Gå til innhold

Skravletråd 2009


Mirabella83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Liten rapport fra Gran Canaria - vi koser oss i varmen med bading og is og alt som hører med.

Vi har vært i dyrepark og E stor koser seg ;)

:goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, kos dere videre Soon!

Nå går det dårlig med tøybleiebruken om dagen. Mannen vil ikke vaske og legge sammen de ukene jeg er borte, så da blir det engangs. Og tar meg selv i å velge det oftere også, har virkelig ikke tid til vaskinga altså. Om natta er det fortsatt greit med tøy da. Har gitt noen bort til en kollega også som har et barnebarn som er tøybleiebruker.

Endret av Aricept
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imli

Må innrømme eg er drittlei tøybleiene eg og... :sjenert: Med studier, eksamenslesing og tunge dagar kjenner eg at ekstraarbeidet med vasking og stapping av bleier er noko eg gjerne skulle ha vore forutan... Men eg held vel ut, satsar på bleieslutt til sumaren! Han må nok ha nattbleie ei stund til, for han tissar veldig mykje om nettene, men håpar håpar håpar at dagbleia forsvinn til sumaren. Det var berre det å orke å byrje på skikkeleg dotrening då... Det går litt i rykk og napp her. Gler meg verkeleg til å kvitte meg med dei bleiene :jepp: Fordelene med tøybleier er jo at ein kan tene nokre kroner på dei etter endt bruk :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, greit å kunne selge de ;)

Prøver nok på bleieslutt til sommeren vi også, men tror ikke han er klar til å slutte med nattbrul til da. Nattbleiene er steintunge og fulle til randen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi også jobber med bleie- saken. B har gått med underbukse nå en del ganger hjemme, og har hatt kun ett uhell, men jeg ser ikke at det kommer noe i do heller når han sitter der.... Vi får være talmodige, plutselig skjønner de poenget.

Jeg også har en eksamen i slutten av mai og det er hardt å lese om kveldene, etter at ungene er lagt... Kjenner tankene vandre. Har jo gjort fire oppgaver i faget, da. Det hjelper, da sitter mye av stoffet. Ellers har jeg fått meg en undersått på jobben, rart å plutselig være leder for ett mennenske. Mulig det blir flere også etterhvert som bedriften ekspanderer. Hun er søt og grei, og heldigvis en del yngre en meg, sp da få rjeg vel respect!!!! He he :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er tungt å lese fag i voksen alder. Jeg har konstant dårlig samvittighet. Enten burde jeg lese, burde være sammen med familie, burde være mer engasjert på jobb osv.. Null egentid med frihet til å gjøre hva jeg vil. Tv er blitt fremmedord. Men jeg elsker det! Deilig å gjøre noe som kun er mitt eget, fokusere på meg selv og mine drømmer. Og det er jo til gode for hele familien med en lykkeligere mamma og kone og bedre økonomi (når jeg er ferdig med disse årene...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imli

Eg synest det er fantastisk å studere, eg! Men eg har jo ikkje noko anna jobb ved sida. Det hadde eg ikkje greidd heller, men ungane, 100% studier og sjukdom. Men det er flott å gjera noko som er sitt eiget, ja! :jepp: Føler eg har vorte eit nytt menneske etter at eg byrja studiene... Og så trur eg at eg er ein mykje meir seriøs og flinkare student no enn eg ville ha vore som 20-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg faktisk vi er igang med do-treningen!

I de siste ukene har lillegull vært mer og mer motvillig til å skifte bleie, stritter imot. Og jeg har sådd frø i hodet hans - når du tisser og basjer i bleien, så MÅ du skifte bleie. Men vet du, hvis du tisser eller basjer på do, så slipper du å skifte bleie! Var ikke det en lur idé?

Dette har jeg sagt hver gang han er misfornøyd med å skifte bleie de siste månedene, mer og mer de siste ukene.

Og for 4 dager siden gikk det opp et lys for ham. Han prompet mange ganger, og så spurte jeg ham om ikke han skulle basje litt på do, så slapp han skifte bleie også - JO, det skulle han! Som sagt så gjort, lesing av bok, og han basjet på do! Siden den dagen har han vært på do en gang hver dag, og enten tisset eller basjet hver gang. Får mye skryt, og hele ansiktet lyser av stolthet :D

Jeg har bestemt at neste trinn i denne planen blir å sette igang med regulære dobesøk for å lage en vane, første vi gjør om morgenen og siste vi gjør om kvelden, er å sitte en stund på do. Må være forsiktig så ikke ødelegger den gode flyten vi har, det er viktigere at han går en gang om dagen enn at han går rutinemessig. Må lirke og lokke tenker jeg.

Kanskje jeg prøver meg på dotrenings-trusene her hjemme litt også snart. Hadde vært supert om han mer eller mindre selv fant ut at han heller ville bruke do enn bleie, hehe, slik som det ligger an til nå. Han lærte seg jo selv å gå, gikk frem og tilbake langs en lav tv-benk, jeg har aldri gått rundt og holdt armene hans faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I har vært tørr om morgenene i lange tider, og går på do og LATER som om hun tisser. Deretter tisser hun når hun får på seg bleie, og protesterer vilt når vi spør om hun snart skal slutte med bleie. En dag i forrige uke stilte hun seg opp rett utenfor badedøra (vi har separat toalettrom vegg i vegg med badet) etter å ha påstått at jo, hun HADDE tisset, og så tømte hun hele blæra på tregulvet utenfor badet. :sukk: Jeg blir litt smårar, så nå har vi pause uten masing, og følger henne på do morgen og kveld og ved skift ellers, men uten å mase mer. Vil hun ikke, så vil hun ikke, og vi kan ikke akkurat tvinge, heller.

Ellers er hun veldig sjarmerende, og det er kort vei mellom bunnløs sorg og endeløs glede. Nå for tida er det 17.mai som opptar henne, og at hun skal gå i tog og vifte med flagg. Vi har jo flyttet bort fra området hvor barnehagen ligger, men kjører nok tilbake dit så hun får delta i arrangementet. Hun har arvet en festdrakt i str. 98 som jeg mistenker er litt stor til henne, så den må vi prøve en av dagene, og evaluere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm - lærar ikkje alle ungar seg å gå sjølv? :klo: Eg har aldri drivi og gått og holdt dei i handa... Trudde ikkje folk dreiv og trena sånn med ungane sine, det har jo uansett ingenting for seg. Ja, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm - lærar ikkje alle ungar seg å gå sjølv? :klo: Eg har aldri drivi og gått og holdt dei i handa... Trudde ikkje folk dreiv og trena sånn med ungane sine, det har jo uansett ingenting for seg. Ja, ja.

Hæ? :klo:

Edit: Jeg så ikke relevansen, da jeg tydeligvis hoppet over slutten av Vilja sitt innlegg. Nå skjønner jeg :)

Endret av flickan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gikk heller aldri og holdt lillegutt i hånda. Han gikk langs bord og vegger og generelt alt han fikk tak i. Tror det er vanlig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? :klo:

Edit: Jeg så ikke relevansen, da jeg tydeligvis hoppet over slutten av Vilja sitt innlegg. Nå skjønner jeg :)

Hehe, det var eigentleg ei god avsporing uansett :fnise:

Men men, kjempebra med alle dei som har ungar "på slutter'n" med bleier ;) Men dei treng nok ofte litt meir hjelp til bleieslutt enn til å lære å gå - diverre! Hadde vore kjekt om det berre var noko dei gjorde av seg sjølv innanfor ein viss alder, nett som gåing der dei fleste startar rundt 10-15 mnd, så kunne alle ungar slutta med bleier av seg sjølv rundt 2,5 år, viss ikkje kunne ein klage til helsesyster ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men men, kjempebra med alle dei som har ungar "på slutter'n" med bleier ;) Men dei treng nok ofte litt meir hjelp til bleieslutt enn til å lære å gå - diverre! Hadde vore kjekt om det berre var noko dei gjorde av seg sjølv innanfor ein viss alder, nett som gåing der dei fleste startar rundt 10-15 mnd, så kunne alle ungar slutta med bleier av seg sjølv rundt 2,5 år, viss ikkje kunne ein klage til helsesyster ;)

Jeg trodde de fleste holdt barna sine i hendene mens barna fikk gå rundt, type hvor barnet går med hendene rett opp. Ikke for å trene per se, mer for å øke radiusen til det nysgjerrige barnet.

Jeg sluttet forøvrig med bleie selv. Jeg ble satt på potta flere ganger daglig fra jeg kunne sitte, og en dag da jeg var ganske nøyaktig 2 år nektet jeg simpelthen å ta på bleie. Min mor sa det var greit, men da kunne jeg ikke tisse i trusen. Greit, sa jeg, og har ikke brukt bleie siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er planene for 17. mai?

Det her blir første gang vi feirer her "på landet" og ikke reiser hjem til Oslo. Lillegutt skal gå i barnetog sammen med barnehagen. De hadde øvd i dag og det var visst veldig stas. Han fikk 17. mai-trompet i helga og i dag kjøpte vi flagg. Han viftet med det gjennom hele butikken og ropte høyt hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere og gratulerer med dagen :flagg:

Vi kom hjem fra Gran Canaria i natt, så her blir det faktisk ingen feiring av dagen - regner gjør det også, og E har ikke fått vært med på forberedelser av dagen i barnhagen heller i år, så tror ikke det er det store tapet.

Vi skal til foreldrene mine og spise og kose oss da - de har forøvrig allerede vært og hentet E, slik at vi kunne få pakke ut og slappe av litt - de har nok savnet han utrolig masse :hjerte:

Deilig med ferie, men jammen godt å være hjemme igjen også.

Nå står vi fremfor en slitsom periode med leggestyr tror jeg - etter sykehusoppholdet og sydentur med oss på samme rom som han, er han fryktelig vanskelig å legge om kveldene - og skal aller helst ligge sammen med oss - men nå må vi bare ta kampen før lillesøster kommer, for vi kan jo ikke ligge alle mann på samme rom.

Tror det kan bli en tøff tid, da kroppen verker, og hormonene sitter løst, men vi har da litt tid på oss også, og det nå bare gjøres.

Råd og tips tas i mot med takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det hadde aldri jeg taklet. Lillegutt sov på eget rom fra 3-4 mnd alder og hundene har aldri fått sovet på soverommet vårt (med unntak av de første dagene før hun ble trygg på egen soveplass).

Jeg vil sove helt i fred, ikke en gang mannen får komne borti meg når jeg sover :ler:

Det er godt vi er forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...