Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Mens vi har hatt sirkus fra klokka tre. Heldigvis sov han godt på første lur, slik at jeg fikk litt søvn. Om enn i noen ubehagelige stillinger, og avbrutt, fordi lillemann breiet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å si at han klarte å kline ene fingeren inn i øyet mitt i dag, og han har nok rispet litt på hornhinna med neglen, for jeg er enda sår. :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NiChia

Innom for å fortelle at natt til i dag har overgått alle andre netter. Hun sov fra 1930-0030 og fra 06-0830. Også sov hun kjeempelenge fra 1200-1630 og da vekte jeg henne for at hun skulle få middag. Og mens vi ga henne middag hørte jeg jammen meg at det klirret i munne hennes. Og når vi kjenner etter er det jammen meg ikke bare en tann, men TO tenner nede foran nede. Etter middag gned hun seg i øynene igjen så nå har vi akkurat bada for å strekke ut tiden litt også legger vi henne nå. Regner faktisk med at hun kommer til å sove ganske lenge nå, ikke rart hun ikke har fått sove og vært sur og grinete når det har kommet to tenner på en gang! :)

Endret av NiChia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, NiChia - to på en gang - ikke værst. Gratulerer :)

Og stakkars jenta di, ikke rart hun var urolig i natt da!

Får håpe på en god natts søvn for alle tre nå da :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om tenner;

hvor lang tid tar det før tennene vokser helt opp?

Synes det tar så lang tid. Det er nå fire eller fem uker siden første tann og tre eller fire uker (husker ikke helt) siden andre tann. Den andre tanna ser vi såvidt hvis vi stikker hodet inn i munnen hans :ler:. Første tanna er vel 3-4 mm lang over tannkjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grattis med to tenner, NiChia. :)

aricept: Jeg kan tenke meg han sjarmerte alle, ja. :) Forøvrig så voste tennene til G i noen måneder, så det går ikke direkte fort, nei.

I dag presterte G å være våken i rett over 6 timer. Så la vi han, han sov 35 minutter og våkna. Da fikk vi i han kveldsgrøten, og nå sover han. Han har bæsjet 4 ganger i dag, og det var ikke beskjedne mengder det var snakk om tre av gangene, så noe er tydeligvis i gjære. Selv om vi ikke ser stort i munnen hans da.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg den ene av fortennene oppe endelig har brutt gjennom; det kjentes i hvertfall sånn ut det millisekundet jeg klarte å komme til for å kjenne. Hun er fortsatt grinete, og vanskelig å legge, og har i tillegg ikke sovet veldig mye i dag, men det har jo skjedd så mye, og hun har vært sammen med tante og også hilst på søskenbarna sine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricept: Jeg vet ikke helt hvor fort tennene vokser, men de to tennene han har er nå like langt ute. Det er under 2 mnd siden han fikk den første, og den andre kom ca 3 uker senere tror jeg det var, så det tok vel kanskje en måneds tid er.

Mye styr her i kveld.

Sovnet 18.50, og etter 40 minutter våknet han og sutret og grein og styra, og ville ikke sove igjen før ca kl 21... Ikke vært et pip etter det da, så får håpe han sover godt i natt.

Kjære var glad til da, for da fikk han kosa litt med lillegutten da han kom hjem fra jobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri så galt at det ikke er godt for noe, Soon? ;)

Honesty: Håper det er tanna som har funnet veien ut i lyset. Her sa mannen at G ikke ville blir tatt på høyre side av tannkjøttet nede. Vi har opplevd det før da, uten at det ble noe tann av det, så jeg forventer ingenting. Det var venstre siden jeg syntes jeg kunne skimte noe (som jeg antar bare er refleksjon), så hadde han sagt den siden, hadde jeg øynet håp. Oppe er det null action.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at det mest sannsynlig var tennene som var grunnen da, Nichia. Ikke noe moro når de små ikke har det bra.

Her har vi hatt travel dag i dag. Vi skal til Larvik i morgen og feire 70-års dagen til svigerfar. Men pga vulkanutbruddet på Island er flyet vårt kansellert. Vi har bestemt oss for å leie bil istedet, og kjøre nedover og da følte jeg at vi måtte ha nytt bilsete til lillegutt. Babysetet er så lavt, og det ser veldig trangt ut for ham. Det er helt fint til de småturene vi kjører en sjelden gang i blant (vi har ikke bil, men leier gjennom bikollektiv noen ganger), men for en tur på 9-10 timer må han ha et mer komfortabelt sete.

Vi endte med iZi Combi Isofix. Håper lillegutt er fornøyd på turen ned i morgen. Det er en laaaaang kjøretur, så vi må begynne tidlig. Og hvorfor sitter jeg oppe nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hos oss det ikke er en tann i sikte nå vel? Ser litt forhøyning nede bare, ikke virker det ubehagelig eller som om det klør heller. Synes det drøyer nå jeg altså. Håper at noen tenner kan gjøre det lettere for henne å spise. Hun vil jo ikke ha most mat, hverken den ene eller andre typen. Og biter tar sin tid når man ikke kan tygge. Så da går det i smaking foreløpig, og grøt og mme som hovedføde.

Hun får tre grøtmåltider om dagen nå, og et med brødbiter/mme og et med middagsmaksbiter (så mye hun orker selv om det ikke blir særlig mye) og et med fruktmos/mme. I tillegg har hun en sen kveldsmat på sengekanten med mme sånn i ellevetiden om kvelden og en oppvåkning for mer mme. Vi holder på å kutte mengden hun får på sen kveld og natt, og satser på å begynne med vann om natta nå snart, ettersom hun endelig har begynnt å like å drikke vann.

Hun fikk til tutekoppen med sølesperre for første gang i dag. Hehe, en merkedag! Vi har prøvd og prøvd og prøvd lenge nå, og tatt av sølesperren sånn at det kom vann bare ved å helle litt på den.

Ellers er det full aktivitet om dagen, hun krabber og krabber og reiser seg opp etter alt hun får tak i. Begynner å skjønne teknikken med å gå sidelengs også nå, så nå kommer hun seg rundt stuebordet også. Var veldig moro å få krabbe rundt i skogen i hvertfall, fikk smakt på gammelt løv, barnåler og masse spennede :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur, BD. :)

Kvist: Håper hun får til dette med annen føde enn grøt og MME snart. Det hjelper jo på med en tannebiss, men det er også hjelp i at de lærer teknikken med å bruke tunga slik at maten kommer mellom gommene. ;)

Her har vi hatt knirkeorkester siden firetiden i natt, så han ble tatt over i senga. Det hjalp litt hvertfall. Nå sitter katten og ser misbilligende på han der han ligger og leker på matta si. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saeria: Snuppa her får til å "tygge" med gommene, men tror rett og slett hun ikke gidder så mye når hun er skikkelig sulten, Da er det bedre med noe som går litt fortere. Men noen ting går ned på høykant da. Særlig fisk, både ovnsbakt, kokt og som sushi :ler: Og brød uten pålegg, og appelsinbiter. Vi har ei sær frøken skjønner jeg, for hun får tilbud om grønnsaker av i hvertfall to-tre ulike slag hver dag, og har fått det i tre-fire måneder, så langt er det vel bare noen få sellerirotbiter som ikke har kommet rett ut igjen... ehh, ja og vannkastanjer da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må være veldig sliten for tida, for nå er det tredje natten på rad at jeg sovner under amming om natten, og da blir snuppa gjerne liggende på brystet mitt i flere timer. :eeeh:

Jeg tror nå at det verste er over når det gjelder tannsirkus, for det er i hvertfall hull i gommen, og jeg kan kjenne en kant på den ene tannen. Men jeg jinxer vel bare ved å skrive det. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også mye surr og styr rundt soving, så jeg håper og tror det er tenner på gang. Jeg har jo i tillegg gleden av å ha to som vekker hverandre i ett kjør både til blunder og på kvelden når det er noe som plager dem. Mannen og meg fant ut at vi skal flytte den ene sprinkelsenga inn på gjesterommet noen dager for å få litt mindre kaos...

Jeg sier til meg selv: det går over, det går over, det går over. Vi hadde jo glemt hva nattevåk var da størstemann var 20 mnd og vi bestemte oss for å prøve på en til, så det er forhåpentligvis snart slutt på det verste styret.... (hvis man ser litt stort på det :gjeiper: )

Ellers er begge blitt svært mobile og er høyt og lavt. Den ene tvillingen kan til og med si et par ord, nemlig "nei, nei, nei" og "mamma".... Jeg er ganske sikker på at det ikke er tilfeldig, hvertfal ikke "nei, nei, nei" siden jeg sier det 100 gang om dagen når de kaster seg over bokhylla :gjeiper: Hoderisting og "nei" er forøvrig kjempegøy, de ler seg ihjel hver gang. Klarer ikke holde meg alvorlig heller fordi de er så vittige når jeg kommer med pekefingeren. Da går armer og ben og de små kroppene rister av latter.... Jaja, det blir tidsnok tid til å bedrive oppdragelse, de er litt små for sånt. Det beste er å bare flytte dem vekk og gi dem storebrors Duplo-eske til å rote i, den elsker de.

.................Og der var den ene i gang i hylla igjen, tror jeg bare overser han litt, jeg.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvist: :ler: Synes jeg ser ungen spytte ut den ene grønnsaken etter den andre.

Honesty: Hull på gommen er hvertfall lovende. Her er det ikke hull å spore, men kave skal han.

Caramba: skal si de små har utviklet seg! Si ord, er ordentlig mobile og det hele. Håper nattevåken gir seg snart da, og håper jeg ikke får en plutselig lyst på enda en når G er 20 mnd. :ler: Vi føler vi har nok med han, så all ære til deg som har to små som suser rundt + en større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har lillgutt fått sin første tann :hoppe:

Faktisk lurer jeg på om det har kommet fram 2 stk, for det er to kjempestore tagger nede i munnen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med tann/tenner, Effy ;)

---

Vi har vært og veid og målt lillegutt idag.

Nå er han 8800g og 67,5cm :)

Siden 2.mars har han "økt" med 710g og 1,5cm med andre ord :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...