Gå til innhold

Problemer med magen og fordøyelsen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skriver som gjest for å beskrive et ganske pinlig problem som jeg håper at kanskje noen her kan hjelpe meg med å finne ut av.

Jeg har ofte store problemer med magen og fordøyelsen. Har hatt det jeg vil kalle "normale" problemer i ny og ne veldig lenge, men det har tatt seg veldig opp de siste to årene eller så.

Jeg har vært testet for div matallergi, melkeallergi, laktoseintoleranse, cøliaki, og magesår. Men de har ikke funnet noenting sikkert. Under gastroskopien mente de jeg kanskje hadde hatt en betennelse et sted i magesekke/spiserøret/tynntarmen, som hadde blitt kurert med antibiotika mens jeg ventet på gastroskopi-time. Men de kunne ikke si noe sikkert. Har også hatt kontrastrøntgen for å se etter betennelser eller lekkasjer i spiserøret.

Symptomene mine varierer litt, men ofte får jeg store magesmerter og må fly rett på do hvis jeg spiser for tung mat, som melkeretter og ting med mye fløte. Har følelsen av at dette forverres hvis jeg spiser kjøtt samtidig, f.eks kylling i fløtesaus.

Jeg må på do og gjøre nr. 2 flere ganger om dagen, spesielt om morgenen. Hvis jeg ikke får gått skikkelig på do og gjort meg "helt ferdig" om morgenen, blir jeg oppblåst, stram og har vondt resten av dagen.

Er også ofte oppblåst, og har prøvd både teer og reseptfrie tabletter fra apoteket. Da jeg var under utredning for magesår, fordi jeg kastet opp HELE tiden, hadde de syredempende tablettene bare en forverrende effekt på meg.

Det hender at jeg blir så bekymret at jeg "må" sjekke papiret når jeg tørker meg, og noen ganger har det vært litt blod der. Men jeg personlig tror heller at dette lille blodet kommer av anstrengelsen på tykktarmen enn at det faktisk er i avføringen.

Jeg kaster også opp uprovosert ofterere enn hva jeg har inntrykk av at andre gjør, dette kan være hvis jeg drikker eller spiser f.eks frukt, spesielt sitrusfrukter på tom mage. Dette til en grad at sitrondråper i teen er nok til å få meg til å kaste opp.

Andre ganger når jeg får det andre veien, får jeg ekstreme kramper langt inn i magen, som gjør at jeg nærmest må krøke meg sammen i fosterstilling til "rien" går forbi. Og jeg må bare si det rett ut, det kommer ofte en promp rett etterpå, og det føles som om smertene kommer av en "luftball" som truer seg vei gjennom systemet.

Dette ble langt, men jeg håper at noen kanskje kan sette sammen symptomene mine og gi med råd om hva jeg burde spørre legen min om videre. Har dessverre også en lege hvor jeg hele tiden må pushe videre for å få undersøkt videre. Har lurt på om det kan være ulcerøs kolitt, men tør ikke spørre om å få det sjekket siden jeg er redd for koloskopi! :(

Hvis dere kjenner noen som har hatt lignende symptomer som meg, hadde jeg satt pris på å vite hvordan det ordnet seg, og hvordan de kom frem dit...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette ble langt, men jeg håper at noen kanskje kan sette sammen symptomene mine og gi med råd om hva jeg burde spørre legen min om videre. Har dessverre også en lege hvor jeg hele tiden må pushe videre for å få undersøkt videre. Har lurt på om det kan være ulcerøs kolitt, men tør ikke spørre om å få det sjekket siden jeg er redd for koloskopi! :(

Det virker som det er ganske vanlig med ulike former for magetrøbbel, og jeg kjenner også flere som sliter med det. De har alt fra cøliaki til ulcerøs colitt og diverse matintoleranser. Jeg har mao. ingen spesielle råd til deg, siden det virker som om mageproblemer i utgangspunktet er vanskelig å diagnostisere.

Men, du bør nok trosse frykten din for koloskopi. Det er fryktelig slitsomt å slite med magen, og tenk om du kan få hjelp som følge av en slik undersøkelse?

Jeg har som sagt ingen forutsetninger for å si noe om dine problemer, men en jeg kjenner, gikk lenge med lignende symptomer som du har. Han trodde det var forbigående og ville vente og se, fordi han trodde det var noe i maten han ikke tålte. Han måtte til slutt legges inn på sykehus. Der fikk han diverse undersøkelser, og det kom fram at han hadde ulcerøs kolitt. De sa hvertfall at i hans tilfelle, ville det vært ordentlig ille å gå ubehandlet. Så han fikk medisiner, og så lenge han tar dem, går det visst stort sett riktig bra. Poenget mitt med dette var at det kan være verdt å ta alle undersøkelser, og at det kan finnes hjelp.

Skrevet

Jeg synes du skal undersøkes videre, når du har så uttalte problemer som du skisserer her, spesielt når du har blod i avføringen. Men du har jo blitt undersøkt ganske grundig allerede, og noen ganger finner man ikke opplagte grunner til hvorfor man får symptomer. Det er f.eks. noe som kalles "irritabel tykktarm", som på en måte er en diagnose man kan sette etter at man har utelukket andre årsaker. Da har man gjerne vekslende diaré og forstoppelse, og det kan høres ut som det er det du feiler. Man vet veldig lite om det, og det er ingen god behandling. Man kan også ha blod i avføringen da, fordi tarmen kan bli sår og blø litt.

Men jeg synes det er fornuftig at du blir undersøkt med coloskopi eller rektoskopi (ved rektoskopi går man ikke så langt opp i tarmen). Jeg forstår godt at du ikke akkurat gleder deg til en slik undersøkelse, men det er mulig å få noe beroligende på forhånd, og fra de jeg har snakket med som har gått gjennom en slik undersøkelse, er det ikke vondt, litt ubehagelig, men ikke så ille som de trodde på forhånd. Uansett er det bedre å ha det litt ubehagelig under en slik undersøkelse, og kanskje finne en årsak som man kan gjøre noe med, enn å gå og ha det slik som du har det nå.

Hvis du synes legen din er litt slapp, så kan du spørre om "second opinion" hos en annen lege.

Er det noen i familien din som har ulcerøs kolitt, siden du er redd for at det kan være det?

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men antar du er i 20-30-årene, og da er sjansen for at det kan være mage/tarmkreft svært liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...