Alive Skrevet 7. desember 2009 #2401 Del Skrevet 7. desember 2009 Jeg syns det var en glimrende gaveidé Blowers! Viktig å ta vare på parforholdet midt oppi småbarnstiden! Her legger mannen min snupa like lett som jeg. Det er den ene tingen jeg virkelig har lært etter å ha fått tre barn. Jeg må stå til siden og gi plass til pappaen og la han få gjøre det på sin måte. Det blir bra uansett, selv om det ikke gjøres akkurat sånn som jeg ville gjort det selv. Selv om det kanskje tar lenger tid, snuppa protesterer, eller det kludrer til mine rutiner. Pappaen er luykkkelig, snuppa knytter bånd og jeg får litt mer frihet som jeg jeg vet jeg trenger etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 7. desember 2009 #2402 Del Skrevet 7. desember 2009 Aricept: Jeg er som deg når det gjelder å sende ut bilder av ungene! Vi har laga slike kalendere i år, med bilder av ungene. Men jeg spurte på forhånd hvem som ville ha Jeg ønsker meg ikke kalendere eller julekort med bilder av andres unger, så hvorfor skulle andre (utenom nærmeste familie selvfølgelig) ønske seg bilde av mine? Men det er visst vi som er litt sære, for venninnene mine vil gjerne ha bilder av ungene mine Vi har også faktisk laget en bok med bilder av gutten, som besteforeldre og oldeforeldre skal få. Vi har spurt på forhånd om vi skulle bestille flere koier når vi først lagde til oss selv, og alle ville gjerne ha. Min bror slipper å få den gaven.. Hvordan er det hos dere? Kan hvem som helst legge de små? Synes dere er tøffe dere som har vært borte hele netter. Hvordan gjør dere med mating og sånt? Jeg er liksom så redd for å miste melka eller noe, men det er kansje bare å pumpe seg? Og har dere pumpet ut nok på forhånd, eller gir dere MME? Hvem som helst kan legge lillegutt. Men han har vært vant til det fra starten av. En liten fordel finnes med mme, at han blir vant til mating fra mange forskjellige fra første stund. Og igjen, vi har jo alltid måtte gi mme, så ikke noe problem for andre å mate. Føler meg egentlig som litt dårlig mor, når andre sier det er tøft å klare å være borte fra ungen, og ikke hadde klart det selv. Har totalt vært borte to netter, og synes det var himmelsk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 7. desember 2009 #2403 Del Skrevet 7. desember 2009 Lurer også litt på dette med fast føde? Ser jo at f.eks du Unknown, som har yngre baby enn meg har begynt med grøt, mens andre med eldre baby ikke har begynt... Men lurer, som Ilja, på om dere snakker med helsesøster først?? Vi begynte med grøt fordi jeg ikke hadde nok melk og mme ville ho ikke ha (etter nesten 3 uker med rasing og flere sorter mme ga vi opp). Mat må ho jo ha Vi har ikke snakke med hs om grøten enda, skal på en ekstra kontroll neste uke(?), og vi får ta det opp da. Denne gangen måtte jeg bare stole på meg selv og gjøre det jeg mente er best for oss! Jeg fullammer fortsatt, ho får en pupp, litt grøt også andre puppen Matvrak Jeg fikk forresten et hefte med hs på 3mnd'ers-kontrollen om mat for spedbarn, og der står det at: "det anbefales at brysternærte barn som har behov for tilleggsnæring, får fast føde fremfor mme fra 4mnd alder". Ble ikke noen umiddelbar suksess da, prøvde den maisgrøten fra Nestlé som blandes med MME, har prøvd flere ganger og det bare spyttes ut Den fungerte ikke noe særlig her heller, men hipp sin grøt med banan og fersken - suksess Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 7. desember 2009 #2404 Del Skrevet 7. desember 2009 Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet som syntes det var godt med barnefri, aricept. Det er nok bare jeg og pappaen her i huset som ikke er klar for det enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 7. desember 2009 #2405 Del Skrevet 7. desember 2009 Jeg syns det var en glimrende gaveidé Blowers! Viktig å ta vare på parforholdet midt oppi småbarnstiden! Her legger mannen min snupa like lett som jeg. Det er den ene tingen jeg virkelig har lært etter å ha fått tre barn. Jeg må stå til siden og gi plass til pappaen og la han få gjøre det på sin måte. Det blir bra uansett, selv om det ikke gjøres akkurat sånn som jeg ville gjort det selv. Selv om det kanskje tar lenger tid, snuppa protesterer, eller det kludrer til mine rutiner. Pappaen er luykkkelig, snuppa knytter bånd og jeg får litt mer frihet som jeg jeg vet jeg trenger etterhvert. Ja, det var det jeg og tenkte. Har litt dårlig samvittighet overfor mannen. Sexlivet er ikke som før for å si det sånn. Vi er begge slitne om kvelden, så nå må vi virkelig jobbe for å "orke" 1-2 ganger i uka, mot 3-5 ganger før. Vi prøver å lage avtaler osv, men når kvelden kommer, slokner vi begge Er så ergelig at det er blitt sånn med legginga til lillegutt. Tidligere var det ikke noe problem at mannen la ham. Men de siste ukene har det passet seg sånn at siste amming faller rett før kl 19 og da sitter jeg på soverommet og ammer(han blir så lett distrahert om jeg sitter andre steder), og så legger jeg ham etterpå. Da ka jeg gå ut av rommet før han sovner og det er ikke noe problem. Har ikke tenkt på at det var noe problem når andre gjør det samme. Nå har det vært noen ganger at jeg har ammet litt tidligere, sånn 18-18.30-tida, og da har mannen prøvd å legge ham etterpå. Det har ikke vært aktuelt og han skriker hysterisk. Blir så usikker på om vi skal bare kjøre på og insistere på at mannen gjør det, eller om det vil gå seg til av seg selv etterhvert som mannen skal ha permisjon over jul. Om dagen i helgene er det ikke noe problem at mannen legger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 7. desember 2009 #2406 Del Skrevet 7. desember 2009 Her i huset kan hvem som helst mate og legge lillegutt - er kjempegodt Så både besteforeldre og pappa`n kan avlaste når som helst. Senere idag skal E til bestefar en tur, så jeg og kjære får kost oss litt med god mat og bare kjærestetid. Gleder meg masse - svigermor og mannen var her i helgen, og det er koselig med besøk - for all del, men jammen meg godt å få huset for seg selv igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 7. desember 2009 #2407 Del Skrevet 7. desember 2009 Gutten vår spiser det meste han. Han får grøt til middag. Vi begynte med risgrøt, men har nå gått over til havregrøt. Ble anbefalt det pga tidlig introduksjon av gluten visstnok forebygger cøliaki. Dessuten ser det ut som han liker havregrøten bedre. (men jeg synes den er vond, så nå stjeler jeg ikke like mye av maten hans lenger ) Og så får han litt fruktmos etter melka til lunsj. Restene går enten i mor, eller i grøten på ettermiddagen. Så langt er det kun én ting han ikke har likt og det var Hipp sin fruktmos med banan og eple. Den største hit'en så langt er Nestlé sin økologiske med jordbær og banan. Det dumme med Hipp sin er at den kun holder 12 timer etter åpning. Skjønner ikke da hvorfor Nestlé sine holder i 3 døgn og Småfolk sin i en uke? Det er jo ikke lov med tilsetningsstoffer i barnemat, dessuten gjelder samme holdbarhet for Nestlé sine økologiske fruktmos. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 7. desember 2009 #2408 Del Skrevet 7. desember 2009 Jeg fullammer, og har tenkt å gjøre det så lenge jeg klarer... Ungen har tatt flaske 2 ganger med sukkervann, som jeg bruker for å "trene" på å spise av flaske. Håper i alle fall han vil ha flaske etyterhvert så jeg kan være borte fra ham mer enn 2 timer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NiChia Skrevet 7. desember 2009 #2409 Del Skrevet 7. desember 2009 I dag hadde vi "ordentlig" barnevakt for første gang. Pappaen var på skolen og jeg skulle til tannlegen og da passet svigerinna mi vesla i ett par timer. Første gang hu har vært noe sted uten oss. Og det gikk lekende lett Før 5 mndskontrollen i januar så har jeg "lovet" helsesøster at jeg og pappaen skal på ha barnevakt mens vi er på kino og ute å spiser. Kjenner jeg gleder meg veldig til å være kjærester, men gruer meg til å være så lenge borte fra vesla. Og siden hun sover gjennom natta så har bestemoren sagt at hun gjerne sitter barnevakt en hel natt snart. Vi får se etter jul en gang tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 7. desember 2009 #2410 Del Skrevet 7. desember 2009 Vi har hatt barnevakt flere ganger, og har er sikkert på kino e.l annenhver uke. Jeg er heldig som har ei lillesøster som gjerne sitter barnevakt og som bor bare 10 min gange herfra. I kveld prøvde vi at mannen la lillegutt igjen. Det ble mye grining og det tok 40 min før han sovnet, men det gikk til slutt. Vi får vel bare fortsette å øve på det. I morgen skal mannen bort, så da jeg må jeg legge ham igjen, men satser på at mannen tar resten av uka. I dag lot jeg lillegutt sutte litt på en eplebit. Han var så ivrig da jeg spiste et oppdelt eple at jeg lot ham smake. Jeg holdt biten hele tiden, og passet på at han ikke fikk noen større biter. Det var stor suksess og han synes det var kjempegodt. Han er jo 5 mnd nå, så gjør jo ingenting å venne ham til ulike smaker. Men så lenge jeg har nok melk, kommer jeg til å fullamme 1 mnd til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 7. desember 2009 #2411 Del Skrevet 7. desember 2009 Da har E kommet tilbake fra bestefar og kommet seg i seng Var såå snill og spiste og sov, og lekte og pludra med bestefar. Han var borte i 4 timer. Jeg og kjære fikk spist en god middag og kost oss masse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 7. desember 2009 #2412 Del Skrevet 7. desember 2009 *Tips mottas med takk* Vi skal nemlig ha et foreldrepar m/babyen fra barselgruppa på besøk i morra. Har lyst til å lage noe enkel lunsj-aktig mat, gjerne noe julemat... men vet liksom ikke hva Noen som har noen enkle, gode oppskrifter å foreslå?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 7. desember 2009 #2413 Del Skrevet 7. desember 2009 Heldige dere er som har barnevakt. Her er det svært begrenset med barnevakter. Svigersene vil helst ikke ha dem før de er større, men har hatt han en hel gang på de 5 mnd, hehe. Jeg kommer nok til å benytte meg av de gangene mammam kommer på besøk, eller vi drar dit. Hun vil jo bare kose med han hele tiden, og hadde hatt han masse om hun hadde bodd nærmere. Jeg har kjøpt sånn nett til å ha frukt i nå, og det var en slager. Han ligger å sutter på den og koser seg. Tror det er noe tenner på gang her, og da er den god å ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 7. desember 2009 #2414 Del Skrevet 7. desember 2009 Jeg har kjøpt sånn nett til å ha frukt i nå, og det var en slager. Han ligger å sutter på den og koser seg. Tror det er noe tenner på gang her, og da er den god å ha Lille E har hatt tenner på gang i over en måned(!) men det er vanskelig å finne noe som hjelper... Har sånn Dentinox eller hva det heter, men det hjelper lite, og jeg vil ikke gi han frukt ettersom han er så liten... Stakkaren sitter med begge henda konstant i munnen, syns så synd på han Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 7. desember 2009 #2415 Del Skrevet 7. desember 2009 Stakkar. Her hjelper dentinoxen en stund av gangen. Det er bedre enn ingenting. Da slipper han i det minste å kaste opp all maten fordi han putter hendene for langt inn i munnen. Enkel bevertning til i morgen? Pastasalat? Ost og kjeks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 7. desember 2009 #2416 Del Skrevet 7. desember 2009 Stakkar. Her hjelper dentinoxen en stund av gangen. Det er bedre enn ingenting. Da slipper han i det minste å kaste opp all maten fordi han putter hendene for langt inn i munnen. Enkel bevertning til i morgen? Pastasalat? Ost og kjeks? Joda, hjelper nok littegrann, men tror ikke det er mer enn kanskje en halvtimes tid, og han har allikevel henda godt planta i munnen... Men når jeg smører på dentinoxen, kjennes det jo ut som han skal få alle tenna samtidig...er hardt og rart overalt...men er ikke så godt å se om det kommer noe. Takk for tips om enkel mat, men kunne tenkt meg noe julemat... Vurderer hjemmelagde medisterkaker i lefse, med eddikk og god sennep...og kanskje brød m/laks og eggerører i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 7. desember 2009 #2417 Del Skrevet 7. desember 2009 Jeg kjenner tannstubbene i gommene jeg også, men normalt sett er det fortennene som først. De nede. Men er G som meg, får han hjørnetennene først. Jeg ble kalt Dracula på barneavdelingen. (var mye der pga. gipsede ben. Sånn kan det gå når man har godt med HD) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 8. desember 2009 #2418 Del Skrevet 8. desember 2009 Jeg kjenner tannstubbene i gommene jeg også, men normalt sett er det fortennene som først. De nede. Men er G som meg, får han hjørnetennene først. Jeg ble kalt Dracula på barneavdelingen. (var mye der pga. gipsede ben. Sånn kan det gå når man har godt med HD) Den tanna vi har sett er den til høyre forran nede...hvis dere skjønner. Men syns det kjennes ganske hardt ut forran oppe også, så vi får nå se. Nesten like greit om alle kom ganske likt, så han ikke styrer med dette så lenge...har jo allerede holdt på en god måneds tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 8. desember 2009 #2419 Del Skrevet 8. desember 2009 Håper de snart bryter ordentig frem da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
effy Skrevet 8. desember 2009 #2420 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Her i huset er det visst bare jeg som kan legge lillegutt.... Faren har prøvd å lagt han de siste to kveldene, men da blir det bare hylskriking. Men han skal gjøre et nytt forsøk i kveld.... Noen av dere som ammer som sliter med søtsug? Jeg kan ikke få nok av sjokolade, kjeks etc. for tiden... Prøver å spise sunt og variert, men klarer alltids å proppe i meg et eller annet usunt iløpet av dagen. Endret 8. desember 2009 av effy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå