Soon Skrevet 23. mai 2011 #6661 Del Skrevet 23. mai 2011 Veldig lyst til å prøve å ta av ene siden på sprinkelsenga til E, men kjenner jeg utsetter det også...han har aldri prøvd å klatre ut av sprinkelsenga. Tror ikke det blir noen stor bursdagsfeiring på oss, han skjønner ikke så mye av det enda. Vi skal gifte oss den 20.august og han har bursdag 17.august - så han får nok litt gaver og masse slekt på besøk iallefall. Mange kommer jo noen dager før vi gifter oss også, og partyteltet i hagen skal opp på bursdagen hans, så i kan jo fint feire litt uansett. E har også vært oppe tidligi det siste, halv seks våknet han idag og var lys våken. Da er man trøtt enda altså. Men tror det ble litt tidlig, for han har vært gankse så trøtt og sutrete nå frem til duppen. Ble fort stille på rommet iallefall Og så må jeg skryte litt av han. Vi la han jo hos ett vennepar på lørdag, i en ukjent seng i et ukjent rom - han sovnet tvert og da vi skulle reise hjem, bar vi han sovende inn i bilen, kjørte hjem og han sov videre i senga si. Da ble jeg ganske så stolt ;) Og veldig godt å vite at det er gjennomførbart sånn til en annen gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 23. mai 2011 #6662 Del Skrevet 23. mai 2011 Og så må jeg skryte litt av han. Vi la han jo hos ett vennepar på lørdag, i en ukjent seng i et ukjent rom - han sovnet tvert og da vi skulle reise hjem, bar vi han sovende inn i bilen, kjørte hjem og han sov videre i senga si. Da ble jeg ganske så stolt ;) Og veldig godt å vite at det er gjennomførbart sånn til en annen gang. Sånt er så deilig å vite Vi har også gjort det et par ganger og da trenger vi faktisk ikke stresse med barnevakt (ikke det letteste i denne familien). Vi bruker koseteppe og sutt til L, det har liksom blitt noe han skal ha med seg når han sover. Så lenge vi har begge deler med så går det som regel veldig greit. Åh, så spennende med bryllup - ikke er det lenge til heller Satser på at jeg har fått presset ut mageboeren et par dager før det igjen, er jo lov å håpe Blir en begivenhetsrik sommer for mange dette her altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 23. mai 2011 #6663 Del Skrevet 23. mai 2011 Jeg tror det kan være verdt et forsøk, Minnie. Forøvrig vet jeg om en gutt i barnehagen som ikke brydde seg om bæsj i bleia, men likte ikke bæsj i trusa. Foreldrene kuttet bleia tvert når han fylte to, og det var en dag med uhell hjemme og en dag med uhell i barnehagen. Siden har han vært tørr. De trente på å sitte på barnedoen i barnehagen. Det var MYE GØYERE å øve når de andre ungene gjorde det samme. Aleneøving hjemme før de startet i bhg var ikke så stas. Så kanskje de kan øve litt med han i barnehagen. Ha to og to unger på potte sammen og lese bok f.eks. Det gjør de hos oss med de barna som er lite pottevillige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 23. mai 2011 #6664 Del Skrevet 23. mai 2011 Ja, jeg tror vi skal prøve på det. Vi ser jo fort om han skjønner det eller ei. Kanskje begynne med tissingen, for det vet vi jo at han klarer på do. De hadde aldri tatt seg tid til noe slikt i vår barnehage, er vel derfor mange ikke gidder å prøve nå denne sommeren fordi man vet at når barnehagen begynner så er det tilbake til samme pipa. Veldig synd, men sånn er det desverre. Men om vi kanskje hadde fått til litt tissing på do så hadde det vært en god start. Det er jo absolutt ingen hast og vi tar det litt som det kommer, men som jeg sa i stad så skader det ikke å oppmuntre dem litt. Datteren til min svigerinne blir 5 i desember og bæsjer fortsatt i trusa, hadde håpt å unngå det! Men det med trusa var interessant, det kan vi forsøke når han begynner å tisse på doen fast Ellers blir det mye klin, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 23. mai 2011 #6665 Del Skrevet 23. mai 2011 Det er absolutt noe å ta opp i SU, at bleieslutt ikke oppfølges godt nok i barnehagen. En kan jo lure på hvorfor, for å slippe å skifte bleie til ungene blir 3 og 4 er vel i alles interesse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 25. mai 2011 #6666 Del Skrevet 25. mai 2011 Finnes det noen generell oversikt over de mest normale leggetidene til barn etterhvert som de blir eldre? Altså, lillegutt la seg kl. 18 frem til han var ca. 18 mnd. Nå legger han seg kl. 19. Hvor lenge er det vanlig å legge seg kl. 19, og hvor lenge er de oppe etterhvert? Noen som har peiling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 25. mai 2011 #6667 Del Skrevet 25. mai 2011 Ja, dersom vi ser at det er suksess med do-treningen så må vi nok gi beskjed til dem. Er jo som du sier mye bedre det enn at de må skifte bleie til de er 4-5 år. Her har vi hatt to kvelder hvor han ikke har sovnet før klokken 20.30, er rett og slett lys våken og vil absolutt ikke sove. Vi får se hvordan det utvikler seg, ellers må vi gjøre noe med soverutinene vi også. Han legger seg som regel kl. 19.00 og står opp mellom 06.00 og 07.00. Også sover han alt fra 1-2 timer på dagtid, men den luren tror jeg virkelig han trenger for da er han stuptrøtt. Vi får se, kan være en periode han er i nå. Uansett så har han vært flink begge kveldene til å være i senga si Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
effy Skrevet 25. mai 2011 #6668 Del Skrevet 25. mai 2011 Vi legger O rundt kl 19, men det tar ofte 1 time før han sovner. Da sover han til kl 06-07 om morgenen. På dagen sover han 2 1/2 time, og det ser ut til at han har behov for den duppen. Jeg må ofte vekke han på dagtid, hvis han sover lenger enn til kl 14.30. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 25. mai 2011 #6669 Del Skrevet 25. mai 2011 Vi starter som regel leggerutinene rundt 19. Han er stort sett sovnet til 19.30, og våkner ca.06.30. Han sover en times tid i barnehagen, men oftest to timer hjemme i helgene. Da legger han seg gjerne noe senere, men ikke nødvendigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 25. mai 2011 #6670 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Jeg burde vel ikke svare, for jeg er temmelig fortvilet over sovestyret vi opplever for tida. Jeg håper at å være hjemme i hverdagsrutinene vil hjelpe, men akkurat nå opplever vi unntakstilstand. Tidligere i vår la hun seg kl 19-19.30, og sovnet greit, våknet kanskje en gang i løpet av natten, og stod opp rundt 06-07. I tillegg sov hun 1,5-2 timer i barnehagen. Men så begynte hun å våkne stadig tidligere; det tidligste jeg har måttet stå opp, var 03.45. Samtidig sovnet hun senere og senere. Vi forsøkte å kutte dagsøvn, men da ble hun trøtt to timer tidligere, og hyper rundt sengetid. Nå etter ferien har hun sovnet sent, rundt kl 21, og vi har derfor latt henne sove om morgenen når vi har hatt tid. Men det er ikke akseptabelt i lengden. I barnehagen har de også slitt med å få henne til å sovne i vogna, og har måttet holde henne i hånden til hun sovnet. Så jeg vet ærlig talt ikke hva som er på gang, annet enn at hun også er voldsom til å teste grenser, umulig å avlede, og ekstremt klengete i perioder. Kanskje hun er utrygg ift. hjemkomsten fra ferie? Jeg tror vi skal la det være sånn i kanskje et par uker, og se om det stabiliserer seg noe. Deretter er reduksjon/kutt av dagsøvn neste skritt, som jeg mistenker kanskje vil hjelpe. Endret 25. mai 2011 av Honesty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 25. mai 2011 #6671 Del Skrevet 25. mai 2011 Finnes det noen generell oversikt over de mest normale leggetidene til barn etterhvert som de blir eldre? Altså, lillegutt la seg kl. 18 frem til han var ca. 18 mnd. Nå legger han seg kl. 19. Hvor lenge er det vanlig å legge seg kl. 19, og hvor lenge er de oppe etterhvert? Noen som har peiling? 4,5-åringen min legger seg fortsatt klokken 19, han. Jeg tror et er veldig vanlig å legge seg i 19-tiden hvertfal frem til skolealder, pluss pluss. Min vennine har en 8-åring som legger seg ca halv åtte og min niese på 9 legger seg 20.30. Nå har storegutt begynt å ønske seg veldig å få være oppe litt lengre og vi lar han være oppe til 20-tiden noen ganger, hvis vi er på ferie eller har besøk av litt større barn. Det er usansynlig stas å få være oppe etter at tvillingene har lagt seg... Sovingen til tvillingene er fortsatt et kapittel for seg. De legger seg veldig greit, men styrer ofte veldig om natta. Dessuten er det veldig mye styr fra klokken 5.00.... Sukk, håper det gir seg snart. Vi regner med at det bare er noen måneder igjen før det bedrer seg for alvor. Storegutt sluttet hvertfal med nattestyr når han hadde rundet 2 år og et par måneder... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 25. mai 2011 #6672 Del Skrevet 25. mai 2011 Takk for svar. Det er jo deilig at de små legger seg tidlig for jeg synes det er fantastisk deilig med litt voksentid alene med mannen på kvelden. Lillegutt sovner veldig lett. Etter tannpuss og skift av bleie og til pysj er det lesing av nattabok. Da går han selv inn på rommet og klatrer det han klarer på sprinkelsenga og venter på å bli løftet oppi. Våkner som regel 06.30. Men vi har vel kun hatt to-tre netter totalt hvor vi ikke har vært inne hos han. Gjennomsnitt 4-5 ganger i løpet av natta. Inn for å gi smokk, trøste, snu han, en runde i stua, drikke vann... Jeg klager ikke for jeg får mange timer søvn totalt, men gleder meg sånn til sammenhengende søvn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussi! Skrevet 25. mai 2011 #6673 Del Skrevet 25. mai 2011 Her er det kveldsstell og senga 19-19:30. Så sover hun hele natta fram til alt mellom halv 7 og 8. Vært halv 7 litt for ofte i det siste. Spesielt når lillebror våkner for mat klokka 6 og nettopp har sovnet igjen. På dagtid sover hun 1,5-2 timer. Aldri noe problem og legge, men kan ofte være at hun ligger og prater og synger opptil en time før hun sovner på kveldene. Men det er jo tross alt bare koselig og høre på. Hadde forresten første gang uten dagsøvn 18 mai. Hun hadde nektet og sove i barnehagen, bare prata og syngi og de måtte ta henne opp til slutt så hun ikke skulle vekke de andre Så hadde de prøvd litt senere men fortsatt ikke interessert. Men sånn som hun var den ettermiddagen så er det leeenge til vi skal tenke på å kutte ut dagsoving Caramba: Jeg leste ett sted at det var viktig at de eldste fikk være oppe litt lenger så de følte litt på at de var større. om det så bare var 5 minutter lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 25. mai 2011 #6674 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Nå har storegutt begynt å ønske seg veldig å få være oppe litt lengre og vi lar han være oppe til 20-tiden noen ganger, hvis vi er på ferie eller har besøk av litt større barn. Det er usansynlig stas å få være oppe etter at tvillingene har lagt seg... Sovingen til tvillingene er fortsatt et kapittel for seg. De legger seg veldig greit, men styrer ofte veldig om natta. Dessuten er det veldig mye styr fra klokken 5.00.... Sukk, håper det gir seg snart. Vi regner med at det bare er noen måneder igjen før det bedrer seg for alvor. Storegutt sluttet hvertfal med nattestyr når han hadde rundet 2 år og et par måneder... Skjønner storebror godt jeg, det er klart han ikke vil legge seg samtidig som 2-åringer,han er jo "stor" gutt han nå Håper det blir bedre når de runder 2 år, tvillingene har alltid stått opp ganske tidlig, har de ikke? Husker L også hadde en laaang periode der han stod opp kl. 05.00-05.30 og da var vel dine også stort sett våkne Hadde forresten første gang uten dagsøvn 18 mai. Hun hadde nektet og sove i barnehagen, bare prata og syngi og de måtte ta henne opp til slutt så hun ikke skulle vekke de andre Så hadde de prøvd litt senere men fortsatt ikke interessert. Men sånn som hun var den ettermiddagen så er det leeenge til vi skal tenke på å kutte ut dagsoving Sånn tenker je også. Svigerinnen min snakker hele tiden om at nå er det vel ikke lenge til L slutter å sove på dagen? Men vettu, jeg skal nyte det til han ikke vil mer, tror det går av seg selv når man merker merkbare endringer i legging eller våkentidene. Selv har hun unger som bruker bleier i en alder av 3 (han bruker fullt) og snart 5 (hun på natta og bæsjer i trusa på dagen) så hun må vel se på seg selv først Det siste var kanskje litt slemt sagt, men jeg blir å gå i en slags forsvarsposisjon på den fronten. Det er få som har sluttet med dagsovingen på han sin alder så hvorfor stresse. Det er verre med suttebruk og bleieslutt tenker jeg, det er ting som, som regel ikke går av seg selv.. Endret 25. mai 2011 av Minnimusepus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 25. mai 2011 #6675 Del Skrevet 25. mai 2011 Med mindre det er noe galt ved barnet, så synes jeg det er veldig sløvt å la et barn på fem år bruke bleie. Jeg hadde ikke satt pris på å huske at jeg hadde brukt bleie som femåring og tisset og bæsjet meg ut. Men enkelte foreldre er direkte late når det kommer til bleieavvenning. 3 år er sent nok, mener jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 25. mai 2011 #6676 Del Skrevet 25. mai 2011 Kva viss ungen nektar å gå på do/potte, då? Binde han/ho fast, som i gode gamle dagar? Her er me i gong igjen og klagar på dei som lar 3-åringane gå med bleie... Skal love at det ikkje er pga latskap at min 3-åring brukar bleie døgnet rundt. Lett å ha eit slikt syn på det når ein har ein liten unge, eller ungar som går på do/potte så lett som berre det. Det er faktisk ikkje slik for alle. Minnimusepus: Du snakkar om forsvarsposisjon når det kjem til dagsovinga, kanskje svigerinna di har det slik når det kjem til bleieavvenninga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 25. mai 2011 #6677 Del Skrevet 25. mai 2011 Kva viss ungen nektar å gå på do/potte, då? Binde han/ho fast, som i gode gamle dagar? Her er me i gong igjen og klagar på dei som lar 3-åringane gå med bleie... Skal love at det ikkje er pga latskap at min 3-åring brukar bleie døgnet rundt. Lett å ha eit slikt syn på det når ein har ein liten unge, eller ungar som går på do/potte så lett som berre det. Det er faktisk ikkje slik for alle. Minnimusepus: Du snakkar om forsvarsposisjon når det kjem til dagsovinga, kanskje svigerinna di har det slik når det kjem til bleieavvenninga. Jeg sier at ved 3 års alder er det på tide å tenke bleieslutt. Jeg klager da vitterligen ikke på at de faktisk bruker bleie. Litt hårsår her? Nekter ungen, så har man selvsagt en stor utfordring, og jeg sier ikke at det er like lett for alle. Da er det gjerne godt å kunne spille på barnehagen om de er samarbeidsvillige. men når ungen er 4 og 5 og foreldrene ikke bryr seg om at de fortsatt bruker bleie, da mener jeg foreldrene bør gå i seg selv altså. ellers må jeg jo si at det var hyggelig å se deg her. Det er lenge siden sist. Håper alt er vel med deg og dine to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 25. mai 2011 #6678 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg sier at ved 3 års alder er det på tide å tenke bleieslutt. Jeg klager da vitterligen ikke på at de faktisk bruker bleie. Litt hårsår her? Nekter ungen, så har man selvsagt en stor utfordring, og jeg sier ikke at det er like lett for alle. Da er det gjerne godt å kunne spille på barnehagen om de er samarbeidsvillige. men når ungen er 4 og 5 og foreldrene ikke bryr seg om at de fortsatt bruker bleie, da mener jeg foreldrene bør gå i seg selv altså. ellers må jeg jo si at det var hyggelig å se deg her. Det er lenge siden sist. Håper alt er vel med deg og dine to. Hårsår og hårsår. Er vel heller lei det evinnelege maset om at det er "berre å setje ungen på potte/do", både her og andre stader. Eg meiner at ungane bør slutte med bleie ved 3 år eg og, men det er ikkje alt som går i praksis. Lenge sida sist kanskje, ikkje så ofte eg er innom denne tråden meir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 25. mai 2011 #6679 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Nei, det er klart det ikke er bare å sette ungen på potte og do. Det krever stort sett mer enn det. Det ser jeg jo i barnehagen det. Så det er klart man kan bli lei hvis man får mas fra alle kanter. Det blir noe annet for oss som visste om, og bevisst valgte EC da gutten var liten. For han er jo potte en selvfølgelig del av hverdagen, men det er klart ikke han heller alltid har lyst å sitte på potta. Doen er litt skummel, synes han. Endret 25. mai 2011 av Saeria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 25. mai 2011 #6680 Del Skrevet 25. mai 2011 Imli: Jeg sier absolutt ikke at det er bare å slutte med bleie. Hun er kjempestolt over at ungene hennes tisser på do og at eldstemann ikke går med bleie på dagen og det må hun få være. Jeg sier ikke at en 3-åring skal slutte helt med bleie, normalen ligger vel fra 3-4 år med bleieslutt. Det jeg synes er mye er snart 5-åringen som fortsatt bæsjer i trusa, det håper jeg at jeg slipper. L er ikke spesielt interessert i å gå på do, men til helgen skal vi begynne med klistremerker og oppfordre han litt mer enn det vi har gjort tidligere. Mange foreldre oppfordrer ikke til bleieslutt, da kan man heller ikke forvente at ungen skal slutte. Det kan vi forsåvidt ikke forvente om vi oppfordrer heller, men da skal iallefall ingen si at vi ikke har forsøkt I svigerinnen mitt sitt tilfelle så kan det være barnehagen har en stor del av "skylden også", det blir rett og slett slik at man gir litt opp når de ikke har tid til hver enkelt slik man skulle ønske med tanke på det å ta de med på toalettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå