnet trenger å gå på do vil jo alt gå i buksa. Jeg tror det er ganske ydmykende for en del barn.

Når det er sagt så viser forskning at de barna som begynner og slutte med bleier tidlig bruker lenger tid på å bli 100% tørre (feks. om natten) enn de barna som er større. En som er 3 år er ofte så klar fysiologisk til å slutte at det blir få eller ingen uhell i forhold til en på 2 år.

Det at "Alle vet" at en baby på 6mnd ikke klarer å kontrollere at de må på do er nok mer en urban myte enn en sannhet.

Hvorfor er det plutselig så rart at barn slutter med bleie som 2-åringer idag, når det for 50 år siden var helt vanlig at ett-åringer var bleiefri?

Sier ikke det mer om oss som samfunn, enn om barna?

"alle vet" jo også at tøybleier er noe herk, og at papirbleier er det enkleste i verden. For Libero sponser den informasjonen man får som gravid og nybakt mor.

Det er få som har sett en moderne tøybleie før de kjenner noen som begynner å bruke det på sine barn. Og moderne tøybleier er faktisk minst like enkle i bruk som papirbleier, men MYE kulere i design!

(Og nei, vi er ikke fanatiske tøybleiebrukere, vi er faktisk vekselbrukere, og bruker både papir og tøy, ettersom hva minsten vil.)

Edit: la på tøybleiegreia.

Endret av Susan Sto Helit
Skrevet
Og de vet faktisk ikke om noe annet, så hvordan vet de at det er bedre å ikke tisse i bleia.

Joda, når man begynner med pottetring og tar av de bleien, kjenne selvsagt barna hvordan det er å gå uten. Og hadde vært så mye bedre som du hevder så vill jo alle garantert ha sluttet med bleiene. Men det er ikke tilfelle i det hele tatt, mange foreldre er jo rett og slett fortvilet over at ungene "nekter" å slutt med bleie.

Skrevet

Jeg synes også man kan begynne pottetrening tidlig, men ikke alle unger er like lette å lese mtp bæsjing, og i hvertfall ikke tissing! Jeg klarer overhodet ikke å se når min 7 mnd gamle baby tisser. Her kommer vi til å begynne pottetrening når han kan sitte støtt og fint på potta selv, dvs nærmere ett år... Håper å få en unge som i alle fall er tørr på dagtid når han er to år.

Skrevet
Det at "Alle vet" at en baby på 6mnd ikke klarer å kontrollere at de må på do er nok mer en urban myte enn en sannhet.

Langt der i fra, det er ingen myte, men en medisinsk sannhet at et barns nervesystem som skal kontrollere musklene som styrer urin og avføring ikke er ferdig utviklet i den alderen.

Skrevet

Langt der i fra, det er ingen myte, men en medisinsk sannhet at et barns nervesystem som skal kontrollere musklene som styrer urin og avføring ikke er ferdig utviklet i den alderen.

Skrevet

Så de 6mnd gamle ungene som faktisk holder seg i timesvis fordi de ikke vil tisse i bleie, de er medisinske vidunderbarn de da?

Skrevet
Så de 6mnd gamle ungene som faktisk holder seg i timesvis fordi de ikke vil tisse i bleie, de er medisinske vidunderbarn de da?

Jepp, eventuelt har de utenomjordiske gener. ;)

Til dere som mener et barn på 6 mnd ikke kan styre slike funksjoner selv: Jeg tror vi må tørre i større grad å tro på våre egne erfaringer enn å bare blindt stole på det legenvitenskapen har forsket seg fram til. Det vi faktisk vet med sikkerhet er at vi vet svært lite om menneskekroppen. Vi lærer stadig nye ting, og det som var en sannhet i går er utdatert og feil i morgen. Leger innrømmer jo selv hvor lite de vet, at det vi ser på som sannheter kun er vår midlertidige forståelse av ting.

Skrevet

Jeg bare lurer på hvordan man greier å lese signaler til at et spedbarn på 6 mnd må tisse?

Skrevet

Unnskyld meg, hvem pokker har tid til å lese signaler hos sin 6 måneder gamle baby?!?!? Er det bare jeg som har andre ting å gjøre enn å se om barnet mitt skal på do?

Skrevet
Unnskyld meg, hvem pokker har tid til å lese signaler hos sin 6 måneder gamle baby?!?!? Er det bare jeg som har andre ting å gjøre enn å se om barnet mitt skal på do?

Det høres jo litt trist ut da, at du er så travel at du ikke har tid til å lære babyen din å kjenne. Kanskje du kan trenge litt avlastning på andre ting?

Skrevet

Jeg er også opptatt med litt andre ting enn å glane på ungen hele tida for å finne ut om den skal på do. Bæsjing er en ting, men tissing? Venter fortsatt på svar på hvordan i all verden man kan "lese" at en 6 mnd gammel unge må tisse.

Det betyr jo ikke at vi ikke har tid til å bli kjent med ungene våre... Man prioriterer kanskje litt andre ting enn å finne ut når ungen må på do!

Skrevet
Venter fortsatt på svar på hvordan i all verden man kan "lese" at en 6 mnd gammel unge må tisse.

Signerer denne!

Skrevet
Jeg bare lurer på hvordan man greier å lese signaler til at et spedbarn på 6 mnd må tisse?

Har ikke prøvd med EC selv, men kjenner mange som gjør det og tviler ikke ett sekund på at man kan lære seg signalene til ett barn på 6 mnd.

Signalene varierer vel fra barn til barn, dette vet jeg lite om. Men om man kommer inn i en rutine med å holde barnet over potta vet hvert skift/etter amming sov så har jeg full tro på at man etter hvert fint kan kjenne igjen barnets signaler.

Men som sagt, jeg har ikke prøvd dette selv, kun lest.

Her er noen linker:

http://www.geocities.com/slokorv/blojfritt.html

http://www.diaperfreebaby.org/

http://ecsweden.se/

http://www.timl.com/ipt/

http://www.natural-wisdom.com/

Er dere oppriktig interessert anbefler jeg å regisrere seg på tøybleieforumet på Tettinntil så kan dere få høre/dele erfaringer med andre der.

Skrevet

Hvis du her vært bevisst på dette siden babyen var nyfødt, på samme måte som du er bevisst på å lære deg å vite når den er sulten, og når den er trøtt, så regner jeg med at det kommer av seg selv.

Det er ikke noe man skal begynne med når ungen er 6mnd. Da kjenner man allerede signalene.

Jeg har ikke gjort dette, men vet jeg så ganske tidlig når lillegutten bæsjet. Og jeg regner med at ved neste barn, så forsøker vi å holde over vasken ved bleieskift fra første dag hjemme.

Slipper mye tissing på stellebordet på den måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...