Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Jeg har da ikke ment å moralisere de som gir grøt, legens uttalelser var bare et innspill som gav meg noe å tenke på, og så var jeg så teit at jeg la ut om mine tanker rundt denne legens uttalelser, noe som førte til delvis furore. Du har gjort, og gjør det du kan for din gutt, Aricept. Han har det da bra, har han ikke? Du er jo en god mor som gjør det du kan for gutten din. :)For han er du verdens beste mor, og det er det viktigste, tross alt. :kose:

Jeg fiksa heller ikke amminga, og måtte selv begynne med mat tidlig, så jeg vet at det er kjipt å ikke kunne gjøre som helsemyndighetene helst vil og anbefaler.

-------------------------------------------------------------------

Jeg føler selv at jeg til tider blir sett på som en særing og en tullete hippie her inne som har tatt de valgene for mitt barn som jeg har tatt, og med det grunnlaget jeg har valgt å ta mine valg. Det er jo lett å gå etter de som velger annerledes, og på den måten stemple de som særinger. Jeg synes uansett at det er ok å vise litt av det såkalt alternative også.

Hva Nestlé angår, så vet vel ikke så veldig mange i dag noe om det. Er det ikke da greit at man blir opplyst, og så kan ta et informert valg rundt hvorvidt man vil bruke deres produkter? Noen er jo i den posisjonen at de må også. Hver får gjøre som de selv vil.

Men om det ikke er stemning, eller rom for det alternative her, slik det faktisk virker på meg til tider, så kan jeg la være, og heller diskutere det andre steder. :)dere skal slippe å høre noe om det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg burde vel også føle meg truffet, men jeg er ikke ute etter å moralisere hverken i den ene eller andre retningen, så jeg beklager hvis det kan oppfattes sånn. ;)

Jeg er ikke så veldig alternativ, men har nok over gjennomsnittet sterke meninger når det gjelder mat og kosthold. Dette gjelder også for voksne, når det er sagt, og jeg forsøker så godt jeg kan å lage all mat fra grunnen av også til oss, så det er ikke noe jeg har funnet på da frøkna kom til verden.

Vi har bare så vidt begynt å innføre fast føde, og da i form av frukt, grønnsaker og ørlite grøt, men det går ikke ned på høykant. Hun gaper villig vekk stort sett, men slår og veiver så maten går veggimellom. Og dessuten er jeg fryktelig usikker på mengden jeg skal gi og hvor raskt man skal øke.

Jeg forsøker å gi et mikromåltid etter den første luren, dvs. ca rundt kl 12. Hittil har hun kanskje fått i seg noe sånt som 1-2 spiseskjeer maksimalt, men hvor raskt kan jeg øke mengden? Jeg lager grøt av 1/2 dl vann, og det aller meste blir spist av hunden.

Er det noen som har vært der, som har noen ideer til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt. Selv om noe muligens er bedre for barnet hva fordøyelse angår, så betyr det ikke at alt annet er ikke er bra. :)

Og til orientering, så er jeg faktisk en ganske så konservativ person, sånn egentlig. :ler:

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss gikk det vel en uke og to, ja det var nok to, før han var oppe i det som kan kalles et måltid. Hver ny grønnsak/frukt, innføres ved at han får prøve en teskje første daen, to den neste, så kanskje litt mer den tredje.

Jeg har nå blandet ut litt av den tidligere så lite populære avokadoen i både frukt og grønnsaksmos, og nå går det på høykant også. En tredjedels avokado sånn ca. på tre middagsmåltider, og en kvart på to fruktmåltid. Så da fikk vi omsetning på den også, og det blir gradvis, i og med at avokadoen utgjør en liten andel pr. måltid.

I dag skal mannen kjøpe med brokkoli, så får han en teskje av det i morgen, tenker jeg. Eller en liten kokt bukett som han kan holde på selv. Er vel snart på tide for oss å tenke en rolig oppstart av blw.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget havregrøt var i hvertfall en veldig dårlig ide. Jeg fikk ikke i henne noe, nesten, og etterpå har hun gulpet. :tristbla:

Det smakte ingen verdens ting, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi tåler litt diskusjon, og jeg håper både du og Honesty fortsetter å fortelle om hvordan dere gjør det, Saeria. Vi skal ikke være for hårsåre her heller. :)

Honesty; vi har lurt litt på det samme, og synes det tok lang tid å få noe særlig matmengde i gutten. Plutselig løsnet det litt og nå spiser han mer, selv om det på langt nær er en hel porsjon (som jeg synes virker usannsynlig stor til så små?) Jeg hadde tatt tiden til hjelp, og latt den lille selv bestemme tempoet for når dere bør øke mengden. Ikke noe vits i å presse, og dere merker fort når hun er mer sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag spiste han en hel porsjon (jeg kaller det hvertfall det) til middag. En porsjon, som i ett aventbeger fylt opp til 130-140ml med grønnsakmos.

Han gaper høyest for fruktmosen, men har blitt stadig mer glad i middagen sin.

Lurer på, og håper på, at han er mer en altetertype som pappaen, og ikke en supersmaker som meg. :sjenert: Han har nemlig ikke vært så skeptisk til fast føde, men ivrigere enn jeg trodde, selv om han gir oss litt av noen grimaser når noe nytt prøves.

Aprikosen begynte han å gråte av andre gangen han skulle smake, så det var ikke så stas da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge grøtpakken er en full porsjon basert på 2 dl væske? Det er jo like mye som jeg bruker når jeg lager havregrøt til meg selv. Nei, vi får vel ta det med museskritt, evt. bakbinde henne (neida). :)

Jeg er i hvertfall glad i en diskusjon både her og IRL, men selv om jeg har mange ideer og idealer, er det ikke alt som funker like godt i praksis. Jeg er dessuten notorisk utålmodig og vimsete, så her går ikke ting etter klokka. Og dessuten samsover jeg med henne fortsatt. Jeg er pukka nødt, siden mannen er på jobb laaangt borte, og jeg trenger den søvnen jeg kan få.

(Så jeg føler meg som en dårlig mor i forhold til dem som fikser leggetiden smertefritt. Her har vi endelig landet på en sovetid mellom 21 og 22, og ikke uten kamp. Men så tenker jeg at "alle" fikser det med søvn så smertefritt, hvorfor ikke jeg?)

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nå ikke alltid vært, og er fremdeles ikke alltid smertefri legging her heller. I går kaptulerte vi, og tok gutten ut i stua en halvtimes tid ekstra, etter mye styr med leggingen. Det hjalp da. Men jeg skal innrømme at det har vært man en kveld og ved dagsovingen også, at han har sovnet på armen min, midt i senga vår. da sover han hvertfall. Noen ganger ligger jeg med han i halvannen til to timer også, slik at han får den søvnen han faktisk trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke imot diskusjoner - og kommer mer enn gjerne med motkommentarer ;) mest for å belyse fler sider av saken.

Honesty: på vår grøtpakke står det at en porsjon er 1 dl vann med 3/4 dl mengde grøt (dette er da nestle sin havregrøt) - eller mengde pulver etter ønsket tykkelse.

E får fortsatt bare 3 ss vann med passe mengde pulver. (prøver meg fram selv) Øker gradvis mengden vann med 1 ss etter ca en uke.

Sånn har vi gjordt det iallefall.

---

Han fikk smake gulrot/pastinakkmos idag - det var ikke godt - brakk seg stakkars!! Må le litt også, for det er litt av noen grimaser han kommer med. Flink til å si fra iallefall. :fnise:

Lagde fruktmos av 1 eple, 1 pære og 1 banan - og det gikk ned på høykant. Så nå har jeg to glass stående i fryseren til senere.

Vil også si at "okei - det måtte ikke mye energi til for å lage litt hjemmelaget, og kommer nok til å fortsette litt med det" :)

Men fortsetter også med grøt inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns det er flott med diskusjon, sjølv om eg kan vere einig i at eit par av dere kanskje høyrast ein smule moraliserande ut i tonen. Eg tek meg ikkje nær av det, men no er eg fleirgongsmor og har sånn kanskje sett meir sjølvtillitt på dette området enn nokon av fyrstegongmødrene. Men eg kan godt forstå at det kan verke sårande.

:klem: til Aricept. Syns det er leit å lese at du ikkje føler deg som ein god nok mor. :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at diskusjon er vel og bra, uten at det skal skli ut til en kamp om hvem som har rett/vet best. ;) Selv har jeg ikke reagert på noen moraliserende tone. Derimot synes jeg det er interessant å lese andres meninger og erfaringer, uten at det går innpå meg dersom jeg ikke mener eller gjør det på samme måte. Det er slik jeg ser det ingen som har anklaget noen for å være en dårlig mor, og du aricept er en kjempegod og omsorgsfull mamma for din lille skatt på lik linje som alle andre :klem:

VG nett har en god artikkel som handler om nettopp det at man ikke skal strebe etter å være en perfekt mamma, det beste for barnet ditt er å være god nok

En gladmelding til alle foreldre som føler de ikke strekker til: Den perfekte mor og far finnes ikke. Bare vær GOD NOK.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt ikke meningen å virke moraliserende eller noe altså. Tonefall og det hele forsvinner jo når man er på nett, litt dumt av og til. :(

Og det er sant at det ikke er om å gjøre å være en perfekt mor. Skal man etterstrebe det, vil man streve hele livet, og aldri få det til. Man skal være en god nok mor, og en god mor, nei det er det ingen fasit på hvordan hun skal være. Det varierer jo med barna det.

Jeg tror forøvrig at de fleste mødre faktisk stiller ganske så høye krav til seg selv. For høye også til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er som sagt ikke meningen å virke moraliserende eller noe altså. Tonefall og det hele forsvinner jo når man er på nett, litt dumt av og til. :(

Og det er sant at det ikke er om å gjøre å være en perfekt mor. Skal man etterstrebe det, vil man streve hele livet, og aldri få det til. Man skal være en god nok mor, og en god mor, nei det er det ingen fasit på hvordan hun skal være. Det varierer jo med barna det.

Jeg tror forøvrig at de fleste mødre faktisk stiller ganske så høye krav til seg selv. For høye også til tider.

Enig med deg her altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden med masse soving er muligens forbi (allerede) :(

De to siste dagene og tilhørende netter har E vært veldig urolig igjen - i natt måtte jeg opp å bysse og bære på han igjen ved halv tolv tiden. Og han lå og vrei seg halve natta.

Idag stod vi opp ti over sju, spiste halv ni (for han spiste halv seks før han sov litt til) og så begynte han å gjespe litt over ni.

Bysset litt og prøvde å legge han, men han bare hylte.

Dette skjedde kanskje 5-6 ganger.

La han på leketeppet, og så lekte han en liten stund, før han begynte å sutre igjen, og jeg prøvde å legge han igjen. Det samme skjedde, men han fortsatte å gjespe og gni seg i øynene.

Han har vært febrilsk med hendene i munnen, og etter å ha smørt med dentinox ett par ganger uten bedring, gav jeg til slutt paracet.

Så halv elleve (hadde da vært våken i 3 og en halv time) tenkte jeg at mat var siste utvei, da sovnet han etter noen slurker bare....

Jeg er helt utlsitt og må faktisk si jeg felte noen tårer - det er ikke så lett å bære på en 7,5kg baby i en og en halv time!!! :sukk:

Får håpe han sover en stund nå da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det. Har hatt en kjip natt jeg og. Opp 4 ganger mellom klokka 2 og 5, og etter det lå han og vred og kavet på seg. Så jeg var vel våken fra klokka 5 til 10.30, så fikk jeg 20 minutters søvn. Han sov i 40.

Fant ut i går at han mest sannsynlig har hatt den fjerde barnesykdommen. litt tørrhoste i forkant, plutselig feber, men ganske god i formen for det (bortsett fra når feberen var på topp da), og så rødprikkete utslett på hele overkroppen etter feberen var borte. Typiske symptomer, altså.

Jaja...så var den overstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har E fått noen tenner, Soon? Eller er det samme styret uten resultat.

Her hadde vi reprise på gråtesirkuset i går kveld. Hun var helt utrøstelig, og ville ingen verdens ting; ikke pupp, ikke kos, ikke bæring. Jeg endte opp med å sitte i sengen og bysse, bysse og bysse, og til slutt ville hun ha pupp, og ble trøtt rimelig fort. Det gjentok seg noen ganger, og jeg klør meg fortsatt i hodet over hva det kunne ha vært. Resten av natten ble rolig nok, og vi stod opp 07.15, og hun har sovet fra 08.30 og til nå. :)

Her var det -15 i morges, så egentlig burde jeg ikke ta henne ut. Men siden jeg er alene hjemme, og også har en hund som må luftes, ble det en veldig kort tur rundt nabolaget, og så har vogna stått inne på et soverom med vinduet åpent. Hun må dessuten trilles litt for å sovne på dagtid, noe som ikke alltid er like lett når det er dårlig vær.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har E fått noen tenner, Soon? Eller er det samme styret uten resultat.

Her hadde vi reprise på gråtesirkuset i går kveld. Hun var helt utrøstelig, og ville ingen verdens ting; ikke pupp, ikke kos, ikke bæring. Jeg endte opp med å sitte i sengen og bysse, bysse og bysse, og til slutt ville hun ha pupp, og ble trøtt rimelig fort. Det gjentok seg noen ganger, og jeg klør meg fortsatt i hodet over hva det kunne ha vært. Resten av natten ble rolig nok, og vi stod opp 07.15, og hun har sovet fra 08.30 og til nå. :)

Her var det -15 i morges, så egentlig burde jeg ikke ta henne ut. Men siden jeg er alene hjemme, og også har en hund som må luftes, ble det en veldig kort tur rundt nabolaget, og så har vogna stått inne på et soverom med vinduet åpent. Hun må dessuten trilles litt for å sovne på dagtid, noe som ikke alltid er like lett når det er dårlig vær.

Nei, fortsatt ingen tenner :sukk:

Har holdt på siden han var 2 1/2 mnd...

Nå våknes det forøvrig - ble en times dupp iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det. Har hatt en kjip natt jeg og. Opp 4 ganger mellom klokka 2 og 5, og etter det lå han og vred og kavet på seg. Så jeg var vel våken fra klokka 5 til 10.30, så fikk jeg 20 minutters søvn. Han sov i 40.

Fant ut i går at han mest sannsynlig har hatt den fjerde barnesykdommen. litt tørrhoste i forkant, plutselig feber, men ganske god i formen for det (bortsett fra når feberen var på topp da), og så rødprikkete utslett på hele overkroppen etter feberen var borte. Typiske symptomer, altså.

Jaja...så var den overstått...

Kjipt med sånne netter.

Greit å finne ut grunnen til feberen iallefall, og som du sier, da er den overstått ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...