Gå til innhold

Sobril

Gjest Gjest_Anette_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Anette_*
Skrevet

Hei! er det noen av dere som har erfaring med sobril? jeg har pga angst blitt satt på cipalex10mg, men pga sterke bivirkninger av denne fikk jeg utskrevet sobril av legen. jeg har tatt en, men den eneste effekten jeg fikk var at jeg ble trøtt og litt svimmel, merket lite angstdempende effekt. kan det være at jeg trenger en større dose for å få effekt eller kan det rett og slet tenkes at jeg er immun mot denne medisinen? (hvis det går an) er klar over at sobril kan være vanedannende, men det er bare snakk om å benytte seg av den i utsatte tilfeller. blir veldig glad for svar. (også ang. erfaringer med cipralex, hvor lang tid det tok før man merket forskjell(hvis) osv. )

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt dette mot angst/søvløshet og den fikk meg iallefall til å sovne i begynnelsen. Etterhvert syntes jeg den hadde mindre virkning.

Gjest Gjest_sunglasses
Skrevet

Sobril bør ikke brukes sammenhengende i mer enn 2 uker, bare for å nevne det.

Pilla gjør at tankekjøret og angsten fjernes, men alle reager jo ulikt på piller... Jeg tror du bør prøve Solbrilen noen dager, sammenhengende, for å oppnå virkning. Men hvis du ikke føler konstant angst, bør du finne andre tabletter, f.eks Aratax 10mg, som gir umiddelbar virkning uansett hvor ofte og når du tar dem. Har erfaring med disse pillene.

Skrevet

Mange har god effekt av Sobril. Selv merker jeg lite egentlig, og i hvert fall ikke før etter 1 time eller mer.

Jeg har brukt Vival av og på. Det er også benzo, men ikke samme virkestoff som Sobril. Den fungerer raskt og bra på meg, men går også ut av kroppen raskt også.

B-preparater tar jeg kun i nødstilfeller. Når det er snakk om panikkangst, før tannlegetime eller andre ting jeg vet at trigger angsten. Som fastmedisin har jeg ingenting, og i hvert fall ikke benzo. Man blir avhengig på et blunk og vips har man et nytt problem - avhengighet.

Skrevet

Etter ca ti-tolv dager på Cipralex begynte verden å bli angstfri og normal. Sobril virket angstdempende etter ca 1 time.

Skrevet

Cipralex er et SSRI preparat, altså et antidepressiva/angstdempende. Dette er piller som trigger produksjon og opptak av stoffer i hjernen på et annet sted eller på en annen måte enn f.eks. Sobril, Vival og andre b-preprarater. Med andre ord har det ikke noen hurtig virkning, men man vil kunne merke en gradvis bedring over flere uker, og har som regel nådd sin topp etter ca. 4 uker. Med andre ord er Cipralex og Sobril veldig forskjellig og virker ikke på samme måte.

Det er vanlig med bivirkninger som svimmelhet, kvalme, hodepine, nattesvette, magetrøbbel og annet i begynnelsen av behandlingen med et SSRI-preparat. Dette går som regel over etter noen uker. Hos noen få vedvarer det, og da bytter man gjerne til et annet merke, f.eks. Efexor eller Zoloft.

Fordelen med Sobril er at det går hurtig inn i kroppen og har kort halveringstid, til forskjell fra SSRI som har lang halveringstid og dermed sitter i kroppen lenge. Men det er jo også derfor den virker over tid. Ulempen med Sobril er at dette er en kjapp løsning, man kan oppnå rus, man blir fort avhengig og må ta flere og flere piller for å oppnå samme virkning som før, eller man tar mer fordi man får ekstrem angst ved å ikke ta det.

B-preparater er en uting. Det er ok i forbindelse med opplevelser man vet at vil føre til angst. (Flytur, tannlege, sosiale anledninger hvis det er et problem ++) Men som fastmedisin er det ikke lurt, nettopp pga. avhengighet.

Skrevet (endret)
Cipralex er et SSRI preparat, altså et antidepressiva/angstdempende. Dette er piller som trigger produksjon og opptak av stoffer i hjernen på et annet sted eller på en annen måte enn f.eks. Sobril, Vival og andre b-preprarater. Med andre ord har det ikke noen hurtig virkning, men man vil kunne merke en gradvis bedring over flere uker, og har som regel nådd sin topp etter ca. 4 uker. Med andre ord er Cipralex og Sobril veldig forskjellig og virker ikke på samme måte.

Det er vanlig med bivirkninger som svimmelhet, kvalme, hodepine, nattesvette, magetrøbbel og annet i begynnelsen av behandlingen med et SSRI-preparat. Dette går som regel over etter noen uker. Hos noen få vedvarer det, og da bytter man gjerne til et annet merke, f.eks. Efexor eller Zoloft.

Fordelen med Sobril er at det går hurtig inn i kroppen og har kort halveringstid, til forskjell fra SSRI som har lang halveringstid og dermed sitter i kroppen lenge. Men det er jo også derfor den virker over tid. Ulempen med Sobril er at dette er en kjapp løsning, man kan oppnå rus, man blir fort avhengig og må ta flere og flere piller for å oppnå samme virkning som før, eller man tar mer fordi man får ekstrem angst ved å ikke ta det.

B-preparater er en uting. Det er ok i forbindelse med opplevelser man vet at vil føre til angst. (Flytur, tannlege, sosiale anledninger hvis det er et problem ++) Men som fastmedisin er det ikke lurt, nettopp pga. avhengighet.

Mer bedreviter enn det der skal man lete lenge etter. Er du sykepleierstudent eller noe slikt? Psykiske problemer har du iallefall ikke hatt!!

edit;skrivefeil

Endret av superkul
Skrevet

Hei. Har selv brukt både cipralex og sobril, i kombinasjon og ikke i kombinasjon. Cipralex merket jeg ingen forbedring av, men vet at det kan ta flere mnd. før den virker. Sobril bør en være forsiktig med ja, brukte den selv en stund, og det eneste jeg fikk ut av det var å bli veldig søvnig, desverre.

Skrevet
Mer bedreviter enn det der skal man lete lenge etter. Er du sykepleierstudent eller noe slikt? Psykiske problemer har du iallefall ikke hatt!!

edit;skrivefeil

Jo, jeg har vært psykisk syk over halve livet og har mange innleggelser, medisinutprøvelser, seponeringer og nye forsøk bak meg. Sykepleierstudent er jeg derimot ikke.

Mente ikke å være bedrevitende, men opplysende.

Om SSRI

Om benzodiazepiner

At B-preparater er en uting er min egen mening om dette. Hva folk velger å ta av medisiner er opp til hver enkelt.

Jeg synes det er viktig at folk vet noe om hva de putter i seg, for å selv kunne bidra til sin egen behandling og bedring.

Ønsker trådstarter lykke til! Disse medisinspørsmålene burde du kanskje ta med legen din en gang til? Da kan du jo spørre om å bytte merke, om det er b-prep. eller annen antidep. Eller noe annet som kan hjelpe deg.

Jeg vet ikke hvordan du har det, men jeg vet mye om hvordan det er å være psykisk syk.

Gjest vimsa gjest
Skrevet

jeg har vært psykisk syk i mange år, har over en lenger periode stått på sobril fast, men har kuttet det ut, har hatt det som eventulet medisin, men egentlig har jeg aldri følt det har fungert spesielt godt. merker ingenting av de.

cipralex hadde jeg effekt av når jeg var deprimert, men du må la det gå en stund før du merker noe..

lykke til

Skrevet

synd dette var et utrolig lærerikt innlegg som stemmer helt med min virkelighet!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...