Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

J sover fremdeles på dagen, tror det er ganske vanlig til de er rundt to hvertfall, men gjerne lenger og. Min venninne som jobber i barnehage sier det er veldig individuelt. Noen sover til de er over 4. Som regel holder de lenger på dagsøvnen i barnehagen enn hjemme, fordi det er mer intense og hektiske dager der, virker logisk for meg.

J sover stort sett mellom 1-2 timer. En sjelden gang mer, en sjelden gang mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I barnehagen sover han mellom 1 og 1,5 timer. En time er egentlig litt for lite, men blir han vekket, så blir han det. Hjemme i helgene sover han mellom 1,5 og 2 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her soves det en gang, som regel rundt 1 1/2 times lur. Det hender noen få ganger at vi må legge han to ganger, det er de tilfellene der han skal stå opp klokka 05.00.

I helgen hadde vi besøk av fetteren hans som er et knapt år eldre og da trengte han ikke sove noenting. Kommer nok veldig an på hvor mye som skjer. Tror de fleste slutter med dagsoving rundt 2 1/2-3 års alder. Her stresser vi ikke med å kutte ut, han må gjerne ha en liten dupp på dagen når neste kommer også :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E sover som regel 1 1/2 til 2 timer i barnehagen, mens hjemme sover han inntil 1 time.

Veldig glad han sover på dagen enda, han trenger det virkelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sover også mellom en og to timer på dagtid, sånn cirka fra 12 og utover. Nå legger vi henne nærmere 19.30, og så sover hun stort sett til nærmere 7 om morgenen. Selvsagt unntatt i helgene, hvor hun våkner 05.30 og sånt. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok vanleg å sove på dagtid til 2-2,5 år. Her slutta eldstemann ved 20 mnd, og mini har nesten slutta han og. Går ikkje an å leggje han på dagtid, men det hender han sovnar i forb. med bil/vognkjøring på ettermiddagane. Då lar eg han sove ein halvtimes tid, blir det meir, blir han vanskeleg å leggje. No for tida er han for øvrig vanskeleg å leggje uansett. Vil kun liggje i mi seng. Eg tenkjer at det viktigaste er at ungen er trygg, vil ikkje la han stå og skrike i senga si heile kvelden. Men samtidig vil eg jo ha litt tid for meg sjølv om kveldane... :sukk: Og når han søv i senga mi, søv eg ikkje alltid så godt. Og viss storebror og kjem innom i løpet av natta, kan dei vekke kvarandre, og då er det pysjamasfest i mammas seng. Mini er liksom litt liten til at det er uproblematisk å ha han i senga. Eg kan ikkje berre seie at han skal liggje på andre madrassen under eigen dyne, og true med at viss han ikkje ligg roleg, må han tilbake i eiga seng, slik eg kan med storebror.

Æsj. Må jo vere ein grunn til at han plutseleg er blitt slik, men eg veit ikkje kvifor. Eg vil jo ikkje at han skal føle seg utrygg, men samtidig treng me jo søvn, begge to/alle tre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt ut er par bilder på bloggen for de som vil se. Jeg slettet alt som var der for noen måneder siden, i et lite paranoiaanfall... Tror jeg har fått med de fleste fra denne skravletråden, men kommer du ikke inn og vil se - sa si i fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en litt vanskelig gutt i går kveld, men han sov i alle fall på natta. Nå i natt derimot. Illsint gutt som gråter sinna tårer og hyler. Ingenting roer han. Frustrert og trøtt nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stor og fin han er blitt, Aricept. :hjerte:

Jeg våknet 04.00 natt til i går, av ett enkelt hyl. Så ble det bom stille, men jeg fikk ikke sove videre, og stod opp 05.00. :sukk:

Og i dag har hun atter en gang utfordret tålmodigheten min ved (1) å blånekte å bli kledd på (yttertøy) før barnehagen, så jeg lot henne hyle og kledde på henne, for jeg hadde ikke tålmodighet og tid til sånt. Så, da vi kom i barnehagen, nektet hun å kle av seg yttertøyet igjen. :murvegg: Hun er langt fra like ille når det er pappaen som kler på henne, men han er mer tålmodig og tuller og tøyser med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E var urolig i natt, kastet opp litt og ble mye roligere.

Vi tok han derfor i barnehagen, for han var i fullt firsprang i dag og ingen symptomer på sykdom.

Men vi ble ringt fra barnehagen etter ett par timer, da hadde han feber og var ikke i form.

Pappa`n henta og tok han med hjem - her hjemme har han vært i storform, etter at han fikk sovet en time.

Men han vil ikke spise noe særlig.

Så la seg nå med bare noen små barnekjeks i magen...

Håper han sover greit i natt, er ikke like vant med såpass mye våkentid på natta lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein blir fort godt van ;)

Eg har i alle fall finni ut at mini ikkje kan sove på dagtid lengre. I går sov han ikkje, og sovna i det hovudet traff puta. I dag sovna han i vogna på veg heim, og eg høyrer han kosar seg der oppe enno :sukk: I det minste er det ikkje hyl og skrik, men kjedeleg når han ikkje sovnar, for han vaknar til omtrent same tid uansett, og dermed vil han nok sovne på dagtid i morgon og... Eg legg han aldri på dagtid, men eg kan jo ikkje mure meg inne heller, så eg er jo ute med vogna/syklar med sykkelvogna, og på ettermiddagane har han lett for å sovne, og då er det gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne se bilder i bloggene deres :)

Lillegull sover rundt 2 timer på dagen enda. Vi har ingen planer om å justere på dette, søvn gjør barn lykkelige :)

Ikveld tok han nattarunden sin (natta traktor, natta boka, natta do osv.), da han var på badet foreslo jeg at han skulle si "natta potta" også, den sto rett foran servantskapet. Da gikk han bare bort til den og dyttet den under servantskapet... handlingens tydelige tale :grinele:

I barnehagen får vi ofte høre at han er veldig god til å snakke. Han har både mange ord, og snakker tydelig. Idag hadde han imponert den ene tanta med å holde to biler i hendene, og si "mange biler". De sier ellers han er en tvers igjennom blid og glad gutt. Jeg synes i tillegg han er en nydelig gutt såklart. De fleste kommenterer spontant at han har veldig vakre øyne.

Jeg har ikke klippet han enda, hadde tenkt han skulle få ha skikkelig babysveis til han ble et par år gammel. Men det vokser litt pussig, han har bare kortkort foran og ved ørene, oppe på hodet og bak har han lengre og litt krøll. Når det har vært tørt og kaldt, har det innimellom stått rett ut, ikke så flott. Han har absolutt babyhår og ikke guttehår, så han ser ikke eldre ut enn han er. Jeg er også usikker på hvordan sveis han skal få som gutt. Han er født med mohawk (og har det forsåvidt naturlig enda, se over) så hadde vært litt kult å videreføre, men vil samtidig ikke at han skal se ut som en hooliganunge.

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er mine tre små på vei i barnehagen i morges :rodmer:

Storebror er så snill og omsorgsfull mot de små brødrene sine. Vi var på foreldresamtale i bhg, på eldstemanns avdeling, i dag morges (da jeg tok dette bilde på vei inn) og på slutten av samtalen leste ped-leder opp "intervju" med vår eldste. På spørsmålet "Hva gjør deg glad?" så hadde han svart -J&B gjør meg glad. "Hvem er det, da?" spurte ped leder (hun er ny), -Det er babyene mine, det, var svaret.

post-6595-0-58525900-1301566687_thumb.jp

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ViljaH: Jeg synes også gullet ditt er flink til å snakke :jepp: Her sies det endel ord, men han har tilgode å sette sammen to ord til en setning enda.

Jeg skal legge deg til i bloggen min :)

Caramba: så skjønt bilde og utsagn fra storebror :hjerter:

Her soves det også på dagtid. I bhg ca 2 timer (av og til mindre hvis han blir vekt), men hjemme i helgene kan han gjerne sove over 3 timer. Det har ikke noe særlig utslag på natta heller, så han skal bare få sove til vi merker at han ikke behøver det lenger :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så herlig ungene deres er og så skjønn storebror er Caramba :)

Fornuftig gutt du har ViljaH :fnise:

Her er vi på 4 dagen med feber igjen og om han har feber i morgen så tar vi nok en tur til legen. Jeg tar nok ikke i hvis jeg sier vi har hatt 30 sykedager med lillemann siden nyttår. Helt utrolig hvor mye syk han har vært, mye pga astmaen men også masse annet :sjenert:

Nå om dagen har han begynt å si neida mamma, også løper han avgårde. Da skal jeg løpe etter han :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini pratar ikkje i det heile tatt bortsett frå heilt enkle ord som mamma, se, den, bil og pus. Men han kan synge! Nynnar heile, korte sangar (som bæ-bæ lille lam o.l) og greier å synge strofer på 4-5 ord! Men snakke? Nei ;) Kanskje han er musikalsk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk kommer man langt med :) Det er med å skape god stemning her hjemme iallefall. Her er det sang og dans for alle pengene, spesielt om vi setter på sabeltann. Hiv og hoi er en kjent klassiker som tydelig vekker frem dansefoten hans :fnise:

Og når han danser, da er han sin far lik på en prikk.

Ser de er veldig flinke med musikk i barnehagen også, det er en stor del av hverdagen deres.

Nå ser jeg frem til 2-års kontrollen, det er vel ikke så altfor lenge til. Har alltid likt kontrollene, både i svangerskap og etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J prater heller ikke mye enda. Han har kanskje økt til 15 ord i det siste, men er ikke mye å skryte av nei :ler:

Og så herlige bilder dere har lagt ut alle sammen. Jeg har sett i bloggene til de jeg har fått tilgang til, men ikke kommentert. Skal prøve å få lagt ut et i helgen jeg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...