Ilja** Skrevet 8. januar 2010 #2641 Del Skrevet 8. januar 2010 Vi har søkt barnehageplass fra 1. august. Litt blandede følelser må jeg si, men det går nok bra tenker jeg. Vi kommer til å kunne levere og hente slik at det ikke blir 100% dag også, siden mannen starter en time før meg på jobb og er ferdig en time tidligere. Da kan jeg levere og han hente, så blir dagen for lillegutt litt kortere Ellers har jeg stor tro på at barnehagen er fin å være i for små barn, og spesielt når de er over 2 år. Vi kommer til å prøve å legge lillegutt på eget rom så snart denne kuldeperioden er over (nå bruker vi det rommet som "kaldrom" til dagsoving inne). Så får vi se om det bidrar til bedre nattesøvn for alle sammen. Hvis det ikke gjør det kommer han til å ligge inne hos oss frem til vi gir det et nytt forsøk. Tips til babycall er Supernova, vi er kjempefornøyde med den. Hadde Topcom først, men den var elendig. Slo inn på lastebiler som passerte et stykke unna men ikke på skriking Har i ettertid lest på nettet at mange flere har hatt samme problem med Topcom, så styr unna den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 8. januar 2010 #2642 Del Skrevet 8. januar 2010 Kan man søkte fulltid - men redusere antall timer når du vet hvordan det blir i forhold til bestefar etc?? Skjønner ikke hvorfor det skal være så pedagogsik til så små barn jeg da... Helt enig med deg, Imli Om du kan gjøre det, vet jeg ikke. Hadde jeg kunnet, hadde jeg gjerne hatt G hjemme lenger, men det går ikke. Da setter jeg pris på at de ansatte i barnehagen (hvertfall noen av dem) har litt utdannelse innen barn. Det er jo ikke voldsomt opplegg for de minste, men de har nok en annen tilnærming i og med at de gjerne har en god del kunnskap om små barn og dets utvikling o.l. Det finnes for all del gode dagmammaer også, det er ikke det jeg sier. Jeg sier bare at jeg i så måte foretrekker barnehage. Nå har jo jeg mange små barnehager, så jeg slipper forhåpentligvis unna oppvekstsentrene hvor det er store avdelinger, og svært mange avdelinger også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 8. januar 2010 #2643 Del Skrevet 8. januar 2010 Tips til babycall er Supernova, vi er kjempefornøyde med den. Hadde Topcom først, men den var elendig. Slo inn på lastebiler som passerte et stykke unna men ikke på skriking Har i ettertid lest på nettet at mange flere har hatt samme problem med Topcom, så styr unna den. Hmm - leste at Topcom var best i test på tv2 hjelper deg...og at det også var tatt i betraktning støy fra andre kanaler... Da får jeg lese meg litt opp på supernova og andre alternativer -tusen takk for at du deler erfaringer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 8. januar 2010 #2644 Del Skrevet 8. januar 2010 Vi har også SuperNova, og ville ikke hatt noe annet. Den har flere kanaler, så hvis man får inn andre babycaller, kan man skifte kanal. Dessuten kan følsomheten justeres, og jeg synes den har lang batterikapasitet, også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 8. januar 2010 #2645 Del Skrevet 8. januar 2010 Vi har også SuperNova, og ville ikke hatt noe annet. Den har flere kanaler, så hvis man får inn andre babycaller, kan man skifte kanal. Dessuten kan følsomheten justeres, og jeg synes den har lang batterikapasitet, også. Litt av en pris da... Ser at i den samme testen som jeg nente ovenfor, så får SuperNova trekk for at mikrofonen er veldig følsom for bakgrunnslyd. Mens dette sies om Topcom: "Tocom PMR Babytalker 1000 blir testens vinner. Den kan installeres og brukes greit, og fikk full pott på rekkevidde. Samtidig tåler den godt forstyrrelser fra andre radiobølger og mikrofonen er dessuten god på følsomhet i forhold til barnet." Ikke lett å bli klok på dette her --- Dere som har babycall, hvor langt unna barnet sover dere? Altså, i en annen etasje, naborommet etc? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 8. januar 2010 #2646 Del Skrevet 8. januar 2010 Dere som flytter babyen på eget rom, er det noen grunn til at det gjøres allerede nå? Jeg mener å ha lest at det anbefales å sove på samme rom som babyen til den er ca 1 år pga mindre risiko for krybbedød. Jeg spør fordi jeg lurer, og regner med dere har gode grunner Vi har bare et soverom, så her blir det samme rom til ungen er ca 3 år. Ikke noen drømmesituasjon akkurat det heller..Er misunnelig på dere med flere rom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 8. januar 2010 #2647 Del Skrevet 8. januar 2010 Vi bruker babycallen til utesoving, ellers ikke. Hun sover på vårt rom, og vi samsover foreløpig, så sprinkelsenga brukes som sengehest. Ellers har vi avgjort at det blir fulltidsbruk av tøybleier her etter å ha testet ut en stund med begrenset antall til rådighet, og de siste dagene har jeg gått amok i ymse nettbutikker så vi har et anstendig utvalg. Jeg er mest spent på kombinasjonen formsydd/ullbukse til natt, ellers blir det lommebleier for alle pengene. Det hjalp på motivasjonen med salg på Kenguruloftet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 8. januar 2010 #2648 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Dere som flytter babyen på eget rom, er det noen grunn til at det gjøres allerede nå? Jeg mener å ha lest at det anbefales å sove på samme rom som babyen til den er ca 1 år pga mindre risiko for krybbedød. Jeg spør fordi jeg lurer, og regner med dere har gode grunner Vi har bare et soverom, så her blir det samme rom til ungen er ca 3 år. Ikke noen drømmesituasjon akkurat det heller..Er misunnelig på dere med flere rom Jeg visste ikke at det er anbefalt å sove på samme rom frem til 1 år? Har du noe link evnt?? Grunnen for at vi vil ha rommet vårt "tilbake" er at jeg tror det gagner alle. Bedre søvn på alle mann. Jeg sover så lett, bare E snur seg litt i søvne våkner jeg, og blir liggende og vente på at han skal våkne - noe som ikke alltid skjer. Dessuten må vi hviske inne på rommet når vi legger oss, liste oss rundt og ingen sex bl.annet.... Kan og legge til at jeg er temmelig tom for melk, så da må jeg opp når han skal ha mat uansett. Endret 8. januar 2010 av Soon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilja** Skrevet 8. januar 2010 #2649 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Vi skal prøve å ha lillegutt på eget rom pga at han er veldig var, altså våkner veldig lett, og våkner mange ganger natta gjennom. Han vil ha pupp når han våkner, men spiser lite og bruker den vel egentlig bare for å sovne igjen. Helsesøster mente at vi burde prøve eget rom og se om det hjalp på nattesøvnen til oss alle. Jeg har lest endel om eget rom og krybbedød (forfordelig ekkelt tema å lese om forøvrig), og det er i hovedak frem til 6 mndr det anbefales å ha babyen på samme rom. Se f.eks her. Gleder meg til å lese på senga igjen Endret 8. januar 2010 av Ilja** Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 8. januar 2010 #2650 Del Skrevet 8. januar 2010 Det var visst i Gro Nylander sine bøker at jeg hadde lest det, men ser i linken til Ilja at det er litt uenigheter på det området. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 8. januar 2010 #2651 Del Skrevet 8. januar 2010 Vi skal også legge L på eget rom nå i løpet av helgen tenker jeg. Har også hørt fra 6mnd Grunnen er rett og slett at jeg tror han vil sove bedre på eget rom (pappaen snorker en del) og at jeg vil sove bedre. L har blitt litt var for lyder på soverommet nå den siste tiden. Jeg synes ett år er lenge, da kan det bli vanskelig å avvenne de med det. Men har man ikke valg så må en jo bare. Hadde vi ikke flytta, så måtte vi gjort det vi også, men veldig glad vi har eget rom til han Blir spennende å se om han sover bedre der inne. Nå er vi nede i kun ett måltid på natta så det er ikke noe problem å gi han mat heller. Var verre når han skulle opp 4 ganger. Kan forresten nevne at vi her i huset har prøvd med ca 4 timers intervall før han skal legge seg, og han sover mye bedre på natta nå, i tillegg har vi avvent han så han, som sagt, bare spiser en gang. Jeg er uthvilt og mannen er uthvilt Gir han mat ca 17.30, legger seg ca 18.00, sover da til 21.00 får mat og leger ser igjen. Da sover han til rundt 04.00. Han ynker seg litt ved midnatt, men det går bedre og bedre for hver natt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 8. januar 2010 #2652 Del Skrevet 8. januar 2010 Her ligg heile familien på same rom... Så eg er og litt misunneleg på dei med fleire rom ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 8. januar 2010 #2653 Del Skrevet 8. januar 2010 Her ligg heile familien på same rom... Så eg er og litt misunneleg på dei med fleire rom ja! Hehe, høres jo litt kos ut også da. Men det blir nok deilig den dagen dere kan ha rommet for dere selv også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 8. januar 2010 #2654 Del Skrevet 8. januar 2010 Er kjipt fordi ungane vekker kvarandre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 8. januar 2010 #2655 Del Skrevet 8. januar 2010 Ein ettåring som går i barnehage 8-9 timar pr dag, har jo faktisk barnehagan som sin normalkvardag, mens heime blir "unntakstilstand". Eg trur ikkje så små ungar er klare for å vere så lenge vekk frå foreldra sine, og eg meiner at dei absolutt ikkje treng noko "pedagogisk opplegg" og "sosialisering" som det så fint heiter, men derimot omsorg og kjærleik heime hos mamma og pappa. Kvifor meiner du at 1-åringar bør gå i barnehage? Enig i dette, men desverre så har flesteparten av småbarnsforeldre ingen valg. Vi er studenter begge to og har ikke råd til at jeg kan være hjemme. Har 4 mnd igjen av lærligtiden og mannen har 2 1/2 år igjen til master. Men etter det, gleder jeg meg til å kunne jobbe f.eks 80%. Da tjener han såpass godt at det går ann. Mamma har alltid hatt fri annenhver fredag, og jeg husker så godt at jeg gledet meg til å bli kjørt og hentet på skolen, etterpå dro vi gjerne på kjøpesenteret eller til noen i familien. Det var noe eg satt veldig pris på da Leste forresten i foreldre og barn at fedrene skal få enda 4 uker med permisjon. Nå leste ikke jeg hele stykket, men det blir vel tatt fra vår permisjon det også tenker jeg Synes det hadde vært helt topp om de fikk mer uten at det skulle gå på vår bekostning. Kan man søkte fulltid - men redusere antall timer når du vet hvordan det blir i forhold til bestefar etc?? Man kan søke fulltid, men da må du også betale for fulltidsbarnehage om du ikke skulle ha behov for det. Slik er det her iallefall. Hør på nav for å være sikker Litt av en pris da... Ser at i den samme testen som jeg nente ovenfor, så får SuperNova trekk for at mikrofonen er veldig følsom for bakgrunnslyd. Mens dette sies om Topcom: "Tocom PMR Babytalker 1000 blir testens vinner. Den kan installeres og brukes greit, og fikk full pott på rekkevidde. Samtidig tåler den godt forstyrrelser fra andre radiobølger og mikrofonen er dessuten god på følsomhet i forhold til barnet." Ikke lett å bli klok på dette her --- Dere som har babycall, hvor langt unna barnet sover dere? Altså, i en annen etasje, naborommet etc? Vi har babytalker 1010 fra claes ohlsson og synes den er ganske bra. Betalte bare 298,- for den, og har ikke hatt noe problemer med den. Den har også flere forskjellige kanaler man kan stille på. Eneste minuset er at den innimellom tar inn jaktradioer og andre babycaller da, men da kan en jo bare forsøke å bytte kanal Babyen sover jo på vårt rom enda, og etterhvert vil han sove på rommet ved siden av. Men når vi sitter i stua er det langt nok unna til at vi ikke hadde hørt han om vi hadde hatt tv'en litt høyt, så da bruker vi den. Og det er veldig praktisk om du skal ut i posten etc Vi var ute å bar inn ved i sommer og hadde bare den i lomma, utrolig kjekt å ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 8. januar 2010 #2656 Del Skrevet 8. januar 2010 Når det gjelder mer permisjon til fedrene er det kun 2 uker som skal tas fra fellesukene, 2 uker gis i tillegg. Jeg er av den oppfatning at dette ikke er vår (damenes)permisjon, så jeg ønsker økningen velkommen. Synes det er helt feil fokus å si at det tas fra "vår" del, tenk så flott at fedrene får mer tid med barna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 8. januar 2010 #2657 Del Skrevet 8. januar 2010 Ja. Det blir tatt litt fra fellesukene , men det gjør vel ikke så mye. Det er jo kjempeflott at far får mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 8. januar 2010 #2658 Del Skrevet 8. januar 2010 Eg syns eingongsstønaden kunne ha vore gjort noko med, eg... Den har vel vore lik i ganske mange år no. Hadde ikkje gjort noko med eit litt høgare beløp der. Er klar over at mange ikkje har moglegheit til å vere heime med ungane lenger. Er veldig glad for at eg kan det. Det har jo med livssituasjon og prioriteringar å gjere fyrst og framst. Har ein mykje gjeld og store utgiftar, så er det klart det vert vanskeleg. Me har heldigvis berre eit forhaldsvis lite lån på huset, ikkje studielån, og lever nøktert då me aldri har vore van med å ha to inntektar, og dermed greier med oss med det mannen min tjenar, tross for at det ikkje er noko meir enn vanleg handverkarlønn. Hjelp veldig godt med barnetrygd og kontantstøtte då. Håpar ikkje dei fjernar sistnevnte... Gler meg nemlig til det halvåret eg får kontantstøtte for to ungar *føle seg rik* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 8. januar 2010 #2659 Del Skrevet 8. januar 2010 ja, det er mye livssituasjon som avgjør. Nå har jeg heldigvis fleksibilitet som student, så da slipper nok G å ha så fryktelig lange dager, og når jeg er ferdig utdannet kommer jeg nok til å søke deltidsjobb, og spare til pensjonen av lønna. For man taper jo pensjon på det, så da blir det privatsparing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 9. januar 2010 #2660 Del Skrevet 9. januar 2010 Da har jeg søkt barnehageplass. Jeg jobber 80% så da søkte jeg om tilsvarende stor plass for E --- Nå har vi vært uten tv og internett siden onsdag Logger meg fortsatt inn på en nabo`s nett... Ser ikke ut til at Canal Digital klarer å fikse det - visstnok et skap som har fryst!! og vi får melding om nytt tidspunkt for når det skal være ordnet hele tiden - irriterende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå