Saeria Skrevet 29. januar 2010 #2901 Del Skrevet 29. januar 2010 Mmm... Hvordan er det med vokabularet til deres små? Min har i det siste gått over fra de typiske drøselydene som rrrrøøøøø, og til bababa, bububaba,mamapapapa...småpludring altså. jaja...ikke akkurat nå...nå sutrer han i vogga i håp om at lekene gjør som han vil, og at jeg skal komme for å plukke han opp...selv om det ikke er moro å være på hverken gulv, sofa eller fang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 29. januar 2010 #2902 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg vil ikke på noen som helst måte at vi skal slutte med diskusjon, eller at andre skal slutte med å fortelle sine måter å gjøre ting på. Spesielt interessant er det da å høre fra f.eks. Saeria og Honesty som jeg tror gjør mest annerledes enn meg selv. Det er jo spennende å høre om andre metoder. Som sagt, det jeg reagerte på var måten det ble sagt på. Jeg har mange ganger følt jeg har måttet forsvare egne metoder uansett om det har vært snakk om mat, søvn, gråting eller bleier. Men tydeligvis er det jeg som overreagerer, så ha meg unnskyldt. Det er ikke alle som har like stor tro på seg selv, eller er trygge i morsrollen (les: meg). For å være ærlig så har jeg ikke anelse om hva jeg driver med.. Har null peil på unger, aldri interessert meg for eller likt unger og aldri hatt noe med de å gjøre før jeg fikk min egen.. (og folk med dårlig selvtillit som meg selv vil gjerne gjøre alt perfekt, så ikke noen kan ta de på alt det dårlige de føler om seg selv..) Hvordan er det med vokabularet til deres små? Min har i det siste gått over fra de typiske drøselydene som rrrrøøøøø, og til bababa, bububaba,mamapapapa...småpludring altså. Samme skifte skjedde hos oss for noen uker siden. Nå er det mer ordentlig prating, særlig mamamamama og dadadadada. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 29. januar 2010 #2903 Del Skrevet 29. januar 2010 Her er det vel det samme når det gjelder prating; hun prater i vei, men det går mest på ååååå, øøøø, osv. Men hun har lært å hyle på innoverpust de siste dagene, og det er ekkelt å høre på. Hun øver vel til å bli skikkelig skravlekjerring. Hun er forresten seks måneder gammel i dag. Ang. det å vite hva man gjør. Vi er flere i den båsen, men jeg føler meg fram, og leser dessverre altfor mange bøker, for eksempel om søvn, som har vært det store problemet her i gården helt fra de første ukene, og egentlig fortsatt, uten at det hjelper på forvirringen. Men jeg er en teoretiker, selv om jeg har innsett at det ikke er så lett å gå etter boka bestandig. Og dessuten har jeg ganske mye trass i meg, og liker å gjøre ting på min måte, så derfor kan det nok høres litt rart ut. Vi får ikke til den grøten, tror jeg. Som jeg har sagt, gaper hun villig vekk for de første par skjeene, men så er det bom stopp. Og dessuten har hun begynt å gulpe. Jeg skal forsøke med avocado/banan-mos igjen i morgen, for det likte hun i hvertfall godt, og for å se om det hjelper på gulpingen. Hun har jo aldri gulpet noe før, det har gått ukesvis mellom hver gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 29. januar 2010 #2904 Del Skrevet 29. januar 2010 Her har også vokabularet endret seg siste dagene. Men ikke noe mamamamamam aller papapapapa enda. Mer Eueueueueueueueueue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 29. januar 2010 #2905 Del Skrevet 29. januar 2010 Her har også vokabularet endret seg siste dagene. Men ikke noe mamamamamam aller papapapapa enda. Mer Eueueueueueueueueue En liten ambulanse i hus altså? Jeg stemmer i med Honesty. Jeg føler meg ikke akkurat allvitende hva morsrollen angår, den blir nok utviklet etterhvert som vi beveger oss fremover. Eller som min søster sa...Man utvikler seg i takt med ungene. Det er vel bare Imli som har erfaring fra før, og jeg tror nok hun også lærer litt nytt av S. Det som fungerte på T fungerer jo ikke nødvendigvis like bra på lillebror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 29. januar 2010 #2906 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg er hvertfall ikke allvitende, men føler meg likevel trygg på at vi er gode nok foreldre for J. Har lest masse, lært av andre, men aller viktigst er det å følge magefølelsen for hva som er riktig for sitt barn I dag gikk forresten ukokt eplemos ned på høykant til middag Så dere på Shrödingers katt i går? Der var det et lite klipp om hvordan man "skal unngå kresne" barn. Forskning fra England viste at det er et vindu fra 4-10 mnd hvor det er spsielt viktig å introdusere masse smaker til barnet. Programmet kan sees på NRK for de som er interessert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 29. januar 2010 #2907 Del Skrevet 29. januar 2010 Ja, jeg så det; spennende. Her forsøker jeg å la henne smake så mange ting som mulig selv om ikke alt er like populært. Det hun har likt best hittil, har vært nevnte avocado/bananmos, mens hjemmelaget havremelsgrøt fikk henne til å snu seg bort. Hun har også (jeg skjemmes...) fått smake ørlite leverpostei på en finger, og det var visstnok også godt. Vi lager masse forskjellig mat av rene råvarer her i huset, så jeg håper hun ikke blir altfor kresen. Selv om man ikke kan garantere noe, kan man jo oppmuntre ved å introdusere dem for mange forskjellige smaker i ung alder, og etterhvert oppmuntre til å smake på alt, men aldri tvinge. Akkurat dette er et lite hjertebarn for meg, for jeg er selv oppvokst med å måtte spise opp all mat uansett, og det har preget meg inn i voksen alder. Er deres små også veldig interesserte i å stappe hele foten i munnen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 29. januar 2010 #2908 Del Skrevet 29. januar 2010 Er deres små også veldig interesserte i å stappe hele foten i munnen? jepp, her er det om å gjøre å få begge føttene i munnen samtidig, faktisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 29. januar 2010 #2909 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg kan ikke skjønne hvorfor det er attraktivt, men de gjør det vel fordi de kan, rett og slett. Rulle gjør hun helst om kvelden, når jeg vil hun skal sove. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 29. januar 2010 #2910 Del Skrevet 29. januar 2010 Min har enda ikke fattet interesse for tærne sine, for han er alt for opptatt med å stappe hele hånda inn i stedet, og alt som ellers måtte befinne seg innen nær griperadius. Tenker jeg skal se det programmet når G har sovnet. Pappaen holder på å gi melk, og skal legge han etterpå. Da har han holdt det gående i litt over to timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 29. januar 2010 #2911 Del Skrevet 29. januar 2010 Huff, synd med skriking og sjukdom hos ungane dykkar då Skjønner me er heldige med S. Han er ein enkel unge å ha med å gjøra stort sett *bank i bordet*. Han har riktignok sovi litt dårleg i det siste, sikkert pga tennane. I natt sov han ganske bra, var berre våken 2 gonger for amming, sov ells frå 20 til 6. Men har vori masse netar i det siste der han berre har sovi 2-3 timar fyrste økta, slik at eg har måttet ta fyrste amming allereie før eg leggjer meg, og så har han vakna 1-2 timar etter det igjen, hamna i senga vår og liggi og kava resten av natta og vakna kvar time Me hadde ein så fin periode då han var rundt 3 mnd, då han sov 10-11 timar kvar natt med berre ein matpause. Men men, det blir nok betre Fyrste tanna er veldig nær å bryte fram, kjenner heile tanna med fingeren, og trur kanskje ein liten del av den er igjennom. Uansett kan det ikkje vere meir enn ein dag eller to til før heile tanna er i mellom. Er venstre fortann nede, trur det er den som ligg inntil hjørnetanna faktisk, ikkje ein av dei to framste, som eg trudde ville komma fyrst. Han er berre 4,5 mnd då, ganske tidleg ute med tennar syns eg. Storebror var nesten mnd eldre då han fekk fyrste tanna. Eg er forresten sikker på at me alle er dei beste mødre for ungane våre Men me er alle forskjellege. Ikkje så lett når ein diskuterar slikt i forum, kontra "live". Lettare å tolke ting annerleis enn slik det var meint når ein berre skriv i forum. Håpar i alle fall ikkje eg har såra nokon Eg veit godt at eg kan vere litt i overkant frittalande til tider, berre spør vener og familie Ha ein fin helg alle saman! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 29. januar 2010 #2912 Del Skrevet 29. januar 2010 Da ligger våre ganske likt hva tenner angår, imli, og det er tidlig, ja. Men heller det enn hva stakkars lille gutten til Soon opplever. Kløing i flere måneder, uten resultat. Det kan ikke være så stas for han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 30. januar 2010 #2913 Del Skrevet 30. januar 2010 Da ligger våre ganske likt hva tenner angår, imli, og det er tidlig, ja. Men heller det enn hva stakkars lille gutten til Soon opplever. Kløing i flere måneder, uten resultat. Det kan ikke være så stas for han. Jeg begynner nesten å bli litt fortvilet, syns det er merkelig han skal holde på i 3 hele måneder i strekk og klø så veldig. De siste dagene nå har han vært helt febrilsk igjen, "dirrer" nesten i kroppen for han tar i for å klø...men syns det er vanskelig å få sett om det er noe på veg. --- I går feiret jeg og kjære 2 års jubileum - var ute og spiste, shoppet litt og så var vi hjemme og koste oss med snop og film og ....full pakke Foreldrene mine passet E til idag, og det var deilig med litt alenetid, selv om jeg - hønemor som jeg er, gråt en skvett både når han dro og når han kom tilbake Han var savnet ja...men det er viktig å være litt kjærster også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 30. januar 2010 #2914 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg er bare innom en snartur for å lure på en ting! Las ikke jeg her engang at noen av dere gir hele brokkoli? Hvordan? Kokt de også bare gitt en bukett som de kan "bite" på? Går de bra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 30. januar 2010 #2915 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg begynner nesten å bli litt fortvilet, syns det er merkelig han skal holde på i 3 hele måneder i strekk og klø så veldig. De siste dagene nå har han vært helt febrilsk igjen, "dirrer" nesten i kroppen for han tar i for å klø...men syns det er vanskelig å få sett om det er noe på veg. --- I går feiret jeg og kjære 2 års jubileum - var ute og spiste, shoppet litt og så var vi hjemme og koste oss med snop og film og ....full pakke Foreldrene mine passet E til idag, og det var deilig med litt alenetid, selv om jeg - hønemor som jeg er, gråt en skvett både når han dro og når han kom tilbake Han var savnet ja...men det er viktig å være litt kjærster også Kjenner til det med tennene ja, ikke komt noe her heller. Han klør, sikler og biter vilt på biteringen når den er kald, så det er jo tydelig at det er ubehagelig. I natt sov han 2 timer, og hadde fra klokka 22.00 - 11.30 sove knappe 3 timer Vi tror det er tennene, for han gråter og har opp og ned med feber. Så nå håper vi virkelig det kommer noe snart altså. Litt misunnelig på de som får de uten særlig vondt og kjapt, menmen , de er jo alle forskjellige Gratulerer med 2-års dagen, deilig å komme seg litt ut sånn. Vel undt og vel fortjent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 30. januar 2010 #2916 Del Skrevet 30. januar 2010 Personlig synes jeg det er spennende å lese hvordan dere andre gjør det, enten det er "alternativt" eller ikke, og håper vi kan fortsette med det på en måte som gjør at alle ønsker å inkludere seg. Enig i denne, vi er non ganske forskjellige her inne, men en ting har vi jo til felles; vi vil alle det beste for ungene våre Jeg føler selv at jeg til tider blir sett på som en særing og en tullete hippie her inne som har tatt de valgene for mitt barn som jeg har tatt, og med det grunnlaget jeg har valgt å ta mine valg. Det er jo lett å gå etter de som velger annerledes, og på den måten stemple de som særinger. Jeg synes uansett at det er ok å vise litt av det såkalt alternative også. Synes det var godt forklart jeg Saeria, sånn tenker jeg også. :gjeiper: Neida, viktig å diskutere litt, forferdelig kjedelig om vi alle var like. Mmm... Hvordan er det med vokabularet til deres små? Min har i det siste gått over fra de typiske drøselydene som rrrrøøøøø, og til bababa, bububaba,mamapapapa...småpludring altså. jaja...ikke akkurat nå...nå sutrer han i vogga i håp om at lekene gjør som han vil, og at jeg skal komme for å plukke han opp...selv om det ikke er moro å være på hverken gulv, sofa eller fang. Her går det i mamama og papapa. Mamma er tålig bevist nå, men kun når han sutrer og vil opp eller skal klage. Kan ikke skjønne det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 30. januar 2010 #2917 Del Skrevet 30. januar 2010 Nå er vi på n'te dagen med tannbæsj, og det skimtes gjennom tannkjøttet (ikke i overkant, men foran i gommen) at to stk hjørnetenner baner seg vei. Er ikke direkte lett å drive EC, om enn så light, når man ikke engang kan høre eller se når han bæsjer. Det er opp til flere bleier i døgnet, og ekstra morsomt når det kommer om natta. Håper de er gjennom snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 30. januar 2010 #2918 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg er bare innom en snartur for å lure på en ting! Las ikke jeg her engang at noen av dere gir hele brokkoli? Hvordan? Kokt de også bare gitt en bukett som de kan "bite" på? Går de bra? Vi har gitt litt brokkoli i hånden ja. Har kokt den litt godt, så den er myk og god. Og så sitter vi jo rett ved siden av og passer på at det ikke kommer noen store biter. Men har ikke måttet gripe inn enda faktisk. Har gjort det samme med brødskalk og eplebåt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 30. januar 2010 #2919 Del Skrevet 30. januar 2010 Vi har gitt litt brokkoli i hånden ja. Har kokt den litt godt, så den er myk og god. Og så sitter vi jo rett ved siden av og passer på at det ikke kommer noen store biter. Men har ikke måttet gripe inn enda faktisk. Har gjort det samme med brødskalk og eplebåt. Sånn gjør vi det med alt mulig vi, melon, brødskorpe, knekkebrød, flatbrød, avocado, agurk, mango, pære osv... Hittil er det bare brødtypene hun faktisk spiser noe av, det andre er mer slikking og smaking. Ja og avocadoen var morsom å klemme på, da tøt det avocadoguffe ut mellom fingrene til jentas store fornøyelse Har prøvd med grønnsaker også, gulrot og blomkål, gulrot ville hun ikke ta i mot engang, og blomkålen gikk rett i gulvet. Håper ikke hun har tenkt å bli kresen, selv om det nesten virker sånn nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 30. januar 2010 #2920 Del Skrevet 30. januar 2010 Vår gutt skjønner ikke poenget med å holde selv. Han bare gaper, og vil ikke ha noe av at vi forsøker å putte noe i hånda hans! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå