Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Saeria har nok erfaring. :ler: Jeg har en Swaddlebees, og den er grei nok, men litt stiv i borrelåsene. Men jeg foretrekker bleier med knapper.

For den som vil ha billige bleier, er det greit å forsøke å få tak i såkalte "Kina-bleier", som er one-size, koster bortimot ingenting (20-30 kroner), men som trenger ekstra innlegg. Jeg har to sånne liggende som nok ikke blir tatt i bruk her, for jeg liker ikke one size. Dersom noen er interessert, kan jeg godt gi dem bort. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er kinableia sånn størrelsesmessig da. Vil den rekke ut perioden og til et barn på over 15 kilo?

Så at ei på forumet hadde en gutt på 13, og hun kneppet bleia lang ute enda og regnet med den ville vare da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de er bemerkelsesverdig like FB OS, men har egentlig bare pakket dem ut, lagt dem innerst i skapet, og funnet ut at jeg ikke skal impulskjøpe bleier på dette viset når jeg har funnet ut hva jeg liker her i huset. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Vi har faktisk aldri prøvd FB OS. Vi hadde et par i XS når han var nyfødt, og de varte faktisk ganske lenge, og en i small. Sistnevnte var i en nyere modell, og de første i den gamle modellen med spisse hjørner på knappeflappene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saeria har nok erfaring. :ler: Jeg har en Swaddlebees, og den er grei nok, men litt stiv i borrelåsene. Men jeg foretrekker bleier med knapper.

For den som vil ha billige bleier, er det greit å forsøke å få tak i såkalte "Kina-bleier", som er one-size, koster bortimot ingenting (20-30 kroner), men som trenger ekstra innlegg. Jeg har to sånne liggende som nok ikke blir tatt i bruk her, for jeg liker ikke one size. Dersom noen er interessert, kan jeg godt gi dem bort. :sjenert:

Du kan godt sende dei til meg... :sjenert:

Kor får ein tak i desse "Kina-bleiene" då?

Den Swaddlebees-bleia eg har, er forresten med knappar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange på forumet har kjøpt hos alvababy. Litt høyere pris enn på ebay, men jeg forstår det slik at du kan velge gratis frakt ved utsjekk. De som kalles for 3.0 har to knapperader. En til å stramme ved lår, en til liv. Resten har kun en rad som strammer alt. Det er jo strikk i låra da, og de fleste er fornøyd med den med en rad såvel som den med to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så klart du kan få dem! Bare send meg en PM, så kan jeg gjerne sende dem til deg. Det er bedre at de blir brukt enn at de støver ned i skapet her, og vi har vel strengt tatt nok bleier. :)

De er kjøpt på Ebay; den ene har typisk suedecloth eller fleece (husker ikke) som innside, og jeg mener den er blå?; den andre er mønstret i svart, rødt og blått, og har bambusinnside. Men de trenger som sagt innlegg, og da synes jeg P'tit Dessous-innleggene du får hos bleieboden, eller litt billigere hos Babykind.co.uk, er best. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye bleier; de må vaskes før bruk? Hvor mange ganger? Holder det å skylle de, for så å tørke de? Evt. gjenta? Eller må de vaskes med vaskemiddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, de må vaskes først. Syntetiske bleier vaskes som vanlig, med vaskemiddel, og der mener jeg en gang holder. Naturmaterialer (hamp, bambus, bomull) suger bedre etter noen gangers vask, og de bør vaskes og tørkes flere ganger før bruk. Som oftest slurver jeg, og bruker dem etter første gang, men passer da på å skifte oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke for meg en liten en, jeg heller. Et vennepar av oss fikk nummer to i midten av januar. Førstemann blir to i juni. De koser seg de, men det er klart svangerskapet var mer krevende og de merker forsåvidt at det er en bitteliten en som også krever sitt i tillegg til ei som er i rivende utvilking av vilje og det hele.

Lykke til i tiden som kommer, Tussi. :) Dere finner nok en ny hverdagsrytme etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det ikke skjedd noe mer ;)

Så vi går bare og venter. Eller, venter egentlig ikke så mye. Har det ikke travelt, han kommer når han kommer. Får ikke gjort noe fra eller til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda et spm i forbindelse med tøybleiebruk. Det dukker opp nye ting hele tiden. :ler:

Etter hva jeg har skjønt skal man ikke bruke salve på stumpen fordi det tetter bleiene. Ikke noe problem hjemme da vi ikke bruker noe stellesalve, kun et par ganger hvis han har vært sår. Men i barnehagen er de fan av stellesalver. Virker som de klæsjer på uansett. Så gjelder det at alle stellesalver tetter eller er det bare de sinkholdige? Finnes det evt. noen salve vi kan gi til barnehagen (og ha i bakhånd selv hvis det skulle oppstå sårhet) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel stort sett sinksalver som tetter bleiene, og helst bleier med syntetisk innerstoff. Vi har satt en Magic Stick i skuffen hennes i barnehagen, og den brukes ved behov. Hjemme bruker vi sjelden noe, men da er det enten Badger Baby Balm (kjøpes kjempebillig for eksempel på iHerb.com, eller dyrt hos bleieboden), og i nødstilfeller Lykkelig som Liten stellesalve.

Alle disse funker tusen ganger bedre enn sinksalve i mine øyne, som bare lager tørre flekker. Men best er det selvsagt å ikke bruke noe som helst. Ellers må jeg få tipse alle om et alternativ til fleecepapir til å bruke i bleiene for å fange opp bæsj. Her tåler ikke jenta rispapir særlig godt, og bleieboden var konstant utsolgt for det dyre fleecepapiret, så jeg bestilte tre ruller av Little Green Earthlets Ultra Biodegradable Liners fra babykind.co.uk, og det kostet meg rundt hundrelappen for 300 ark, mot 69 for 100 hos bleieboden. De er supermyke og fine. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen erfaring er at et tynt lag salve som dekkes av fleecepapir, ikke gjør noe fra eller til. Vi har også smurt han med karbamid som er en fet type krem, uten at det har tettet bleiene. Men vi har i all hovedsak smurt på lår i det siste da.

For litt rød stump er Magic stick veldig fin. jeg venter også noen kremer fra CJ's som skal være veldig gode. Kan avlevere rapport når jeg har testet de. Lykkelig som liten skal også ha gode salver/kremer.

Magic stick sverger de fleste tb-brukere til å ha i hus uansett da: http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=261

Lykkelig som liten: http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=802

Cj's: http://www.cjsewingroom.com/?p=327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk brukt noe sinksalve i de verste periodene med tannbæsj, og jeg kan ikke si at det har tettet bleiene våre. Vi bruker rispapir imellom, og føler det er barriere nok mot bleiene. På de ulike forumene er det ikke anbefalt, men jeg synes det funker greit nok. Bruker så sjelden salve at jeg har ikke tatt meg råd til de mer ekslusive variantene som anbefales. Vi har billig sinksalve og en salve sheabutter som jeg fikk i barselgave og vi har nesten ikke brukt noe av noen av de. Foretrekker den med sheabutter, men har sinksalve i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store er barna deres nå? Jeg vet ikke 100%, men jeg fikk lurt I opp på vekta i dag, og da viste den 10,2 kg med litt godvilje. Så hun er nok 10 kg, og knappe 80 cm. Det er egentlig greit, for da har hun lagt på seg ca. 500 gram siden august, men vi skal jo på vekstkontroll i februar (utsatt fordi de ikke hadde noen timer som var mamma-i-jobb-og-alene-vennlige), så da får vi tallene. Hun er uansett ikke den største, og er ganske smal, men det er vel bare sånn det er. Begge foreldrene er ganske tynne, også, selv om vi er gjennomsnittlig høye.

Gutten til en kollega av meg veier mer enn I, men er 10 cm lavere, og 8 måneder gammel. Sa noen "buddahbaby"? :fnise:

Gutten til en kollega av meg er over 10 kg, og 5,5 mnd..

Jeg skal veie på freddan tror jeg, på helsestasjonen, i anledning 18 mnd jubileum :) Skal komme tilbake med tall da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...