Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

takk for støtten :klem: Har jo lenge kjent på at dette ikke ville gå i lengden og vært lei av å ha en "tenåringssønn" i tillegg til mine 2 små. Men jeg tenker på sommerferien 2011 vi planla å dra til Danmark, hytteturene på hans families hytte, kommende sammenkomster/rundager vi er invitert i på hans side av familien/vennekretsen, kommende jul osv osv. Å skulle gå er på en side enkelt, men på den andre siden så utrolig trist og vanskelig. Tenker på at jeg ikke vil ha råd til å kjøpe meg en 3 roms på denne siden av byen (hvor vi har barnehage der barna stortrives. vil heller ikke leie da jeg vil ha et stabilt boforhold. Har jeg råd til å kjøpe både lght og bil feks osv osv. Drømmen om enebolig med hage hvor jeg bare kan sende ut barna forsvinner i horisonten.

Redd for at jeg havner opp i en 2 roms med familiekøye på soverommet og en gammel bil med manuellt gir (og jeg som bare har kjørt automat) :tristbla: :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett hva som skjer, så vil det nok bli en orden på det hele. Jeg skjønner at dette er veldig leit, og krysser fingrene for at dere får det fint hvor enn dere måtte endre opp med å bo. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Sympati utdeles til Honesty og Eliza*

Lillegull har blitt så aggressiv de siste dagene. Er deres også det? Lurer på hvor han har det fra, barnehagen? Ved måltider, så kan han pælme ivei skjeen eller koppen så det ljomer etter. Hvis jeg nekter han noe, så hyler han. Hvis jeg fortsatt nekter, så slår han meg i ansiktet med flat hånd. DET får han ikke lov til. Jeg prøver å få han til å slutte med å pælme kopper og kar også, ved å være streng og si at det ikke er lov, eller at mamma synes ikke det er noe gøy. Han ler likevel. Jeg vil ikke at min blide søte sjarmør skal bli til en pøbelunge!

Han har nok bare oppdaget at han har egen vilje, og kan bestemme selv. Og ikke minst: VIL bestemme selv. Vi har hatt det litt sånn i en periode nå, og hun kan bli rasende over bagateller dersom hun ikke får bestemme. Hun raser og tramper med føttene. :fnise: Min løsning er å la henne velge selv der det er praktisk mulig, men der det ikke finnes noe valg, bør man ikke presentere det som om det finnes noe valg. For eksempel er det lurt å si "nå skal vi skifte bleie/dusje..." (sett inn potensielle problemområder) i stedet for å spørre: "Skal vi gå og skifte bleie?". Ellers så gjelder vel det samme som ellers: Ta bort fra situasjonen, forklar hvorfor man ikke skal gjøre sånn, og ignorere negativ/rose positiv oppførsel.

Her er vann plutselig blitt kjempeskummelt, og hun går i vranglås dersom hun må dusje/bade, men faktisk også i går i barnehagen, da de hadde vannlek. :roll: Jeg lurte fælt på hvordan hun ville oppføre seg på svømming samme kveld, men der fikk jeg både vasket henne uten en lyd, samt at hun var seg selv i bassenget. Forstå det den som kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine små har også skikkelig temperament og tenner på alle plugger når noe går dem litt i mot. Da flyr tallerkener og drikkekopper, leker og alt annet i nærheten veggimellom. Eldstemann var også sånn, tror det er vanlig i den alderen. Når språket kommer, så er det lettere for dem å forklare hva de vil, så da blir de ikke så sinna når vi ikke forstår.

Til Eliza :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips Honesty.

Jeg har prøvd to strategier. Først å si at det ikke er lov å kaste kopp/skje/tallerken, mens jeg samtidig flytter det innover på bordet så han ikke rekker tak i det. Etter en stund får han prøve igjen. Det har ikke vært noen stor suksess..

Så prøvde vi at jeg gjorde det samme, mens jeg samtidig gikk fra bordet. Det funket ikke heller.

Neste strategi er å ta han ut av stolen når han gjør det. Det er den jeg har mest tro på, men har prøvd å finne enklere måter først. Delvis fordi han gjerne er grisete og må vaskes i ansikt og hender før han kan slippes løs. Og delvis fordi jeg vil ikke nekte han mat. Han kunne jo fått komme tilbake til bordet etter en stund, men helst ikke, da jeg ikke vil ha en unge som løper frem og tilbake fra bordet. Og meldingen er sterkest hvis han blir fjernet fra bordet for godt et par ganger.

Det funket iallefall som gull da han prøvde seg på å bite puppen. Da ble puppen kontant pakket bort, og kosestunden var over, med beskjed om at "puppen får aua når du biter og blir lei seg". Det tok ikke mer en et par ganger med den strategien, før han skjønte tegninga. Han sluttet å bite før han hadde egentlig begynt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store er barna deres nå? Jeg vet ikke 100%, men jeg fikk lurt I opp på vekta i dag, og da viste den 10,2 kg med litt godvilje. Så hun er nok 10 kg, og knappe 80 cm. Det er egentlig greit, for da har hun lagt på seg ca. 500 gram siden august, men vi skal jo på vekstkontroll i februar (utsatt fordi de ikke hadde noen timer som var mamma-i-jobb-og-alene-vennlige), så da får vi tallene. Hun er uansett ikke den største, og er ganske smal, men det er vel bare sånn det er. Begge foreldrene er ganske tynne, også, selv om vi er gjennomsnittlig høye.

Gutten til en kollega av meg veier mer enn I, men er 10 cm lavere, og 8 måneder gammel. Sa noen "buddahbaby"? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise:

Jeg vil tro at G ligger et sted mellom 11 og 12 kilo. Lengden er jeg ikke sikker på. Alle sier han har strekt seg da, men det er ikke så lett for oss å se, som har han i det daglige.

Han har nå fått tilbake de runde lårene og de lubne armene etter julas sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E er mellom 10 og 11 kg, og sist vi målte lengde var han 76,5cm - det begynner å bli noen måneder siden, så vil tro han nærmer seg 78-79cm.

Han er jo på gjennomsnittet på vekt tror jeg, men litt kortere enn "Normalen", etter arv fra pappa`n ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på percentilskjemaene, ligger nok I på 25-percentilen både på vekt og høyde, og det er vel der hun har ligget siden hun begynte å bevege seg framover. :)

Hun vil forresten fortsatt ikke bade/dusje. Badebaljen er helt krise, og hun klikker helt dersom jeg lukker badedøra. Derfor forsøkte jeg å ta henne i dusjen hos besteforeldrene i stedet, dersom det var dusjen hjemme hun reagerte på. Men neeida, hun var absolutt ikke fornøyd, og skrek som en stukken gris. :roll: Jaja, jeg håper det er en fase som går over, for det nytter ikke å ikke dusje/bade, og når ingen lokkemidler funker, får vi bare gjennomføre raskt, og rose henne dersom det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bading er (heldigvis) kjempestas enda her. Vi bader han en gang i uka. Vasker jo selvsagt hender/armer og ansikt daglig, ofte flere ganger for dagen. Han har nå begynt å vise tendenser til eksemhud, så vi bør helst ikke bade for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her blir det som oftest to ganger pr. uke, men da en tominutters dusj. Den ene er etter babysvømmingen på torsdager, og så blir det gjerne på søndag i tillegg. I har hele livet hatt veldig tørr hud med eksemflekker, så vi unngår mye bading, men prim eller smøreost i håret er ikke så veldig kjekt. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E bader også 1 til 2 gange ri uka - spurte fordi jeg syns det virker så lite, men vil ikke utsette huden for "uttørking".

Han har også tendenser til litt tørr hud nemlig.

Han elsker å bade da - står ofte ved døra og hopper og roper "bade, bade, bade" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, er det komt leverpostei i håret, eller annet snusk, så er det klart det blir en dyppings til. I dag skulle han helst ha hoppet i badekaret med både bleie og klær på! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å lese om høyde og vekt på deres barn nå. Er lenge siden vi har målt og veid J, kanskje jeg skal gjøre det til uken. Han var vel 11,5 kg og 82 cm på 15 mnd-kontrollen, føler han har vokst en del siden det, så blir spennende å se. Har måttet gå over mer og mer til str 92 nå etter jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E bruker 86, noen få plasgg i 80 passer også fortsatt, gjelder særlig vintertøy/utetøy, så det er jo godt ;)

Tror det blir lenge til 92 her, han er ganske kort, så 86 buksene er fortsatt halv-lange, mens bodyene kanskje må byttes om en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I har fortsatt ikke vokst fra 80-klærne, med unntak av noen få bukser som begynner å bli litt korte i beina. Jeg måtte også ut og kjøpe ny Reima-dress til henne, for siden hun sitter en del i snøen, er det lurt med litt lengre bein. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...